Zoals beschreven in zondag 7 van de HC, een stellig weten en vertrouwen, etc.GGotK schreef:Dan is het weer de vraag wat er precies onder de rechtvaardigmaking wordt verstaan.ejvl schreef:Ik spreek liever vd Groe na, die zegt dat de eerste onmiddellijke vrucht van de wedergeboorte, de rechtvaardigmaking is.GGotK schreef:Ds C. Sonnevelt schreef ruim 20 jaar geleden al:
Levend of dood
Want dat is nou het merkwaardige: de eerste vrucht der wedergeboorte is de inleving van onze doodstaat.
Laat ik het eenvoudig zeggen. Iemand die pas dat nieuwe leven ontvangen heeft, zegt niet: ik lééf!" Maar die zegt: „Ik ben een kind des doods". Die zegt niet: 0, dat is het dus, nu ben ik ook bekeerd." Maar die zegt: „Hoe ben ik aldus? "
En ik denk dat dit voor de mens ook zo wordt beleefd. Immers, in eigen opzicht kan het voor de rechtvaardigmaking nog alle kanten op.
Een mens die zijn/haar doodstaat in mag leven, zal niet zeggen, nu ben ik wedergeboren.
Een mens die mag weten dat zijn/haar zonden vergeven zijn, kan wel zeggen wedergeboren te zijn.
Standen in het genadeleven
Re: Standen in het genadeleven
Re: RE: Re: Standen in het genadeleven
Dat klopt natuurlijk niet helemaal. Dat gaat over het geloof. Rechtvaardigmaking gaat over vrijspraak, de schuldvergeving.ejvl schreef:Zoals beschreven in zondag 7 van de HC, een stellig weten en vertrouwen, etc.GGotK schreef: Dan is het weer de vraag wat er precies onder de rechtvaardigmaking wordt verstaan.
Het is in dit verband wel mooi om te lezen wat de kantt. St.V. van Cornelius de hoofdman schrijven, die wasHerman schreef:Ik keer me ook tegen de gedachte dat de Oud Testamentische belofte en eis van bekering een wezenlijk andere is dan de NT oproep tot en genadegift van het geloof in Christus (Johannes 3). Dat lijkt (onbenoemd) op de achtergrond mee te spelen bij hen die het geloof in Jezus Christus zo absoluut centraal stellen, dat niet meer begrepen wordt dat Hij het doel en uiteinde van de gehele Schrift is. Als voorbeeld wil ik dat illustreren met Psalm 130 vers 1 (onberijmd) dat getuigt van een zaligmakend genadewerk, ook al is dan vers 4 nog niet op de lippen genomen. En nog explicieter Psalm 88 vers 2 binnen de context van heel de psalm.
* Godzalig en vrezende God, met geheel zijn huis, en doende vele aalmoezen aan het volk, en God geduriglijk biddende.
*Zo was hij dan alrede gelovig en wedergeboren, hebbende rechte kennis van den waren God Israëls en van den Messias Dien de Joden verwachtten, zonder dewelke deze deugden in niemand kunnen zijn. Zie vss. 15, 22, 43. verwijsteksten
Verder spreekt jouw benadering mij het meeste aan. Dit bedoelde ik ook te zeggen als reactie op ejvl, dat datgene wat er ís, ook besproken en omschreven moet kunnen worden. Je moet de mensen immers benaderen dáár waar ze zich bevinden, ook in geestelijk opzicht.
- Johann Gottfried Walther
Zondag 7eilander schreef:Dat klopt natuurlijk niet helemaal. Dat gaat over het geloof. Rechtvaardigmaking gaat over vrijspraak, de schuldvergeving.ejvl schreef:Zoals beschreven in zondag 7 van de HC, een stellig weten en vertrouwen, etc.GGotK schreef: Dan is het weer de vraag wat er precies onder de rechtvaardigmaking wordt verstaan.
Vraag 21
Wat is een waar geloof?
