Kwestie Opheusden

DDD

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door DDD »

Orchidee schreef:Stemmen is idd niet verplicht maar waarom zou je niet stemmen als je de kans hebt en krijgt?
Als er geen of onvoldoende geschikte kandidaten op het lijstje staan, kan ik me dat wel voorstellen. Je kunt toch moeilijk tegen je geweten op iemand stemmen. Bij predikantstweetallen kan zoiets ook voorkomen. Hoewel het toch zelden zo is dat het lood om oud ijzer is. Dus ik vermoed dat er ook een protestkarakter in zit als mensen blanco stemmen.

Ik vind het trouwens wel apart dat blanco stemmen niet meetellen voor het bepalen van een meerderheid. Ik vraag me af of een notaris bij een vereniging statuten van een dergelijke strekking zou goedkeuren.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:
Orchidee schreef:Stemmen is idd niet verplicht maar waarom zou je niet stemmen als je de kans hebt en krijgt?
Als er geen of onvoldoende geschikte kandidaten op het lijstje staan, kan ik me dat wel voorstellen. Je kunt toch moeilijk tegen je geweten op iemand stemmen. Bij predikantstweetallen kan zoiets ook voorkomen. Hoewel het toch zelden zo is dat het lood om oud ijzer is. Dus ik vermoed dat er ook een protestkarakter in zit als mensen blanco stemmen.

Ik vind het trouwens wel apart dat blanco stemmen niet meetellen voor het bepalen van een meerderheid. Ik vraag me af of een notaris bij een vereniging statuten van een dergelijke strekking zou goedkeuren.
Tja, denk aan het afgelopen referendum... Als de blanco's waren meegeteld, was er ook nergens een meerderheid voor.
- Niet meer zo actief -
DDD

Bericht door DDD »

Dat is ook weer zo. Overigens heb ik geen idee hoe het bij gewone verenigingen gaat.
refo

Bericht door refo »

Mannetje schreef:
DDD schreef:

Tja, denk aan het afgelopen referendum... Als de blanco's waren meegeteld, was er ook nergens een meerderheid voor.
Bij het referendum was de vraag: voor of tegen? Bij blanco kun je dan zeggen: ik heb niet gestemd.
Maar als mensen naar een ledenvergadering gaan en blanco stemmen, geven ze aan niemand van de kandidaten wil ik. Of sommigen.
Kerkenraadsleden doen er vaak nogal badinerend over: blijf dan thuis. Maar er is wel degelijk sprake van een signaal.

En verder: als ik lees hoe de stemming en telling verlopen is, zou ik als Opheusdenaar bezwaar hebben tegen bevestiging. Op formele gronden.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Suggestieve posting + reacties weggehaald.
Info-feitenkenner
Verbannen

Bericht door Info-feitenkenner »

Hendrien schreef:
kerkespraek schreef:
kerkespraek schreef:
Objectief schreef:Omdat ik als lid aanwezig was op de ledenvergadering wil ik daar nog iets over kwijt.

Er valt veel te zeggen over de gevolgde procedure bij de verkiezing van ambtsdragers i.v.m. het aftreden van de gehele kerkenraad.

Het is al misgegaan bij de brief met de kandidaten die naar de leden is gestuurd. Aan de linkerkant staat de opsomming van de afgetreden kerkenraadsleden en aan de rechterkant de overige kandidaten. Het was zorgvuldiger (en kerkordelijk correct) geweest als per ambt alle kandidaten onder elkaar in alfabetische volgorde zouden zijn vermeld.

Verder zijn alle afgetreden kerkenraadsleden betrokken geweest bij het beoordelen van de (ongenummerde!) stembiljetten en het telproces. Om alle schijn des kwaads tegen te gaan was het verstandig geweest als ambtsdragers uit de classis deze taak op zich zouden hebben genomen. Verder zijn de stemmen niet in het kerkgebouw geteld, maar in het dienstencentrum ernaast. In het kader van transparantie en voorkoming van de schijn des kwaads is het niet verstandig om te slepen met stembiljetten!

