Kerkelijke regels
Re: Kerkelijke regels
Er zijn ook GG waar het votum pas na de Bijbellezing plaatsvindt, dat was in ieder geval 30 jaar geleden zo.
De huidige praktijk in de meeste GG is een compromis, maar liturgisch is het mijns inziens raar om eerst te lezen en dan te bidden.
De huidige praktijk in de meeste GG is een compromis, maar liturgisch is het mijns inziens raar om eerst te lezen en dan te bidden.
Veel belangrijker dan de volgorde is volgens mij de plaats die aan de Bijbel wordt gegeven in de prediking. Ook als uit de HC wordt gepreekt, moet steeds de link worden gelegd naar het Woord.
Ik heb in vacante gemeenten (GGiN en GG) nog nooit meegemaakt dat er een votum werd uitgesproken. Zijn er plaatsen waar dat gebeurt? Ik neem aan dat de zegengroet dan achterwege blijft? De voor mij bekende volgorde is: stil gebed- zingen- wetlezing-Bijbellezing en daarna het openbaar gebed.DDD schreef:Er zijn ook GG waar het votum pas na de Bijbellezing plaatsvindt, dat was in ieder geval 30 jaar geleden zo.
Bij ons (GG) wordt het votum door de dienstdoende ouderling uitgesproken in de leesdienst. Groet blijft inderdaad achterwege.windorgel schreef:Ik heb in vacante gemeenten (GGiN en GG) nog nooit meegemaakt dat er een votum werd uitgesproken. Zijn er plaatsen waar dat gebeurt? Ik neem aan dat de zegengroet dan achterwege blijft? De voor mij bekende volgorde is: stil gebed- zingen- wetlezing-Bijbellezing en daarna het openbaar gebed.DDD schreef:Er zijn ook GG waar het votum pas na de Bijbellezing plaatsvindt, dat was in ieder geval 30 jaar geleden zo.
- Niet meer zo actief -
Mee eens. Een goed voorbeeld hiervoor vind ik de verklaring van ds. Mieras. Bij elke zondagsafdeling wil hij deze behandelen vanuit de gelezen Schriftlezing. Toch zegt dit niets over de wenselijkheid van een liturigische orde. Ik vind het wel een doordenking waard of er allereest gebed moet wezen of dat votum/groet zoals Mannetje zegt alleen genoeg is voor de Wetslezing, Geloofsbelijdenis en/of Schriftlezing.eilander schreef:Veel belangrijker dan de volgorde is volgens mij de plaats die aan de Bijbel wordt gegeven in de prediking. Ook als uit de HC wordt gepreekt, moet steeds de link worden gelegd naar het Woord.
Nu ik er wat langer over nadenk vind ik de volgorde
Votum (met groet)
(Zingen)
Wet(/belijdenis)
(Zingen)
Schriftlezing
Gebed
(Zingen)
Preek
...
erg mooi.
Votum - > Wij zijn afhankelijk van de Heere
Wet/schriftlezing - > De Heere spreekt
Gebed - > Wij spreken
Preek - > Opnieuw spreekt de Heere
M.a.w. Zijn spreken gaat vooraf aan ons spreken.
Votum (met groet)
(Zingen)
Wet(/belijdenis)
(Zingen)
Schriftlezing
Gebed
(Zingen)
Preek
...
erg mooi.
Gebed - > Wij spreken
Laatst gewijzigd door Mannetje op 04 jun 2018, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- Niet meer zo actief -
Volgens mij gebeurt dat in vrijwel alle vacante gemeenten juist wel. Dus dat is dan wel bijzonder. Maar het ging hier om een geval waarin er wel een dominee was, maar die pas halverwege begint met optreden.windorgel schreef:Ik heb in vacante gemeenten (GGiN en GG) nog nooit meegemaakt dat er een votum werd uitgesproken. Zijn er plaatsen waar dat gebeurt? Ik neem aan dat de zegengroet dan achterwege blijft? De voor mij bekende volgorde is: stil gebed- zingen- wetlezing-Bijbellezing en daarna het openbaar gebed.DDD schreef:Er zijn ook GG waar het votum pas na de Bijbellezing plaatsvindt, dat was in ieder geval 30 jaar geleden zo.
