KNed schreef:Niet helemaal kanselruil maar wel gerelateerd: ik ben afgelopen weken in het buitenland geweest en 2x op zondag een Nederlandse dienst bezocht. Op beide zondagen ging er 1x een GG en 1x een PKN dominee voor. Bijzonder om te zien dat een deel van het publiek dan beide diensten bezoekt. Als dat in de vakantie geen probleem is moet het de rest van het jaar ook geen probleem zijn om op elkaars kansels te staan.
Al was het gezien de hoeveelheid bezoekers ook wel duidelijk dat een deel van het publiek voorkeur had voor 1 van de predikanten.
Ik vind dat niet zo bijzonder, behalve dan als een deel van de mensen naar een dienst in de plaatselijke kerk gaat. Het lijkt me zoals het hoort.
Maar soms is dat ook wel ingewikkeld. Ik maakte in Oostenrijk een HHK-dominee mee en dat was een hele belevenis. Ik begrijp best dat mensen uit een gewone PKN-gemeente of de GKV wel tamelijk verbaasd zullen zijn geweest. Er werd nauwelijks iets gezongen, de man had het steeds over een ogenblik terwijl het uren leek te duren, om maar een paar details te noemen.