Zou je ook mensen financieel helpen die wél verzekerd zijn maar ondanks dat toch in financiële nood verkeren door bijv. een hogere claim dan de verzekering dekt?eilander schreef:Het zal je niet verbazen dat ik hier wél een 'taak' zie. Als ik het weet, en we kunnen het zelf missen, proberen we dat wel te doen. Overigens kom ik het weinig tegen, wel proberen we af en toe iets op deze manier te doen voor mensen die het niet zo breed hebben, maar zeer waarschijnlijk wel verzekerd zijn.
Verzekeren, wel of niet verantwoord?
- Wandelende
- Inactief
Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?
(~)
@ eilander Dat de diaconie een bijbelse instelling is, ben ik uiteraard met je eens. Ik wil dit ook zeker niet vergelijken met een verzekering. Toch vind ik dat de diaconie hulp moet bieden aan mensen die hulp nodig hebben waar geen andere oplossing voor is. Hulp t.a.v. ziektekosten is m.i. overbodig, omdat daar al een voorziening voor is.
In de bijbel werden de weduwen en wezen ondersteund door de diaconie. Daar was immers geen enkele andere ondersteuning voor. Tegenwoordig is dat er wel. Idem t.a.v. ziektekosten, ww e.d
In de bijbel werden de weduwen en wezen ondersteund door de diaconie. Daar was immers geen enkele andere ondersteuning voor. Tegenwoordig is dat er wel. Idem t.a.v. ziektekosten, ww e.d
Zonder meer: ja. (Als ik kan natuurlijk... ben helaas niet vermogend.)Wandelende schreef:Zou je ook mensen financieel helpen die wél verzekerd zijn maar ondanks dat toch in financiële nood verkeren door bijv. een hogere claim dan de verzekering dekt?eilander schreef:Het zal je niet verbazen dat ik hier wél een 'taak' zie. Als ik het weet, en we kunnen het zelf missen, proberen we dat wel te doen. Overigens kom ik het weinig tegen, wel proberen we af en toe iets op deze manier te doen voor mensen die het niet zo breed hebben, maar zeer waarschijnlijk wel verzekerd zijn.
Ja, deze - mijns inziens - harde lijn is mij wel duidelijk. Ik kan het ergens nog wel begrijpen ook.merel schreef:@ eilander Dat de diaconie een bijbelse instelling is, ben ik uiteraard met je eens. Ik wil dit ook zeker niet vergelijken met een verzekering. Toch vind ik dat de diaconie hulp moet bieden aan mensen die hulp nodig hebben waar geen andere oplossing voor is. Hulp t.a.v. ziektekosten is m.i. overbodig, omdat daar al een voorziening voor is.
Helaas of gelukkigeilander schreef: (Als ik kan natuurlijk... ben helaas niet vermogend.)

Ik ben niet zo rijk dat ik iedereen kan helpen. Als ik een keuze moet maken, dan kies ik ervoor om mensen te helpen die buiten hun schuld of verantwoordelijkheid om een financiële last te dragen hebben.windorgel schreef: Nogmaals: bij het bieden van hulp hoort m.i. niet de vraag voorop te staan waardóór iemand in een moeilijke situatie is beland. In jouw redenering zou je een gemoedsbezwaarde niet helpen bij financiële moeilijkheden, maar je zou wel dak- en thuislozen helpen. Iemand kan dakloos geworden zijn als gevolg van financiële problemen door gemoedsbezwaren. Die zou jij dan dus niet helpen omdat dat niet nodig was geweest?
Het gebed van Agur dan maar...Reforok schreef:Helaas of gelukkigeilander schreef: (Als ik kan natuurlijk... ben helaas niet vermogend.)
Toch blijf ik het ingewikkeld vinden, met alle respect voor o.a. @Eilander en @Helma.