Een waar geloof is een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft , maar ook een vast vertrouwen , hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt , dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden,eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade,alleen om der verdienste van Christus wil.
Vraag 22
Wat is dan een Christen nodig te geloven?
Al wat ons in het Evangelie beloofd wordt , hetwelk ons deArtikelen van ons algemeen en ongetwijfeld Christelijk geloof in een hoofdsomleren.
Vraag 23
Hoe luiden die Artikelen?
Antw: Ik geloof in God den Vader, den Almachtige, Schepper des Hemels en der aarde.En in Jezus Christus, zijn eniggeboren Zoon, onze Heere;die ontvangen van den Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria;die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, nedergedaald ter helle;ten derden dage wederom opgestaan van de doden;opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods des almachtigen Vaders;van waar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.Ik geloof in den Heiligen Geest.Ik geloof één heilige, algemene, Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen;vergeving der zonden;wederopstanding des vleses;en een eeuwig leven.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Juist!Johann Gottfried Walther schreef:Zondag 7eilander schreef:Dat klopt natuurlijk niet helemaal. Dat gaat over het geloof. Rechtvaardigmaking gaat over vrijspraak, de schuldvergeving.ejvl schreef:Zoals beschreven in zondag 7 van de HC, een stellig weten en vertrouwen, etc.GGotK schreef: Dan is het weer de vraag wat er precies onder de rechtvaardigmaking wordt verstaan.
Vraag 21
Wat is een waar geloof?
Een waar geloof is een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft , maar ook een vast vertrouwen , hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt , dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden,eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade,alleen om der verdienste van Christus wil.
Vraag 22
Wat is dan een Christen nodig te geloven?
Al wat ons in het Evangelie beloofd wordt , hetwelk ons deArtikelen van ons algemeen en ongetwijfeld Christelijk geloof in een hoofdsomleren.
Vraag 23
Hoe luiden die Artikelen?
Antw: Ik geloof in God den Vader, den Almachtige, Schepper des Hemels en der aarde.En in Jezus Christus, zijn eniggeboren Zoon, onze Heere;die ontvangen van den Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria;die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, nedergedaald ter helle;ten derden dage wederom opgestaan van de doden;opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods des almachtigen Vaders;van waar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.Ik geloof in den Heiligen Geest.Ik geloof één heilige, algemene, Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen;vergeving der zonden;wederopstanding des vleses;en een eeuwig leven.
dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden,eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade,alleen om der verdienste van Christus wil.
Dat is de vrijspraak, de schuldvergeving.
Je kunt uit de stelling niets over voortdurend zeggen.Ambtenaar schreef:Dit zou betekenen dat je in een voortdurende staat van onzekerheid verkeert.Dat de Heilige Geest aan een wedergeboorne leert dat hij/zij buiten God en Christus is, zou best kunnen.
Iemand die wedergeboren is, is niet buiten Christus.Herman schreef: Je kunt uit de stelling niets over voortdurend zeggen.
Doordat er allerlei systemen zijn bedacht, die met name belangrijk zijn in kerken zonder volwassen en serieuze theologiebeoefening, is het er niet duidelijker en makkelijker op geworden voor de gelovige.
Maar dat zei Blaauwendraad 20 jaar geleden ook al.
Hè ja, hier kunnen we echt verder mee.Ambtenaar schreef:Iemand die wedergeboren is, is niet buiten Christus.Herman schreef: Je kunt uit de stelling niets over voortdurend zeggen.
Doordat er allerlei systemen zijn bedacht, die met name belangrijk zijn in kerken zonder volwassen en serieuze theologiebeoefening, is het er niet duidelijker en makkelijker op geworden voor de gelovige.
Maar dat zei Blaauwendraad 20 jaar geleden ook al.

De theorie rondom de standen in het genadeleven is een gekunstelde theorie die niet leidt tot helderheid en duidelijkheid. Dat blijkt wel uit de vele pagina's die volgeschreven zijn erover.Posthoorn schreef:Hè ja, hier kunnen we echt verder mee.
