Gelezen, gedacht, gehoord...

Jeremiah

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

Ditbenik schreef:
Brbndr schreef:Dus sommigen zijn dichterbij dan anderen. Iemand die onder de waarheid opgroeide is toch dichterbij dan een heiden die nooit van de Bijbel gehoord heeft? Een kerkmens die met een open consciëntie loopt is toch dichterbij dan een kerkmens die nergens om geeft?
En toch zijn beide buiten Christus en is er alleen in Christus behoud.
Dat is uiteraard juist. Lots vrouw was aan de handen engelen uit Sodom verlost, op weg naar Zoar, maar ze kwam om.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Als je Christus nog niet kent, ben je dood in zonden en misdaden.
EN als je nog dood bent, is er geen hoop, en ben je ook niet een stukje op weg.

Pas in Christus, pas als je door geloof Christus eigendom bent dan is er behoud.
En anders ben je veraf, net niet helemaal, is helemaal niet.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Brbndr

Bericht door Brbndr »

Johann Gottfried Walther schreef:Als je Christus nog niet kent, ben je dood in zonden en misdaden.

Pas in Christus, pas als je door geloof Christus eigendom bent dan is er behoud.
onderwijs van Thomas Boston:

De absolute noodzakelijkheid om door het geloof te vlieden tot de Heere Jezus Christus en dezelfde noodzakelijkheid tot berouw, en heiligheid van hart en leven. De bloedwreker achtervolgt u. O zondaar, haast u en ontkom naar de vrijstad. Was u nu in de fontein van het bloed van de Middelaar, opdat u niet zult omkomen in de "poel des verderfs". Open uw hart voor Hem, opdat de put des afgronds zijn mond niet over u zal toesluiten. Verlaat uw zonden, want anders zullen ze u verderven. Dood ze, want anders zullen ze voor eeuwig uw dood zijn! Laat de schrik van het helse vuur u er niet toe aanzetten om uw hart nog meer te verharden, zoals misschien zou gebeuren, als u die zondige gedachte koestert, dat "het buiten hoop is (Jer. 2:25). Deze gedachte komt misschien vaker voor onder de hoorders van het Evangelie dan velen zich ervan bewust zijn. Maar er is hoop voor de ergste der zondaren die tot Christus wil komen. Indien er geen goede hoedanigheden in u zijn (zoals er zeker geen kunnen zijn in een natuurlijk mens; ja, geen enkele in welk mens ook, dan alleen die ontvangen worden uit Christus), weet dan, dat Hij uw welkom niet laat afhangen van enige goede hoedanigheden. Neem Hemzelf en Zijn genade aan, die om niet wordt aangeboden" aan allen tot wie het Evangelie komt. "Die wil, neme het water des levens om niet (Openbaring 22:17). "Die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen" (Joh. 6:37).
eilander
Moderator

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Johann Gottfried Walther schreef:Als je Christus nog niet kent, ben je dood in zonden en misdaden.

Ik begrijp je, maar toch haal je dingen door elkaar. Je mag iemand geen rust geven buiten Christus, maar het maakt wel verschil of je onder de bediening der verzoening zit. Of ben je het niet eens met Spurgeon in zijn boekje Rondom de enge poort?
Denk ook aan: welk is dan het voordeel van de Jood? Paulus zei daar ook niet: buiten Christus is er geen verschil.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Mensen, hier is al zoveel discussie over. Soms krijg ik het idee dat er alles aan gedaan wordt elkaar niet te willen begrijpen
liz boer

Bericht door liz boer »

Ik denk dat JGW bedoeld buiten Christus=buiten hoop, je blijft in je doodstaat, ook al hoot je het evangelie, ook al weet je precies te zeggen hoe het allemal gaat.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Ik ben de laatste die dat zal ontkennen, maar de bloedvloeiende vrouw bijv. besloot toch ook op een gegeven moment naar Jezus te gaan? Onderweg zal ze tussen hoop en vrees geleefd hebben.
liz boer

Bericht door liz boer »

Jeremiah schreef:

Ik ben de laatste die dat zal ontkennen, maar de bloedvloeiende vrouw bijv. besloot toch ook op een gegeven moment naar Jezus te gaan? Onderweg zal ze tussen hoop en vrees geleefd hebben.
Dat was haar bekering niet, ze ging om genezen te worden, ze geloofde al in Hem, oh vrouw groot is uw geloof.
DDD

Bericht door DDD »

Piet Puk schreef:Mensen, hier is al zoveel discussie over. Soms krijg ik het idee dat er alles aan gedaan wordt elkaar niet te willen begrijpen
Het is dan ook grotendeels nutteloos gekwebbel.

Mijns inziens natuurlijk.
Brbndr

Bericht door Brbndr »

DDD schreef:
Piet Puk schreef:Mensen, hier is al zoveel discussie over. Soms krijg ik het idee dat er alles aan gedaan wordt elkaar niet te willen begrijpen

If it makes you feel better:

Het heb aardig wat nut want voor mij is dit ook gelijk nederlandse les en ik merk dat mijn nederlands hierdoor vooruit is gegaan.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

eilander schreef:

Ik begrijp je, maar toch haal je dingen door elkaar. Je mag iemand geen rust geven buiten Christus, maar het maakt wel verschil of je onder de bediening der verzoening zit. Of ben je het niet eens met Spurgeon in zijn boekje Rondom de enge poort?
Denk ook aan: welk is dan het voordeel van de Jood? Paulus zei daar ook niet: buiten Christus is er geen verschil.
Onder de bediening der verzoening zitten is een grote zegen, en het zal het oordeel verzwaren van hen die de weg zo vaak gewezen is maar die de Weg niet gezocht hebben en zich blijvend hebben verhard.
Maar je bent niet al een stukje dichterbij de zaligheid of bij je behoud, als je onder Gods woord mag zitten.