Waarom kunnen jullie ons zorgsysteem niet zien als een goede zorg van de overheid voor hun onderdanen? En hierin de overheid als Gods hand? En dat we zo met z'n allen elkaars zorgkosten betalen? Waarom zou de Heere dat niet goed vinden? Nemen jullie dan ook geen kinderbijslag en krijgen jullie ook geen AOW?
Waarom kunnen jullie ons zorgsysteem niet zien als een goede zorg van de overheid voor hun onderdanen? En hierin de overheid als Gods hand? En dat we zo met z'n allen elkaars zorgkosten betalen? Waarom zou de Heere dat niet goed vinden? Nemen jullie dan ook geen kinderbijslag en krijgen jullie ook geen AOW?
Wij zijn (inmiddels) wel verzekerd. Ik wilde alleen begrip vragen voor hen die het niet zijn. Ik heb aan beide kanten gestaan. En ik durf niet te zeggen dat het een fout is en het ander niet.Hendrien schreef:Toch blijf ik het ingewikkeld vinden, met alle respect voor o.a. @Eilander en @Helma.
Heb de zegen (maar ook de worsteling) ervaren van het onverzekerd zijn. Het geeft een heel afhankelijk leven. Wat dat betreft is het nu makkelijker omdat het meeste wel betaald wordt. Toch zijn het gezegende jaren geweest; ook in het gezin.
Er zijn nu andere dingen die een afhankelijk leven geven maar dan in andere opzichten. Ik ben nu blij dat we daar ook niet financiële zorgen bij hebben.
Maar hoe dan ook; God regeert en leidt ons leven.
Je mist nu een beetje het punt van Zondag 10: de Heere bestuurt alle dingen, en weet ook wat goed voor ons is. Daarom kan ik de financiële tegenslag niet anders zien dan Zijn Vaderlijke hand, en dus het risico daarop niet afschuiven. Dat element speelt niet bij kinderbijslag of AOW.Hendrien schreef:Toch blijf ik het ingewikkeld vinden, met alle respect voor o.a. @Eilander en @Helma.
Wat is dan het verschil als je het in tijden van nood wel aanneemt van een derde, maar niet vd overheid?
Omdat verzekeren je daar recht op geeft, en aannemen van een derde werkelijk een gift is.merel schreef:Wat is dan het verschil als je het in tijden van nood wel aanneemt van een derde, maar niet vd overheid?
- Niet meer zo actief -
Begrijp ik het goed dat je vindt dat een gemoedsbezwaarde in tijden van nood moet verhongeren, omdat hij geen hulp van buitenaf mag accepteren...?merel schreef:Wat is dan het verschil als je het in tijden van nood wel aanneemt van een derde, maar niet vd overheid?
Onderlinge offervaardigheid, en diaconie, zijn bijbelse instellingen. Het verschil zit ‘m niet in wel/niet overheid. Ik zou steun vanuit bijstandsregelingen wel accepteren als dat nodig was. Er zit toch geen verzekeringselement in steun vanuit familie, onbekenden, diaconie?
Onze tandarts wist dat we niet verzekerd waren.
We hebben nooit om korting ofzo gevraagd. Onderaan de rekeningen stond steevast:50%korting.
Zulke dingen ervaar je echt als een geschenk van God. Onverdiend en ongedacht.
Die ervaring geeft je zorgverzekering je niet.
Je leeft zonder verzekering financiëel meer uit Gods hand.
We hebben nooit om korting ofzo gevraagd. Onderaan de rekeningen stond steevast:50%korting.
Zulke dingen ervaar je echt als een geschenk van God. Onverdiend en ongedacht.
Die ervaring geeft je zorgverzekering je niet.
Je leeft zonder verzekering financiëel meer uit Gods hand.
- Wandelende
- Inactief
Zo, zo.helma schreef:Je leeft zonder verzekering financiëel meer uit Gods hand.
Ik mag hopen dat je die uitspraak alleen op jullie eigen situatie toepast?
(~)