Voor het eerst God laten spreken is wat te zeggen, maar dat vindt al plaats bij de groet, natuurlijk.
-
- Verbannen
Volgens mij is bovenstaande gebruik in (o.a.) de OGGiN van Utrecht. Live-uitzendingen zijn daar mee te beluisteren. En toen heb ik dat wel eens gehoord.DDD schreef:Volgens mij gebeurt dat in vrijwel alle vacante gemeenten juist wel. Dus dat is dan wel bijzonder. Maar het ging hier om een geval waarin er wel een dominee was, maar die pas halverwege begint met optreden.windorgel schreef:Ik heb in vacante gemeenten (GGiN en GG) nog nooit meegemaakt dat er een votum werd uitgesproken. Zijn er plaatsen waar dat gebeurt? Ik neem aan dat de zegengroet dan achterwege blijft? De voor mij bekende volgorde is: stil gebed- zingen- wetlezing-Bijbellezing en daarna het openbaar gebed.DDD schreef:Er zijn ook GG waar het votum pas na de Bijbellezing plaatsvindt, dat was in ieder geval 30 jaar geleden zo.
Voor het eerst God laten spreken is wat te zeggen, maar dat vindt al plaats bij de groet, natuurlijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
Ja hoor. In verschillende Gereformeerde Gemeenten (meest linkerflank) is dit een gebruik.windorgel schreef:Ik heb in vacante gemeenten (GGiN en GG) nog nooit meegemaakt dat er een votum werd uitgesproken. Zijn er plaatsen waar dat gebeurt? Ik neem aan dat de zegengroet dan achterwege blijft? De voor mij bekende volgorde is: stil gebed- zingen- wetlezing-Bijbellezing en daarna het openbaar gebed.DDD schreef:Er zijn ook GG waar het votum pas na de Bijbellezing plaatsvindt, dat was in ieder geval 30 jaar geleden zo.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ik heb hierover (als het nog bestaat) jaren geleden een topic over geopend,Mannetje schreef:Nu ik er wat langer over nadenk vind ik de volgorde
Votum (met groet)
(Zingen)
Wet(/belijdenis)
(Zingen)
Schriftlezing
Gebed
(Zingen)
Preek
...
erg mooi.
Gebed - > Wij spreken
ik meen onder de naam "Orde van dienst"
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ds. J. W. Kersten had na het grote gebed een korte inleiding voor de preek, daarna was de collectezang. Dat heb ik verder nooit gehoord in een Ger Gem.
Ds. E. Venema sprak een kort gebed uit voor votum en groet. Overigens niet altijd, wel vaak.Jeremiah schreef:Ds. J. W. Kersten had na het grote gebed een korte inleiding voor de preek, daarna was de collectezang. Dat heb ik verder nooit gehoord in een Ger Gem.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik kies voor:Mannetje schreef:Nu ik er wat langer over nadenk vind ik de volgorde
Votum (met groet)
(Zingen)
Wet(/belijdenis)
(Zingen)
Schriftlezing
Gebed
(Zingen)
Preek
...
erg mooi.
Gebed - > Wij spreken
Votum
Groet
Gebed (om de opening van het Woord en de verlichting met de Heilige Geest)
Lezing van de Tien Geboden*
Zingen
Schriftlezing
Zingen
Preek
Zingen
Gebed
Geloofsbelijdenis*
Zingen
Zegen
* In de ene dienst de Tien Geboden, in de andere de Geloofsbelijdenis
Dat was vroeger wel vaker aan de orde. Het zogenaamde 'voorwoord'. Er zijn nog steeds predikanten die dit doen.Jeremiah schreef:Ds. J. W. Kersten had na het grote gebed een korte inleiding voor de preek, daarna was de collectezang. Dat heb ik verder nooit gehoord in een Ger Gem.
Ja, deed ds Mondria dat ook niet?JCRyle schreef:Dat was vroeger wel vaker aan de orde. Het zogenaamde 'voorwoord'. Er zijn nog steeds predikanten die dit doen.Jeremiah schreef:Ds. J. W. Kersten had na het grote gebed een korte inleiding voor de preek, daarna was de collectezang. Dat heb ik verder nooit gehoord in een Ger Gem.