Tiberius schreef:Jouw redenering gaat niet op Luther. Want blanke en ongeldige stemmen tellen niet mee in het kerkrecht dat (in ieder geval in de GG en GGiN) gehanteerd wordt; die vervallen gewoon.
Dat laatste klopt, is ook in de CGK zo, maar het aantal aanwezigen en het aantal uitgebrachte stemmen moet wel gelijk zijn.
Wat ik bedoel te zeggen: Een stembrief met 12 namen, die leeg wordt ingeleverd, levert niet 1, maar 6 blanco (en dus ongeldige) stemmen op. Die 6 moeten afgetrokken worden van het totaal aantal uitgebrachte stemmen. Het totaal = aantal biljetten x 6. Dit is van belang om zuiver om te gaan met de biljetten waar minder dan 6 namen zijn aangekruist. Als er bijv. 4 namen worden aangekruist, mag men niet redeneren: Dat is te weinig, dus het hele biljet is (6x) ongeldig. De juiste handelwijze is dan: 4 geldige stemmen, 2 blanco (en dus ongeldige) stemmen, die van het totaal aantal stemmen moeten worden afgetrokken. Als je dan vanuit biljetten redeneert, loop je vast.
Het probleem in Opheusden is, als ik het goed begrijp, dat niemand weet hoeveel stemmen (geldig en ongeldig) er zijn uitgebracht, en of dat exact correspondeert met het aantal handtekeningen op de presentielijst x 6. Dat is van belang, omdat ik lees dat er sommige kandidaten met slechts 1 stem meerderheid zijn verkozen.
Als de info die hier gedeeld wordt, klopt, dan lijkt me een hertelling, of misschien wel herstemming geboden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)