Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
De grote vraag is: zijn de mensen veranderd of is de prediking veranderd? Ter linkerzijde zeggen ze: de prediking. Ik denk vooral dat de mensen zijn veranderd. Ik heb bijvoorbeeld al eens verwezen naar een rij predikanten uit de begintijd van de Gereformeerde Gemeenten en ik vind nog steeds dat de tegenwoordige predikanten die hier op dit forum weggezet worden als predikanten zonder aanbod, die voorwaarden op werpen om tot Christus te komen, volledig in hun lijn staan.
Aan de andere kant leven we niet meer in dezelfde tijd. Als dan de prediking wel hetzelfde blijft kan het toch een andere uitwerking hebben. Daar zijn vele redenen voor. Zelf kwam ik tot de volgenden:
- Waar ik de laatste tijd veel aan zit te denken is dat in deze tijd het aantal levende voorbeelden die kunnen vertellen dat de standenprediking geen verzinsel is van ds. Kersten of ds. Moerkerken, maar dat de God van de Bijbel het hun zo geleerd heeft, zo dun is geworden.
- Daarnaast is het opleidingsniveau hoger. Op een universiteit leer je overal vragen bij stellen.
- De gezagsbeleving is anders. De prediking van een dominee, of de visie van een kerkenraad is voor het gemeentelid nu "ook maar een mening".
- Ook zijn de laatste jaren (waarin je die grafiek ziet pieken) de bezwaren geformuleerd, op schrift gezet en voor iedereen bereikbaar. Dat merk je hier ook op het forum. Toen ik in de beginjaren dezelfde argumenten bijna woordelijk voor de zoveelste keer langs zag komen, bleken die inderdaad uit de boeken van Blaauwendraad, Bart of Van der Zwaag te komen.
- Niet alle behoudende predikanten zijn zo aangepast als bijv. ds. Huijser. Vaak stoot de stijl en het taalgebruik al af.
Waarschijnlijk zijn deze voorbeelden nog wel uit te breiden.
Ten slotte nog een wat meer relativerende opmerking waarmee ik de opmerkingen van huisman wil onderstrepen: ik had familie in de gemeente van Kapelle-Biezelinge en ik begreep dat men ook in die gemeente gewoon veel uitstroom heeft naar CGK en Gereformeerde Bond. En dat was dus niet omdat ze daar alleen preken lezen van ds. Baan en ds. IJsselstein.
Aan de andere kant leven we niet meer in dezelfde tijd. Als dan de prediking wel hetzelfde blijft kan het toch een andere uitwerking hebben. Daar zijn vele redenen voor. Zelf kwam ik tot de volgenden:
- Waar ik de laatste tijd veel aan zit te denken is dat in deze tijd het aantal levende voorbeelden die kunnen vertellen dat de standenprediking geen verzinsel is van ds. Kersten of ds. Moerkerken, maar dat de God van de Bijbel het hun zo geleerd heeft, zo dun is geworden.
- Daarnaast is het opleidingsniveau hoger. Op een universiteit leer je overal vragen bij stellen.
- De gezagsbeleving is anders. De prediking van een dominee, of de visie van een kerkenraad is voor het gemeentelid nu "ook maar een mening".
- Ook zijn de laatste jaren (waarin je die grafiek ziet pieken) de bezwaren geformuleerd, op schrift gezet en voor iedereen bereikbaar. Dat merk je hier ook op het forum. Toen ik in de beginjaren dezelfde argumenten bijna woordelijk voor de zoveelste keer langs zag komen, bleken die inderdaad uit de boeken van Blaauwendraad, Bart of Van der Zwaag te komen.
- Niet alle behoudende predikanten zijn zo aangepast als bijv. ds. Huijser. Vaak stoot de stijl en het taalgebruik al af.
Waarschijnlijk zijn deze voorbeelden nog wel uit te breiden.
Ten slotte nog een wat meer relativerende opmerking waarmee ik de opmerkingen van huisman wil onderstrepen: ik had familie in de gemeente van Kapelle-Biezelinge en ik begreep dat men ook in die gemeente gewoon veel uitstroom heeft naar CGK en Gereformeerde Bond. En dat was dus niet omdat ze daar alleen preken lezen van ds. Baan en ds. IJsselstein.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Hoe groot is het aantal dat teruggaat? Die de GG verlaten, maar na een jaar of meerdere jaren op hun schreden terugkeren? Of doorstromen via HHK naar OGG. Het zal een verwaarloosbaar deel zijn, maar ze zijn er óók.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dus dan valt het (in ieder geval voor deze duiding) nog wel mee met het niveau (van het artikel) van deze dr.Wandelende schreef:Dat wordt in het volledige artikel dan ook als aanname geschreven.Ouddorp schreef:De indruk die ik krijg bij de mensen die ik ken en de Gereformeerde Gemeenten hebben verlaten is dat het grote aantal leesdiensten een belangrijkere rol speelt dan de leer. Als men trouwt en gaat wonen in een ander dorp of een van beide komt al uit een andere kerk sluit men zich vlugger bij een gemeente aan met dominee dan dat men lid wordt van een vacante GerGem.
Overigens focussen we ons nu op de GerGem, maar de HHG kent volgens mij ook een grote uitstroom. Dit was niet zichtbaar bij het artikel van het RD omdat de cijfers niet bekend zijn, maar ondanks het geboortenoverschot en de instroom vanuit de GG groeit de HHG percentagegewijs nauwelijks meer dan de GerGem. Vanuit een groot aantal HHG gemeenten gaan grote aantallen mensen weg naar minder behoudende gemeenten naar mijn inschatting. In onze gemeente vertrekt ook elk jaar wel een gezin richting PKN.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik ken deze gemeente van erg dichtbij Erasmiaan en hoor van de personen die deze stappen zetten weinig leertechnische bezwaren (wel andere, maar die zijn m.i. niet zozeer forumgeschikt). En veel, is in dit geval, gezien de grote groei van de afgelopen 10 jaar erg relatief.Erasmiaan schreef:De grote vraag is: zijn de mensen veranderd of is de prediking veranderd? Ter linkerzijde zeggen ze: de prediking. Ik denk vooral dat de mensen zijn veranderd. Ik heb bijvoorbeeld al eens verwezen naar een rij predikanten uit de begintijd van de Gereformeerde Gemeenten en ik vind nog steeds dat de tegenwoordige predikanten die hier op dit forum weggezet worden als predikanten zonder aanbod, die voorwaarden op werpen om tot Christus te komen, volledig in hun lijn staan.
Aan de andere kant leven we niet meer in dezelfde tijd. Als dan de prediking wel hetzelfde blijft kan het toch een andere uitwerking hebben. Daar zijn vele redenen voor. Zelf kwam ik tot de volgenden:
- Waar ik de laatste tijd veel aan zit te denken is dat in deze tijd het aantal levende voorbeelden die kunnen vertellen dat de standenprediking geen verzinsel is van ds. Kersten of ds. Moerkerken, maar dat de God van de Bijbel het hun zo geleerd heeft, zo dun is geworden.
- Daarnaast is het opleidingsniveau hoger. Op een universiteit leer je overal vragen bij stellen.
- De gezagsbeleving is anders. De prediking van een dominee, of de visie van een kerkenraad is voor het gemeentelid nu "ook maar een mening".
- Ook zijn de laatste jaren (waarin je die grafiek ziet pieken) de bezwaren geformuleerd, op schrift gezet en voor iedereen bereikbaar. Dat merk je hier ook op het forum. Toen ik in de beginjaren dezelfde argumenten bijna woordelijk voor de zoveelste keer langs zag komen, bleken die inderdaad uit de boeken van Blaauwendraad, Bart of Van der Zwaag te komen.
