GerGem Kruiningen

Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Auto »

noor schreef:Er zijn geen nieuwe feiten of ontwikkelingen. Het lijkt of er mensen zijn die er op uit zijn de onrust en verwarring, die wat bedaard was, weer nieuw leven in te blazen.
Je kan alles zo langzamerhand zwart maken. De discussie is herstart n.a.v. 2 feiten: het voorgaan van ds Bredeweg in de GG van Urk wat niet naar de kerkorde is en dat er trouwdienst is geweest waar ds Bredeweg is voorgegaan en waar predikanten van de GG aanwezig zijn geweest.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Wandelende »

Herman schreef:
Wandelende schreef: Los daarvan;
Ik vind het verwonderlijk dat er steeds meer stelling wordt genomen en dat argumenten over en weer steeds meer worden bekrachtigd met zgn. "vaststaande feiten". Terwijl er naast de echte feiten ook een heleboel aannames rondvliegen, waarbij het steeds moeilijker wordt om de waarheid te filteren.
Interessant. Mijn perceptie van deze hele kwestie is ook dat de stap van ds. Bredeweg niet toelaatbaar is. En die informatie is een samenvoegsel van krantenartikelen, het vonnis in combinatie wat hier is een jaar geleden rondom de zaak is toegelicht.
Blijkbaar slaat na een jaar een soort van voorkeursalzheimer toe: Je herinnert je alleen maar dingen die in het voordeel van je huidige standpunt pleiten.
In jouw perceptie kan ik mij volledig vinden. Dat probeer ik echter wel te blijven baseren op de vaststaande feiten, zoals de rechterlijke uitspraak en het uit de GG stappen van dhr. Bredeweg. Van veel andere "feiten" is moeilijk te filteren of het waar is, of dat er een kern van (on)waarheid in zit, of dat het onwaar is.
(~)
waarnemer2
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jan 2018, 18:28

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door waarnemer2 »

Erasmiaan schreef:
Jantje schreef:
Leon schreef:@AVl Je reacties van de afgelopen tijd komen mij nogal krampachtig en geëmotioneerd over. Als je emoties erin gooit kun je slecht een objectief oordeel hierin vormen. Ik wil je toch wat punten meegeven om over na te denken.

1. Zet geen ‘is-gelijk-teken’ tussen reacties en optreden van familie J. en de GG Kruiningen. Probeer dat los van elkaar te zien.
2. Probeer niet in groepjes te denken (zoals bijvoorbeeld in de media naar voren komt, kamp Bredeweg, kamp fam. Jansen, kamp Ger Gem Kruiningen, kamp Ger Gem als geheel). Daar worden we allemaal heel snel in meegesleurd. Je gaat je dan snel bij een bepaalde groep indelen om van daaruit te gaan ‘schieten’ op een ander kamp en vooral inzoomen op een andermans fouten.
3. Alle partijen hebben schuld in deze zeer complexe zaak, dat geloof ik zeker. Dat is ook geen discussiepunt. Het gaat er dus om dat die schuld beleden wordt, want pas dan is de weg naar verzoening open. Schuld belijden is een christenplicht. Als iemand schuld beleden heeft, mag je niet twijfelen aan de oprechtheid van de belijdenis (dat is iets tussen God en de ziel persoonlijk), tenzij het tegendeel uit de praktijk blijkt.
4. Door je niet onder kerkelijke rechtsgang en tucht te stellen, maar je daaraan te onttrekken om vervolgens ongehinderd je eigen gang te kunnen gaan zonder kerkelijke tucht, is zonde tegen het 5e gebod. Gezag is door de Heere onder andere ingesteld om het leven hier op aarde niet tot een chaos te maken. Door dat niet te accepteren zie je het gevolg: ‘chaos’.
5. Ik heb diverse malen (ook onlangs nog) preken van ds gehoord en ik kan niet anders zeggen dat hij een zuivere Bijbelse boodschap brengt en aangenaam om naar te luisteren. Echter leer en leven komen niet overeen in dit geval en dat gaat ten koste van de geloofwaardigheid van de boodschap. Dat is ernstig. Het brengt mensen in verwarring, alsof het daadwerkelijk handelen naar Gods Woord er niet toe doet.

