Verzekeren, wel of niet verantwoord?

eilander
Moderator

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:Veel gezien
Veel gehoord
Veel geleerd
Natuurlijk ben ik ook een zondig mens met heel veel gebreken en tekortkomingen, maar gelukkig ben ik wat dat betreft zeer nuchter en realistisch!
Heeft niets met christen zijn te maken om je niet te verzekeren voor noodzakelijke dingen!
De meesten denken net zoals ik maar spreken het niet uit.
Dat magAfbeelding
Ho ho, het onderstreepte heb ik nooit willen beweren!
refo

Bericht door refo »

Gerson schreef:
AnneRinke schreef:
helma schreef:
AnneRinke schreef:Ik begin mijn mening hierover pas te vormen sinds een paar jaar, voor die tijd wist ik niet eens van het bestaan af van gemoedsbezwaarden wat betreft verzekeren, het ligt soms ook maar net aan de cultuur waarin je bent opgegroeid. Er zullen ook wel mensen zijn die niet verzekerd zijn omdat hun ouders niet verzekerd waren denk ik zo? Wanneer neem je anders zo'n beslissing? Een serieuze vraag overigens. Als je gaat trouwen? Of...?
Af en toe vraag ik me dus echt oprecht af wat mensen beweegt en stel ik op basis daarvan mijn visie/mening soms bij.
Het kan sociale druk zijn. Van ouders of van kerk.
Maar het kan ook zijn dat je thuis gezien hebt hoe het leven in afhankelijkheid door de Heere gezegend werd dat je daarom ook zo wil leven.
Als je trouwt moet je wederhelft het daar dan wel mee eens zijn of worden.
Het is geen makkelijke beslissing, je moet er echt wel met z'n tweeën achter staan.
En als je uit een kerk komt waar niet-verzekeren veel voorkomt is dat 'makkelijker' dan in een gemeente waar het door de kerkenraad als onverstandig wordt gezien. In zo'n geval is de gang naar de diaconie een behoorlijke stap.
Dank voor je reactie!
Allemaal zakelijk geredeneerd, ik kan dat nog wel volgen ook, maar het is toch denk ik als het goed is geen zakelijke of sociologische afweging.
Kunt u zich voorstellen dat er onder de refos nog mensen zijn, ook nog in 2018,die er diep van overtuigt zijn dat verzekeren zonde is?
Die laatste zin is vermoedelijk het probleem voor orchidee. Want als het zonde is, mag niemand het doen.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

refo schreef:
Gerson schreef:
Allemaal zakelijk geredeneerd, ik kan dat nog wel volgen ook, maar het is toch denk ik als het goed is geen zakelijke of sociologische afweging.
Kunt u zich voorstellen dat er onder de refos nog mensen zijn, ook nog in 2018,die er diep van overtuigt zijn dat verzekeren zonde is?
Die laatste zin is vermoedelijk het probleem voor orchidee. Want als het zonde is, mag niemand het doen.
Is dat zo? Is zonde in die zin absoluut? Ik zou mij kunnen voorstellen dat er zaken zijn die voor persoon A zonde zijn, terwijl hij er tegelijkertijd van overtuigd kan zijn dat hetzelfde voor persoon B geen zonde hoeft te zijn. Dat het afhangt van de gesteldheid van het hart, de plaats die die zaak inneemt in je leven enzovoorts.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Dan maar laf maar ik trek me terug uit deze discussie.
Hier komen we niet uit!
Duidelijk is: er zijn verzekerde en onverzekerde christenen.
Wederzijds begrip en respect is er niet!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Orchidee schreef:Dan maar laf maar ik trek me terug uit deze discussie.
Hier komen we niet uit!
Dat wederzijds begrip en respect is er veelal zeker wel. Ik ben bijvoorbeeld wel verzekerd, maar respecteer degenen die dat om hun gewetens wil niet kunnen wel enorm. Maar ik vind het wel oprecht naar voor je dat jij in je omgeving zoveel negatieve ervaringen wat dat betreft hebt meegemaakt. Vanuit mijn eigen omgeving ken ik niet zoveel mensen van wie ik weet dat zij onverzekerd zijn, dus ik heb wat dat betreft makkelijk praten.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:Dan maar laf maar ik trek me terug uit deze discussie.
Hier komen we niet uit!
Ook dat laatste is niet waar, tenminste van mijn kant klopt dat niet. Zoals je al vele malen hebt kunnen lezen, ik heb niemand veroordeeld en wil dat ook nu niet doen.
Maar goed, het komt niet van twee kanten. Ik vind het wel erg dat je zelfs het respect niet op kunt brengen, ik geloof niet dat dat een christelijke houding is.
Verder laat ik het er ook maar bij.
refo