Overigens is met de aanwezige leden het totale aantal leden dat de presentielijst heeft getekend niet gecommuniceerd. Ook de kwaliteit van de bekendmaking van de uitslag liet te wensen over. Uit het aantal stemmen kan worden afgeleid dat er een kleine 700 mansleden hebben gestemd. Regulier zijn er bij ledenvergaderingen circa 350 leden aanwezig. We hebben het dus over een dubbele opkomst!

Verder: als je op de ledenvergadering begin december 2017 circa 95% van de stemmen krijgt en nu net iets meer dan de drempelwaarde, kun je dan de leden bedanken voor het in jou gestelde vertrouwen?
Met andere woorden: de herverkiezing van de ambtsdragers in de Ger. Gem. in Ned. te Opheusden zou ergens de schijn van oneerlijkheid kunnen hebben, al weten we dit niet zeker ...?
Gewoonlijk wordt er een telcommissie gevormd uit leden. (Dit om de transparantie en objectiviteit te borgen). Is dit tijdens die ledenvergadering gebeurt?
Zo niet, is dan zo een telling kerkrechtelijk gezien wel juist? Moet deze telling dan niet ongeldig verklaart worden?
Lijkt mij ook zo verstandig dat leden tellen en niet de kerkenraad. Ik vind een telling door de kerkenraad ongeldig, maar ik weet niet wat de DKO zegt.
De D.K.O. geeft geen omschrijving voor wijze van stemmen tellen. Wel is medewerking van de gemeente toegestaan en ook zeer verstandig.
Dit moet wel altijd onder leiding van de kerkenraad geschieden.
In Opheusden was het verstandig dat er vanuit de classis ambtsdragers aanwezig waren, die de vergadering en het telproces dan zou kunnen leiden. Omdat het hier een bijzonder situatie betrof, immers heel de kerkenraad moest gekozen worden en de huidige kerkenraad was aftredend/herkiesbaar.
Laatst gewijzigd door Info-feitenkenner op 12 apr 2018, 07:22, 2 keer totaal gewijzigd.
kerkespraek

Bericht door kerkespraek »

Hoe ging het stemmen tellen in de gemeente te Opheusden? Weet iemand dit?
Ook met een telcommissie of telden de kerkenraadsleden de stembriefjes?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ik vind het eerlijk gezegd best wel een beetje vervelend hoe gepoogd wordt de eerlijkheid van de gang van zaken rond de kerkenraadsverkiezing in Opheusden in twijfel te trekken. Is dat nou echt nodig? Is dat opbouwend? Is dat feitelijk te controleren? Volgens mij alledrie niet, en mij lijkt het dan beter om er vanuit te gaan dat de kerkenraad rond deze verkiezing naar eer en geweten heeft gehandeld, en niet zulke suggestieve berichten te plaatsen.
Laag

Bericht door Laag »

Zita schreef:Ik vind het eerlijk gezegd best wel een beetje vervelend hoe gepoogd wordt de eerlijkheid van de gang van zaken rond de kerkenraadsverkiezing in Opheusden in twijfel te trekken. Is dat nou echt nodig? Is dat opbouwend? Is dat feitelijk te controleren? Volgens mij alledrie niet, en mij lijkt het dan beter om er vanuit te gaan dat de kerkenraad rond deze verkiezing naar eer en geweten heeft gehandeld, en niet zulke suggestieve berichten te plaatsen.
Mee eens, het begint mij te duizelen. De een zegt dit, de ander dat...
Criticaster

Bericht door Criticaster »

Het enige waar bij de uitslag niet goed over gecommuniceerd is het aantal leden dat gestemd heeft. De ongeldige stembriefjes zijn niet gemeld als aantal briefje maar als aantal te kiezen kandidaten. Bij de ouderlingen 18/6 kandidaten = 3 ongeldige stembriefjes en bij de diakenen 42/14 kandidaten = 3 ongeldige stembriefjes. Voor de transparantie en de schijn des kwaads had het inderdaad beter geweest dat de kerkraadsleden en de personen die op de kandidaten lijst stonden zich niet bezig gehouden hadden met het uitslagen proces.
Zeemeeuw

Bericht door Zeemeeuw »

