Gelezen, gedacht, gehoord...

Bezorgd

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

Onbegrijpelijk dat ds Zippro zo reageert. Alsof deze zaken geen zorgelijke ontwikkeling zijn binnen onze gezindte.
Geloofsonzekerheid en twijfel wordt verheven tot het ware. En het opkomende hypercalvinisme wordt niet als zorg gezien.
Het doel achter deze ingezonden brief ontgaat me geheel.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Mij verraste het zeer in positieve zin. Er wordt wel eens laatdunkend gedaan over de verschillen onder de predikanten in de GG. Maar de verschillen zijn soms toch kleiner dan we wel denken.

De vraag is natuurlijk wel wat we onder hypercalcivisme verstaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Mij verraste het zeer in positieve zin. Er wordt wel eens laatdunkend gedaan over de verschillen onder de predikanten in de GG. Maar de verschillen zijn soms toch kleiner dan we wel denken.

De vraag is natuurlijk wel wat we onder hypercalcivisme verstaan.
Er is hier door de jaren heen enorm geschermd met de term hypercalvinisme.
Ook de rechterflank van de Gereformeede Gemeenten zouden hyper-calvinistisch zijn.
Onderzoek maar eens of dat klopt!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Dat hoeft niet. Want het is nog niet eens voor de helft waar.

Bestaat er ook een links hypercalvinisme? Ik denk dat er daar meer tegen gewaarschuwd moet worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Dat hoeft niet. Want het is nog niet eens voor de helft waar.

Bestaat er ook een links hypercalvinisme? Ik denk dat er daar meer tegen gewaarschuwd moet worden.
Nee, volgens mij alleen een echt hypercalvinisme. Maar om dat precies te omschrijven, dat zou ik niet kunnen. Er zijn wel linkse afwijkingen die er een beetje tegenover staan, en dan moeten we zoeken we in de richting van o.a. de remonstrant. Beide zijn niet goed.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Roos2018

Bericht door Roos2018 »

Predikant levend verbrand, mijn gedachten zijn bij de familie en de gemeente.
https://www.rd.nl/kerk-religie/nigeriaa ... -1.1510099
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Jantje schreef:O. Ik was minder verrast geweest als ds. Verschuure of ds. A. Schot dit stukje had geschreven.
Het ging mij meer over de zinssnede dat het wat zei dat ook een ds. Zippro deze mening was toegedaan. Deze gedachtengang, ook al kan ik hem volgen, wil ik niet tot de mijne maken.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

JCRyle schreef:
Jantje schreef:O. Ik was minder verrast geweest als ds. Verschuure of ds. A. Schot dit stukje had geschreven.
Het ging mij meer over de zinssnede dat het wat zei dat ook een ds. Zippro deze mening was toegedaan. Deze gedachtengang, ook al kan ik hem volgen, wil ik niet tot de mijne maken.
Waarom niet?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Erasmiaan schreef:Sorry hoor, in elke zin staat een verwijzing naar een paragraaf uit de Dordtse Leerregels en inderdaad naar de Westminster Confessie.
Inderdaad, mijn fout. Alleen mogen we toch ook verwachten dat wat hij meent in de Belijdenis te lezen, vanuit het Woord onderbouwd kan worden?

Er zijn dus mensen die het met ds. Zippro eens zijn. Mag ik deze (o.a. Jantje) vragen om een Bijbelse fundering?
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Jantje schreef:
JCRyle schreef:
Waarom niet?
Omdat ik het niet met de betreffende predikant eens bent op dit punt. Het gaat mij puur om de inhoud.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind alles goed en best en ben zeker geen hypercalvinist. Maar ik zou niet weten waarom ds. Zippro uitvoeriger moet omschrijven wat hij vindt. Ten eerste heeft hij precies gemeld waarom de stellingen van ds. Kater onjuist zijn en ten tweede heb je voor een ingezonden brief maar weinig woorden tot je beschikking.

Mensen die beweren dat je Christus bewust moet kennen om wedergeboren te zijn, kunnen de DL niet onderschrijven. Dat kan iedere eenvoudige gelovige zo vaststellen. Ds. Zippro geeft daar een duidelijk voorbeeld van.

De gevaren van het hypercalvinisme rechtvaardigen niet het vertellen van onjuiste dingen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

@JCRyle,
O. Waarom ben je het niet met hem eens?

@DDD geef ik in dit geval vanzelfsprekend 100% gelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:
Mensen die beweren dat je Christus bewust moet kennen om wedergeboren te zijn, kunnen de DL niet onderschrijven. Dat kan iedere eenvoudige gelovige zo vaststellen. Ds. Zippro geeft daar een duidelijk voorbeeld van.

.
Je moet deze dingen toch eens wat nader onderzoeken. Het gaat hier niet zozeer om een theologisch debat, maar om een pastoraal standpunt.
Wat moet een prediker voor ijkpunt meegeven als het gaat om zelfonderzoek.
En laten we dan ver weg blijven van een onbewuste wedergeboorte. Zo jaag je mensen de bloemhoven in. Weliswaar niet helemaal zeker van de zaak, maar toch rustend op een verandering, waarbij Christus niet gekend wordt.
En daar wil ds Kater tegen waarschuwen.
DDD

Bericht door DDD »

Het is een theologisch debat. Natuurlijk is het dat. Een theoloog reageert op een lezing voor predikanten, als ik me niet vergis.

Natuurlijk is het helemaal niet de bedoeling om de gemeenteleden in de prediking lastig te vallen met theologische discussies, van beide kanten niet, maar dat staat los van het gesprek waarop ik reageer.

Ik blijf erbij dat zowel een Arminiaan als een hypercalvinist gewoon de bijbel moeten uitleggen en toepassen, dan gaat er niet al te veel mis. Dat leert de praktijk. Er zijn hypercalvinistische predikanten die toch vrij bijbels spreken. Dat is dus mogelijk.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:Het is een theologisch debat. Natuurlijk is het dat. Een theoloog reageert op een lezing voor predikanten, als ik me niet vergis.

Natuurlijk is het helemaal niet de bedoeling om de gemeenteleden in de prediking lastig te vallen met theologische discussies, van beide kanten niet, maar dat staat los van het gesprek waarop ik reageer.

Ik blijf erbij dat zowel een Arminiaan als een hypercalvinist gewoon de bijbel moeten uitleggen en toepassen, dan gaat er niet al te veel mis. Dat leert de praktijk. Er zijn hypercalvinistische predikanten die toch vrij bijbels spreken. Dat is dus mogelijk.
Nee was voor een mannenvereniging: https://www.rd.nl/kerk-religie/dr-c-a-v ... -1.1509317
Plaats reactie