Kerkproeverij

Online
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerkproeverij

Bericht door Geytenbeekje »

Ik heb ook het idee dat de wat meer vrijzinnige kerken er aan mee doen . In ieder geval in mijn stad Nijkerk.
GKV NGK CGK en misschien nog wel een paar hervormden.

Ik heb nog niet gelezen dat er een (O)GG(iN) mee doet
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kerkproeverij

Bericht door liz boer »

Geytenbeekje schreef:Ik heb ook het idee dat de wat meer vrijzinnige kerken er aan mee doen . In ieder geval in mijn stad Nijkerk.
GKV NGK CGK en misschien nog wel een paar hervormden.

Ik heb nog niet gelezen dat er een (O)GG(iN) mee doet
Is CGK Nijkerk vrijzinnig? ik dacht dat dat wel meeviel.
Ik had er tot voor deze topic nog nooit gehoord van Kerkproeverij.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerkproeverij

Bericht door Geytenbeekje »

liz boer schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik heb ook het idee dat de wat meer vrijzinnige kerken er aan mee doen . In ieder geval in mijn stad Nijkerk.
GKV NGK CGK en misschien nog wel een paar hervormden.

Ik heb nog niet gelezen dat er een (O)GG(iN) mee doet
Is CGK Nijkerk vrijzinnig? ik dacht dat dat wel meeviel.
Ik had er tot voor deze topic nog nooit gehoord van Kerkproeverij.
Volgens mij ook niet, BHP (nog nooit er in geweest) Maar ik had het in z´n algemeen meer over de wat meer vrijzinnige kerken.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kerkproeverij

Bericht door liz boer »

Geytenbeekje schreef:
liz boer schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik heb ook het idee dat de wat meer vrijzinnige kerken er aan mee doen . In ieder geval in mijn stad Nijkerk.
GKV NGK CGK en misschien nog wel een paar hervormden.

Ik heb nog niet gelezen dat er een (O)GG(iN) mee doet
Is CGK Nijkerk vrijzinnig? ik dacht dat dat wel meeviel.
Ik had er tot voor deze topic nog nooit gehoord van Kerkproeverij.
Volgens mij ook niet, BHP (nog nooit er in geweest) Maar ik had het in z´n algemeen meer over de wat meer vrijzinnige kerken.
Oh ik dacht al... :)
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkproeverij

Bericht door Wandelende »

Roeline schreef:
DDD schreef:O. Als ik die kans kreeg, deed ik dat ook. Maar dan kon ik hem niet meenemen naar mijn eigen kerk. Of het moet een goede vriend zijn, bijvoorbeeld op mijn verjaardag. In dat geval krijgen ze twee preken de prijs van één, zoals een goede vriendin eens zei. Maar voor mensen die niets van de kerk weten, is de gemiddelde GG-dominee niet geschikt.
Ik denk dat de gemiddelde GG-kerkmens er (ook) niet geschikt voor is, incl.ikzelf. We zitten té deftig en afgezonderd te wezen zondags en moeten erg ons best doen om een vreemdeling niet van top tot teen te bekijken.
Een groet. Een hand. Een vriendelijk welkom. Een foldertje van de orde van dienst. Een Bijbel. Een bakje koffie. Een kerkbank.

Volgens mij is dat een eenvoudig recept die iedere kerkganger en zeker iedere christen zou moeten kunnen uitvoeren.
(~)
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Kerkproeverij

Bericht door NorahLinde »

Bij ons is ook de kerkproeverij morgen. Niet vrijzinnig, verre van, wel Christelijk Gereformeerd. Kerkdienst wordt gehouden zoals we gewend zijn hem te houden. Het zou immers gek zijn als mensen nog eens komen en dan iets geheel anders treffen.

Ik hoor onder niet gelovige vrienden en kennissen wel regelmatig terugkomen dat men afschrikt van het uiterlijk vertoon in bepaalde kerken. Ik wil me niet uitlaten over specifieke richtingen of kenmerken, maar ik geloof dat met wat ik hier boven o.a. las, we best een beeld kunnen vormen bij wat 'buitenstaanders' zo bijzonder vinden in sommige kerken. En ik kan me daarom ook best voorstellen dat de drempel daar wel degelijk hoger is om zomaar binnen te stappen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerkproeverij

Bericht door Orchidee »

Daarom is het zo fijn dat mensen die nooit of niet meer naar de kerk gaan een dienst kunnen bezoeken van van www.brug010.nl.
Dat is heel laagdrempelig en toegankelijk!

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerkproeverij

Bericht door J.C. Philpot »

Roeline schreef:Ik denk dat de gemiddelde GG-kerkmens er (ook) niet geschikt voor is, incl.ikzelf. We zitten té deftig en afgezonderd te wezen zondags en moeten erg ons best doen om een vreemdeling niet van top tot teen te bekijken.
Dat zal misschien per plaats verschillen. Als ik in Eindhoven naar de GG ga, word ik altijd bijzonder vriendelijk en persoonlijk begroet. Nou ben ik geen buitenkerkelijke, maar als gast voel ik me er in ieder geval zeker welkom.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkproeverij

Bericht door Ditbenik »

Orchidee schreef:Daarom is het zo fijn dat mensen die nooit of niet meer naar de kerk gaan een dienst kunnen bezoeken van van http://www.brug010.nl.
Dat is heel laagdrempelig en toegankelijk!

