Gereformeerde Gemeenten

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erasmiaan »

De grote vraag is: zijn de mensen veranderd of is de prediking veranderd? Ter linkerzijde zeggen ze: de prediking. Ik denk vooral dat de mensen zijn veranderd. Ik heb bijvoorbeeld al eens verwezen naar een rij predikanten uit de begintijd van de Gereformeerde Gemeenten en ik vind nog steeds dat de tegenwoordige predikanten die hier op dit forum weggezet worden als predikanten zonder aanbod, die voorwaarden op werpen om tot Christus te komen, volledig in hun lijn staan.

Aan de andere kant leven we niet meer in dezelfde tijd. Als dan de prediking wel hetzelfde blijft kan het toch een andere uitwerking hebben. Daar zijn vele redenen voor. Zelf kwam ik tot de volgenden:
- Waar ik de laatste tijd veel aan zit te denken is dat in deze tijd het aantal levende voorbeelden die kunnen vertellen dat de standenprediking geen verzinsel is van ds. Kersten of ds. Moerkerken, maar dat de God van de Bijbel het hun zo geleerd heeft, zo dun is geworden.
- Daarnaast is het opleidingsniveau hoger. Op een universiteit leer je overal vragen bij stellen.
- De gezagsbeleving is anders. De prediking van een dominee, of de visie van een kerkenraad is voor het gemeentelid nu "ook maar een mening".
- Ook zijn de laatste jaren (waarin je die grafiek ziet pieken) de bezwaren geformuleerd, op schrift gezet en voor iedereen bereikbaar. Dat merk je hier ook op het forum. Toen ik in de beginjaren dezelfde argumenten bijna woordelijk voor de zoveelste keer langs zag komen, bleken die inderdaad uit de boeken van Blaauwendraad, Bart of Van der Zwaag te komen.
- Niet alle behoudende predikanten zijn zo aangepast als bijv. ds. Huijser. Vaak stoot de stijl en het taalgebruik al af.
Waarschijnlijk zijn deze voorbeelden nog wel uit te breiden.

Ten slotte nog een wat meer relativerende opmerking waarmee ik de opmerkingen van huisman wil onderstrepen: ik had familie in de gemeente van Kapelle-Biezelinge en ik begreep dat men ook in die gemeente gewoon veel uitstroom heeft naar CGK en Gereformeerde Bond. En dat was dus niet omdat ze daar alleen preken lezen van ds. Baan en ds. IJsselstein.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Laag »

Hoe groot is het aantal dat teruggaat? Die de GG verlaten, maar na een jaar of meerdere jaren op hun schreden terugkeren? Of doorstromen via HHK naar OGG. Het zal een verwaarloosbaar deel zijn, maar ze zijn er óók.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erasmiaan »

Wandelende schreef:
Ouddorp schreef:De indruk die ik krijg bij de mensen die ik ken en de Gereformeerde Gemeenten hebben verlaten is dat het grote aantal leesdiensten een belangrijkere rol speelt dan de leer. Als men trouwt en gaat wonen in een ander dorp of een van beide komt al uit een andere kerk sluit men zich vlugger bij een gemeente aan met dominee dan dat men lid wordt van een vacante GerGem.

Overigens focussen we ons nu op de GerGem, maar de HHG kent volgens mij ook een grote uitstroom. Dit was niet zichtbaar bij het artikel van het RD omdat de cijfers niet bekend zijn, maar ondanks het geboortenoverschot en de instroom vanuit de GG groeit de HHG percentagegewijs nauwelijks meer dan de GerGem. Vanuit een groot aantal HHG gemeenten gaan grote aantallen mensen weg naar minder behoudende gemeenten naar mijn inschatting. In onze gemeente vertrekt ook elk jaar wel een gezin richting PKN.
Dat wordt in het volledige artikel dan ook als aanname geschreven.
Dus dan valt het (in ieder geval voor deze duiding) nog wel mee met het niveau (van het artikel) van deze dr.
Zeeuw
Berichten: 11751
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Erasmiaan schreef:De grote vraag is: zijn de mensen veranderd of is de prediking veranderd? Ter linkerzijde zeggen ze: de prediking. Ik denk vooral dat de mensen zijn veranderd. Ik heb bijvoorbeeld al eens verwezen naar een rij predikanten uit de begintijd van de Gereformeerde Gemeenten en ik vind nog steeds dat de tegenwoordige predikanten die hier op dit forum weggezet worden als predikanten zonder aanbod, die voorwaarden op werpen om tot Christus te komen, volledig in hun lijn staan.

