Als de gelegenheid d.m.v. een vakantie zich dan voordoet, krijgt deze belijdenis pas vorm. Je kan het als een onderstreping zien van wat je zondag aan zondag belijd.eilander schreef:Ik voel me verbonden met de kerk van alle eeuwen en plaatsen, maar het spreekt voor zich dat dat niet inhoudt dat je daar dan ook fysiek aanwezig moet zijn.
Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Ik vraag me dan af of ik wel begrepen wordt. Is er aanleiding om te denken dat er een onverstaanbare taal gesproken werd?JCRyle schreef:Interessante lijnen trekken je naar Paulus en naar Jezus aan het einde van je posting. @Eilander zou je daar wat over willen zeggen?
Verder: Paulus gaf aan niets te willen weten dan Jezus Christus en Dien gekruisigd. Heel voorspelbaar denk ik. Ik lees bij Paulus niet direct iets over het criterium van verrassendheid.
Met de zinsnede 'het spreekt voor zich' bedoel ik dat het onmogelijk is om in Noord-Korea naar de kerk te gaan, of bij Augustinus. Toch voelen we ons daarmee verbonden.JCRyle schreef:Als de gelegenheid d.m.v. een vakantie zich dan voordoet, krijgt deze belijdenis pas vorm. Je kan het als een onderstreping zien van wat je zondag aan zondag belijd.eilander schreef:Ik voel me verbonden met de kerk van alle eeuwen en plaatsen, maar het spreekt voor zich dat dat niet inhoudt dat je daar dan ook fysiek aanwezig moet zijn.
-
- Verbannen
Zeg @Eilander, zou jij, als je in, laten we zeggen, Chilliwack (Canada) op vakantie was, ook geen kerkdienst bezoeken?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Een jaar of 25 geleden waren we met mijn ouders in Engeland op vakantie. Mijn Middelbare school Engels was al een heel eind weggezakt. We zouden naar de kerk gaan in Trowbridge, bij ds Broom. In mijn hart was honger naar het Woord. Maar ik zag eigenlijk tegen de zondag op omdat ik waarschijnlijk niet veel zou begrijpen.
Er lag een blaadje van Helpende Handen op tafel, wat mijn vader meegenomen had om te lezen (alle achterstallige kerkblaadjes gingen mee op vakantie :-) ). Voorin stond een meditatie over Psalm 84 van ds van de Net. Het ging over het verlangen naar het heiligdom en de musjes bij het altaar. Zij werden gevoed bij het altaar, ondanks dat ze niets begrepen van wat er zich afspeelde in de tempel. Dat was een bemoediging voor ouders van andersbegaafde kinderen; God kon ze voeden ondanks dat ze er niets van begrepen. Ik las het en het was mijn pleitgrond toen ik naar de kerk ging. De Heere zou kunnen voeden, ook al zou ik er niets van kunnen begrijpen. De dominee preekte over Jeremia 31. The LORD hath appeared of old unto me, saying, Yea, I have loved thee with an everlasting love: therefore with lovingkindness have I drawn thee.
In die preek heeft de Heere tot mijn hart willen spreken; een van de overvloedigste oases in mijn leven mocht ik daar ervaren. Ik begreep het grootste deel van de preek. Later waren we bij de dominee op de koffie en hij zei dat hij bewust langzaam had gesproken omdat hij wist dat er Nederlanders in de kerk waren.
Het is een tekst waarmee de Heere ook vaak teruggekomen is in mijn leven.
Er lag een blaadje van Helpende Handen op tafel, wat mijn vader meegenomen had om te lezen (alle achterstallige kerkblaadjes gingen mee op vakantie :-) ). Voorin stond een meditatie over Psalm 84 van ds van de Net. Het ging over het verlangen naar het heiligdom en de musjes bij het altaar. Zij werden gevoed bij het altaar, ondanks dat ze niets begrepen van wat er zich afspeelde in de tempel. Dat was een bemoediging voor ouders van andersbegaafde kinderen; God kon ze voeden ondanks dat ze er niets van begrepen. Ik las het en het was mijn pleitgrond toen ik naar de kerk ging. De Heere zou kunnen voeden, ook al zou ik er niets van kunnen begrijpen. De dominee preekte over Jeremia 31. The LORD hath appeared of old unto me, saying, Yea, I have loved thee with an everlasting love: therefore with lovingkindness have I drawn thee.
In die preek heeft de Heere tot mijn hart willen spreken; een van de overvloedigste oases in mijn leven mocht ik daar ervaren. Ik begreep het grootste deel van de preek. Later waren we bij de dominee op de koffie en hij zei dat hij bewust langzaam had gesproken omdat hij wist dat er Nederlanders in de kerk waren.
Jawel, waarom niet?Jantje schreef:Zeg @Eilander, zou jij, als je in, laten we zeggen, Chilliwack (Canada) op vakantie was, ook geen kerkdienst bezoeken?
-
- Verbannen
eilander schreef:Jawel, waarom niet?Jantje schreef:Zeg @Eilander, zou jij, als je in, laten we zeggen, Chilliwack (Canada) op vakantie was, ook geen kerkdienst bezoeken?