Bericht door refo »

Zita schreef:
refo schreef:
Gerson schreef:
Is dat zo? Is zonde in die zin absoluut? Ik zou mij kunnen voorstellen dat er zaken zijn die voor persoon A zonde zijn, terwijl hij er tegelijkertijd van overtuigd kan zijn dat hetzelfde voor persoon B geen zonde hoeft te zijn. Dat het afhangt van de gesteldheid van het hart, de plaats die die zaak inneemt in je leven enzovoorts.
Zonde of niet is tamelijk digitaal.
Maar dan verklaren we het nu tot een der adiafora. Kan de discussie tot een einde komen.
Laag

Bericht door Laag »

Alle ongeloof is zonde. Als je je vertrouwen stelt op verzekeringen, dan is dat zonde, als je je vertrouwen stelt op de diaconie, is dat zonde. Ik wil niemand veroordelen. Een ieder zij in zijn gemoed te volle verzekerd.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

refo schreef:
Zita schreef:Is dat zo? Is zonde in die zin absoluut? Ik zou mij kunnen voorstellen dat er zaken zijn die voor persoon A zonde zijn, terwijl hij er tegelijkertijd van overtuigd kan zijn dat hetzelfde voor persoon B geen zonde hoeft te zijn. Dat het afhangt van de gesteldheid van het hart, de plaats die die zaak inneemt in je leven enzovoorts.
Zonde of niet is tamelijk digitaal.
Maar dan verklaren we het nu tot een der adiafora. Kan de discussie tot een einde komen.
Daar ben ik het niet mee eens: bijbels gezien kan iets niet neutraal zijn. Maar ik ben het met Zita eens: je kunt in een geval als dit niet spreken over iets dat in alle gevallen zonde is.
Het geven van een penning was voor de weduwe een goed werk, terwijl de rijke jongeling veel te weinig zou gegeven hebben als hij ook een penning gaf.
Ook over dit onderwerp heb ik keer op keer betoogd dat ik zeker niet durf te zeggen dat het voor een ander zonde is. Dat kán wel, maar ik ben er zeker ook van overtuigd dat iemand ook zondigt als hij zijn zaligheid in het níet-verzekeren zoekt.
Roos2017

Bericht door Roos2017 »

Laag schreef:Alle ongeloof is zonde. Als je je vertrouwen stelt op verzekeringen, dan is dat zonde, als je je vertrouwen stelt op de diaconie, is dat zonde. Ik wil niemand veroordelen. Een ieder zij in zijn gemoed te volle verzekerd.
Sluit ik me bij aan.
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

Oei. Ten volle verzekerd? :huhu
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Vorst schreef:Oei. Ten volle verzekerd? :huhu
Ja, dat is gelukkig een heel bijbels woord! :)
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Natuurlijk "vertrouw" ik niet op een zorgverzekering.
Maar als ik de rekening van de oncoloog krijg na alle behandelingen, ga ik niet vragen of de diaconie even een halve ton overmaakt aan het ziekenhuis.
Stel dat er nog 10 gemeenteleden zijn die in dat jaar de rekening indienen bij de diaconie omdat zij de rekening moeten betalen aan de hartchirurg, longarts, internist enz.
Dan is de diaconie allang failliet!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

eilander schreef:
Vorst schreef:Oei. Ten volle verzekerd? :huhu
Ja, dat is gelukkig een heel bijbels woord! :)
:)

Ervan. Niet ervoor.
Plaats reactie