GBS

-DIA-

Re: GBS

Bericht door -DIA- »

Ja, het was prof. Chr. Fahner, zo lees ik hier:

Oorspronkelijk lag zijn specialiteit op het gebied van de taalkunde en de culturele antropologie. In dat kader verbleef hij enkele jaren op Irian Jaya, in dienst van de Zending Gereformeerde Gemeenten (ZGG). Ds. J. J. van Eckeveld, voorzitter van het deputaatschap voor de zending: "Bij dr. Fahner denken we in de eerste plaats aan het feit dat hij de Jali-bijbel tot stand heeft gebracht in de jaren zeventig, een belangrijk stuk werk voor de kerk van Papoea (Irian Jaya). God gebruikte hem als middel om hun Zijn Woord in hun eigen taal te geven. Dr. Fahner was nu weer bezig met een herziening van die Bijbel, maar heeft deze niet kunnen voltooien. Verder is hij tot op het laatst beziggeweest met de toerusting van zendingsarbeiders."
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
liz boer

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:
Dodo schreef:
-DIA- schreef:
De naamval heeft ook grote voordelen. Als er staat: De discipel dien Jezus liefhad, dan is dat heel wat anders dan we lezen als er stond: De discipel die Jezus liefhad. Zo zouden talloze voorbeelden te noemen zijn. Een taal die leeft verarmt. Taal is een vreemd verschijnsel. Hoe hoger een taal zich ontwikkeld hoe armer de taal aan uitdrukkingsvermogen wordt.
Hoe kom je daar nu toch bij? Kun je dat uitleggen?
Dien

Let op: Spelling (deels) uit 1864: verbogen aanw. en betr. vnw. aan dezen, aan dien; aan welken; ten - einde, ten - opzigte.
~AANGAANDE, [bijwoord] wat die zaak betreft; ik heb hem - (hierover) gesproken.
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/cali003nieu01 ... 1_0007.htm

Veel wijzer word ik er niet van
Er staat: De apostel dien Jezus liefhad.... Had Jezus de apostel lief of had de apostel Jezus lief? Dat kan tot uitdrukking worden gebracht met de naamval. Zonder die n, zou het inderdaad voor tweeërlei uitleg vatbaar zijn. Hij zegt dus niet dat HIJ Jezus liefhad, maar dat JEZUS hem liefhad.

Verder is het algemeen bekend, dat hoe hoger zich een levende cultuurtaal ontwikkeld hoe armer deze wordt aan uitdrukkingsvermogen. De meest primitieve talen (die soms niet op schrift zijn gesteld), zijn veel rijker aan uitdrukkingsvermogen. Taal evolueert, maar taal devalueert ook.
Zo heb ik het zonder n ook altijd opgevat en als je vergelijkt kom je er achter omdat de Heere zegt
Johannes 15

16 Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u gesteld, dat gij zoudt heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht blijve; opdat, zo wat gij van den Vader begeren zult in Mijn Naam, Hij u dat geve.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef: Zo heb ik het zonder n ook altijd opgevat en als je vergelijkt kom je er achter omdat de Heere zegt
Johannes 15

16 Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u gesteld, dat gij zoudt heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht blijve; opdat, zo wat gij van den Vader begeren zult in Mijn Naam, Hij u dat geve.
Oké, als u dat zo handiger vindt... Dat heeft misschien het voordeel van een meer intensief Bijbelonderzoek, maar kan tevens tot verkeerde gedachten brengen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:In bijzonder dat laatste bestrijd ik (het overige overigens ook, maar dat lijkt me vrij duidelijk). Dat kunnen ze elke zondag als de dominee het votum begint, horen, of anders als de 10 geboden voorgelezen worden.
Wat is dit nu voor onzin.

Je hoort toch geen 'den' bij het votum? Heel bijzondere uitzonderingen daargelaten?
Overigens maak ik me sterk dat het overgrote deel van de predikanten dat 'den' gebruikt, zelf geen idee heeft wat dat betekent, want er klopt regelmatig helemaal niets van de naamvallen.
O, dan moet je maar eens op de Veluwe kerken. En hoe 'conservatiever' men is (om jouw bewoording hieromtrent nog maar eens te gebruiken), hoe meer dominees dit doen. Het zal je niet verwonderen dat de meesten van hen ook den GBS steunen. Luister maar eens een votum en zegengroet van een Oud Gereformeerde dominee. Ook in den Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) komt het geregeld voor.
Overigens reageer je niet op mijn laatste zin...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
liz boer

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
liz boer schreef: Zo heb ik het zonder n ook altijd opgevat en als je vergelijkt kom je er achter omdat de Heere zegt
Johannes 15

Oké, als u dat zo handiger vindt... Dat heeft misschien het voordeel van een meer intensief Bijbelonderzoek, maar kan tevens tot verkeerde gedachten brengen.
Dat kan altijd...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Augustienus

Bericht door Augustienus »

Om het nog gekker te maken, onlangs las een kandidaat voor uit de oude kanselBijbel, inclusief de oude spelling en woorden als 'ende' in plaats van en.
Brbndr

Bericht door Brbndr »

DDD schreef:
Jantje schreef:In bijzonder dat laatste bestrijd ik (het overige overigens ook, maar dat lijkt me vrij duidelijk). Dat kunnen ze elke zondag als de dominee het votum begint, horen, of anders als de 10 geboden voorgelezen worden.