Aan de andere kant leven we niet meer in dezelfde tijd. Als dan de prediking wel hetzelfde blijft kan het toch een andere uitwerking hebben. Daar zijn vele redenen voor. Zelf kwam ik tot de volgenden:
- Waar ik de laatste tijd veel aan zit te denken is dat in deze tijd het aantal levende voorbeelden die kunnen vertellen dat de standenprediking geen verzinsel is van ds. Kersten of ds. Moerkerken, maar dat de God van de Bijbel het hun zo geleerd heeft, zo dun is geworden.
- Daarnaast is het opleidingsniveau hoger. Op een universiteit leer je overal vragen bij stellen.
- De gezagsbeleving is anders. De prediking van een dominee, of de visie van een kerkenraad is voor het gemeentelid nu "ook maar een mening".
- Ook zijn de laatste jaren (waarin je die grafiek ziet pieken) de bezwaren geformuleerd, op schrift gezet en voor iedereen bereikbaar. Dat merk je hier ook op het forum. Toen ik in de beginjaren dezelfde argumenten bijna woordelijk voor de zoveelste keer langs zag komen, bleken die inderdaad uit de boeken van Blaauwendraad, Bart of Van der Zwaag te komen.
- Niet alle behoudende predikanten zijn zo aangepast als bijv. ds. Huijser. Vaak stoot de stijl en het taalgebruik al af.
Waarschijnlijk zijn deze voorbeelden nog wel uit te breiden.

Ten slotte nog een wat meer relativerende opmerking waarmee ik de opmerkingen van huisman wil onderstrepen: ik had familie in de gemeente van Kapelle-Biezelinge en ik begreep dat men ook in die gemeente gewoon veel uitstroom heeft naar CGK en Gereformeerde Bond. En dat was dus niet omdat ze daar alleen preken lezen van ds. Baan en ds. IJsselstein.
Ik ken deze gemeente van erg dichtbij Erasmiaan en hoor van de personen die deze stappen zetten weinig leertechnische bezwaren (wel andere, maar die zijn m.i. niet zozeer forumgeschikt). En veel, is in dit geval, gezien de grote groei van de afgelopen 10 jaar erg relatief.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door liz boer »

JCRyle schreef:
Luther schreef:Ds. Huijser, ds. Hakvoort, ds. Bakker, ds. C. Van Ruitenburg behoren niet tot die vijver. Ds. P. Van Ruitenburg is ziek, ds. Brons stond op vier tweetallen en men is terecht terughoudend om in zijn omstandigheden ds. Zondag te kandideren.
Ds. C. van Ruitenburg preekt een rijke Christus voor een arme zondaar met de deuren van het Evangelie open. Zeer warme, gunnende en pastorale prediking! Hetzelfde geldt voor Ds. Hakvoort. Je bent in andere kerken (HHK of CGK) soms slechter af.
Ds E Hakvoort?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erasmiaan »

Zeeuw schreef: Ik ken deze gemeente van erg dichtbij Erasmiaan en hoor van de personen die deze stappen zetten weinig leertechnische bezwaren (wel andere, maar die zijn m.i. niet zozeer forumgeschikt).
Precies. Dus dit valt echt onder die 90%.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Laag »

liz boer schreef:
JCRyle schreef:
Luther schreef:Ds. Huijser, ds. Hakvoort, ds. Bakker, ds. C. Van Ruitenburg behoren niet tot die vijver. Ds. P. Van Ruitenburg is ziek, ds. Brons stond op vier tweetallen en men is terecht terughoudend om in zijn omstandigheden ds. Zondag te kandideren.
Ds. C. van Ruitenburg preekt een rijke Christus voor een arme zondaar met de deuren van het Evangelie open. Zeer warme, gunnende en pastorale prediking! Hetzelfde geldt voor Ds. Hakvoort. Je bent in andere kerken (HHK of CGK) soms slechter af.
Ds E Hakvoort?
Even tussendoor, maar het lijkt mij een zegen om als ds niet genoemd te worden op RF....of tenminste RF niet te volgen.
Ik zou als links ingedeelde predikant, de eerst volgende zondag eens goed rechts uithalen.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door liz boer »

