Laten we er maar voor oppassen om in deze tijd een hoog aantal avondmaalsgangers te koppelen aan een ruime, rijke prediking en een laag aantal avondmaalsgangers te koppelen aan een zuivere prediking.Bezorgd schreef:Ik begrijp de zorg. Of je ditzelfde ook in de GG tegenkomt waag ik echt te betwijfelen. Wel zie je een verband met een ruime prediking, dat je ook in de kerkhistorie wel zag: hoe rijker de prediking, hoe meer vrucht op de prediking.Marion schreef:Inderdaad een helder stuk. Deze praktijk zie je ook onder ons (ter linkerzijde van de GG) langzaam binnensijpelen. Daarom is dit een goed stuk tot opscherping.pierre27 schreef:Goed geschreven stuk, een materie waar ik met enige regelmaat mijn hervormde vrienden (ambtdragers) met zorg over hoor spreken. Ik denk eerlijk gezegd wel dat het iets is wat in de hele gezindte speelt.GGotK schreef:https://cip.nl/70016-waarom-het-aantal- ... n-toeneemt
Tegelijkertijd is de zorg voor hypocrieten iets dat altijd al gespeeld heeft. Calvijns gemeente was ook een Avondmaals houdende gemeente, Calvijn geloofde dat er kaf tussen het koren was, toch ging hij er niet anders door preken. Iets wat je in onze kringen wel tegenkomt. Een ds kan het dan bijna als vrucht gaan zien als er minder HA gangers komen.
Gelezen, gedacht, gehoord...
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
ds Breure waarschuwt nu juist tegen het eerste wat je schrijft. Is het allemaal vrucht? De rechterflank vd hervormde kerk gaat meer en meer inzien dat de prediking van afgelopen jaren veel ongewenste vrucht heeft voortgebracht. Zie de laatste tijd de stukken/lezingen van ds Breure, Hogendoorn, Klaassen e.a.Bezorgd schreef:Ik begrijp de zorg. Of je ditzelfde ook in de GG tegenkomt waag ik echt te betwijfelen. Wel zie je een verband met een ruime prediking, dat je ook in de kerkhistorie wel zag: hoe rijker de prediking, hoe meer vrucht op de prediking.Marion schreef:Inderdaad een helder stuk. Deze praktijk zie je ook onder ons (ter linkerzijde van de GG) langzaam binnensijpelen. Daarom is dit een goed stuk tot opscherping.pierre27 schreef:Goed geschreven stuk, een materie waar ik met enige regelmaat mijn hervormde vrienden (ambtdragers) met zorg over hoor spreken. Ik denk eerlijk gezegd wel dat het iets is wat in de hele gezindte speelt.GGotK schreef:https://cip.nl/70016-waarom-het-aantal- ... n-toeneemt
Tegelijkertijd is de zorg voor hypocrieten iets dat altijd al gespeeld heeft. Calvijns gemeente was ook een Avondmaals houdende gemeente, Calvijn geloofde dat er kaf tussen het koren was, toch ging hij er niet anders door preken. Iets wat je in onze kringen wel tegenkomt. Een ds kan het dan bijna als vrucht gaan zien als er minder HA gangers komen.
Ik denk dat hun zorg zeer terecht is. Ik zie veel ongewenste uitwassen.
Laat het ter waarschuwing zijn voor de GG.
Toch is deze discussie al heel oud, ook in de jaren 50 was hierover verschil van inzicht in de GB.
Klopt, maar het deel wat toen nog een prediking had wat stond in de lijn van ds Kievit, Boer enz was vele malen groter dan nu het geval is. Deze prediking had namelijk wel duidelijk aandacht voor het evenwicht wat ds Breure omschrijft.DDD schreef:Toch is deze discussie al heel oud, ook in de jaren 50 was hierover verschil van inzicht in de GB.
Zeker. Maar een deel hiervan is in de jaren 70 en 80 afgescheiden naar de GG en een ander deel in 2004 naar de HHK overgestapt.
Help me eens? Welk deel is in de jaren 70 en 80 afgescheiden naar de GG?DDD schreef:Zeker. Maar een deel hiervan is in de jaren 70 en 80 afgescheiden naar de GG en een ander deel in 2004 naar de HHK overgestapt.
