Helemaal eens!GGotK schreef:Het gaat erom wat de jeugd in de praktijk ziet. En dan zijn er veel zorgen.Wandelende schreef:Volgens mij is woord en daad niet los te koppelen.GGotK schreef:Ik denk dat o.a. de jeugd ook graag zou zien dat het niet alleen bij woorden blijft , maar dat het ook in het dagelijks leven te zien is.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
- Wandelende
- Inactief
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Hiermee kan ik het volledig eens zijn.Mistig schreef:Het is goed om te vertellen wat de Heere aan je ziel gedaan heeft. Sterker nog, ik denk dat het te weinig gebeurt. En dit mag zeker ook gehoord worden!
Alleen de drempel wordt hiermee dusdanig hoog opgeworpen dat velen niet aan het Avondmaal durven te gaan. Dit weet ik van diverse gemeenteleden die hier in het verleden lid zijn geweest. Het is namelijk geen vraag of je dit zou willen doen.
Het gaat mij ook, nogmaals, om de verplichting die eraan hangt. Daarmee schrik je, naar mijn mening, klein maar oprecht geloof heel erg af.
(~)
Ook eens.pierre27 schreef:Helemaal eens!GGotK schreef:Het gaat erom wat de jeugd in de praktijk ziet. En dan zijn er veel zorgen.Wandelende schreef:Volgens mij is woord en daad niet los te koppelen.GGotK schreef:Ik denk dat o.a. de jeugd ook graag zou zien dat het niet alleen bij woorden blijft , maar dat het ook in het dagelijks leven te zien is.
Als je levenswandel niet overeenstemt met je getuigenis, is dat zeer schadelijk voor allermeest de eer van de Heere!
Maar ook voor andere gelovigen.
Ja dat is waar hoor.Wandelende schreef:Het gaat mij ook, nogmaals, om de verplichting die eraan hangt. Daarmee schrik je, naar mijn mening, klein maar oprecht geloof heel erg af.
Maar wat aan de ene kant pastoraal behandeld moet worden, kan aan de andere kant de praktijk van zwijgen in de hand werken.
Vrijmoedigheid om te getuigen mag je van de Heere ontvangen als je Hem daarom bidt.
Hora est!
- Wandelende
- Inactief
Helemaal eens!Isala schreef:Ja dat is waar hoor.
Maar wat aan de ene kant pastoraal behandeld moet worden, kan aan de andere kant de praktijk van zwijgen in de hand werken.
Vrijmoedigheid om te getuigen mag je van de Heere ontvangen als je Hem daarom bidt.
Ik zie zelf in mijn omgeving niet zo zeer een weinig getuigen voorkomen. Wel zie ik schroom om het in bredere kring te vertellen. Dit heeft naar mijn mening mede te maken met de ontwikkeling dat tegenwoordig veel aan een 'meetlat' wordt onderworpen, ook in het geestelijk leven. Dat brengt vrijmoedigheid ook in de knel. Daarom is in onze tijd anno 2018 jouw laatste zin extra van toepassing, denk ik.
(~)
Ik vind het toch wel schokkend dat je zulke dingen in een gemeente die zich nota bene Gereformeerde Gemeente noemt, hoorde.Zeeuw schreef:Zeker eens Isala. Heel erg is dat. Ook heel raar eigenlijk. Maar...jongeren zoeken soms ook weinig van deze mensen op. Ik heb als jongere, in eerste instantie uit nieuwsgierigheid, mensen ook echt op gezocht en de vraag gesteld of ze wilden vertellen. Dan zag ik vaak wel vrijmoedigheid, maar ook het klein denken van zichzelf en bang zijn voor zelfbedrog.Isala schreef:
Ik denk toch dat er te weinig gesproken wordt over het werk van de Heere in het leven van Zijn kinderen.
Daarmee zeg ik niet dat je op een zeepkistje op de markt moet gaan staan en het gaan verkondigen. Maar ik ben het er mee oneens dat je dat alleen in de binnenkamer moet blijven. Ik hoor steeds vaker dat jongeren niemand (of heel weinig mensen) kennen, die hun vertellen hoe het leven met de Heere is. Hoe erg is dat! Ik denk juist dat de Heere in harten van mensen wil werken, doordat Zijn kinderen goed van Hem spreken. Dat zij iets mogen vertellen van wat Hij gedaan heeft aan hun ziel. Uiteraard op een gepast moment, binnen een goed gesprek of in een veilige kring.
