Tiberius schreef:Misschien is een GG op de Veluwe een andere dan een GG in de randstad, waar Luther en ik het over hebben.huisman schreef:Voor de duidelijkheid: Ik ontken Luthers analyse niet maar schat in dat dit geldt voor een zeer kleine minderheid......dus zelfs minder dan 10%. What about die overige 90%+????
Graag antwoord van @Luther & @Tiberius.
In onze gemeente is recent een onderzoekje gehouden omtrent kerkverlaters. Daar kwamen de volgende 5 vertrekredenen naar voren:
1. De analyse van Luther: de prediking is niet meer wat het eerder was. Er is niet langer sprake van schriftuurlijk-bevindelijke prediking. Regelmatig wordt genoemd dat de prediking steeds onbijbelser wordt, denk bijvoorbeeld aan de beleving van de heilsfeiten, de standenleer of een exegese die niet klopt.
2. Wat Refo al noemde: men kan zijn talenten/gaven niet inzetten in de gemeente op de wijze die men wil.
3. Wat Refo ook al noemde: men gaat trouwen en gaat dan liever naar een gemeente waar wel een dominee is.
4. Persoonlijke conflicten met één of meerdere ambtsdragers (helaas vaak over futiliteiten); of andere mensen die een belangrijke positie in de 'inner-circle' hebben.
5. Veel mensen kunnen de preek niet volgen. De preken worden als te moeilijk ervaren. Dit hoor je vaak terug op huisbezoeken en zeker op catechisatie.
Ik kan niet goed aangeven wat de percentages zijn van de verschillende opgegeven vertrekredenen, wellicht is het ook een mengvorm van verschillende redenen.
Bij elk van deze redenen kan je natuurlijk wel een reactie bedenken. Maar het is denk ik beter die ter harte te nemen.
Ik denk overigens dat de vervreemding van de schriftuurlijk-bevindelijke prediking IN de kerk groter is dan bij de kerkverlaters. Er zit een flinke groep mensen die absoluut geen verschil horen, maar die uit gewoonte of sociale controle in de gemeente blijven. Daar maak ik me best wel zorgen om.
Helemaal eens met deze post.
Paar opmerkingen per punt:
1. Klopt, en door de zwijgeloze blijvers worden de verschillen niet eens meer gehoord, en zeker niet door mensen die op afstand staan, zie bv de post van Marion en Ad. Ik weet redelijk wat er in de genoemde gemeente speelt. Men geeft er blijk van echt niet te weten wat de verschillen in de prediking zijn, ook met andere voorgaande predikanten.
2. Dit heeft alles te maken met strakke structuren die koste wat het kost in stand moeten worden gehouden die veelal verdedigd worden door traditionalisten zonder argumentatie's.
3.Die keuze wordt inderdaad snel gemaakt.
4.Heeft ook te maken met opleidingsniveau. Dat de GG een kerk is van kleine lieden is al decennia verleden tijd. Binnen de kerkelijke leiding wordt weinig rekening gehouden met zelfstandige denkkracht door gemeenteleden. En worden zulke mensen al snel als critici gezien.
5. Helaas wel. Heeft ook te maken met het blijven hangen in oud Hollandse termen en en bepaald jargon dat je zo niet in de Bijbel terugvindt. Een werkelijk zoeken naar woorden die niets van de inhoud afdoen, maar wel passen bij deze tijd, wordt helaas niet altijd gevonden.