Verzekeren, wel of niet verantwoord?
Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?
Hoe zien jullie verzekeren als je met een gezin maar net genoeg geld verdient om alle kosten te kunnen betalen? Persoonlijk vind ik het dan niet meer dan logisch om je in ieder geval tegen bijv. ziektekosten te verzekeren en andere noodzakelijkheden, anders ben je toch gewoon onverantwoordelijk bezig?
Zo zie ik het ook. En in hoeverre is verzekeren ook werkelijk verzekeren? Als er een oorlog uitbreekt heb je werkelijk niets aan je verzekering hoor. Het is voor mij meer een verantwoordelijkheid nemen door gebruik te maken van middelen die er zijn.AnneRinke schreef:Hoe zien jullie verzekeren als je met een gezin maar net genoeg geld verdient om alle kosten te kunnen betalen? Persoonlijk vind ik het dan niet meer dan logisch om je in ieder geval tegen bijv. ziektekosten te verzekeren en andere noodzakelijkheden, anders ben je toch gewoon onverantwoordelijk bezig?
Ik zie geen enkel verschil, eerlijk gezegd. Iemand die drie miljoen op de bank heeft, en om die reden geen verzekering denkt nodig te hebben, kan ik moeilijk als gemoedsbezwaarde zien.AnneRinke schreef:Hoe zien jullie verzekeren als je met een gezin maar net genoeg geld verdient om alle kosten te kunnen betalen? Persoonlijk vind ik het dan niet meer dan logisch om je in ieder geval tegen bijv. ziektekosten te verzekeren en andere noodzakelijkheden, anders ben je toch gewoon onverantwoordelijk bezig?
Zou de Heere juist in zo'n geval niet kunnen helpen?
Ik zie dat verschil wel, als je geen enkel spaargeld hebt en je kunt maar net rond komen en je zou bij elk doktersbezoek in de knoop komen en geen eten/ kleding meer kunt kopen voor je gezin? Ik ken voldoende gezinnen die mét verzekeringen ook regelmatig nachten niet kunnen slapen omdat ze de rekeningen niet kunnen betalen. Dan word ik wel een beetje stiller als ik die mensen spreek, dan voel ik me regelmatig schuldig over wat ik allemaal heb (en help ik natuurlijk waar ik kan)eilander schreef:Ik zie geen enkel verschil, eerlijk gezegd. Iemand die drie miljoen op de bank heeft, en om die reden geen verzekering denkt nodig te hebben, kan ik moeilijk als gemoedsbezwaarde zien.AnneRinke schreef:Hoe zien jullie verzekeren als je met een gezin maar net genoeg geld verdient om alle kosten te kunnen betalen? Persoonlijk vind ik het dan niet meer dan logisch om je in ieder geval tegen bijv. ziektekosten te verzekeren en andere noodzakelijkheden, anders ben je toch gewoon onverantwoordelijk bezig?
Het verschil met 3 miljoen op de bank of een paar duizend is nogal groot...
Maar eerlijk, ik worstel hier wel mee en heb heel veel respect die in die situatie zoals ik beschrijf zich toch niet verzekeren. Ik zou er enorme buikpijn van krijgen

- Wandelende
- Inactief
Echter geldt wel dat wat de ene als luxe goed ziet, de andere als normaal goed zal zien. De grens is denk ik niet keihard te trekken tussen het wel/niet verzekeren wanneer je het standpunt hebt om tegen verzekeren van luxe goederen te zijn.Leon schreef:Inderdaad inboedelverzekering bijvoorbeeld (als er in mijn huis dingen kapot gaan en ik kan geen nieuwe betalen, dan zullen we met mindere spullen genoegen moeten nemen). En als ik een telefoon, fiets of camera ga kopen, wordt er ook vaak de mogelijkheid geboden om mijn spullen te verzekeren. Overlijdensrisicoverzekering en brandverzekering heb ik dan weer wel. Het gaat er dan om dat mijn gezin in het/een huis kunnen blijven wonen op het moment dat ik overlijd of dat als er brand uitbreekt. Stukje zorg voor noodzakelijke voorzieningen, zoals een dak boven het hoofd, voelt voor mij niet als fout. Er is volgens mij een grijs gebied tussen eigen verantwoordelijkheid en volledig vertrouwen op Gods zorg. En hoe een ieder dat grijze gebied inkleed is voor iedereen persoonlijk en zal ook een plaats moeten hebben in je persoonlijk gebed.Ambtenaar schreef:Wat versta je onder het verzekeren van luxe goederen? Wat zijn dat, luxe goederen? Doel je op een opstalverzekering, inboedelverzekering, kapitaalverzekering of overlijdensrisicoverzekering?Leon schreef:Ik ben zelf niet tegen verzekeren, maar wel tegen het verzekeren van luxegoederen en ter bescherming van je eigen welvarend leventje. Discussies over wel of niet verzekeren verzanden vaak in een goed/fout roepen.