Er is er maar ééntje die dat bedekt wil houden. Laten we ons dat realiseren. De gedachte om maar niet te getuigen heeft daarom ook een schaduwzijde!
Ik denk dat het meer Bijbels is om vooraf aan het Avondmaal getuigenis te geven, dan om belijdenis te doen van de leer der kerk.
Bij ons in kerk wordt wsl binnenkort een soort 'ouderen'-jongeren systeem ingezet. Dus dat je als 'oudere' (in mijn geval half de 30) met een groepje van 4/5 jongeren nauw contact hebt.
Maar toch, dit moet toch eigenlijk in de gezinnen gebeuren. Waarom lukt het dan zo weinig ouders groot van de Heere te spreken. Ik weet het antwoord niet helemaal. Wat ik wel merk is dat er zoveel schroom is, zo weinig op persoonlijk geloof en eerlijk spreken de nadruk wordt gelegd in mijn oorspronkelijke kerkverband. De liefde van God wordt minder gemaakt dan de zondekennis van de mens, dusdanig dat men zich het offer van de Heere Jezus nooit durft 'toe te eigenen'. Ik heb mijn hele leven gehoord 'Hij moet het doen he'. Klopt, maar het functioneerde als het einde van alle tegenspraak.
Mijn bezwaar hier was meer het gedwongen lijken van het moeten getuigen. Ik ben meer van de persoonlijke gesprekken en kleinere gezelschappen.
Maar verder vind ik niet perse dat kinderen alles met hun ouders moeten bespreken. Een externe mentor is mijns inziens heel goed, niet alleen om seksueel misbruik te voorkomen, maar ook om geloofsoverdracht op een natuurlijke manier te laten verlopen.
Ik mis misschien een heleboel, maar wat voor zorgen zijn er dan op dit punt? Ik weet daar helemaal niet van.GGotK schreef:Het gaat erom wat de jeugd in de praktijk ziet. En dan zijn er veel zorgen.Wandelende schreef:Volgens mij is woord en daad niet los te koppelen.GGotK schreef:Ik denk dat o.a. de jeugd ook graag zou zien dat het niet alleen bij woorden blijft , maar dat het ook in het dagelijks leven te zien is.
-
Goedemiddag,Mistig schreef:Afgelopen zondag begreep ik trouwens dat Ds. J.S. van der Net erg ziek is.
Het zal niet lang meer duren voordat hij mag ingaan in het Vaderhuis, zo werd er gezegd.
Ik zag dat hij ook al wat preekbeurten heeft afgezegd.
Laten we ook deze oude broeder in ons gebed gedenken!
Heftig om te lezen, heb zeer goede herinneringen aan ds. van der Net (ook geloofsbelijdenis bij hem gedaan). Ik zal hem zeker in onze gebeden gedenken.
Ik ben nieuw op dit forum. Lees al wat jaren mee, maar heb behoefte om af en toe ook mee te schrijven. Weet nog niet hoe actief dat zal zijn, maar goed, dat zal later blijken.
Een hartelijke groet
- Wandelende
- Inactief
Welkom op het forum. Benieuwd naar je out-of-the-box-bijdragen.OutOfTheBox schreef:Goedemiddag,
(…)
Ik ben nieuw op dit forum. Lees al wat jaren mee, maar heb behoefte om af en toe ook mee te schrijven. Weet nog niet hoe actief dat zal zijn, maar goed, dat zal later blijken.
Een hartelijke groet

(~)
Welkom! Stel je gerust voor op de voorstelpagina!OutOfTheBox schreef:
Goedemiddag,
(...)
