Gelezen, gedacht, gehoord...

Mannes
Verbannen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mannes »

Bijdrager schreef:Klopt, de moordenaar aan het kruis heeft dat ook allemaal meegemaakt.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Inderdaad, die heeft ook zijn eigen schuld moeten inleven. Die was het eens geworden met z'n ondergang. Daarna openbaarde Christus zich als Borg.
Uiteraard is de bekering geen formule, Job Abraham hadden een bijzondere inwendige roeping. Lydia's hart werd geopend maar de stokbewaarder maakte veel vrees en verschrikking door.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Kun je het ook in een wat hedendaagsere bewoording uitleggen? Ik begrijp je namelijk niet helemaal goed.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Mannes schreef:
Jantje schreef: Dit is niet Bijbels.
Dat is het wel.
Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig. Psalm 51.

Dan wordt het ook voor David, zo'n schuldige zondaar, die zijn doemvonnis mag aanvaarden, een eeuwig wonder dat de Borg gekomen is onder de wet, de vloek der wet heeft weggenomen en op rechtsgrond een verloren zondaar voor zijn rekening neemt.
Jantje heeft wel gelijk.
Het is niet Bijbels om te zeggen dat een zondaar het eerst eens moet zijn met zijn/haar eigen ondergang voordat er pas plaats is voor het Evangelie van Christus. Dan zou het namelijk afhangen van de zondaar.
(~)
Mannes
Verbannen

Bericht door Mannes »

Wandelende schreef:
Mannes schreef:
Dat is het wel.

Dan wordt het ook voor David, zo'n schuldige zondaar, die zijn doemvonnis mag aanvaarden, een eeuwig wonder dat de Borg gekomen is onder de wet, de vloek der wet heeft weggenomen en op rechtsgrond een verloren zondaar voor zijn rekening neemt.
Jantje heeft wel gelijk.
Het is niet Bijbels om te zeggen dat een zondaar het eerst eens moet zijn met zijn/haar eigen ondergang voordat er pas plaats is voor het Evangelie van Christus. Dan zou het namelijk afhangen van de zondaar.
Toch niet. Het toevallen van Gods recht en oordeel is het werk van de Heilige Geest! Men leert zien dat in het oordeel Gods de deugden verheerlijkt mogen worden.
Wandelende
Inactief

Mannes schreef:
Wandelende schreef:
Mannes schreef:
Dat is het wel.

Jantje heeft wel gelijk.
Toch niet. Het toevallen van Gods recht en oordeel is het werk van de Heilige Geest! Men leert zien dat in het oordeel Gods de deugden verheerlijkt mogen worden.
Juist, hier zeg je het beter. Het is werk van de Heilige Geest. En dan komt er dus niets meer bij kijken dat een zondaar het eerst eens moet worden met zijn/haar eigen ondergang, voordat....
Vandaar dat Jantje ook zo'n gelijk heeft.
(~)
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Er zit nogal een verschil in het toevallen van het recht en het instemmen met het doodvonnis wat daaruit volgt (verschil Koelman vs Hooker/Shepard/DeLabady)
Zie het voorwoord van Koelman in http://www.theologienet.nl/documenten/S ... GRAFIE.pdf
Mannes
Verbannen

Bericht door Mannes »

[quote="Wandelende"]

We bedoelen hetzelfde :super
Wandelende
Inactief

Mannes schreef:
Wandelende schreef:
Dat is mooi.
Ik vind het ook belangrijk dat het op de juiste manier wordt gezegd.
Er is namelijk veel verwarring op theologisch vlak omdat er met allerlei wollige zinnen en woordkeuzes iets wordt uitgelegd, waar een ieder zijn/haar eigen conclusie uit moet trekken. Vooral onder het mom van dat het goed wordt bedoeld worden onjuiste uitspraken toch als heel keurig en vroom gezien.
(~)
Mannes
Verbannen

Bericht door Mannes »

Wandelende schreef:
Mannes schreef:
Wandelende schreef:
Dat is mooi.
Er is namelijk veel verwarring op theologisch vlak omdat er met allerlei wollige zinnen en woordkeuzes iets wordt uitgelegd, waar een ieder zijn/haar eigen conclusie uit moet trekken. Vooral onder het mom van dat het goed wordt bedoeld worden onjuiste uitspraken toch als heel keurig en vroom gezien.
Over het algemeen genomen gaat het fout bij mensen waarbij hun kennis van de Schrift dermate te kort schiet dat ze dingen anders gaan interpreteren. Soms nog gekker, ze snappen er niks van en doen het af als wollig taalgebruik.
Wandelende
Inactief

