Kerkelijke eenheid / Kanselruil

GGotK

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GGotK »

https://cip.nl/58524-voormalig-rdhoofdr ... kanselruil

Mag dit eigenlijk wel of is het naambordje in Bodegraven ook al vervangen?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Één ding begrijp ik niet. Er wordt in het artikel beweert dat in een dienst die door de GBS of de SGP wordt belegd er een andere regel is met betrekking tot het votum en de zegengroet. Maar als er in mijn omgeving zo'n dienst plaatsvindt, wordt gewoon de volledige votum en zegengroet uitgesproken. Ook is het een gewone volledige kerkdienst, waarbij in het gebed en in de collecte aandacht wordt besteed aan de GBS. Dus (DDD, ik zie net je reactie binnenkomen, waar de haatdragendheid in uitblinkt.), ik begrijp daar niks van.

Overigens is het zo bijzonder niet hoor. Omgekeerd ging ds. Mondria jarenlang in de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland voor en op dit moment doen ds. Huijser en ds. Van Rijswijk (!) dat ook. En ds. Zwartbol is wel eens in een Gereformeerde Gemeente voorgegaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:
Mannetje schreef:
Dat artikel plaatste ik heel net in het topic "weekdiensten"...
Morgenavond maar vroeg naar de kerk, in de hoop dat er nu nog een zitplaats voor mij overblijft.
Hoezo? Zijn de weekdiensten in Bodegraven zo druk bezocht? Bij ons in de kerk is het erg rustig, voor zover ik weet.

Overigens vind ik de aandacht hiervoor wat overdreven. Ik zie al sinds jaar en dag dominees van de GG in andere kerkverbanden preken. Dat is toch niet echt heel anders?
Meestal krijg een weekdienst niet zo'n aandacht. Dus vandaar dat ik hoop dat er nu wat meer mensen komen dan in een gewone, meestal zeer matig bezochte, weekdienst.
- Niet meer zo actief -
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:

Het artikel van de Apeldoornse meneer vindt ik pas echt kwalijk. Zo kom je never nooit tot eenheid.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Duidelijk.

@Jantje: ik zou graag willen dat je mij niet persoonlijk aanvalt als ik op andermans verzoek mijn mening geeft. Deze opmerking geldt ook Erasmiaan.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Jantje schreef:Één ding begrijp ik niet. Er wordt in het artikel beweert dat in een dienst die door de GBS of de SGP wordt belegd er een andere regel is met betrekking tot het votum en de zegengroet. Maar als er in mijn omgeving zo'n dienst plaatsvindt, wordt gewoon de volledige votum en zegengroet uitgesproken. Ook is het een gewone volledige kerkdienst, waarbij in het gebed en in de collecte aandacht wordt besteed aan de GBS. Dus (DDD, ik zie net je reactie binnenkomen, waar de haatdragendheid in uitblinkt.), ik begrijp daar niks van.
Alleen kerkenraden kunnen kerkdiensten beleggen. Ambtelijke verantwoordelijkheid en aanwezigheid is een basisvoorwaarde om een bijeenkomst een eredienst te laten zijn.

De vorm van een GBS-dienst kan dan wel lijken om een volledige kerkdienst, maar dat is het niet.

Daarom verschilt het initiatief in Bodegraven ook, omdat hier een kerkenraad een verantwoordelijkheid neemt waar ze anders voor terugdeinzen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:
DDD schreef:
Mannetje schreef:
Dat artikel plaatste ik heel net in het topic "weekdiensten"...
Morgenavond maar vroeg naar de kerk, in de hoop dat er nu nog een zitplaats voor mij overblijft.
Hoezo? Zijn de weekdiensten in Bodegraven zo druk bezocht? Bij ons in de kerk is het erg rustig, voor zover ik weet.

Overigens vind ik de aandacht hiervoor wat overdreven. Ik zie al sinds jaar en dag dominees van de GG in andere kerkverbanden preken. Dat is toch niet echt heel anders?
Meestal krijg een weekdienst niet zo'n aandacht. Dus vandaar dat ik hoop dat er nu wat meer mensen komen dan in een gewone, meestal zeer matig bezochte, weekdienst.
Ja, in mijn omgeving kun je tijdes weekdiensten in de banken liggen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:Daar is niets ongefundeerd aan. De GBS veroorzaakt tweedracht in kerkelijke regeringen, zelfs zo erg dat de christelijke vrijheid erdoor onder druk komt te staan en er zelfs kerkverbanden zijn waarbinnen de kerken niet de HSV mogen gebruiken. En dat vaak met oneigenlijke argumenten.
Een beetje suf om dat op het conto van de GBS te schrijven. Als een synode de Bijbelvertaling in kerkelijke bijeenkomsten voorschrijft hebben we het niet over iets wat in de christelijke vrijheid ligt. Te schrijven dat de GBS tweedracht veroorzaakt is helemaal lachwekkend. Met hetzelfde gemak zou dit van jouw bijdragen op dit forum gezegd kunnen worden.