Een hartelijke groet
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-
- Verbannen
Nu spreek je jezelf toch wel ernstig tegen, @DDD (zie eerder in dit draadje).DDD schreef:Ik mis misschien een heleboel, maar wat voor zorgen zijn er dan op dit punt? Ik weet daar helemaal niet van.GGotK schreef:Het gaat erom wat de jeugd in de praktijk ziet. En dan zijn er veel zorgen.Wandelende schreef:Volgens mij is woord en daad niet los te koppelen.GGotK schreef:Ik denk dat o.a. de jeugd ook graag zou zien dat het niet alleen bij woorden blijft , maar dat het ook in het dagelijks leven te zien is.

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
Doe ik graag! Waar is dat?Mistig schreef:Welkom! Stel je gerust voor op de voorstelpagina!OutOfTheBox schreef:
Goedemiddag,
(...)
Een hartelijke groet
- Wandelende
- Inactief
Dat topic kan je hier vinden: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... oorstellenOutOfTheBox schreef:Doe ik graag! Waar is dat?Mistig schreef:Welkom! Stel je gerust voor op de voorstelpagina!OutOfTheBox schreef:
Goedemiddag,
(...)
Een hartelijke groet

(~)
Vwb het eerste deel van je laatste alinea, eens. Het tweede deel vind ik vreemd. Geloofsoverdracht kan net zo goed tussen ouders en kinderen en het stukje over seksueel misbruik vind ik nogal uit de lucht komen vallen.DDD schreef:Ik vind het toch wel schokkend dat je zulke dingen in een gemeente die zich nota bene Gereformeerde Gemeente noemt, hoorde.Zeeuw schreef:
Zeker eens Isala. Heel erg is dat. Ook heel raar eigenlijk. Maar...jongeren zoeken soms ook weinig van deze mensen op. Ik heb als jongere, in eerste instantie uit nieuwsgierigheid, mensen ook echt op gezocht en de vraag gesteld of ze wilden vertellen. Dan zag ik vaak wel vrijmoedigheid, maar ook het klein denken van zichzelf en bang zijn voor zelfbedrog.
Bij ons in kerk wordt wsl binnenkort een soort 'ouderen'-jongeren systeem ingezet. Dus dat je als 'oudere' (in mijn geval half de 30) met een groepje van 4/5 jongeren nauw contact hebt.
Maar toch, dit moet toch eigenlijk in de gezinnen gebeuren. Waarom lukt het dan zo weinig ouders groot van de Heere te spreken. Ik weet het antwoord niet helemaal. Wat ik wel merk is dat er zoveel schroom is, zo weinig op persoonlijk geloof en eerlijk spreken de nadruk wordt gelegd in mijn oorspronkelijke kerkverband. De liefde van God wordt minder gemaakt dan de zondekennis van de mens, dusdanig dat men zich het offer van de Heere Jezus nooit durft 'toe te eigenen'. Ik heb mijn hele leven gehoord 'Hij moet het doen he'. Klopt, maar het functioneerde als het einde van alle tegenspraak.
Mijn bezwaar hier was meer het gedwongen lijken van het moeten getuigen. Ik ben meer van de persoonlijke gesprekken en kleinere gezelschappen.
Maar verder vind ik niet perse dat kinderen alles met hun ouders moeten bespreken. Een externe mentor is mijns inziens heel goed, niet alleen om seksueel misbruik te voorkomen, maar ook om geloofsoverdracht op een natuurlijke manier te laten verlopen.
-
- Verbannen
Inderdaad, ouders zijn juist dé personen van wie dat verwacht wordt. Dat hebben ze toch immers bij hun ja-woord tijdens de doop aan hun kind beloofd?
Het gedeelte over seksueel misbruik slaat ook nergens op.
Het gedeelte over seksueel misbruik slaat ook nergens op.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
Van harte aanbevolen: https://www.rd.nl/opinie/gezond-kerkeli ... -1.1522804
Dan verstommen al ónze discussies!
Ik verwijs hierbij eveneens, zoals ouderling Van den Brink dat ook doet, naar het artikel in Terdege van 19-10, met ds. C. Harinck.
Dan verstommen al ónze discussies!
Ik verwijs hierbij eveneens, zoals ouderling Van den Brink dat ook doet, naar het artikel in Terdege van 19-10, met ds. C. Harinck.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje