Kwestie Opheusden

Herman
Moderator

Re: RE: Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Herman »

Info-feitenkenner schreef:
Art. 22: "De verkiezing der Ouderlingen
De ouderlingen zullen door het oordeel des kerkenraads en der diakenen verkozen worden; zo dat het naar de gelegenheid van een ieder Kerk vrij zal zijn, zo veel ouderlingen als er van node zijn, aan de gemeente voor te stellen, om van die zelve — ten ware dat er enig beletsel voorviel — geapprobeerd en goedgekend zijnde, met openbare gebeden en stipulatiën bevestigd te worden; of een dubbel getal, om het halve deel bij de gemeente verkoren te worden, en op dezelfde wijze in den dienst te bevestigen, volgens het formulier daarvan zijnde."
Ik vraag me overigens af of uit de letterlijke tekst van de DKO is te halen dat je alle kandidaten in een bak stopt en dat je daar van uit kiest. Gebruikelijker lijkt me het stellen van tweetallen. Dus bij meerdere posities heb je meer tweetallen.
Simon0612

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Simon0612 »

Beste iedereen,

Ik vraag me af hoeveel RefoForummers er op de knieen zijn gegaan en God gebeden hebben om behoud van de gemeente van Opheusden voor de GGiN en het behoeden voor een nieuwe kerkscheuring in Nederland. In plaats van dat we het allemaal maar beter weten en zowel kerkenraad als dominee maar veroordelen zonder dat we verder inhoudelijk op de hoogte zijn.
Bruna

Bericht door Bruna »

Mannetje schreef:Het scheelt een beetje dat je de stemmen van de ouderlingen en de diakenen apart kunt tellen.
Verder zou ik een grote telploeg instellen, die ieder 100 briefjes voor zijn rekening neemt.

Hoe gaat dat eigenlijk in de GGiN? Bij ons is het zo dat een aantal leden, onder leiding van een kerkenraadslid, de stemmen telt.
Hierbij geldt dat je nooit stemmen die op jezelf kunnen worden uitgebracht helpt tellen.
In geval van Opheusden kunnen de ouderlingen dus niet helpen bij het tellen van de ouderlingstemmen en hetzelfde voor de diakenen.
In onze GGiN gaat het tellen van de stemmen op exact dezelfde wijze.
Inderdaad zat ik te denken aan een soort zelfde werkwijze. Tellen per 100 en dan in excel invoeren bijvoorbeeld.
STemcomputers zou nog sneller zijn maar weet niet of @Heusden-op dit serieus meende. Zou in ieder geval wel vooruitstrevend zijn.

Ergens anders werd nog opgemerkt mbt smartphone en niet-verzekerden.
Ik zou niet weten wie geen smartphone geeft met uitzondering van kinderen en ouderen. UIteraard zijn er altijd wel.
Denk ook dat de extremen de aandacht vangen ook wat betreft niet-verzekerden.
Ik ken ze in onze gemeente namelijk niet (meer). Zo ze er zijn dan zal het niet meer dan 2% van het ledental zijn. Wellicht is één en ander ook per plaats/regio verschillend.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Gerson

Bericht door Gerson »

Bruna schreef:
Mannetje schreef:Het scheelt een beetje dat je de stemmen van de ouderlingen en de diakenen apart kunt tellen.
Verder zou ik een grote telploeg instellen, die ieder 100 briefjes voor zijn rekening neemt.

Hoe gaat dat eigenlijk in de GGiN? Bij ons is het zo dat een aantal leden, onder leiding van een kerkenraadslid, de stemmen telt.
Hierbij geldt dat je nooit stemmen die op jezelf kunnen worden uitgebracht helpt tellen.
In geval van Opheusden kunnen de ouderlingen dus niet helpen bij het tellen van de ouderlingstemmen en hetzelfde voor de diakenen.
In onze GGiN gaat het tellen van de stemmen op exact dezelfde wijze.
Inderdaad zat ik te denken aan een soort zelfde werkwijze. Tellen per 100 en dan in excel invoeren bijvoorbeeld.
STemcomputers zou nog sneller zijn maar weet niet of @Heusden-op dit serieus meende. Zou in ieder geval wel vooruitstrevend zijn.

Ergens anders werd nog opgemerkt mbt smartphone en niet-verzekerden.
Ik zou niet weten wie geen smartphone geeft met uitzondering van kinderen en ouderen. UIteraard zijn er altijd wel.
Denk ook dat de extremen de aandacht vangen ook wat betreft niet-verzekerden.
Ik ken ze in onze gemeente namelijk niet (meer). Zo ze er zijn dan zal het niet meer dan 2% van het ledental zijn. Wellicht is één en ander ook per plaats/regio verschillend.
Het is wel of-topic maar
Ambtsdrager in de ger gem in Ned, avondmaalganger, en verzekerd.

Persoonlijk kan ik dat niet rijmen, ik hoorde eens iemand zeggen:
“Een Vader in de hemel en bij de duivel in de kost”
Het is een aantal jaren geleden dat ik ds Roos in Zierikzee in een preek hoorde zeggen:
“Hoe komt het toch Heere dat Gij uw hand zo stille houdt?”
“Wij zijn ook onder ons massaal verzekerd, daar ligt de oorzaak!”
Roos2017

Bericht door Roos2017 »

Gerson schreef: Het is wel of-topic maar
Ambtsdrager in de ger gem in Ned, avondmaalganger, en verzekerd.

Persoonlijk kan ik dat niet rijmen, ik hoorde eens iemand zeggen:
Het is een aantal jaren geleden dat ik ds Roos in Zierikzee in een preek hoorde zeggen:
Maar wat als niemand in jullie kerkverband verzekerd is, gaat dan de diaconie niet failliet? (niet spottend bedoeld)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Gerson schreef: Persoonlijk kan ik dat niet rijmen, ik hoorde eens iemand zeggen:
Volgens mij was dit off-topic, maar is het ook mogelijk om hier iets minder hard op te oordelen?
Dit lijkt me echt een middelmatige kwestie.
Wij zijn wel verzekerd, tegen ziektekosten en de verplichte WA voor de auto. Geen gekke dingen, maar de 'gewone' dingen. Betekent dat we ons nu helemaal onafhankelijk van de Heere opstellen?
Dat leeft in ons allemaal, verzekerd of niet. Maar toch, toen ons zoontje onlangs in het ziekenhuis lag, dan zijn we niet met geld bezig, maar dan merk je pas (ook al wordt alles betaald door de verzekering) geen dokter of verpleegkundige kan ook maar iets doen qua gezondheid; dat moet helemaal van de Heere komen.
Verzekeren betreft slechts het financiële aspect. Dat is als het om gezondheid gaat, onbelangrijk op dat moment.
Het gaat er maar om met welke houding je omgaat met verzekeren. Als je inderdaad zo te werk gaat, dat je alle controle ook qua gezondheid in de hand wilt houden, dan is dat verkeerd. Maar als het gewoon gaat om verstandig je verantwoordelijkheid nemen in de dingen die gewoon betaald worden, dan is dat niet anders dan het nemen van hooikoortsmedicijnen. Die neem ik ook al voordat het seizoen begint.
Al wat uit het geloof niet is, is zonde. Dus ook het onverzekerd zijn, omdat men dat in de omgeving van je verwacht, is dan zonde.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Roos2017

Bericht door Roos2017 »

Verstandige post, Luther, zo staan wij er ook in.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

eilander schreef:In dit topic geen discussie over verzekeringen svp.
!
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ontopic, aub. Het gaat hier over Opheusden, niet over verzekeren, de stijl van discussiëren of andere zijstraten.
Edit: enkele offtopic berichten geknipt. Modaanwijzingen niet negeren, aub.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Nogmaals: we gaan elkaar hier niet persoonlijk aanvallen. Ook nu weer off-topic berichten verwijderd.
kerkespraek

Bericht door kerkespraek »

We hebben vernomen dat ds. A. van Voorden een beroepen heeft ontvangen uit Leerdam.
Ook hebben we gehoord dat hij in Gouda-Stationsplein op tweetal staat.
Wellicht ontvangt hij nu nog meerdere beroepen vanuit andere gemeenten binnen de Ger. Gem. in Ned.
De predikant is dus door sommige van de gemeenten wel gewenst; we denken ook aan de beroepen uit Sint-Annaland (bedankt) en 's-Gravendeel (openstaand).
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Dit topic is teruggezet na een afkoelperiode en opruimronde.
We willen een ieder vragen hier met fatsoen te reageren.
Zo niet, dan zal het topic gesloten worden. We gaan er van uit dat dat niet nodig zal zijn.
Fiene

Bericht door Fiene »

---knip--- On-topic aub.
Linquenda

Bericht door Linquenda »

kerkespraek schreef:We hebben vernomen dat ds. A. van Voorden een beroepen heeft ontvangen uit Leerdam.
Ook hebben we gehoord dat hij in Gouda-Stationsplein op tweetal staat.
Wellicht ontvangt hij nu nog meerdere beroepen vanuit andere gemeenten binnen de Ger. Gem. in Ned.
De predikant is dus door sommige van de gemeenten wel gewenst; we denken ook aan de beroepen uit Sint-Annaland (bedankt) en 's-Gravendeel (openstaand).
[knip] Geen stemmingmakerij svp
Laag

Bericht door Laag »

De gehele kerkeraad is herkozen. Hopelijk keert de rust terug, al zal het een lange weg zijn.
Gesloten