- Niet alle behoudende predikanten zijn zo aangepast als bijv. ds. Huijser. Vaak stoot de stijl en het taalgebruik al af.
Waarschijnlijk zijn deze voorbeelden nog wel uit te breiden.
Ten slotte nog een wat meer relativerende opmerking waarmee ik de opmerkingen van huisman wil onderstrepen: ik had familie in de gemeente van Kapelle-Biezelinge en ik begreep dat men ook in die gemeente gewoon veel uitstroom heeft naar CGK en Gereformeerde Bond. En dat was dus niet omdat ze daar alleen preken lezen van ds. Baan en ds. IJsselstein.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ds E Hakvoort?JCRyle schreef:Ds. C. van Ruitenburg preekt een rijke Christus voor een arme zondaar met de deuren van het Evangelie open. Zeer warme, gunnende en pastorale prediking! Hetzelfde geldt voor Ds. Hakvoort. Je bent in andere kerken (HHK of CGK) soms slechter af.Luther schreef:Ds. Huijser, ds. Hakvoort, ds. Bakker, ds. C. Van Ruitenburg behoren niet tot die vijver. Ds. P. Van Ruitenburg is ziek, ds. Brons stond op vier tweetallen en men is terecht terughoudend om in zijn omstandigheden ds. Zondag te kandideren.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Precies. Dus dit valt echt onder die 90%.Zeeuw schreef: Ik ken deze gemeente van erg dichtbij Erasmiaan en hoor van de personen die deze stappen zetten weinig leertechnische bezwaren (wel andere, maar die zijn m.i. niet zozeer forumgeschikt).
Re: Gereformeerde Gemeenten
Even tussendoor, maar het lijkt mij een zegen om als ds niet genoemd te worden op RF....of tenminste RF niet te volgen.liz boer schreef:Ds E Hakvoort?JCRyle schreef:Ds. C. van Ruitenburg preekt een rijke Christus voor een arme zondaar met de deuren van het Evangelie open. Zeer warme, gunnende en pastorale prediking! Hetzelfde geldt voor Ds. Hakvoort. Je bent in andere kerken (HHK of CGK) soms slechter af.Luther schreef:Ds. Huijser, ds. Hakvoort, ds. Bakker, ds. C. Van Ruitenburg behoren niet tot die vijver. Ds. P. Van Ruitenburg is ziek, ds. Brons stond op vier tweetallen en men is terecht terughoudend om in zijn omstandigheden ds. Zondag te kandideren.
Ik zou als links ingedeelde predikant, de eerst volgende zondag eens goed rechts uithalen.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Wat bedoel je nu ik vraag of hij E Hakvoort bedoeld.Laag schreef:Even tussendoor, maar het lijkt mij een zegen om als ds niet genoemd te worden op RF....of tenminste RF niet te volgen.liz boer schreef:Ds E Hakvoort?JCRyle schreef:Ds. C. van Ruitenburg preekt een rijke Christus voor een arme zondaar met de deuren van het Evangelie open. Zeer warme, gunnende en pastorale prediking! Hetzelfde geldt voor Ds. Hakvoort. Je bent in andere kerken (HHK of CGK) soms slechter af.Luther schreef:Ds. Huijser, ds. Hakvoort, ds. Bakker, ds. C. Van Ruitenburg behoren niet tot die vijver. Ds. P. Van Ruitenburg is ziek, ds. Brons stond op vier tweetallen en men is terecht terughoudend om in zijn omstandigheden ds. Zondag te kandideren.
Ik zou als links ingedeelde predikant, de eerst volgende zondag eens goed rechts uithalen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Is de 90% op dit moment een vaststaand feit dan? :-). Ik gaf ook aan dat het erg meevalt met die 'grote' uitstroom. Ik denk dat het cijfer netto zelfs positief zal zijn. In de gevallen die ik ken, betreft het vaak mensen die vanuit een andere kerk (al dan niet GG) kwamen en 'doorstromen'.Erasmiaan schreef:Precies. Dus dit valt echt onder die 90%.Zeeuw schreef: Ik ken deze gemeente van erg dichtbij Erasmiaan en hoor van de personen die deze stappen zetten weinig leertechnische bezwaren (wel andere, maar die zijn m.i. niet zozeer forumgeschikt).
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ja, wie anders?liz boer schreef:Ds E Hakvoort?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Er is toch nog een ds Hakvoort?JCRyle schreef:Ja, wie anders?liz boer schreef:Ds E Hakvoort?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Die 90% staat niet vast maar bij gebrek aan beter. En het klinkt mij plausibel in de oren. Ter onderstreping heb ik die gemeente als voorbeeld aangedragen. Als je daaruit vertrekt hoor je niet bij die 10%.Zeeuw schreef:Is de 90% op dit moment een vaststaand feit dan? :-). Ik gaf ook aan dat het erg meevalt met die 'grote' uitstroom. Ik denk dat het cijfer netto zelfs positief zal zijn. In de gevallen die ik ken, betreft het vaak mensen die vanuit een andere kerk (al dan niet GG) kwamen en 'doorstromen'.Erasmiaan schreef:Precies. Dus dit valt echt onder die 90%.Zeeuw schreef: Ik ken deze gemeente van erg dichtbij Erasmiaan en hoor van de personen die deze stappen zetten weinig leertechnische bezwaren (wel andere, maar die zijn m.i. niet zozeer forumgeschikt).
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik ben het met je eens dat we predikanten niet bij naam moeten noemen op het forum. Waarom ik het nu dus wel doet is om iets te weerleggen. Meer dan het halve predikantenkorps van de GG wordt hier zo wat weggeschreven met onbijbelse prediking. Pure onzin. Dus vandaar dat ik het even voor een enkeling opnam.Laag schreef:Even tussendoor, maar het lijkt mij een zegen om als ds niet genoemd te worden op RF....of tenminste RF niet te volgen.
Ik zou als links ingedeelde predikant, de eerst volgende zondag eens goed rechts uithalen.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Tip: lees de titel van dit onderwerp. Dan is er maar één Ds. Hakvoort.liz boer schreef:Er is toch nog een ds Hakvoort?JCRyle schreef:Ja, wie anders?liz boer schreef:Ds E Hakvoort?
- Wandelende
- Inactief
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43
Re: Gereformeerde Gemeenten
Je wilt toch hopelijk niet zeggen dat het volledige artikel getuigt van wijsheden die je van een doctor mag verwachten? De hoeveelheid aannames, mogelijkheden en verwachtingen zijn niet van de lucht in de geschreven tekst.Erasmiaan schreef:Dus dan valt het (in ieder geval voor deze duiding) nog wel mee met het niveau (van het artikel) van deze dr.Wandelende schreef:Dat wordt in het volledige artikel dan ook als aanname geschreven.Ouddorp schreef:De indruk die ik krijg bij de mensen die ik ken en de Gereformeerde Gemeenten hebben verlaten is dat het grote aantal leesdiensten een belangrijkere rol speelt dan de leer. Als men trouwt en gaat wonen in een ander dorp of een van beide komt al uit een andere kerk sluit men zich vlugger bij een gemeente aan met dominee dan dat men lid wordt van een vacante GerGem.
Overigens focussen we ons nu op de GerGem, maar de HHG kent volgens mij ook een grote uitstroom. Dit was niet zichtbaar bij het artikel van het RD omdat de cijfers niet bekend zijn, maar ondanks het geboortenoverschot en de instroom vanuit de GG groeit de HHG percentagegewijs nauwelijks meer dan de GerGem. Vanuit een groot aantal HHG gemeenten gaan grote aantallen mensen weg naar minder behoudende gemeenten naar mijn inschatting. In onze gemeente vertrekt ook elk jaar wel een gezin richting PKN.
Laatst gewijzigd door Wandelende op 24 sep 2018, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
(~)