Het gaat mij om de manier en wijze waarop iemand aangesproken wordt. Je kan menen het eigen gelijk in handen hebben, maar dan zijn er nog wel omgangsvormen. Herman noemde het bekeringsdwang, zo zou je het wel kunnen noemen. Dat is wat ik zei voor alle helderheid. Laten we verder gaan.GJdeBruijn schreef:Ik denk dat je het verkeerd opvat. Het gaat om de opmerkingen van Geeske, niet Geeske zelf.JCRyle schreef:Met plaatsvervangende schaamte heb ik deze discussie gelezen. De manier waarop Geeske aangesproken wordt, benaderd wordt is onfatsoenlijk. Dat allereerst.(..)
Verder lijk je nu inhoudelijk een punt gemist te hebben. Wat mij persoonlijk deed reageren in dit topic is deze opmerking:Deze opmerking is niet Bijbels.En mogelijk wil God je wel bekeren dat weet je niet.
Laten we maar te rade gaan bij Brakel (..)
Of God je wilt bekeren, dat weet je niet. Dat is een waarheid. Of het onbijbels is? Ik vind dat te sterk uitgedrukt. Je kan dit namelijk op diverse manieren uitleggen. Als hiermee bedoeld wordt dat ik dan niks hoeft te doen. Dus gewoon gaan leven zonder God en zonder Bijbel, want als God mij hebben moet dan krijgt Hij mij wel, ja dan is het onbijbels. Dat is niet wat ik uit de woorden van Geeske proefde. En inmiddels heeft zij aangegeven dat de formulering wellicht niet juist was. Ja, wij weten niet of God ons bekeren wilt. Daarom zeg ik ook dat we met de uitverkiezing geen stappen moeten zetten. Het is geen muur om tegen aan te lopen, maar een poort om door te gaan.
Vele reageerders willen - althans zo lijkt het, dat zeg ik er even bij - de uitverkiezing pas na het geloof plaatsten. Daar moeten we wel mee oppassen, want de uitverkiezing is een Schriftuurlijk gegeven. Daar mogen wij niet overheen stappen omdat het ons niet welgezind is. God heeft verkoren van eeuwigheid hen, die Hij in de tijd tot de zaligheid in Christus zal trekken. Dat geeft hoop en biedt perspectief voor een arm en verloren mensenkind. Een mens kan nog zalig worden.