Noem eens wat voorbeelden als je wilt.
??
Ik weet natuurlijk niet hoe goed jouw kleinekerkgeschiedeniskennis is, maar als je je daarin verdiept, kom je vanzelf tegen dat tot een jaar of 1980 er veel mensen uit de toenmalige NHK overkwamen naar de GG. Dat is daarna weer veranderd, omdat de GG ook veranderden. Maar dat was hier nu even niet het punt, dat komt al in honderd andere draadjes aan de orde.
Ik weet natuurlijk niet hoe goed jouw kleinekerkgeschiedeniskennis is, maar als je je daarin verdiept, kom je vanzelf tegen dat tot een jaar of 1980 er veel mensen uit de toenmalige NHK overkwamen naar de GG. Dat is daarna weer veranderd, omdat de GG ook veranderden. Maar dat was hier nu even niet het punt, dat komt al in honderd andere draadjes aan de orde.
Niet zo goed dus...DDD schreef:??
Ik weet het echt niet en hoor graag waar ik dat kan lezen.
Er zijn kerkelijke jaarboeken. Daarin staan ook statistieken van kerkelijke overgangen. Dus dat zou een goede bron zijn.
Er zijn ook andere bronnen, maar ik zou zo gauw geen artikelnamen weten. Ik denk dat in Afwachten of Verwachten hier ook wel iets over zal staan, maar dat weet ik niet zeker.
Er zijn ook andere bronnen, maar ik zou zo gauw geen artikelnamen weten. Ik denk dat in Afwachten of Verwachten hier ook wel iets over zal staan, maar dat weet ik niet zeker.
- Delftenaar
Iets anders. Ik kwam deze site tegen:
bereiddeweg.nl
Om eerlijk te zijn begrijp ik die niet helemaal. Maar wat moeten we ervan vinden?
bereiddeweg.nl
Om eerlijk te zijn begrijp ik die niet helemaal. Maar wat moeten we ervan vinden?
Moeten we er wat van vinden?Delftenaar schreef:Iets anders. Ik kwam deze site tegen:
bereiddeweg.nl
- Niet meer zo actief -
-
Iedereen kan zich abonneren op dit kerkblad en in de tijd toen Ds. Roos in Opheusden stond waren er verschillende landelijke lezers. De feiten staan er in vermeld, dus van roddel is geen sprake. Wel moet het ons met droefheid vervullen dat in een plaats waar God in het verleden zo krachtig gewerkt heeft, nu een kerk leegloopt.emigrant schreef:het lijkt mij niet zo gepast hier te roddelen uit een plaatselijk kerkblad en te speculeren. Ga liever over onderwerpen in discussie di er toe doen en ons opbouwen.
de kerk loopt leeg, maar de dorpsgemeenschap niet. Het geestelijk leven blijft. Ondanks de vertrooiing over vele gebouwen. En misschien ondanks afstand die er nu onderling gaat ontstaan.Wet en Evangelie schreef:Iedereen kan zich abonneren op dit kerkblad en in de tijd toen Ds. Roos in Opheusden stond waren er verschillende landelijke lezers. De feiten staan er in vermeld, dus van roddel is geen sprake. Wel moet het ons met droefheid vervullen dat in een plaats waar God in het verleden zo krachtig gewerkt heeft, nu een kerk leegloopt.emigrant schreef:het lijkt mij niet zo gepast hier te roddelen uit een plaatselijk kerkblad en te speculeren. Ga liever over onderwerpen in discussie di er toe doen en ons opbouwen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
-
- Verbannen
@Ambtenaar neemt, wellicht onbewust, mijn uitdrukking over, die ik een kleine week geleden ook gebruikte. Dat zal het zijn.Mannetje schreef:Moeten we er wat van vinden?Delftenaar schreef:Iets anders. Ik kwam deze site tegen:
bereiddeweg.nl
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Huh? Ambtenaar? Je bedoelt wellicht Delftenaar?Jantje schreef:@Ambtenaar neemt, wellicht onbewust, mijn uitdrukking over, die ik een kleine week geleden ook gebruikte. Dat zal het zijn.Mannetje schreef:Moeten we er wat van vinden?Delftenaar schreef:Iets anders. Ik kwam deze site tegen:
bereiddeweg.nl
- Niet meer zo actief -