Kapitaalverzekering heb ik me nooit in verdiept, ik heb simpelweg geen kapitaal.
Vb. De brandverzekering (het heet overigens 'opstalverzekering') kan voor een huis zijn met een bijzonder lage geldelijke waarde, maar kan ook zijn voor een luxe villa van enkele miljoenen. Dekt deze verzekering dan voor jou alsnog steeds de niet-luxe goederen.
Verder kan ik mij best vinden in jouw mening, alleen ik ben er wel van overtuigd dat niet alles zo scherp met een schaartje te knippen is.
(~)
Ik zie het niet verzekeren tegen ziektekosten als een kansspel.
Voor sommigen ook een vorm van goede werken.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
- Wandelende
- Inactief
Mijn persoonlijke mening hierover is dat ik vind dat iedereen dient bij te dragen, vanuit het solidariteitsbeginsel, aan de zorg in Nederland. Ik heb er in die situatie ook geen moeite mee dat personen die meer zorg nodig hebben meer betalen, echter vind ik wel dat het solidariteitsbeginsel bij de berekeningen leidend moet zijn en blijven.AnneRinke schreef:Hoe zien jullie verzekeren als je met een gezin maar net genoeg geld verdient om alle kosten te kunnen betalen? Persoonlijk vind ik het dan niet meer dan logisch om je in ieder geval tegen bijv. ziektekosten te verzekeren en andere noodzakelijkheden, anders ben je toch gewoon onverantwoordelijk bezig?
De woorden "onverantwoordelijk bezig zijn" zou ik echter niet in de mond willen/durven nemen. Ik denk eerder dat het onverantwoordelijk is als we keuzes maken zònder God. Welke keuze dan ook.
(~)
- Wandelende
- Inactief
Kan je het "kansspel" toelichten? Waarom een "kansspel"?Orchidee schreef:Ik zie het niet verzekeren tegen ziektekosten als een kansspel.
(~)
Zou ik niet doen. Als jij niet kunt betalen, lijdt een ander de schade.AnneRinke schreef:Ik zie dat verschil wel, als je geen enkel spaargeld hebt en je kunt maar net rond komen en je zou bij elk doktersbezoek in de knoop komen en geen eten/ kleding meer kunt kopen voor je gezin? Ik ken voldoende gezinnen die mét verzekeringen ook regelmatig nachten niet kunnen slapen omdat ze de rekeningen niet kunnen betalen. Dan word ik wel een beetje stiller als ik die mensen spreek, dan voel ik me regelmatig schuldig over wat ik allemaal heb (en help ik natuurlijk waar ik kan)eilander schreef:Ik zie geen enkel verschil, eerlijk gezegd. Iemand die drie miljoen op de bank heeft, en om die reden geen verzekering denkt nodig te hebben, kan ik moeilijk als gemoedsbezwaarde zien.AnneRinke schreef:Hoe zien jullie verzekeren als je met een gezin maar net genoeg geld verdient om alle kosten te kunnen betalen? Persoonlijk vind ik het dan niet meer dan logisch om je in ieder geval tegen bijv. ziektekosten te verzekeren en andere noodzakelijkheden, anders ben je toch gewoon onverantwoordelijk bezig?
Maar eerlijk, ik worstel hier wel mee en heb heel veel respect die in die situatie zoals ik beschrijf zich toch niet verzekeren. Ik zou er enorme buikpijn van krijgen
- J.C. Philpot
Beste Orchidee,Orchidee schreef:Ik zie het niet verzekeren tegen ziektekosten als een kansspel.
De vraag die bij het lezen van je bericht opkomt is: wat is er mis met goede werken? Niet dat we door de werken zalig kunnen worden, maar het is onmogelijk om een waar christen te zijn en geen goede werken te doen. Het is volgens de Heidelbergse Catechismus zelfs een opdracht om goede werken te doen:
Aangezien wij uit onze ellendigheid, zonder enige verdienste onzerzijds, alleen uit genade, door Christus verlost zijn, waarom moeten wij dan nog goede werken doen?
Daarom, dat Christus, nadat Hij ons met zijn bloed gekocht en vrijgemaakt heeft, ons ook door zijn Heiligen Geest tot zijn evenbeeld vernieuwt, opdat wij ons met ons ganse leven Gode dankbaar voor zijn weldadenbewijzen, en Hij door ons geprezen worde. Daarna ook, dat elk bijzichzelf van zijn geloof uit de vruchten verzekerd zij, en dat door onzen Godzaligen wandel onze naasten ook voor Christus gewonnen worden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ik sluit me met instemming aan bij wat een andere forummer eerder schreef:Orchidee schreef:Ik zie het niet verzekeren tegen ziektekosten als een kansspel.
