Als ik het goed zie, zijn er in Barneveld bijna 80 leden bijgekomen...Delftenaar schreef:De groei lijkt er wel uit te zijn, ook in Barneveld en Opheusden.
Gelezen, gedacht, gehoord...
-
- Verbannen
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Spreek met respect aub.
Daarom heb ik hier een bericht plus enkele reacties verwijderd.
Daarom heb ik hier een bericht plus enkele reacties verwijderd.
-
Volgens mij zijn de genoemde aantallen leden en doopleden bij elkaar opgeteld. Zie ik dit goed?Jantje schreef:Als ik het goed zie, zijn er in Barneveld bijna 80 leden bijgekomen...Delftenaar schreef:De groei lijkt er wel uit te zijn, ook in Barneveld en Opheusden.
- Delftenaar
En op ruim 3000 leden is die 80 niet veel.
-
Inderdaad. Ik heb geen cijfers van voorgaande jaren bij de hand, maar hoe was het toen?Delftenaar schreef:En op ruim 3000 leden is die 80 niet veel.
- Wandelende
- Inactief
De 'bevolkingsgroei' van de GGiN Barneveld bedroeg 2,15%.Wet en Evangelie schreef:Inderdaad. Ik heb geen cijfers van voorgaande jaren bij de hand, maar hoe was het toen?Delftenaar schreef:En op ruim 3000 leden is die 80 niet veel.
De gemiddelde bevolkingsgroei in Nederland in 2017 was 0,57%.
Dat zijn slechts twee feiten.
Geestelijke groei (verticaal in diepte en hoogte) is echter belangrijker dan groei in ledenaantallen (horizontaal).
(~)
De gemeente groeit met ong 70 per jaar.Wet en Evangelie schreef:Inderdaad. Ik heb geen cijfers van voorgaande jaren bij de hand, maar hoe was het toen?Delftenaar schreef:En op ruim 3000 leden is die 80 niet veel.
De laatste 10 jaar.
-
Als je al 10 jaar een toename hebt van 70, dan is een plus van 80 goed te verklaren al kunnen we die aan de lage kant vinden.Laag schreef:De gemeente groeit met ong 70 per jaar.Wet en Evangelie schreef:Inderdaad. Ik heb geen cijfers van voorgaande jaren bij de hand, maar hoe was het toen?Delftenaar schreef:En op ruim 3000 leden is die 80 niet veel.
De laatste 10 jaar.
Ik ben overigens bang dat het staatje per D.V. 1 januari 2019 er geheel anders zal uitzien wat betreft Opheusden dat een flinke daling zal hebben met een goede plus voor Ochten en Rhenen.
-
- Verbannen
Nou, ik denk dat als dat in Barneveld zo doorgaat, dat ze over 10 jaar, naast Kootwijkerbroek (Hoever zijn die plannen? Weet iemand dat?) nog een derde kerk kunnen gaan bouwen. Wan op den duur heb je één gemeente met 4000 (doop)leden. Zelfs ik vind dat dan wel gortig worden (terwijl ik, in tegenstelling tot sommigen hier, die 500 leden al een maximum vinden, een gemeente met 1000 man redelijk normaal en gezond vindt voor de grootte van een gemeente).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Kootwijkerbroek is nog in de opstartfase.Jantje schreef:Nou, ik denk dat als dat in Barneveld zo doorgaat, dat ze over 10 jaar, naast Kootwijkerbroek (Hoever zijn die plannen? Weet iemand dat?) nog een derde kerk kunnen gaan bouwen. Wan op den duur heb je één gemeente met 4000 (doop)leden. Zelfs ik vind dat dan wel gortig worden (terwijl ik, in tegenstelling tot sommigen hier, die 500 leden al een maximum vinden, een gemeente met 1000 man redelijk normaal en gezond vindt voor de grootte van een gemeente).
En het zou maar zo kunnen dat het over 10 jaar weer vol zit.
Een significant deel van de groei van zulke bloeiende en groeiende gemeenten zal toch zeker wel komen door mensen uit de wereld die tot geloof komen en zich aansluiten bij de gemeente?
Gisteren mocht ik een kerkdienst bijwonen wegens het dopen van kind van een familielid. Eén vraag bleef bij mij hangen.
Wat is het nut van dopen?
-
- Verbannen
Als je de GezindsGids/Terdege/RD goed leest, weet je inderdaad dat dit gebeurt, óók in de GGiN...Bezorgd schreef:Een significant deel van de groei van zulke bloeiende en groeiende gemeenten zal toch zeker wel komen door mensen uit de wereld die tot geloof komen en zich aansluiten bij de gemeente?
En daarnaast zal er wel een heel groot geboorteoverschot zijn en, als ik het RD goed lees, zijn er in deze grote gemeente, in vergelijking met andere gemeenten, die de helft kleiner zijn, relatief weinig overlijdens. Bovendien zullen vele jonge stelletjes van de GGiN zich in deze omgeving vestigen, vanwege het feit dat de gemeente een eigen predikant heeft.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
U spreekt in meervoud of bedoeld u Barneveld specifiek?Bezorgd schreef:Een significant deel van de groei van zulke bloeiende en groeiende gemeenten zal toch zeker wel komen door mensen uit de wereld die tot geloof komen en zich aansluiten bij de gemeente?
Arme ziel. Verder niks gehoord of ervaren? Echter, het Woord doet altijd wat.CvdW schreef:Gisteren mocht ik een kerkdienst bijwonen wegens het dopen van kind van een familielid. Eén vraag bleef bij mij hangen.