Van welke predikanten wordt er gelezen?

GGotK
Berichten: 2212
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door GGotK »

Bezorgd schreef:
GGotK schreef: Wat moet ik me bij die jaarlijkse zendings - en evangelisatiediensten voorstellen eigenlijk? Worden er nu ook andere preken gelezen,
wanneer predikant elders preekt? Is die verontrusting over deze dingen iets specifieks voor jou of een groepering of geldt dit voor de 'gemiddelde kerkmens' aldaar?
Je bent erg geinteresseerd merk ik.
Het gaat in dit draadje niet om ontwikkelingen in individuele gemeenten lijkt me. Maar niet antwoorden is ook niet netjes.
Deze diensten zijn vaak gewone weekdiensten waar dan de collecte voor het deputaatschap is. Heel soms wordt er met een paar tussenzinnen stil gestaan bij het evangelisatie of zendingswerk.
Gelukkig blijft men nog wel de leespreken lezen die altijd gelezen werden. Hoewel er wel ambtsdragers zijn die wat verschuiven in hun preekkeuze.
De verontrusting wordt breed gevoeld onder de gemiddelde kerkmens alhier.

@DDD, ik deel je bezorgdheid over de macht van predikanten. Maar het is helaas een feit dat in veel gemeenten gevonden wordt. Soms strekt de invloed zover dat je zelfs kerkenraden van buurgemeenten in de classis ziet bewegen.
Mijn vragen zijn niet bedoeld om een bepaalde nieuwsgierigheid te bevredigen, maar om voor mij zelf duidelijk te krijgen waarom je precies bezorgd bent. Ik weet uit ervaring dat waar de 1 zich ergens bezorgd over maakt dat de ander daar juist door wordt verblijd. Ik wil trouwens niets afdoen aan de oprechtheid van jouw bezorgdheid.
Mannetje
Berichten: 7908
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Mannetje »

Jeremiah schreef:
-DIA- schreef:De laatste weken, maanden wellicht (in willekeurige volgorde): ds. P. Blok, ds. W.C. Lamain, ds. H. Ligtenberg, ds. J. Spaans, ds. E.C. Adams, ds. E. Venema, ds. J. Koster, ds. C. Vogelaar, ds. Chr. v.d. Poel, ds. G. van Reenen, ds. J. Mijnders, ds. A. Hoogerland, ds. J. Karens, ds. P. Melis, ds. G. Mouw, ds. G.H. Kersten, en meer, ik weet het allemaal niet meer. Kortom alles wordt gelezen wat de 'oude waarheid' vasthoudt. D.w.z. niet alleen Schriftuurlijk maar ook bevindelijk.
Deze predikanten worden bij ons ook gelezen. Het verschil met de huidige predikanten in de GG is groter dan dag en nacht.
Wil je dit uitleggen?
Als ik preken van bijv. ds. Venema lees, of ik hoor een preek van ds. Labee (om maar een naam te noemen) dan geloof ik dat zij dezelfde Borg aanprijzen.
Hetzelfde durf ik te zeggen van twee predikanten als ds. Vogelaar en ds. Paul, bijvoorbeeld.
Dus vandaar mijn vraag: waar zit dat verschil in? En nee, dit is geen strikvraag of iets dergelijks, ik wil werkelijk graag weten wat voor verschil er zou zijn.
-
DDD
Berichten: 29043
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door DDD »

@DIA:
Ik neem je volstrekt serieus.

Ds. Ledeboer had het nooit over kruispunten en überhaupt niet over een lange bekeringsweg. En Van der Zwaag vroeg terecht aandacht voor zijn kindergedichtjes.
De Keuze
Lieve Betje! Mag ik horen,
Dat gij Jezus hebt verkoren,
Tot de leidsman uwer jeugd?
O! hoe is mijn hart verheugd!

Nooit zal u die keus berouwen
Die op Jezus moogt vertrouwen.
O! hoe is mijn hart verheugd!
'k Huppel soms van zielevreugd.