Laag schreef:
liz boer schreef:
JCRyle schreef:
Luther schreef:Ds. Huijser, ds. Hakvoort, ds. Bakker, ds. C. Van Ruitenburg behoren niet tot die vijver. Ds. P. Van Ruitenburg is ziek, ds. Brons stond op vier tweetallen en men is terecht terughoudend om in zijn omstandigheden ds. Zondag te kandideren.
Ds. C. van Ruitenburg preekt een rijke Christus voor een arme zondaar met de deuren van het Evangelie open. Zeer warme, gunnende en pastorale prediking! Hetzelfde geldt voor Ds. Hakvoort. Je bent in andere kerken (HHK of CGK) soms slechter af.
Ds E Hakvoort?
Even tussendoor, maar het lijkt mij een zegen om als ds niet genoemd te worden op RF....of tenminste RF niet te volgen.
Ik zou als links ingedeelde predikant, de eerst volgende zondag eens goed rechts uithalen.
Wat bedoel je nu ik vraag of hij E Hakvoort bedoeld.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Zeeuw
Berichten: 11751
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Erasmiaan schreef:
Zeeuw schreef: Ik ken deze gemeente van erg dichtbij Erasmiaan en hoor van de personen die deze stappen zetten weinig leertechnische bezwaren (wel andere, maar die zijn m.i. niet zozeer forumgeschikt).
Precies. Dus dit valt echt onder die 90%.
Is de 90% op dit moment een vaststaand feit dan? :-). Ik gaf ook aan dat het erg meevalt met die 'grote' uitstroom. Ik denk dat het cijfer netto zelfs positief zal zijn. In de gevallen die ik ken, betreft het vaak mensen die vanuit een andere kerk (al dan niet GG) kwamen en 'doorstromen'.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JCRyle »

liz boer schreef:Ds E Hakvoort?
Ja, wie anders?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door liz boer »

JCRyle schreef:
liz boer schreef:Ds E Hakvoort?
Ja, wie anders?
Er is toch nog een ds Hakvoort?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erasmiaan »

Zeeuw schreef:
Erasmiaan schreef:
Zeeuw schreef: Ik ken deze gemeente van erg dichtbij Erasmiaan en hoor van de personen die deze stappen zetten weinig leertechnische bezwaren (wel andere, maar die zijn m.i. niet zozeer forumgeschikt).
Precies. Dus dit valt echt onder die 90%.
Is de 90% op dit moment een vaststaand feit dan? :-). Ik gaf ook aan dat het erg meevalt met die 'grote' uitstroom. Ik denk dat het cijfer netto zelfs positief zal zijn. In de gevallen die ik ken, betreft het vaak mensen die vanuit een andere kerk (al dan niet GG) kwamen en 'doorstromen'.
Die 90% staat niet vast maar bij gebrek aan beter. En het klinkt mij plausibel in de oren. Ter onderstreping heb ik die gemeente als voorbeeld aangedragen. Als je daaruit vertrekt hoor je niet bij die 10%.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JCRyle »

Laag schreef:Even tussendoor, maar het lijkt mij een zegen om als ds niet genoemd te worden op RF....of tenminste RF niet te volgen.
Ik zou als links ingedeelde predikant, de eerst volgende zondag eens goed rechts uithalen.
Ik ben het met je eens dat we predikanten niet bij naam moeten noemen op het forum. Waarom ik het nu dus wel doet is om iets te weerleggen. Meer dan het halve predikantenkorps van de GG wordt hier zo wat weggeschreven met onbijbelse prediking. Pure onzin. Dus vandaar dat ik het even voor een enkeling opnam.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JCRyle »

liz boer schreef:
JCRyle schreef:
liz boer schreef:Ds E Hakvoort?
Ja, wie anders?
Er is toch nog een ds Hakvoort?
Tip: lees de titel van dit onderwerp. Dan is er maar één Ds. Hakvoort.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

Erasmiaan schreef:
Wandelende schreef:
Ouddorp schreef:De indruk die ik krijg bij de mensen die ik ken en de Gereformeerde Gemeenten hebben verlaten is dat het grote aantal leesdiensten een belangrijkere rol speelt dan de leer. Als men trouwt en gaat wonen in een ander dorp of een van beide komt al uit een andere kerk sluit men zich vlugger bij een gemeente aan met dominee dan dat men lid wordt van een vacante GerGem.

Overigens focussen we ons nu op de GerGem, maar de HHG kent volgens mij ook een grote uitstroom. Dit was niet zichtbaar bij het artikel van het RD omdat de cijfers niet bekend zijn, maar ondanks het geboortenoverschot en de instroom vanuit de GG groeit de HHG percentagegewijs nauwelijks meer dan de GerGem. Vanuit een groot aantal HHG gemeenten gaan grote aantallen mensen weg naar minder behoudende gemeenten naar mijn inschatting. In onze gemeente vertrekt ook elk jaar wel een gezin richting PKN.
Dat wordt in het volledige artikel dan ook als aanname geschreven.
Dus dan valt het (in ieder geval voor deze duiding) nog wel mee met het niveau (van het artikel) van deze dr.
Je wilt toch hopelijk niet zeggen dat het volledige artikel getuigt van wijsheden die je van een doctor mag verwachten? De hoeveelheid aannames, mogelijkheden en verwachtingen zijn niet van de lucht in de geschreven tekst.
Laatst gewijzigd door Wandelende op 24 sep 2018, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
(~)
Plaats reactie