Als ik in de laatste Standvastig lees wat gedaan wordt aan Bijbelverspreiding dan neem ik daar mijn petje voor af. Enorme hoeveelheden bijbels worden gratis weggegeven, aan vrijwel iedereen die een beroep doet op de GBS (zelfs zelfbenoemde evangelisten). Daarnaast de samenwerking en ondersteuning met en van de TBS en de enorme gift aan de revisie van de Delitschvertaling voor het joodse volk, maken dat ik behoorlijk boos word op je suggestieve en onware, niet onderbouwde bijdrage/standpunt.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Duidelijk.

@Jantje: ik zou graag willen dat je mij niet persoonlijk aanvalt als ik op andermans verzoek mijn mening geeft. Deze opmerking geldt ook Erasmiaan.
Ik val je niet persoonlijk aan, maar vanwege het feit dat jij ongefundeerd lasterlijke taal uitkraamt over de GBS. Ik zou graag zin dat jij je woorden terugneemt over de GBS.
En ja, ik deel de mening van hen die strijden tegen het gebruik van de HSV in de kerkelijke activiteiten, tot in sommige gemeenten het meenemen van een HSV-bijbel naar de eredienst toe.

Eens met de laatste reactie van Erasmiaan.
Laatst gewijzigd door Jantje op 13 jun 2018, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
GGotK schreef:

Het artikel van de Apeldoornse meneer vindt ik pas echt kwalijk. Zo kom je never nooit tot eenheid.
Schijnbare eenheid is geen eenheid.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:
Jantje schreef:
GGotK schreef:

Schijnbare eenheid is geen eenheid.
Waarom bestaat de Gereformeerde Gemeente dan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Volgens mij zie je het verschil niet tussen een persoonlijke aanval en het oneens zijn met je mening. Als je dat jezelf persoonlijk aantrekt ligt dat voor jou, maar voel ik me niet aangesproken.

Maar belangrijker: als jij in de uitweiding van een uitgelokt antwoord een organisatie en een predikant 'basht' zal ik daar toch op reageren, hoe onwenselijk je dat ook vindt.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Overigens worden de handtekeningen van de Goudse broeder vandaag overhandigd aan de Synode van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Ik ben benieuwd wat hun reactie is. Het zal wel niet veel vruchten afwerpen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Erasmiaan schreef:

Volgens mij zie je het verschil niet tussen een persoonlijke aanval en het oneens zijn met je mening. Als je dat jezelf persoonlijk aantrekt ligt dat voor jou, maar voel ik me niet aangesproken.

Maar belangrijker: als jij in de uitweiding van een uitgelokt antwoord een organisatie en een predikant 'basht' zal ik daar toch op reageren, hoe onwenselijk je dat ook vindt.
Precies. Zo is het maar net.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Erasmiaan schreef:
DDD schreef:Daar is niets ongefundeerd aan. De GBS veroorzaakt tweedracht in kerkelijke regeringen, zelfs zo erg dat de christelijke vrijheid erdoor onder druk komt te staan en er zelfs kerkverbanden zijn waarbinnen de kerken niet de HSV mogen gebruiken. En dat vaak met oneigenlijke argumenten.
Een beetje suf om dat op het conto van de GBS te schrijven. Als een synode de Bijbelvertaling in kerkelijke bijeenkomsten voorschrijft hebben we het niet over iets wat in de christelijke vrijheid ligt. Te schrijven dat de GBS tweedracht veroorzaakt is helemaal lachwekkend. Met hetzelfde gemak zou dit van jouw bijdragen op dit forum gezegd kunnen worden.

Als ik in de laatste Standvastig lees wat gedaan wordt aan Bijbelverspreiding dan neem ik daar mijn petje voor af. Enorme hoeveelheden bijbels worden gratis weggegeven, aan vrijwel iedereen die een beroep doet op de GBS (zelfs zelfbenoemde evangelisten). Daarnaast de samenwerking en ondersteuning met en van de TBS en de enorme gift aan de revisie van de Delitschvertaling voor het joodse volk, maken dat ik behoorlijk boos word op je suggestieve en onware, niet onderbouwde bijdrage/standpunt.
Het gebruik van een bijbelvertaling ligt per definitie in de christelijke vrijheid. Daar gaan synodes helemaal niet over, evenmin als de GBS. Hooguit in raadgevende zin. Dus als DDD een wederkerige werking signaleert op dit onderwerp en dat die buiten de perken van christelijke vrijheid gaat, dan is dat correct.
Plaats reactie