Of deze, die ik volgens mij al eens citeerde op dit forum als een van de mooie gedichten, die ik te weinig in de kerk hoor citeren:
Kinders die tot Jezus gaan
Neemt de Heer ook zeker aan
Wil hij als een Herder leiden
Schaapjes van zijn kooi en stal
Die Hij eens vergaren zal
En een plaatsje wil bereiden

Of uit 'Het vrolijke christenmeisje'

De Heer is mijn Koning
In 't hart maakt Hij woning
Ja Hij is mijn vriend!
Hij heeft mij verkoren
Ik mag naar hem horen
Ja ik ben zijn kind.
Je mag gerust weten dat ik mij geregeld erger aan jouw voorstelling van zaken, en dat van dingen, die onder ons volkomen zekerheid hadden.
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Brbndr »

Mannetje schreef:
Jeremiah schreef:
-DIA- schreef:De laatste weken, maanden wellicht (in willekeurige volgorde): ds. P. Blok, ds. W.C. Lamain, ds. H. Ligtenberg, ds. J. Spaans, ds. E.C. Adams, ds. E. Venema, ds. J. Koster, ds. C. Vogelaar, ds. Chr. v.d. Poel, ds. G. van Reenen, ds. J. Mijnders, ds. A. Hoogerland, ds. J. Karens, ds. P. Melis, ds. G. Mouw, ds. G.H. Kersten, en meer, ik weet het allemaal niet meer. Kortom alles wordt gelezen wat de 'oude waarheid' vasthoudt. D.w.z. niet alleen Schriftuurlijk maar ook bevindelijk.
Deze predikanten worden bij ons ook gelezen. Het verschil met de huidige predikanten in de GG is groter dan dag en nacht.
Wil je dit uitleggen?
Als ik preken van bijv. ds. Venema lees, of ik hoor een preek van ds. Labee (om maar een naam te noemen) dan geloof ik dat zij dezelfde Borg aanprijzen.
Hetzelfde durf ik te zeggen van twee predikanten als ds. Vogelaar en ds. Paul, bijvoorbeeld.
Dus vandaar mijn vraag: waar zit dat verschil in? En nee, dit is geen strikvraag of iets dergelijks, ik wil werkelijk graag weten wat voor verschil er zou zijn.
Mee eens. Het verleden wordt vaak geïdealiseerd. Dan zien we soms niet wat we nog hebben.
DDD
Berichten: 29043
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door DDD »

@Bezorgd:

Volgens mij valt het bij de classiskerkenraden nog wel mee. Maar goed, de invloed van mensen die hun macht misbruiken, gaat ver. Daar heb ik van nabij kennis mee gemaakt. En het heeft tot veel ellende geleid.

En verder ben ik niet zo bezorgd over de macht van predikanten. Ik vind dat veel kerkenraden daar prima mee omgaan. Ook in situaties waarover ik mij wel zorgen maakte. Maar goed, er zijn ook slecht functionerende kerkenraden.

Ik heb er alleen moeite mee als de dominee alleen de schuld krijgt. Van sommige predikanten staan de kranten bij wijze van spreken al vol waarschuwingen van extreme uitlatingen. Als je dan zo iemand beroept, moet je stevige maatregelen nemen. Als je dat niet doet, ben je geen knip voor de neus waard. En daar zit het probleem, niet bij een loslopende dominee, maar bij een slecht functionerende kerkenraad.
Laatst gewijzigd door DDD op 17 jul 2018, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32874
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:@DIA:
Ik neem je volstrekt serieus.

Ds. Ledeboer had het nooit over kruispunten en überhaupt niet over een lange bekeringsweg. En Van der Zwaag vroeg terecht aandacht voor zijn kindergedichtjes.
De Keuze
Lieve Betje! Mag ik horen,
Dat gij Jezus hebt verkoren,
Tot de leidsman uwer jeugd?
O! hoe is mijn hart verheugd!

Nooit zal u die keus berouwen
Die op Jezus moogt vertrouwen.
O! hoe is mijn hart verheugd!
'k Huppel soms van zielevreugd.

