Kwestie Opheusden

bcbroek
Berichten: 41
Lid geworden op: 31 mar 2018, 12:56

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door bcbroek »

Bijdrager schreef:
bcbroek schreef:
Bijdrager schreef:
bcbroek schreef:De gehele kerkenraad moet afgezet worden. Alle kerkelijke taken die zij hebben moeten door een ander overgenomen worden, dus: oud. D. Hendriks-van Warbij uit het curatorium, diaken M. Meijering schorsen als docent van de theologische school . . . Enzovoorts . . .
Ben je boos?



Zo kan je het noemen, ja. Als je eens weet wat er allemaal gebeurd daar . . .
Daar..... ben je daar al geweest dan?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Ja. Ik ben lid in Opheusden, maar ik kerk inmiddels in Rhenen en Ochten.

Het begint er zelfs op te lijken dat er dominees tegen elkaar gaan opstaan.
Er zijn dus twee groepen, de dominees en anderen die achter ds. A. van Voorden staan en de dominees en anderen die achter ds. J. Roos staaan.
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Bijdrager »

bcbroek schreef:
Bijdrager schreef:
bcbroek schreef:
Bijdrager schreef:
Ben je boos?



Zo kan je het noemen, ja. Als je eens weet wat er allemaal gebeurd daar . . .
Daar..... ben je daar al geweest dan?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Ja. Ik ben lid in Opheusden, maar ik kerk inmiddels in Rhenen en Ochten.
Ik bedoelde: heb je het daar al besproken? Vluchten naar een andere kerk is niet de juiste weg, lijkt me. Je organiseert je volgende teleurstelling.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
bcbroek
Berichten: 41
Lid geworden op: 31 mar 2018, 12:56

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door bcbroek »

Ja. Ik ben lid in Opheusden, maar ik kerk inmiddels in Rhenen en Ochten.[/quote]
Ik bedoelde: heb je het daar al besproken? Vluchten naar een andere kerk is niet de juiste weg, lijkt me. Je organiseert je volgende teleurstelling.


@Bijdrager Oké? Trouwens, ik ben zeker niet de enigste.
Ik weet niet hoe ik moet handelen in deze situatie. Ik merk dat je niet helemaal begrijpt hoe erg het voor ons als gemeenteleden is als je dominee weggehaald wordt. En dan heb je een kerkenraad, die zich na deze feiten gewoon herkiesbaar stelt. Die sjoemeld met stembriefjes. Die mensen uit andere gemeenten afkefferen. En dan moet je daar op zondag naar kerk. Met een hart vol boosheid.
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Bijdrager »

bcbroek schreef:Ja. Ik ben lid in Opheusden, maar ik kerk inmiddels in Rhenen en Ochten.
Ik bedoelde: heb je het daar al besproken? Vluchten naar een andere kerk is niet de juiste weg, lijkt me. Je organiseert je volgende teleurstelling.

@Bijdrager Oké? Trouwens, ik ben zeker niet de enigste.
Ik weet niet hoe ik moet handelen in deze situatie. Ik merk dat je niet helemaal begrijpt hoe erg het voor ons als gemeenteleden is als je dominee weggehaald wordt. En dan heb je een kerkenraad, die zich na deze feiten gewoon herkiesbaar stelt. Die sjoemeld met stembriefjes. Die mensen uit andere gemeenten afkefferen. En dan moet je daar op zondag naar kerk. Met een hart vol boosheid.[/quote]
Ik snap je boosheid wel, je bent enorm teleurgesteld in mensen. Daar heb ik ook ervaring mee. Het is nog erger dat je teleurgesteld bent in kerkmensen, ook dat ken ik. Toch is de beste weg de eerlijke confrontatie aangaan i.p.v. schieten uit de loopgraven. Hier rust m.i. Geen zegen op omdat je reageert vanuit een boos gemoed. Probeer het vanuit de liefde. Je zult zien dat verbreekt veel meer. Ondertussen bid je voor je vijanden. Je boosheid zal verdwijnen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
bcbroek
Berichten: 41
Lid geworden op: 31 mar 2018, 12:56

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door bcbroek »

Bijdrager schreef:
bcbroek schreef:Ja. Ik ben lid in Opheusden, maar ik kerk inmiddels in Rhenen en Ochten.
Ik bedoelde: heb je het daar al besproken? Vluchten naar een andere kerk is niet de juiste weg, lijkt me. Je organiseert je volgende teleurstelling.

@Bijdrager Oké? Trouwens, ik ben zeker niet de enigste.
Ik weet niet hoe ik moet handelen in deze situatie. Ik merk dat je niet helemaal begrijpt hoe erg het voor ons als gemeenteleden is als je dominee weggehaald wordt. En dan heb je een kerkenraad, die zich na deze feiten gewoon herkiesbaar stelt. Die sjoemeld met stembriefjes. Die mensen uit andere gemeenten afkefferen. En dan moet je daar op zondag naar kerk. Met een hart vol boosheid.
Ik snap je boosheid wel, je bent enorm teleurgesteld in mensen. Daar heb ik ook ervaring mee. Het is nog erger dat je teleurgesteld bent in kerkmensen, ook dat ken ik. Toch is de beste weg de eerlijke confrontatie aangaan i.p.v. schieten uit de loopgraven. Hier rust m.i. Geen zegen op omdat je reageert vanuit een boos gemoed. Probeer het vanuit de liefde. Je zult zien dat verbreekt veel meer. Ondertussen bid je voor je vijanden. Je boosheid zal verdwijnen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk[/quote]


Je ziet het wel rooskleurig in, maar bedankt voor het bericht. Ik zal er over nadenken.
Toch durf ik niet in mijn eentje tegen de kerkenraad op, bang dat ze me onder censuur zetten. Want ook dat is gebeurd.
mulder
Berichten: 367
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door mulder »

bcbroek schreef: Het begint er zelfs op te lijken dat er dominees tegen elkaar gaan opstaan.
Er zijn dus twee groepen, de dominees en anderen die achter ds. A. van Voorden staan en de dominees en anderen die achter ds. J. Roos staaan.
er is in onze gemeente afgelopen zondag inderdaad gebeden door de ouderling van dienst of de vrede tussen de broeders hersteld mocht worden. er is zeker iets aan de hand en het gaat niet goed. zorgelijk.....
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 981
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Jo-Ann »

Bijdrager schreef:
bcbroek schreef:
Ben je boos?

Zo kan je het noemen, ja.
Eén tip: probeer de boosheid niet te laten wortelen van binnen.
Dat is zo moeilijk uit te roeien!
bcbroek
Berichten: 41
Lid geworden op: 31 mar 2018, 12:56

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door bcbroek »

Jo-Ann schreef:
Bijdrager schreef:
bcbroek schreef:
Ben je boos?

Zo kan je het noemen, ja.
Eén tip: probeer de boosheid niet te laten wortelen van binnen.
Dat is zo moeilijk uit te roeien!

Bedankt voor de tip... Je hebt wel gelijk.
bcbroek
Berichten: 41
Lid geworden op: 31 mar 2018, 12:56

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door bcbroek »

mulder schreef:
bcbroek schreef: Het begint er zelfs op te lijken dat er dominees tegen elkaar gaan opstaan.
Er zijn dus twee groepen, de dominees en anderen die achter ds. A. van Voorden staan en de dominees en anderen die achter ds. J. Roos staaan.
er is in onze gemeente afgelopen zondag inderdaad gebeden door de ouderling van dienst of de vrede tussen de broeders hersteld mocht worden. er is zeker iets aan de hand en het gaat niet goed. zorgelijk.....

Laten we hopen dat het geen verdere gevolgen heeft voor ons kleine kerkverband, maar ik vrees het ergste wat ik hier niet uitspreek.
anti-synodaal
Verbannen
Berichten: 70
Lid geworden op: 17 okt 2016, 16:58

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door anti-synodaal »

bcbroek schreef:
Bijdrager schreef:
bcbroek schreef:De gehele kerkenraad moet afgezet worden. Alle kerkelijke taken die zij hebben moeten door een ander overgenomen worden, dus: oud. D. Hendriks-van Warbij uit het curatorium, diaken M. Meijering schorsen als docent van de theologische school . . . Enzovoorts . . .
Ben je boos?



Zo kan je het noemen, ja. Als je eens weet wat er allemaal gebeurd daar . . .
Het begint er zelfs op te lijken dat er dominees tegen elkaar gaan opstaan.
Er zijn dus twee groepen, de dominees en anderen die achter ds. A. van Voorden staan en de dominees en anderen die achter ds. J. Roos staaan.
De enigste dominee die achter ds A van Voorden staat is Ds Schultink
Geloof jij het van mij , dan geloof ik het van jou.
bcbroek
Berichten: 41
Lid geworden op: 31 mar 2018, 12:56

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door bcbroek »

anti-synodaal schreef:
bcbroek schreef:
Bijdrager schreef:
bcbroek schreef:De gehele kerkenraad moet afgezet worden. Alle kerkelijke taken die zij hebben moeten door een ander overgenomen worden, dus: oud. D. Hendriks-van Warbij uit het curatorium, diaken M. Meijering schorsen als docent van de theologische school . . . Enzovoorts . . .
Ben je boos?



Zo kan je het noemen, ja. Als je eens weet wat er allemaal gebeurd daar . . .
Het begint er zelfs op te lijken dat er dominees tegen elkaar gaan opstaan.
Er zijn dus twee groepen, de dominees en anderen die achter ds. A. van Voorden staan en de dominees en anderen die achter ds. J. Roos staaan.
De enigste dominee die achter ds A van Voorden staat is Ds Schultink


En dominee v.d. Tang. En dominee Geuze misschien ook wel, want die is lang en nog steeds bevriend met ds. A. van Voorden.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Moderamen »

Dominees zijn lang niet altijd de beste vrienden. Wij denken vaak dat ze wekelijks bij elkaar op de bank zitten. Dat is vaak niet zo.
In een klein kerkverband met een handjevol predikanten kan ruzie zeer riskant zijn. Ik kan de angst van een scheuring dan ook wel volgen, maar dat is toch denk ik een wat overdreven reactie. Conflicten hebben vaak wat tijd (en gebed!) nodig.
bcbroek
Berichten: 41
Lid geworden op: 31 mar 2018, 12:56

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door bcbroek »

Moderamen schreef:Dominees zijn lang niet altijd de beste vrienden. Wij denken vaak dat ze wekelijks bij elkaar op de bank zitten. Dat is vaak niet zo.
In een klein kerkverband met een handjevol predikanten kan ruzie zeer riskant zijn. Ik kan de angst van een scheuring dan ook wel volgen, maar dat is toch denk ik een wat overdreven reactie. Conflicten hebben vaak wat tijd (en gebed!) nodig.

Ja, dat is zeker waar. Maar toch moet je alles niet te optimistisch inzien. Ik begrijp niet, waarom de ambtsdragers en dominees uit andere classis er niet mee bemoeien. Denken zij dan nooit: Wat gebeurd daar allemaal in de 'domineesclassis', oftewel classis Oost?
anti-synodaal
Verbannen
Berichten: 70
Lid geworden op: 17 okt 2016, 16:58

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door anti-synodaal »

bcbroek schreef:
Moderamen schreef:Dominees zijn lang niet altijd de beste vrienden. Wij denken vaak dat ze wekelijks bij elkaar op de bank zitten. Dat is vaak niet zo.
In een klein kerkverband met een handjevol predikanten kan ruzie zeer riskant zijn. Ik kan de angst van een scheuring dan ook wel volgen, maar dat is toch denk ik een wat overdreven reactie. Conflicten hebben vaak wat tijd (en gebed!) nodig.

Ja, dat is zeker waar. Maar toch moet je alles niet te optimistisch inzien. Ik begrijp niet, waarom de ambtsdragers en dominees uit andere classis er niet mee bemoeien. Denken zij dan nooit: Wat gebeurd daar allemaal in de 'domineesclassis', oftewel classis Oost?
Ze durven zich niet tegen ds roos te verzetten.
Geloof jij het van mij , dan geloof ik het van jou.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Moderamen »

Een classis kan zich niet met een andere classis bemoeien.
Gesloten