De positie van de Joden in het Oude Testament kun je niet direct op ons toepassen.
Ik wil totaal niets weten van een beetje op weg zijn, of dichterbij de zaligheid zijn. Dan alleen een gelovige die dichterbij de hemel mag gaan leven en in de hemel en op de nieuwe aarde de zaligheid meer en volkomen zal mogen genieten, door Gods genade.

Zonder geloof sta je er totaal buiten, en als je Christus door genade in het geloof mag kennen, ben je binnen, en mag je daar zelfs zeker van zijn door Gods genadige goedheid.

Fil3: 4 Hoewel ik heb, dat ik ook in het vlees betrouwen mocht; indien iemand anders meent te betrouwen in het vlees, ik nog meer.
5 Besneden ten achtsten dage, uit het geslacht van Israël, van den stam van Benjamin, een Hebreër uit de Hebreën, naar de wet een Farizeër;
6 Naar den ijver een vervolger der Gemeente; naar de rechtvaardigheid, die in de wet is, zijnde onberispelijk.
7 Maar hetgeen mij gewin was, dat heb ik om Christus' wil schade geacht.
8 Ja, gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD

Bericht door DDD »

Brbndr schreef:
DDD schreef:

If it makes you feel better:

Het heb heeft aardig wat nut, want voor mij is dit ook gelijk nederlandse Nederlandse les en ik merk dat mijn nederlands Nederlands hierdoor vooruit is gegaan.
Dat is goed om te horen. Ik verbeter dan gelijk even jouw taalfouten;-)

Dat neemt niet weg dat er ongetwijfeld ook zinniger gespreksonderwerpen zijn om je Nederlands mee te verbeteren.
AnJa

Bericht door AnJa »

Goedemorgen allen,

Geruime tijd lees ik met dit topic (en op dit forum) mee, maar wil nu graag op het onderwerp inhaken... dat je 'op weg kunt zijn naar Christus'.
Ik kan echter niet begrijpen dat dit onderwerp als onzinnig beschouwd kan worden.
Het is toch een zaak van Leven of Dood?
Steeds denk ik aan wat ik een tijd terug bij Wilh. á Brakel las en wat ik graag met jullie wil delen;

Hoofstuk xXXI van de Wedergeboorte:

Voor de eerste daad des geloofs is de mensch dood, hoe vele voorbereidende bewegingen hij ook mocht ontvangen hebben.
Als wij voorbereiding stellen, zoo weet, dat wij daardoor niet verstaan beginselen des levens, VERRE van daar;
in alle voorbereidingen is en blijft de mensch dood, en zijne daden kunnen God niet behagen, hoe deugdzaam dat ze schijnen.
Het eerste beginseltje des levens ontvangt hij met de eerste daad des geloofs, geloof en leven zijn in den tijd gelijk, maar in de orde gaat het geloof voor, als een oorsprong des levens;
want daar is geen leven dan in de vereniging met Christus, die hun leven is, en het geloof is het middel van een vereeniging met Christus, waaruit blijkt de dwaasheid dergenen, die éérst verloochening, éérst heiligheid zoeken; deze stellen zich in het uiterste gevaar om nooit wedergeboren te worden
Laatst gewijzigd door AnJa op 20 jul 2018, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Wat we er ook allemaal van vinden, Jezus zegt toch echt dat iemand 'niet ver' is van het Koninkrijk Gods. Kennelijk zijn er dus verschillende 'afstanden' tot het Koninkrijk. Het lijkt me niet onverstandig hier in prediking en pastoraat rekening mee te houden en niet alleen maar te spelen op een instrument met één snaar.
liz boer

Bericht door liz boer »

Posthoorn schreef:Wat we er ook allemaal van vinden, Jezus zegt toch echt dat iemand 'niet ver' is van het Koninkrijk Gods. Kennelijk zijn er dus verschillende 'afstanden' tot het Koninkrijk. Het lijkt me niet onverstandig hier in prediking en pastoraat rekening mee te houden en niet alleen maar te spelen op een instrument met één snaar.
Lees dat gedeelde dan in de context, zoals ik hierboven al schreef, dat was een reactie op een strikvraag, de Heerd Jezus zag dat deze man verstandig geantwoord had daarop sprak Hij deze woorden als aanmoediging om in die weg verder te gaan.

Omdat ons de weg der zaligheid verkondigd wordt zijn we idd "dichterbij" als je het zo stelt, je weet de weg, maar je gaat hem niet, dus krijg je verharding...
het gevaar van dichterbij of verderweg preken is zeker, dat je het gevoel krijgt, dat je al goed op weg ben terwijl je er helemaal buiten staat.
Plaats reactie