Het staat me tegen hoe hier over gemoedsbezwaarden wordt gesproken. Hoewel ik zelf niet gemoedsbezwaard ben heb ik wel respect voor mensen zoals Eilander doe daar heel bewust wel zo instaan.
Als je niet ziek wordt, kost de verzekering niets. Als je jong bent is de kans geringer dat je met die ziekte en opvolgende kosten te maken krijgt. Ofwel je speelt een kansspel op basis van risico-inschatting. Dergelijke gedachten ben ik tegengekomen in studentenkringen. Het ging dan puur om kostenbesparing en dat heeft dus in de verste verte niets met gemoedsbezwaardheid te maken.Wandelende schreef:Kan je het "kansspel" toelichten? Waarom een "kansspel"?
Ik ben helemaal niet tegen goede werken, ik ben het oom met u eens!
Maar ik heb een familielid die in het niet tegen ziektekosten verzekeren een goed werk ziet.
Er word neergekeken op mensen die "zomaar" een zorgverzekering hebben en naastenliefde of hulp aan anderen zijn ze wars van.
Gemakkelijk praten met miljoenen in je zak dat iedereen zelf z, n broek moet kunnen ophouden
Dus vandaar
Maar ik heb een familielid die in het niet tegen ziektekosten verzekeren een goed werk ziet.
Er word neergekeken op mensen die "zomaar" een zorgverzekering hebben en naastenliefde of hulp aan anderen zijn ze wars van.
Gemakkelijk praten met miljoenen in je zak dat iedereen zelf z, n broek moet kunnen ophouden

Dus vandaar

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Niet verzekeren is geen kwestie van 'rekenen' maar van overgave, geloof en vertrouwen.AnneRinke schreef:Ik zie dat verschil wel, als je geen enkel spaargeld hebt en je kunt maar net rond komen en je zou bij elk doktersbezoek in de knoop komen en geen eten/ kleding meer kunt kopen voor je gezin? Ik ken voldoende gezinnen die mét verzekeringen ook regelmatig nachten niet kunnen slapen omdat ze de rekeningen niet kunnen betalen. Dan word ik wel een beetje stiller als ik die mensen spreek, dan voel ik me regelmatig schuldig over wat ik allemaal heb (en help ik natuurlijk waar ik kan)eilander schreef:Ik zie geen enkel verschil, eerlijk gezegd. Iemand die drie miljoen op de bank heeft, en om die reden geen verzekering denkt nodig te hebben, kan ik moeilijk als gemoedsbezwaarde zien.AnneRinke schreef:Hoe zien jullie verzekeren als je met een gezin maar net genoeg geld verdient om alle kosten te kunnen betalen? Persoonlijk vind ik het dan niet meer dan logisch om je in ieder geval tegen bijv. ziektekosten te verzekeren en andere noodzakelijkheden, anders ben je toch gewoon onverantwoordelijk bezig?
Niet rekenen met geld of kijken naar omstandigheden. Maar je in Gods Vaderhand leggen.
Je houvast ligt dan in de God van Zondag 9 en 10.
Het kan ook alleen maar een zaak van het geloof zijn.
Dat begrijp ik ook, maar ik 'bezit' niet zoveel geloofsvertrouwen zo blijkt. Vandaar ook mijn worsteling.helma schreef:Niet verzekeren is geen kwestie van 'rekenen' maar van overgave, geloof en vertrouwen.AnneRinke schreef:Ik zie dat verschil wel, als je geen enkel spaargeld hebt en je kunt maar net rond komen en je zou bij elk doktersbezoek in de knoop komen en geen eten/ kleding meer kunt kopen voor je gezin? Ik ken voldoende gezinnen die mét verzekeringen ook regelmatig nachten niet kunnen slapen omdat ze de rekeningen niet kunnen betalen. Dan word ik wel een beetje stiller als ik die mensen spreek, dan voel ik me regelmatig schuldig over wat ik allemaal heb (en help ik natuurlijk waar ik kan)eilander schreef:Ik zie geen enkel verschil, eerlijk gezegd. Iemand die drie miljoen op de bank heeft, en om die reden geen verzekering denkt nodig te hebben, kan ik moeilijk als gemoedsbezwaarde zien.AnneRinke schreef:Hoe zien jullie verzekeren als je met een gezin maar net genoeg geld verdient om alle kosten te kunnen betalen? Persoonlijk vind ik het dan niet meer dan logisch om je in ieder geval tegen bijv. ziektekosten te verzekeren en andere noodzakelijkheden, anders ben je toch gewoon onverantwoordelijk bezig?
Niet rekenen met geld of kijken naar omstandigheden. Maar je in Gods Vaderhand leggen.
Je houvast ligt dan in de God van Zondag 9 en 10.
Het kan ook alleen maar een zaak van het geloof zijn.