Dus woorden er aan verspillen is eigenlijk zinloos. Het brengt je niet dichter bij God, noch leert het je God beter kennen.
Update: er bestaan geen standen in het genadeleven
Dat is de meest duidelijke opmerking die ik kan maken erover.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 27 jul 2018, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Denk aan Kain.GGotK schreef:Ds C. Sonnevelt schreef ruim 20 jaar geleden al:
Levend of dood
Want dat is nou het merkwaardige: de eerste vrucht der wedergeboorte is de inleving van onze doodstaat.
Laat ik het eenvoudig zeggen. Iemand die pas dat nieuwe leven ontvangen heeft, zegt niet: ik lééf!" Maar die zegt: „Ik ben een kind des doods". Die zegt niet: 0, dat is het dus, nu ben ik ook bekeerd." Maar die zegt: „Hoe ben ik aldus? "
Genesis 4
13 En Kaïn zeide tot den HEERE: Mijn misdaad is groter, dan dat zij vergeven worde. 14 Zie, Gij hebt mij heden verdreven van den aardbodem, en ik zal voor Uw aangezicht verborgen zijn; en ik zal zwervende en dolende zijn op de aarde, en het zal geschieden, dat al wie mij vindt, mij zal doodslaan.
Dat zou dan de eerste vrucht van de wedergeboorte moeten zijn, maar helaas zover kwam het niet bij Kain
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Het eerste is volkomen juist, maar zegt niets over het overtuigende werk van de Heilige Geest als het gaat om kennis van onszelf. Een respectabel theoloog als Calvijn is daar gewoon op na te lezen.Ambtenaar schreef:Iemand die wedergeboren is, is niet buiten Christus.Herman schreef: Je kunt uit de stelling niets over voortdurend zeggen.
En het tweede is natuurlijk een vrij onzinnige stelling voor iemand die als amateur meedoet aan theologische discussies. Alsof volwaardige theologiebeoefening niet kan leiden tot de grootste ketterijen.
Ik ontken dat laatste niet noch ontken ik dat het werk van de Heilige Geest noodzakelijk is. Ik ging louter in op een stelling.Herman schreef:
Het eerste is volkomen juist, maar zegt niets over het overtuigende werk van de Heilige Geest als het gaat om kennis van onszelf. Een respectabel theoloog als Calvijn is daar gewoon op na te lezen.
Dat laatste, daar gaat het nu niet over.En het tweede is natuurlijk een vrij onzinnige stelling voor iemand die als amateur meedoet aan theologische discussies. Alsof volwaardige theologiebeoefening niet kan leiden tot de grootste ketterijen.
Punt is dat er geen standen in het genadeleven zijn. Dat is een theorie afkomstig uit de gezelschappen, en daarom per definitie af te wijzen.
Huh? Alles wat naar gezelschapsleven riekt, is fout ofzo?Ambtenaar schreef:Punt is dat er geen standen in het genadeleven zijn. Dat is een theorie afkomstig uit de gezelschappen, en daarom per definitie af te wijzen.
Eilander heeft gelijk, men moet wel het onderscheid blijven houden tussen het wezen en het welwezen des geloofs.eilander schreef:Dat klopt natuurlijk niet helemaal. Dat gaat over het geloof. Rechtvaardigmaking gaat over vrijspraak, de schuldvergeving.ejvl schreef:Zoals beschreven in zondag 7 van de HC, een stellig weten en vertrouwen, etc.GGotK schreef: Dan is het weer de vraag wat er precies onder de rechtvaardigmaking wordt verstaan.
We hebben het niet over rieken. En ik ben inderdaad van mening dat er uit de gezelschappen weinig goeds afkomstig is. Dat komt omdat ze niet functioneerden onder het kerkelijk gezag.eilander schreef:Huh? Alles wat naar gezelschapsleven riekt, is fout ofzo?
Maar het gaat hier om de standen in het genadeleven, een theorie die geen enkele Bijbelse grond heeft, dus door een ieder volmondig zou moeten worden afgewezen.