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Dat is inderdaad heel mooi. Gisterochtend was ik in een evangelische gemeente. Van te voren weet je eigenlijk wel hoe het daar toegaat. Het was voor mij zeker niet de eerste keer dat ik een gemeente buiten 'refoworld' bezocht maar toch voelde ik me als een kat in een vreemd pakhuis. Dat geeft te denken. De drempel voor een buitenstaander naar een reguliere kerkdienst is enorm hoog. Het wordt tijd dat we ons daarvan bewust worden en ons af gaan vragen in hoeverre wij onnodig die drempel zo hoog hebben gemaakt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkproeverij

Bericht door Mara »

Ditbenik schreef:De drempel voor een buitenstaander naar een reguliere kerkdienst is enorm hoog. Het wordt tijd dat we ons daarvan bewust worden en ons af gaan vragen in hoeverre wij onnodig die drempel zo hoog hebben gemaakt.
In sommige kerken zijn ze gewoon niet gastvrij tegen vreemden. Daar is al eerder over gesproken hier.
Is best een taboe hier, want ik weet zeker dat er nu ook weer reacties op komen dat het niet waar is, of aan mij zou liggen. Nou, echt niet.
Wij zien er uit als "would be refo"s", keurig netjes gekleed volgens de regels, maar eerstens word je wel gekeurd in de garderobe.
En tijdens doopdiensten hebben we meerdere keren verspreid door de kerk moeten zitten.
We moesten wachten tot het lampje aan dan wel uit ging en pas dan mochten we kijken waar nog een lege plek was.
Nogmaals, dit is niet overal zo!
Maar als je dan als echte buitenstaander komt, voel je je op deze manier echt verre van welkom.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Junia
Verbannen
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jun 2018, 15:52

Re: Kerkproeverij

Bericht door Junia »

Mara schreef:
Ditbenik schreef:De drempel voor een buitenstaander naar een reguliere kerkdienst is enorm hoog. Het wordt tijd dat we ons daarvan bewust worden en ons af gaan vragen in hoeverre wij onnodig die drempel zo hoog hebben gemaakt.
In sommige kerken zijn ze gewoon niet gastvrij tegen vreemden. Daar is al eerder over gesproken hier.
Is best een taboe hier, want ik weet zeker dat er nu ook weer reacties op komen dat het niet waar is, of aan mij zou liggen. Nou, echt niet.
Wij zien er uit als "would be refo"s", keurig netjes gekleed volgens de regels, maar eerstens word je wel gekeurd in de garderobe.
En tijdens doopdiensten hebben we meerdere keren verspreid door de kerk moeten zitten.
We moesten wachten tot het lampje aan dan wel uit ging en pas dan mochten we kijken waar nog een lege plek was.
Nogmaals, dit is niet overal zo!
Maar als je dan als echte buitenstaander komt, voel je je op deze manier echt verre van welkom.
Ik heb het ook een keer mee gemaakt dat we naar een kerk gingen, en van het plekje werden weggehaald waar we waren gaan zitten. We waren blijkbaar aan de aandacht van de koster ontsnapt. :? Of we achterin wilden gaan staan wachten tot het rode lampje uit was. Ik was perplex, want je geeft een gast toch de beste plek?!
Het deed echt bizar aan, maar het meest ongemakkelijke vond ik dat we door werkelijk niemand werden aangesproken. En dat is zo jammer, want dat maakt dat je je getolereerd voelt ipv welkom.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Kerkproeverij

Bericht door Roeline »

J.C. Philpot schreef:
Roeline schreef:Ik denk dat de gemiddelde GG-kerkmens er (ook) niet geschikt voor is, incl.ikzelf. We zitten té deftig en afgezonderd te wezen zondags en moeten erg ons best doen om een vreemdeling niet van top tot teen te bekijken.
Dat zal misschien per plaats verschillen. Als ik in Eindhoven naar de GG ga, word ik altijd bijzonder vriendelijk en persoonlijk begroet. Nou ben ik geen buitenkerkelijke, maar als gast voel ik me er in ieder geval zeker welkom.
Mooi!
Online
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Kerkproeverij

Bericht door windorgel »

Op Texel deze zomer hartelijk verwelkomd in de hal van de kerk door de plaatselijke GG predikant!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerkproeverij

Bericht door J.C. Philpot »

windorgel schreef:Op Texel deze zomer hartelijk verwelkomd in de hal van de kerk door de plaatselijke GG predikant!
Goed om te lezen. Het is goed als onderherders benaderbaar zijn voor de (potentiële) schapen.

In het buitenland kreeg ik weleens na de dienst een hand van de onderherder. Wat onwennig in onze kerkcultuur, maar het zou ook in onze kringen het invoeren waard zijn. Iets simpels als een hand en een enkel vriendelijk woord kan veel doen, en zorgen dat mensen sneller op de ds af durven stappen. Uiteraard is dit meestal niet mogelijk in een zeer grote gemeente.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkproeverij

Bericht door Wandelende »

J.C. Philpot schreef:
windorgel schreef:Op Texel deze zomer hartelijk verwelkomd in de hal van de kerk door de plaatselijke GG predikant!
Goed om te lezen. Het is goed als onderherders benaderbaar zijn voor de (potentiële) schapen.

In het buitenland kreeg ik weleens na de dienst een hand van de onderherder. Wat onwennig in onze kerkcultuur, maar het zou ook in onze kringen het invoeren waard zijn. Iets simpels als een hand en een enkel vriendelijk woord kan veel doen, en zorgen dat mensen sneller op de ds af durven stappen. Uiteraard is dit meestal niet mogelijk in een zeer grote gemeente.
Ik begrijp goed dat dominees niet aan handen schudden zouden beginnen en het verder bij een minzame glimlach laten.
(~)
Plaats reactie