Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Adagio

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Adagio »

Orchidee schreef:Ik ken géén goede voorbeelden!
Moet het daarom dan noodzakelijk óf een kansspel, óf een steunen op goede werken zijn?

Terzijde: was Jabez eigenlijk bezig met een kansberekening? "Want Jabez riep den God Israëls aan, zeggende: Indien Gij mij rijkelijk zegenen en mijn landpale vermeerderen zult, en Uw hand met mij zijn zal en met het kwade alzo maakt, dat het mij niet smarte. En God liet komen wat hij begeerde."
AnneRinke
Inactief

Bericht door AnneRinke »

Ik denk dat er alleen maar begrip kan zijn (of komen) als er gesprek is. Ik kan me soms niet verplaatsen in zaken, maar dat kan tijdens of na een gesprek wel veranderen.
helma

Bericht door helma »

AnneRinke schreef:Ik begin mijn mening hierover pas te vormen sinds een paar jaar, voor die tijd wist ik niet eens van het bestaan af van gemoedsbezwaarden wat betreft verzekeren, het ligt soms ook maar net aan de cultuur waarin je bent opgegroeid. Er zullen ook wel mensen zijn die niet verzekerd zijn omdat hun ouders niet verzekerd waren denk ik zo? Wanneer neem je anders zo'n beslissing? Een serieuze vraag overigens. Als je gaat trouwen? Of...?
Af en toe vraag ik me dus echt oprecht af wat mensen beweegt en stel ik op basis daarvan mijn visie/mening soms bij.
Het kan sociale druk zijn. Van ouders of van kerk.
Maar het kan ook zijn dat je thuis gezien hebt hoe het leven in afhankelijkheid door de Heere gezegend werd dat je daarom ook zo wil leven.
Als je trouwt moet je wederhelft het daar dan wel mee eens zijn of worden.
Het is geen makkelijke beslissing, je moet er echt wel met z'n tweeën achter staan.
En als je uit een kerk komt waar niet-verzekeren veel voorkomt is dat 'makkelijker' dan in een gemeente waar het door de kerkenraad als onverstandig wordt gezien. In zo'n geval is de gang naar de diaconie een behoorlijke stap.
AnneRinke
Inactief

Bericht door AnneRinke »

helma schreef:
AnneRinke schreef:Ik begin mijn mening hierover pas te vormen sinds een paar jaar, voor die tijd wist ik niet eens van het bestaan af van gemoedsbezwaarden wat betreft verzekeren, het ligt soms ook maar net aan de cultuur waarin je bent opgegroeid. Er zullen ook wel mensen zijn die niet verzekerd zijn omdat hun ouders niet verzekerd waren denk ik zo? Wanneer neem je anders zo'n beslissing? Een serieuze vraag overigens. Als je gaat trouwen? Of...?
Af en toe vraag ik me dus echt oprecht af wat mensen beweegt en stel ik op basis daarvan mijn visie/mening soms bij.
Maar het kan ook zijn dat je thuis gezien hebt hoe het leven in afhankelijkheid door de Heere gezegend werd dat je daarom ook zo wil leven.
Het is geen makkelijke beslissing, je moet er echt wel met z'n tweeën achter staan.
En als je uit een kerk komt waar niet-verzekeren veel voorkomt is dat 'makkelijker' dan in een gemeente waar het door de kerkenraad als onverstandig wordt gezien. In zo'n geval is de gang naar de diaconie een behoorlijke stap.
Dank voor je reactie!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:Ik ken géén goede voorbeelden!
Ook heb ik vrienden/vriendinnen uit gezinnen die zgn "gemoedsbezwaard" waren.
Zij hebben daar zo'n nare smaak aan overgehoudenAfbeelding
Ik heb daar ook zoveel van gehoord en gezien dat ik er nog steeds geen respect voor op kan brengen.
Voorbeelden???
Wil ik wel vertellen maar niet in het openbaar hier, het is en was te erg en te pijnlijkAfbeelding
Zij hebben allemaal zodra ze zelf inkomsten kregen wel een zorgverzekering afgesloten en eerst achterstallig onderhoud aan hun gebit (als dat nog te redden was) laten doen en andere lichamelijke ongemakken laten onderzoeken door een echte arts en/of professional Afbeelding
Kun je je voorstellen dat ik hier toch een beetje verdrietig van word?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Gerson schreef:
helma schreef:
Niet verzekeren is geen kwestie van 'rekenen' maar van overgave, geloof en vertrouwen.
Niet rekenen met geld of kijken naar omstandigheden. Maar je in Gods Vaderhand leggen.
Je houvast ligt dan in de God van Zondag 9 en 10.

Het kan ook alleen maar een zaak van het geloof zijn.
Gemoedsbezwaarden zitten echt niet op respect te wachten, wat hier door sommigen geschreven wordt. Maar alleen wat meer begrip zou wel te wensen zijn.

Alle karikaturen zijn hier weer langs gekomen, de grote auto, de vette portemonnee,
verzekerd bij de diakonie enz. enz.

Ik heb wel wat bewondering voor het geduld van @eilander, dat hij toch iedere keer weer probeert pertinente onjuistheden en verkeerde denkbeelden over gemoedsbezwaarden en hun wettelijke regelingen bij te stellen .

En ja, het kan allen maar een zaak van geloof zijn volgens @helma.
In dit verband moest ik denken aan het artikel wat
L.M.P Scholten jaren geleden is in de Wachter Sions schreef:

https://www.digibron.nl/search/detail/8 ... terzijde/0
Dank je, Gerson.
Gerson

Bericht door Gerson »

AnneRinke schreef:
helma schreef:
Dank voor je reactie!
Allemaal zakelijk geredeneerd, ik kan dat nog wel volgen ook, maar het is toch denk ik als het goed is geen zakelijke of sociologische afweging.
Kunt u zich voorstellen dat er onder de refos nog mensen zijn, ook nog in 2018,die er diep van overtuigt zijn dat verzekeren zonde is?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Gerson schreef:
Allemaal zakelijk geredeneerd, ik kan dat nog wel volgen ook, maar het is toch denk ik als het goed is geen zakelijke of sociologische afweging.
Kunt u zich voorstellen dat er onder de refos nog mensen zijn, ook nog in 2018,die er diep van overtuigt zijn dat verzekeren zonde is?
Dat die mensen er zijn is een feit. Ik kan me enkel niets voorstellen bij hun overtuiging.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Gerson schreef:
Dat die mensen er zijn is een feit. Ik kan me enkel niets voorstellen bij hun overtuiging.
Je hebt er in elk geval wél iets van geleerd ;)
Roos2017

Bericht door Roos2017 »

Onderstaand een stukje uit het artikel van Scholten:

Het woord zegt het al: wie zich verzekert, wil zich zeker stellen, tegen de slaande hand Gods.

Of het nu gaat om ziekteverzekering, of brandverzekering, om nu maar twee van de meest voorkomende te noemen en ons daartoe te beperken, dan is het toch zo, dat men zich met berekeningen wil wapenen tegen de bezoekingen die de Heere zendt. Door een omslagstelsel met premiebetaling spreidt men de geldelijke schade over velen. Men wapent zich bij voorbaat tegen bezoekingen Gods die misschien niet eens zullen komen. Hierin spreekt de menselijke hooghartigheid. Men behoeft niet meer te vrezen voor de slaande hand Gods, want in een vals zelfvertrouwen heeft men zich ertegen gewapend door zijn betrouwen te stellen op het verzekeringsstelsel.

Hoewel ik respect heb voor zijn standpunt toch enkele opmerkingen hierover:

1. Je kunt je niet verzekeren tegen de slaande hand Gods.
2. Je kunt je niet wapenen tegen de bezoekingen die de Heere zendt.
3. Men verzekert zich doorgaans omdat men eigen verantwoordelijkheid wil nemen m.b.t. het financiële aspect. Om dat nou menselijke hooghartigheid te noemen vind ik nogal drastisch uitgedrukt.
4. Niet meer vrezen voor de slaande hand Gods. Stel dat een verzekerde een ernstige ziekte of ongeluk krijgt, dan is het laatste wel waar hij zich druk om maakt de financiële afhandeling ervan. Evengoed kunnen dergelijke verzekerden voor hun lichamelijke en geestelijke noden een aanhankelijk leven bij de Heere hebben. Ik weet er voorbeelden genoeg van.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik kan het me (inmiddels) niet meer voorstellen!
En heb er ook geen begrip (meer) voor!
Klinkt keihard maar liever eerlijk dan schijnheilig!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Orchidee schreef:Ik kan het me (inmiddels) niet meer voorstellen!
Dat is jammer, zo'n reactie. Hoewel die eerlijk is, is het toch niet goed om dan maar iedereen over één kam te scheren?
Als er enkele moslims de fout in gaan zijn toch ook niet gelijk alle moslims fout? Of als er veel christenen een goddeloos leven leiden, wil dat toch niet zeggen dat geen enkele christen meer eerlijk leeft?
(~)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:Ik kan het me (inmiddels) niet meer voorstellen!
Ik krijg het hier een beetje koud van, eerlijk gezegd. Hoe kan een christen zó spreken over medechristenen?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Veel gezien
Veel gehoord
Veel geleerd
Natuurlijk ben ik ook een zondig mens met heel veel gebreken en tekortkomingen, maar gelukkig ben ik wat dat betreft zeer nuchter en realistisch!
Heeft niets met christen zijn te maken om je niet te verzekeren voor noodzakelijke dingen!
De meesten denken net zoals ik maar spreken het niet uit.
Dat mag
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Orchidee schreef:Veel gezien
Veel gehoord
Veel geleerd
Natuurlijk ben ik ook een zondig mens met heel veel gebreken en tekortkomingen, maar gelukkig ben ik wat dat betreft zeer nuchter en realistisch!
Heeft niets met christen zijn te maken om je niet te verzekeren voor noodzakelijke dingen!
De meesten denken net zoals ik maar spreken het niet uit.
Dat magAfbeelding
Orchidee, vanuit je omgeving kun je inderdaad negatieve ervaringen hebben. Maar Eilander geeft in dit topic aan met welke overwegingen hij de beslissing heeft genomen zich niet te verzekeren. Ik heb van jou nog geen eerlijk argument gehoord, alleen keiharde veroordelingen. Dat vind ik niet fair en ook niet fatsoenlijk.
Dit zeg ik overigens zonder mod-pet op, voor het geval dat uit de kleur van de letters nog niet bleek.
Plaats reactie