Waarschijnlijk kun je dus Engels? Anders volg ik je dus niet. En aangezien niet alle mensen dusdanig Engels kunnen dat ze een preek in die taal kunnen verstaan, vraag ik dit aan je.eilander schreef:Hoofdlijn voor mij is in elk geval dat je het in buitenland niet anders doet dan hier omdat het je plicht is om (inderdaad) de onderlinge bijeenkomst te bezoeken: versta je er niets van, of is de prediking onbijbels? Dan ga je er niet heen, als vervanging van een 'normale' kerkdienst.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Heel mooi @Helma! Bedankt voor het delen. Het is toch iets persoonlijks dat je op RF zet, en dat vind ik ook wel moedig.helma schreef:Een jaar of 25 geleden waren we met mijn ouders in Engeland op vakantie. Mijn Middelbare school Engels was al een heel eind weggezakt. We zouden naar de kerk gaan in Trowbridge, bij ds Broom. In mijn hart was honger naar het Woord. Maar ik zag eigenlijk tegen de zondag op omdat ik waarschijnlijk niet veel zou begrijpen.
Re: RE: Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Je conclusie ligt voor de hand. Ik luister voldoende Engelse preken om die goed te kunnen volgen.Jantje schreef:eilander schreef:Jawel, waarom niet?Jantje schreef:Zeg @Eilander, zou jij, als je in, laten we zeggen, Chilliwack (Canada) op vakantie was, ook geen kerkdienst bezoeken?Waarschijnlijk kun je dus Engels? Anders volg ik je dus niet. En aangezien niet alle mensen dusdanig Engels kunnen dat ze een preek in die taal kunnen verstaan, vraag ik dit aan je.eilander schreef:Hoofdlijn voor mij is in elk geval dat je het in buitenland niet anders doet dan hier omdat het je plicht is om (inderdaad) de onderlinge bijeenkomst te bezoeken: versta je er niets van, of is de prediking onbijbels? Dan ga je er niet heen, als vervanging van een 'normale' kerkdienst.
http://fpchurchsantafe.org/sermons/
Voor mensen die Engelse preken willen beluisteren. Een vriendelijke gemeente!
Voor mensen die Engelse preken willen beluisteren. Een vriendelijke gemeente!
Ik kan Nederlandse dominees soms al niet begrijpen... dus ga ik ook niet nog eens engelse diensten volgen 

Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
De vraag was of je er wat over wilde zeggen. Nu kom je alleen met wat je welgezind is, maar punt dat Jezus naar de synagoge ter plekke ging etc. laat je liggen.eilander schreef:Ik vraag me dan af of ik wel begrepen wordt. Is er aanleiding om te denken dat er een onverstaanbare taal gesproken werd?JCRyle schreef:Interessante lijnen trekken je naar Paulus en naar Jezus aan het einde van je posting. @Eilander zou je daar wat over willen zeggen?
Verder: Paulus gaf aan niets te willen weten dan Jezus Christus en Dien gekruisigd. Heel voorspelbaar denk ik. Ik lees bij Paulus niet direct iets over het criterium van verrassendheid.
Overigens ben ik nog steeds benieuwd naar een gedegen onderbouwing van je w.b.t. je opvatting. Krijg ik die nog of herhaal je steeds weer enkele zinnen in gewijzigde vorm?
We hadden het over kerken die je tijdens de vakantie in het buitenland zou moeten bezoeken.eilander schreef:Met de zinsnede 'het spreekt voor zich' bedoel ik dat het onmogelijk is om in Noord-Korea naar de kerk te gaan, of bij Augustinus. Toch voelen we ons daarmee verbonden.JCRyle schreef:Als de gelegenheid d.m.v. een vakantie zich dan voordoet, krijgt deze belijdenis pas vorm. Je kan het als een onderstreping zien van wat je zondag aan zondag belijd.eilander schreef:Ik voel me verbonden met de kerk van alle eeuwen en plaatsen, maar het spreekt voor zich dat dat niet inhoudt dat je daar dan ook fysiek aanwezig moet zijn.
Je leest niet goed. Ik zeg nu juist dat verrassendheid er helemaal niet toe doet. Maar ook dat de vraag of je het wel verstaat er ook niet zoveel toe doet.eilander schreef:Ik vraag me dan af of ik wel begrepen wordt. Is er aanleiding om te denken dat er een onverstaanbare taal gesproken werd?JCRyle schreef:Interessante lijnen trekken je naar Paulus en naar Jezus aan het einde van je posting. @Eilander zou je daar wat over willen zeggen?
Dan ben je in goed gezelschap. In iedere kerk zitten tientallen mensen die lang niet alle preken op hoofdlijnen kunnen begrijpen. Dat is helemaal geen probleem voor de kerkleden. Al zou het goed zijn als dominees hun best deden om eenvoudig te praten. Sommige dominees durven dat niet, omdat ze bang zijn voor commentaar. Die doen liever raar of ingewikkeld. Voor God maakt dat allemaal niet uit.liz boer schreef:Ik kan Nederlandse dominees soms al niet begrijpen... dus ga ik ook niet nog eens engelse diensten volgen
Er staat nergens in de bijbel dat de kerkmensen de hele preek moeten begrijpen of dat je moet thuis blijven als het soms onduidelijk is.