Velen uit ons kerkverband met mij, zien oprecht uit naar een verzoening en ik vind het zeer verdrietig als pogingen tot verzoening geblokkeerd worden. Het gaat niet om de eer van een kerkverband, van een gemeente, van een dominee, van een familie, en ga zo maar door. Het gaat om Gods eer! En die ligt nu op de grond gesmeten vanwege hoogmoed, eerzucht, wraakzucht, roddel, leugen en bedrog, getuige dit forum.
Eens met je post. Al is er op bepaalde zaken (niet de prediking opzich maar meer de uiterlijke voordracht en dergelijke zaken) wel wat aan te merken (getuige de Kruiningers onder ons).
Met de roddels, leugens en bedrog valt het wel mee op het forum hoor.
Vergeet ook niet dat de media is ingeschakeld door sympathisanten van ds. Bredeweg.
Nu wordt het mij toch wel even te gek. Ik geloof vast dat er aan alle kanten fouten zijn gemaakt, zoals dat altijd gaat in dit soort situaties. Maar geroddeld wordt er hier zeker op Refoforum en dat valt niet mee. Hoe komen mensen er nu toch weer bij dat er een schorsing op tafel lag van ds. Bredeweg? En hoe haal je het in je hoofd om naar ds. Bredeweg te wijzen als de persoon die de pers heeft ingeschakeld, terwijl maandenlang, toen ds. Bredeweg nog gewoon predikant van de GG Kruiningen was, PZC allerlei sappige roddels en details naar voren wist te brengen? En nu weer: je wordt er toch niet goed van wat er allemaal over ds. Bredeweg wordt verteld en aangedikt? En zo'n Jantje die dat samenvat met: er is op bepaalde zaken wel wat aan te merken zoals uiterlijke voordracht en dergelijke zaken... Op wie is er niets aan te merken? In PZC en ND zijn door de familie Jansen bakken met vuil over ds. Bredeweg uitgegoten, waar hij zich nooit tegen heeft kunnen verweren. De gekste taferelen, tot volgsystemen onder zijn auto. Eén keer heeft ds. Bredeweg een tegenreactie gegeven, ter onderbouwing van zijn onttrekking. Met alle respect, maar van zo'n stuk verwacht ik nu ook niet direct een evenwichtig en gebalanceerd, stuk dat bol staat van de zelfreflectie.
De suggestie wordt gedaan dat de fam. Jansen volgapparatuur heeft geplaatst. Waarop is deze opmerking gebaseerd? Was het niet ds. Bredeweg die de media zocht via zijn advocaat Mr de Boef over gevonden apparatuur en dat hij daarvan aangifte heeft gedaan? Twee dagen later liet hij zijn advocaat nog berichten dit pas later na de publicatie in de PZC was gebeurd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Bezorgd »

Afbeelding
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Laag »

Bezorgd schreef:Afbeelding
:super
Mannetje
Berichten: 7900
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Mannetje »

Bezorgd schreef:Afbeelding
Inderdaad is niet alles op de rotonde zwart-wit.
-
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:Afbeelding
Wat leuk joh, heb je een drone?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32874
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:Afbeelding
Vooral de rode Renault Clio is een fijne auto. Ik heb zelf jaren in zo'n Clio gereden, maar dan in het grijsgroen.
Probleemloze auto, helemaal afgereden tot ik in 2004 de huidige - toen net nieuwe - Hyundai van een buurvrouw kon overnemen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door eilander »

Het gaat hier over GerGem Kruiningen, mensen... Of althans, daar zou het over móeten gaan.
ALv
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 mei 2018, 08:11

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door ALv »

Jantje schreef:
ALv schreef:
Jantje schreef:@ALv,
Ten eerste zou ik willen vragen om duidelijk te quoten.

Daarnaast begrijp ik niet dat u begint over de kerkenraad en de familie J. Zij hebben schuld beleden en ds. Bredeweg en zijn gevolg (Denk aan dat bedrijf dat een medewerker op brute manier ontsloeg omdat die het met de familie J. eens was.) niet. Zolang ds. Bredeweg hierin blijft volharden, kan het niet goed komen.
De grond waarop ds. Bredeweg de Particuliere Synode wilde laten samenkomen was niet juist. Daarom is dit verzoek niet gehonoreerd. Daarnaast meende ds. Bredeweg dat het ook om zijn prediking ging. Maar ook dat is onjuist. De familie J. heeft zelfs langere tijd gewoon onder zijn gehoor in de kerk gezeten. Dus ook de opmerking dat hij als een satan betiteld werd, is onjuist. En zo zijn er nog tal van zaken te noemen. Bijvoorbeeld hoe ds. Bredeweg zijn nieuwe pastorie heeft verkregen (afgedwongen), is ook ronduit schandalig en alleen al een reden voor schorsing.
De reden dat de predikanten uit de commissie stapten waren gezondheidsproblemen (o.a. hartklachten).
Kortom: zolang het van de kant van ds. Bredeweg geen verzoening mogelijk is, vrijwillig én in het openbaar, dan zal er geen oplossing komen.
Vergeet daarbij ook niet dat er al plannen zijn om een kerkgebouw te bouwen met 450 zitplaatsen voor de Vrije Gereformeerde Gemeente.
Wat was er dan niet juist aan de oproep om de PS te laten samenkomen? Verklaard je nader aub.
Wat prediking betreft zou ik het ND van 17 mei 2017 nog maar eens lezen over de bezwaren die de fam heeft. Daar gaat het heel duidelijk over de prediking. Ik heb begrepen dat het handelen van Ds satanisch is genoemd in de rechtszaal Middelburg. Wat is er aan de hand met de pastorie? Verklaar je nader? Daar heeft de vorige ds toch ook al in gewoond? Uit de verklaring van Ds blijkt dat het geen gezondheidsproblemen waren dat predikanten uit com stapten.
De grond waarop ds. Bredeweg de PS al á minute wilde laten samenkomen was dag hij het niet eens was met het besluit vóór dit was bekend gemaakt. Dus hij kon nog geen bezwaar maken en dit kan sowieso niet opeens. Dat duurt enige tijd voordat zij samenkomen.

Dat heeft u begrepen? Ik lees er niks over in het rechtbankverslag. Dus waar baseert u dit op?

Over de nieuwe pastorie van ds. Bredeweg (na de scheuring moest hij de pastorie van de Ger. Gem. van verloop van tijd uit) heeft hij op onrechtmatige manier een nieuwe pastorie ontvangen, zie eerder in dit topic.

Lees het draadje dan maar tot Pinksteren 2017 terug. Dan kan je zien dat wel degelijk gezondheidsproblemen (hartklachten) de oorzaak waren.

Waarom heeft iedereen schuld beleden, maar enkel ds. Bredeweg niet?
@ Jantje: n.a.v. je opmerking dat "ds. Bredeweg zijn nieuwe pastorie heeft afgedwongen, is ook ronduit schandalig en alleen al een reden voor schorsing." Ik lees zojuist op PZC.nl dat het stoppen van Kristal niets te maken heeft met het wonen van de ds in deze woning en dat je stellige bewering totaal niet klopt en grote laster is. Ik weet dus niet hoe met de rest van je beweringen zit. De stelling van 1 van de leden van dit forum gisteren dat er wel degelijk van alles wordt beweerd op dit forum is dus niet zo maar uit de lucht gegrepen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23927
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door refo »

Bedoelde hij niet de vorige nieuwe pastorie? Om deze pastorie kan hij moeilijk een schorsing krijgen.
ALv
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 mei 2018, 08:11

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door ALv »

refo schreef:Bedoelde hij niet de vorige nieuwe pastorie? Om deze pastorie kan hij moeilijk een schorsing krijgen.
Zeker niet. Die was al bewoond door de vorige predikant is uit navraag gebleken. Het blijkt uit dit artikel in de PZC dat die bewering van Jantje laster is.
-DIA-
Berichten: 32874
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door -DIA- »

Door de berichten hier verleid ben ik wat in de PZC gaan lezen omtrent de zaken die er spelen.

Dat de PZC een bijzondere manier van uitdrukken heeft, waaruit tevens blijkt dat de krant bepaald niet op de hoogte is van de gang van zaken in reformatorische kerken mag alleen al blijken uit een forse kop met vette letters:
Dominee bedankt voor aanstelling in Kruiningen

De vraag zou hier immers kunnen reizen: Sinds wanneer wordt een dominee in een gemeente aangesteld? Is het niet
dat een dominee door een gemeente wettig wordt beroepen, en niet zomaar door een gemeente wordt aangesteld als voorganger?
Ik heb in heel wat seculiere bladen meer van zulke zaken, die aantonen dat men het niet begrijpt, opgemerkt. Wat ik zou willen bepleiten is het volgende: Hier kun je je dan beter archaïsch uitdrukken dan dat je je verkeerd uitdrukt door geforceerd modern Nederlands te willen gebruiken.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12220
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Herman »

Ik zou me er niet druk om maken, Dia.
-DIA-
Berichten: 32874
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:Ik zou me er niet druk om maken, Dia.
Het was ook slechts een opmerking tussendoor, maar wel van belang om rekening mee te houden. Ook in een ander kopblad van AD Regionaal vind je regelmatig dergelijke verkeerde uitdrukkingen als het om kerkelijke zaken gaat. De PZC is immers evenals een zusterkrant als bv. Twensche Courant Tubantia, in feite niet anders dan een regionaal AD?
Mogelijk is de uitdrukking eerder enigszins van toepassing op de VGG in Kruiningen. Is ds. G. Bredeweg daar wettig beroepen of hoe zit dat?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Plaats reactie