Je hoort toch geen 'den' bij het votum? Heel bijzondere uitzonderingen daargelaten?
Overigens maak ik me sterk dat het overgrote deel van de predikanten dat 'den' gebruikt, zelf geen idee heeft wat dat betekent, want er klopt regelmatig helemaal niets van de naamvallen.
Dat valt bij mij helemaal niet op als ik naar een Nederlandsche dienst luistert. Nu ik dit weet ga ik er op letten. zucht.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Augustienus schreef:Om het nog gekker te maken, onlangs las een kandidaat voor uit de oude kanselBijbel, inclusief de oude spelling en woorden als 'ende' in plaats van en.
In den Gereformeerde Gemeenten?
Laatst gewijzigd door Jantje op 28 jul 2018, 00:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:

O, dan moet je maar eens op de Veluwe kerken. En hoe 'conservatiever' men is (om jouw bewoording hieromtrent nog maar eens te gebruiken), hoe meer dominees dit doen. Het zal je niet verwonderen dat de meesten van hen ook den GBS steunen. Luister maar eens een votum en zegengroet van een Oud Gereformeerde dominee. Ook in den Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) komt het geregeld voor.
Overigens reageer je niet op mijn laatste zin...

Kennelijk zijn er ook gemeenten waar den gelezen wordt bij het voorlezen van de tien geboden. Dat vind ik ook ergerlijk maar gelukkig hoef ik me daar nooit over op te winden. Ik denk dat de gemiddelde jongere in zo'n kerk helemaal niets meekrijgt van wat er gebeurt. Dat verklaart ook precies het gedrag van veel Veluwse kerkmensen. Dus jouw conclusie dat de jongeren heus wel begrijpen wat den betekent, lijkt me vooralsnog niet zo onomstotelijk vaststaan. Integendeel.
Augustienus

Bericht door Augustienus »

Jantje schreef:
Augustienus schreef:Om het nog gekker te maken, onlangs las een kandidaat voor uit de oude kanselBijbel, inclusief de oude spelling en woorden als 'ende' in plaats van en.
In den Gereformeerde Gemeenten?
Nee, een HHG. Opmerkelijk, de meeste 'vertalen' de SV enigzins.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

@DDD,
Wat je nu schrijft is enkel gebaseerd op aannames. De wens is de vader van de gedachte.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Jantje schreef:@DDD,
Wat je nu schrijft is enkel gebaseerd op aannames. De wens is de vader van de gedachte.
Inderdaad. Daarom schrijf ik 'ik denk'. Maar dat geldt net zo goed voor jouw idee dat jongeren in overgrote meerderheid zouden weten wat 'den' betekent. Die kans lijkt me tamelijk klein.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:@DDD,
Inderdaad. Daarom schrijf ik 'ik denk'. Maar dat geldt net zo goed voor jouw idee dat jongeren in overgrote meerderheid zouden weten wat 'den' betekent. Die kans lijkt me tamelijk klein.
Er wordt op het voortgezet onderwijs ook nog wel wat Duits gegeven hoor. En zeker in de gemeenten waar men nog Datheen zingt, zal men het wel begrijpen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Dat is waar. Dus de Havo- en Vwo-leerlingen zullen met enige goede wil prima begrijpen dat de en den min of meer hetzelfde betekenen. Maar in de gemeenten waar we het hier over hebben, is dat vermoedelijk een kleine minderheid. Ik denk niet dat er een gemeente bestaat waarin meer dan 30 procent hoogopgeleide leden zijn waar ouderlingen 'den' lezen bij het lezen van de tien geboden.

Maar ook dat is maar een vermoeden, niet gestaafd door enige kennis van zaken.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat is waar. Dus de Havo- en Vwo-leerlingen zullen met enige goede wil prima begrijpen dat de en den min of meer hetzelfde betekenen. Maar in de gemeenten waar we het hier over hebben, is dat vermoedelijk een kleine minderheid. Ik denk niet dat er een gemeente bestaat waarin meer dan 30 procent hoogopgeleide leden zijn waar ouderlingen 'den' lezen bij het lezen van de tien geboden.

Maar ook dat is maar een vermoeden, niet gestaafd door enige kennis van zaken.
De vmbo-leerlingen krijgen toevallig ook enkele jaren Duits... Dus dat percentage is wel wat groter.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie