Kwestie Opheusden

Chatty

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Chatty »

Piet Puk schreef:
Chatty schreef:
Gerson schreef:
Chatty schreef:

Feit is, dat hij in de 'rustperiode' wel heeft mogen preken in andere gemeenten, maar er zelf voor koos dit niet te doen.
Dit is een fabel.
Staat anders wel zo in het verslag van de commissie.
Je haalt dit dus uit bronnen die niet openbaar toegankelijk zijn en niet te verifiëren. Andere vraag: Waarom heeft de classis dan toestemming verleend dat de dominee weer mocht preken? Als extra stimulans om het toch weer te gaan doen?
Hij mocht/mag gewoon in alle gemeenten preken behalve Opheusden.
Hermanus

Bericht door Hermanus »

Gerson schreef:
Bruna schreef:
Hermanus schreef:
Gerson schreef: Feit is dat ds van Voorden zelf ook gevraagd heeft los gemaakt te mogen worden van Opheusden. Kerkrechterlijke toetsing zal dan ook niet veel anders meer opleveren.

Blijft natuurlijk wel de vraag waarom dit allemaal zo moest gebeuren en of ds van Voorden niet groot onrecht is aangedaan. Zijn voordracht is nooit anders geweest en was dus ook al zo op het moment dat de gemeente van Opheusden een beroep op hem uitbracht.

Persoonlijk raak ik er toch steeds meer van overtuigt dat de prediking van ds van Voorden niet meer bij (grote delen van ) de GGN past. Dat zal natuurlijk niet openlijk uitgesproken worden van officiele zijde, daarom die krampachtige geheimzinnigheid.
Nooit over nagedacht maar dat kon wel eens waar zijn.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Vind dat ver gezocht. Een conflict in Opheusden waarna e.e.a. door classis wordt teruggedraaid en waarna hij door hele land gaat preken en diverse beroepen krijgt.
Ik vraag me af of kerkenraden uit andere classis weten wat er op heeft gedaan.
Gezien het beperkte aantal nu op hem uitgebrachte beroepen en de zeer vele vakante gemeenten is dat volgens mij helemaal niet ver gezocht.
Als er een student beroepbaar is krijgt hij zo minstens 20 beroepen, waar blijven die nu dan? Waar blijft Bruinisse?
Wordt hier gesuggereerd in negatieve zin dat de prediking van ds v Voorden niet meer past bij de ggin.

Gerson

Bericht door Gerson »

Hermanus schreef: Dat is inderdaad waar. Hij krijgt veel beroepen dus zijn prediking is geliefd bij bepaalde gemeenten.

Een beroep of 6 vind u dat veel?
Hermanus

Bericht door Hermanus »

Gerson schreef:
Hermanus schreef: Dat is inderdaad waar. Hij krijgt veel beroepen dus zijn prediking is geliefd bij bepaalde gemeenten.

Een beroep of 6 vind u dat veel?
Niet veel. Maar voor een predikant die zo bekritiseerd is?...

Gerson

Bericht door Gerson »

Hermanus schreef: Wordt hier gesuggereerd in negatieve zin dat de prediking van ds v Voorden niet meer past bij de ggin.

Ja, bij (grote delen van)
Gerson

Bericht door Gerson »

Laag schreef:
Gerson schreef:
Piet Puk schreef:
Er zijn andere items waaraan getoetst kan worden op in de situatie correct is gehandeld en dat is het kerkrecht. En daarvoor hoef ik niet te weten wat er gebeurd is.
Feit is dat ds van Voorden zelf ook gevraagd heeft los gemaakt te mogen worden van Opheusden. Kerkrechterlijke toetsing zal dan ook niet veel anders meer opleveren.

Blijft natuurlijk wel de vraag waarom dit allemaal zo moest gebeuren en of ds van Voorden niet groot onrecht is aangedaan. Zijn voordracht is nooit anders geweest en was dus ook al zo op het moment dat de gemeente van Opheusden een beroep op hem uitbracht.

Persoonlijk raak ik er toch steeds meer van overtuigt dat de prediking van ds van Voorden niet meer bij (grote delen van ) de GGN past. Dat zal natuurlijk niet openlijk uitgesproken worden van officiele zijde, daarom die krampachtige geheimzinnigheid.
Waarop baseer je dat de prediking van ds van Voorden, binnen grote delen van de GGiN, niet meer past?
Op mijn eigen waarneming.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

---knip--- On-topic aub
Mannes
Verbannen

Bericht door Mannes »

Gerson schreef:
Laag schreef:
Gerson schreef:
Piet Puk schreef:
Er zijn andere items waaraan getoetst kan worden op in de situatie correct is gehandeld en dat is het kerkrecht. En daarvoor hoef ik niet te weten wat er gebeurd is.
Feit is dat ds van Voorden zelf ook gevraagd heeft los gemaakt te mogen worden van Opheusden. Kerkrechterlijke toetsing zal dan ook niet veel anders meer opleveren.