Mannes schreef:
Wandelende schreef:
Mannes schreef:
Wandelende schreef:
Dat is mooi.
Over het algemeen genomen gaat het fout bij mensen waarbij hun kennis van de Schrift dermate te kort schiet dat ze dingen anders gaan interpreteren. Soms nog gekker, ze snappen er niks van en doen het af als wollig taalgebruik.
Klopt. Daarom is goed en helder onderwijs zo ontzettend belangrijk. In de kerk, op school en thuis.
Daar zullen jij en ik het vast over eens zijn.
(~)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

AnJa schreef:
Erasmiaan schreef:
AnJa schreef: Toch .. hoe kan je je ellenden en zonden gevoelen als je niet weet Wie Christus is en hoe Hij geleden heeft! Als er geen zaligmakend zicht op Jezus is ben ik dood en kán ik mijn zonden niet gevoelen.
Waarom niet? We zijn geen stokken en blokken. Overtuiging van zonden werkt de Heilige Geest in het hart van zondaars. Dan is er nog geen zaligmakend zicht op Jezus.
Omdat Gods Woord dat zegt!

1 Johannes 5:
12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.
Waar heb je het hier nu over? Waar strijd je tegen? Het voorafgaande werk van de wet staat niet los van het Leven, maar is inderdaad het leven niet. Maar het gaat wel vooraf. Ik zou graag uit de discussie willen blijven of er dan wel of geen leven is. Het gaat nu over de noodzaak van het voorafgaand werk van de wet (in de Hand van de Heilige Geest). En dan houd ik mijn standpunt recht overeind dat je je zonden en ellenden kunt en zult gevoelen zonder dat er geloofskennis aan Christus is (en dus zonder dat je weet Wie Christus is en hoe Hij geleden heeft - al weet je het verstandelijk misschien zeer goed). Denk eens aan de naald en draad-theologie van de Erskines en de bijlslagen van Boston, om eens wat onverdachte puriteinen te noemen.
AnJa

Bericht door AnJa »

Jantje schreef: ...., het is niet zo van: "De ellende is een gepasseerd station en het is nu: Halleluja, prijs de Heer", wat, óók in onze gezindte, steeds vaker gehoord wordt, als gevolg van allerlei onbijbelse leer.
Het is een cirkel die telkens weer opnieuw beleefd wordt: ellende - verlossing - dankbaarheid.
@Jantje, Zeg ik dat dan?
Juist is mijn vraag wanneer echte ellendekennis begint!

En wat de blijdschap/dankbaarheid betreft, die mis ik maar al te vaak in onze reformatorische kringen!
Als je er van mag getuigen, wordt je in de verdachte (evangelische) hoek gezet.
Waarom toch?

Handelingen 8:
39 ....en de kamerling zag hem (Filippus) niet meer; want hij reisde zijn weg met blijdschap.

Isala schreef:Welgelukzalig is het volk, hetwelk het geklank kent; o HEERE! zij zullen in het licht Uws aanschijns wandelen. Psalm 89 : 16.

De wet kan een zondaar angst aanjagen, maar zij kan er nooit leven in brengen. Het geklank van het Evangelie wekt echter de dode zondaar op tot een geestelijk leven. Joh.5:25: ‘Doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven’.

Het geloof maakt een mens rechtvaardig in Gods oog; het bevrijdt hem van de last van de vloek en ook van de schuld waarop een eeuwige toorn staat. Als het geloof naar het geklank luistert, wekt dat de ziel met nieuwe kracht op. Jes. 40:31: ‘Maar die de HEERE verwachten, zullen de kracht vernieuwen’; degenen die het geklank kennen en geloven zullen altijd verkeren in een staat van gunst, vrede en verzoening met God (Rom. 5:1).
God is hun Vijand niet meer, maar ze hebben een vriendschap met Hem die niet verstoord kan worden. Het ware licht is gekomen, de Zon der gerechtigheid is in het geklank dat ze kennen en geloven over hen opgegaan, en Die zal voor hen nooit meer ondergaan. Welke wolken zich ook boven hun hoofd mogen samenpakken op hun gang naar de hemel, ze zullen nooit zo dik zijn dat het licht van Gods aangezicht er niet doorheen zal schijnen.
Hoewel God tegen hen nooit opnieuw het gezicht van een wrekende Rechter zal aannemen, is Hij misschien toch wel een vertoornde Vader, en kunnen ze onder wolken van Vaderlijke toorn verkeren. Maar in de donkerste van al die wolken zijn er stralen van liefde en gunst te zien, ‘want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijke zoon dien Hij aanneemt’(Hebr. 12:6).

In geen enkel licht is er zo’n zoetheid en vertroosting als in het licht van het aangezicht des Heeren, als dat opgaat over een ziel.