Ds. De Gier schreef in zijn praktische verklaring van de DKO het volgende over bijzondere gevallen bij een meervoudige verkiezing:
Beslissend is niet het aantal uitgebrachte totaal der stemmen, maar het aantal géldige stembriefjes zonder de briefjes van onwaarde. (blz. 120)
Ook merkt hij op dat na de stemming de stembriefjes gecontroleerd moeten worden door enkele personen uit de gemeente. Niet alleen de kerkenraad maar ook de gemeente is bij de stemming betrokken. (blz. 119)
Laatst gewijzigd door Zeemeeuw op 12 apr 2018, 05:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Jouw redenering gaat niet op Luther. Want blanke en ongeldige stemmen tellen niet mee in het kerkrecht dat (in ieder geval in de GG en GGiN) gehanteerd wordt; die vervallen gewoon.
Dat laatste klopt, is ook in de CGK zo, maar het aantal aanwezigen en het aantal uitgebrachte stemmen moet wel gelijk zijn.
Wat ik bedoel te zeggen: Een stembrief met 12 namen, die leeg wordt ingeleverd, levert niet 1, maar 6 blanco (en dus ongeldige) stemmen op. Die 6 moeten afgetrokken worden van het totaal aantal uitgebrachte stemmen. Het totaal = aantal biljetten x 6. Dit is van belang om zuiver om te gaan met de biljetten waar minder dan 6 namen zijn aangekruist. Als er bijv. 4 namen worden aangekruist, mag men niet redeneren: Dat is te weinig, dus het hele biljet is (6x) ongeldig. De juiste handelwijze is dan: 4 geldige stemmen, 2 blanco (en dus ongeldige) stemmen, die van het totaal aantal stemmen moeten worden afgetrokken. Als je dan vanuit biljetten redeneert, loop je vast.

Het probleem in Opheusden is, als ik het goed begrijp, dat niemand weet hoeveel stemmen (geldig en ongeldig) er zijn uitgebracht, en of dat exact correspondeert met het aantal handtekeningen op de presentielijst x 6. Dat is van belang, omdat ik lees dat er sommige kandidaten met slechts 1 stem meerderheid zijn verkozen.
Als de info die hier gedeeld wordt, klopt, dan lijkt me een hertelling, of misschien wel herstemming geboden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
kerkespraek

Bericht door kerkespraek »

kerkespraek schreef:Hoe ging het stemmen tellen in de gemeente te Opheusden? Weet iemand dit?
Ook met een telcommissie of telden de kerkenraadsleden de stembriefjes?
Deze vraag stelden we om suggesties te voorkomen aan forumleden die met zekerheid een antwoord konden geven.
Wet en Evangelie

Bericht door Wet en Evangelie »

Het probleem in Opheusden is, als ik het goed begrijp, dat niemand weet hoeveel stemmen (geldig en ongeldig) er zijn uitgebracht, en of dat exact correspondeert met het aantal handtekeningen op de presentielijst x 6. Dat is van belang, omdat ik lees dat er sommige kandidaten met slechts 1 stem meerderheid zijn verkozen.
Als de info die hier gedeeld wordt, klopt, dan lijkt me een hertelling, of misschien wel herstemming geboden.[/quote]

Het aantal uitgebrachte stemmen, geldig of ongeldig of blanco, zijn wel bekend. Het aantal handtekeningen op de presentielijsten is niet bekend. Uit berekeningen blijkt dat het aantal aanwezigen bij de ouderlingenverkiezingen anders is dan bij de diakenenverkiezingen. Dit kan niet kloppen.
Laag

Bericht door Laag »

Wet en Evangelie schreef:
Als de info die hier gedeeld wordt, klopt, dan lijkt me een hertelling, of misschien wel herstemming geboden.
Het aantal uitgebrachte stemmen, geldig of ongeldig of blanco, zijn wel bekend. Het aantal handtekeningen op de presentielijsten is niet bekend. Uit berekeningen blijkt dat het aantal aanwezigen bij de ouderlingenverkiezingen anders is dan bij de diakenenverkiezingen. Dit kan niet kloppen.
Op het forum, maar ik mis bij de ouderlingen de ongeldige stemmen. Bij de diakenen staat op het forum de geldige, blanco en ongeldige, maar bij de ouderlingen alleen uitgebrachte stemmen en blanco.
Verder begint het bij mij vermoeiing des geestes te worden.....
Gesloten