Waarop baseer je dat de prediking van ds van Voorden, binnen grote delen van de GGiN, niet meer past?
Uw waarneming zal wellicht wat gekleurd zijn. Toch moet ik eerlijk zeggen dat, gezien het aantal vacante gemeenten en de beroepen die daaruit volgen, uw zienswijze en waarneming wel degelijk hout snijden.
Verder weet iedereen die v Voorden wel eens beluisterd heeft dat deze Ds. meer voor de vuist weg preekt. De meeste van zijn broeders lezen het grootste gedeelte van een schets. Als we hier het uitgelekte rapport naast leggen, wat inmiddels in heel kerkelijk Nederland verspreid is, dan is dit mischien ook gelijk een verklaring voor de schijnbaar in onvoldoende mate aanwezige structuur in zijn prediking.
Dit is blijkens het summiere aantal beroepen vast iets dat meetelt?
Laag

Bericht door Laag »

Gerson schreef:
Laag schreef:
Gerson schreef:
Piet Puk schreef:

Mijn waarneming is het niet. Laten we ons verre houden van dingen die men meent te zien of te horen, en die er niet zijn.
Er is al genoeg verdeeldheid, onrust, en wat al niet meer. En wat is de toegevoegde waarde van allerlei waarnemingen die gebaseerd zijn op....? Wat??
Hermanus

Bericht door Hermanus »

Mannes schreef:
Gerson schreef:
Laag schreef:
Gerson schreef: Feit is dat ds van Voorden zelf ook gevraagd heeft los gemaakt te mogen worden van Opheusden. Kerkrechterlijke toetsing zal dan ook niet veel anders meer opleveren.

Uw waarneming zal wellicht wat gekleurd zijn. Toch moet ik eerlijk zeggen dat, gezien het aantal vacante gemeenten en de beroepen die daaruit volgen, uw zienswijze en waarneming wel degelijk hout snijden.
Verder weet iedereen die v Voorden wel eens beluisterd heeft dat deze Ds. meer voor de vuist weg preekt. De meeste van zijn broeders lezen het grootste gedeelte van een schets. Als we hier het uitgelekte rapport naast leggen, wat inmiddels in heel kerkelijk Nederland verspreid is, dan is dit mischien ook gelijk een verklaring voor de schijnbaar in onvoldoende mate aanwezige structuur in zijn prediking.
Dit is blijkens het summiere aantal beroepen vast iets dat meetelt?
Gaat het echt om structuur in de prediking? Is dat het belangrijkste ? Of is het dat men de bevindelijke prediking niet verstaat?

Toeschouwer314

Bericht door Toeschouwer314 »

[\
Een beroep of 6 vind u dat veel?[/quote]

Veel vacante gemeenten zijn erg klein en kunnen überhaupt geen predikant beroepen.
Totaal heeft ds. Van Voorden 9 beroepen ontvangen sinds medio december vorig jaar.
Dat vind ik een behoorlijk aantal.
Moge de Heere hem de weg wijzen naar een gemeente waarin hij in rust en harmonie het Woord
en de sacramenten mag bedienen en pastoraal werk mag verrichten.

Sent from my iPhone using Tapatalk[/quote]
ejvl

Bericht door ejvl »

Aan de hand van het aantal beroepen kun je onmogelijk zeggen of zijn prediking gewenst is binnen de GGIN vind ik.
Aangezien er nog een hoop "vaagheid" is rondom de gehele situatie, zou het heel goed kunnen dat veel gemeenten enige terughoudendheid betrachten in het beroepen van ds van Voorden en eerst even de kat uit de boom willen kijken.
Lijkt mij logisch.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Zou er op de eigen quote-vaardigheden gelet kunnen worden?

[quote] = hiermee start je de quote.
[/quote ] = de laatste spatie weghalen en dan blijft de quote-afsluiter over.

Dank.
(~)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Wandelende schreef:Zou er op de eigen quote-vaardigheden gelet kunnen worden?
= hiermee start je de quote.
[/quote ] = de laatste spatie weghalen en dan blijft de quote-afsluiter over.

Dank.
Terechte opmerking. Alles wordt slecht leesbaar, en postings worden plotseling toegeschreven aan mensen die het helemaal niet hebben gezegd; dat wordt over het algemeen niet als fijn ervaren...
Het is al meerdere keren gezegd: als dit blijft aanhouden, zullen we de betreffende berichten knippen!
Homework

Bericht door Homework »

ejvl schreef:Aan de hand van het aantal beroepen kun je onmogelijk zeggen of zijn prediking gewenst is binnen de GGIN vind ik.
Aangezien er nog een hoop "vaagheid" is rondom de gehele situatie, zou het heel goed kunnen dat veel gemeenten enige terughoudendheid betrachten in het beroepen van ds van Voorden en eerst even de kat uit de boom willen kijken.
Lijkt mij logisch.
Dat is inderdaad mogelijk, maar je kunt dan wel kijken naar het aantal beroepen Ds. Van Voorden voorafgaand aan de situatie heeft gehad.
De afgelopen jaren waren dat er bijvoorbeeld

2017: 2 beroepen
2016: 0 beroepen
2015: 3 beroepen
2014: 2 beroepen
2013: 1 beroep
2012: 2 beroepen
Toeschouwer314 schreef: Totaal heeft ds. Van Voorden 9 beroepen ontvangen sinds medio december vorig jaar.
Dat vind ik een behoorlijk aantal.
In vergelijking met de afgelopen jaren is 9 inderdaad een behoorlijk aantal.

Daar staat tegenover dat hij als kandidaat 32 beroepen heeft gehad.

Verder valt op dat zijn vorige gemeente De Beek - Uddel nooit meer een beroep heeft uitgebracht
Gesloten