Alle schapen van Christus hebben dit oormerk: zij kennen het geklank. Mijn schapen, zegt Hij, horen Mijn stem en Ik ken dezelve en zij volgen Mij (Joh. 10:27). Het Evangelie is de reuke des levens voor hen. De Heere heeft het gordijn opzij geschoven, en zij hebben de verborgen schoonheid van het Evangelie gezien; Hij heeft het kabinet geopend en de schat daarin onthuld. Zij smaken het Evangelie als het geschikte voedsel voor hun ziel.

Al hun hoop is op het Evangelie gevestigd. Daarin is al hun heil en heel hun verlangen. Ze zijn ervan afgebracht op de wet te hopen, op hun eigen werken, op alles wat ze doen, op wat ze lijden, op heel hun dienen. Ze zijn gegaan naar het woord van Gods genade als het enige anker voor hun ziel. Wie waarlijk bekeerd is, ontvangt het geklank van het Evangelie als een zeer blijde klank voor hem, die alle andere klanken overweldigt en overstelpt, en dus heeft zijn hart daar rust.

Bedenk dat het een geklank is, te kostbaar en te duur gekocht dan dat arme zondaars het zullen verwaarlozen. Het zou in de wereld nooit zijn gehoord als Gods Zoon het in onze natuur door Zijn lijden en sterven niet had verworven. Er was een verschrikkelijk geluid van een grote vloed van toorn die over Hem kwam. Dat heeft veroorzaakt dat Zijn ziel kreunde toen Hij aan het kruis hing. Was dat vreselijke geluid er niet geweest, dan was dit geklank er ook nooit geweest. Er is geen zaligmakende kennis van God dan door dit geklank, want alleen door het Evangelie kennen wij Hem in het aangezicht van Jezus.

auteur: Thomas Boston (1676-1732)
titel: Nader tot U, pg. 79-90

Hier kan ik geheel mee instemmen! Jij ook @Jantje?
Verrassend voor me dat de auteur (deze keer) Thomas Boston is.
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
AnJa

Bericht door AnJa »

Erasmiaan schreef:
AnJa schreef:
Erasmiaan schreef:
AnJa schreef: Toch .. hoe kan je je ellenden en zonden gevoelen als je niet weet Wie Christus is en hoe Hij geleden heeft! Als er geen zaligmakend zicht op Jezus is ben ik dood en kán ik mijn zonden niet gevoelen.
Waarom niet? We zijn geen stokken en blokken. Overtuiging van zonden werkt de Heilige Geest in het hart van zondaars. Dan is er nog geen zaligmakend zicht op Jezus.
Omdat Gods Woord dat zegt!

1 Johannes 5:
12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.
Waar heb je het hier nu over? Waar strijd je tegen? Het voorafgaande werk van de wet staat niet los van het Leven, maar is inderdaad het leven niet. Maar het gaat wel vooraf. Ik zou graag uit de discussie willen blijven of er dan wel of geen leven is. Het gaat nu over de noodzaak van het voorafgaand werk van de wet (in de Hand van de Heilige Geest). En dan houd ik mijn standpunt recht overeind dat je je zonden en ellenden kunt en zult gevoelen zonder dat er geloofskennis aan Christus is (en dus zonder dat je weet Wie Christus is en hoe Hij geleden heeft - al weet je het verstandelijk misschien zeer goed). Denk eens aan de naald en draad-theologie van de Erskines en de bijlslagen van Boston, om eens wat onverdachte puriteinen te noemen.

Als ik stel, dat wanneer je geestelijk dood bent, je je zonden en ellende niet kan voelen, dan vraag jij aan mij; waarom niet?
Ik probeer uit te leggen dat dat alleen kan als je een recht zaligmakend zicht hebt op Christus, ondanks dat ik het voorbereidende werk van de Heilige Geest niet wil ontkennen. En de gebroeders Erskine me lief zijn.
Ik vraag me gewoon af hoe het kan, dat als je nog in je doodstaat bent, oprechte zondekennis kunt hebben?

Maar ik merk dat ik het best lastig vind om mijn gedachten en mening in de juiste zinnen te zetten.
Daarom probeer ik maar even afstand te nemen ;)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

De dankbaarheid gaat niet zozeer over getuigen, maar meer over het laten zien door de goede werken. En dat is vooral: dagelijks Christus nodig hebben en Zijn voetstappen navolgen.
Dat zit niet in de verdachte hoek, hoor.
AnJa

Bericht door AnJa »

eilander schreef:De dankbaarheid gaat niet zozeer over getuigen, maar meer over het laten zien door de goede werken. En dat is vooral: dagelijks Christus nodig hebben en Zijn voetstappen navolgen.
Dat zit niet in de verdachte hoek, hoor.
Mee eens hoor Eilander, maar ook:
Waar het hart vol van zit, loopt de mond van over!
Plaats reactie