Of deze, die ik volgens mij al eens citeerde op dit forum als een van de mooie gedichten, die ik te weinig in de kerk hoor citeren:
Kinders die tot Jezus gaan
Neemt de Heer ook zeker aan
Wil hij als een Herder leiden
Schaapjes van zijn kooi en stal
Die Hij eens vergaren zal
En een plaatsje wil bereiden

Of uit 'Het vrolijke christenmeisje'

De Heer is mijn Koning
In 't hart maakt Hij woning
Ja Hij is mijn vriend!
Hij heeft mij verkoren
Ik mag naar hem horen
Ja ik ben zijn kind.
Je mag gerust weten dat ik mij geregeld erger aan jouw voorstelling van zaken, en dat van dingen, die onder ons volkomen zekerheid hadden.
En nu nog even het verband.... Het geheel waarin deze mooie gedichtregels gezegd worden...
Ik moet denken aan:
Zoekt Jezus veel.
Zoekt Jezus vroeg
Wie Jezus heeft
die heeft genoeg.

Zo is het toch?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1478
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Jeremiah »

Mijn uitspraak was nogal extreem, dat is niet goed, die neem ik terug.
-DIA-
Berichten: 32874
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door -DIA- »

Jeremiah schreef:Mijn uitspraak was nogal extreem, dat is niet goed, die neem ik terug.
Laat ik zeggen dat ik de strekking wel begreep.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Piet Puk
Berichten: 5537
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Piet Puk »

Bruna schreef:
Piet Puk schreef:In zowel OGGiN/GGiN/GG is het predikantentekort groot en zullen door ambtsdragers preken worden gelezen. Welke schrijvers worden bij jullie in de gemeente gelezen?
En bij jou in de gemeente? Ben benieuwd.
Heb van achterliggende jaren geturfd en geeft elk jaar zelfde beeld. Het grootste deel van de preken wordt gevormd door wijlen ds. Mallan, van Reenen, Lamain en Verhoeks.
GGotK
Berichten: 2212
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door GGotK »

Jeremiah schreef:Mijn uitspraak was nogal extreem, dat is niet goed, die neem ik terug.
Kun je je uitspraak dan alsnog een keer doen, minder extreem, maar wel dat deze recht doet aan jouw beleving/waarneming. Gaarne met onderbouwing.
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Brbndr »

Bruna
Berichten: 1754
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Bruna »

Piet Puk schreef:
Bruna schreef:
Piet Puk schreef:In zowel OGGiN/GGiN/GG is het predikantentekort groot en zullen door ambtsdragers preken worden gelezen. Welke schrijvers worden bij jullie in de gemeente gelezen?
En bij jou in de gemeente? Ben benieuwd.
Heb van achterliggende jaren geturfd en geeft elk jaar zelfde beeld. Het grootste deel van de preken wordt gevormd door wijlen ds. Mallan, van Reenen, Lamain en Verhoeks.
Die worden bij ons ook vaak gelezen. Maar ook Smits en hedendaagse predikanten zoals Weststrate, van Voorden etc. Tevens oudere schrijvers, Schotse en Engelse.
GGotK
Berichten: 2212
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door GGotK »

Brbndr schreef:
weer wat geleerd :)
Wat heb je geleerd?
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: RE: Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Mannes »

GGotK schreef:
Mannes schreef:
GGotK schreef:
Mannes schreef: Zowel GGiN als andere kerkverbanden. Mocht je er weten dan hoor ik het graag.
Je zegt weinig meer, dus er zijn er blijkbaar volgens jou nog wel.
Worden er in de GGiN trouwens preken gelezen van nog levende predikanten en zo ja dan alleen van de GGiN?
Dat is niet de gewoonte om te doen.

Ik herken nog wel iets van deze prediking bij ds v Voorden binnen de GGiN.
Ds Lamain en ds Van Voorden zijn in mijn ogen bijna tegenpolen.
Kunt u dat eens uitleggen waarom u dat zo ziet?
Plaats reactie