Dopen met de Heilige Geest

Refojongere

Dopen met de Heilige Geest

Bericht door Refojongere »

In alle kerken wordt er gedoopt in de drie-enige Naam van God. In het Nieuwe Testament wordt echter ook gesproken van de doop met de Heilige Geest. Ik haal een paar teksten aan (Hand. 8:14 e.v.):
"Als nu de apostelen, die te Jeruzalem waren, hoorden, dat Samaria het Woord Gods aangenomen had, zonden zij tot hen Petrus en Johannes;
15 Dewelken, afgekomen zijnde, baden voor hen, dat zij de Heilige Geest ontvangen mochten.
16 (Want Hij was nog op niemand van hen gevallen, maar zij waren alleen gedoopt in de Naam van de Heere Jezus.)
17 Toen legden zij de handen op hen, en zij ontvingen de Heilige Geest."


Hand. 2:38:"En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een ieder van u worde gedoopt in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen."

Ik geloof dat sommige evangelischen wel de doop met de Heilige Geest kennen. Weet iemand precies wat er met deze doop bedoeld wordt. En heeft het ontvangen van de Heilige Geest echt zo met de doop te maken?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

In alle kerken wordt er gedoopt in de drie-enige Naam van God. In het Nieuwe Testament wordt echter ook gesproken van de doop met de Heilige Geest. Ik haal een paar teksten aan (Hand. 8:14 e.v.):
"Als nu de apostelen, die te Jeruzalem waren, hoorden, dat Samaria het Woord Gods aangenomen had, zonden zij tot hen Petrus en Johannes;
15 Dewelken, afgekomen zijnde, baden voor hen, dat zij de Heilige Geest ontvangen mochten.
16 (Want Hij was nog op niemand van hen gevallen, maar zij waren alleen gedoopt in de Naam van de Heere Jezus.)
17 Toen legden zij de handen op hen, en zij ontvingen de Heilige Geest."


Hand. 2:38:"En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een ieder van u worde gedoopt in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen."

Ik geloof dat sommige evangelischen wel de doop met de Heilige Geest kennen. Weet iemand precies wat er met deze doop bedoeld wordt. En heeft het ontvangen van de Heilige Geest echt zo met de doop te maken?
strik

Bericht door strik »

RJ,
Zo'n moeilijke vraag. Ik vraag me altijd of hoe je merkt dat je de Heilige Geest ontvangt. Of liever: MOET je het merken, of komt de Heilige Geest DOOR de doop over je. Daarom dopen we toch in de naam van de Drie-eenheid?
lejo

Bericht door lejo »

Refojongere,

Je vuurt wel vragen af hoor!
Allereerst, met de twee teksten die je aanhaalt geef je heel goed weer wat bijbels verstaan moet worden onder "doop met de Heilige Geest"
De uitstorting van de Heilige Geest begon van Jeruzalem, zoals door Jezus toegezegd. Daarna lezen we dat de Geest ook valt op de Samaritanen, weer precies zoals Jezus voorzegd had. Vervolgens lezen we nog een er keer van, in dat geval komt de Heilige Geest OOK op de heidenen (huis van Cornelius).
De Schrift benadrukt hiermee zeer sterk dat de gemeenschappelijke oorsprong. Dit moeten we zogezegd als een primaat zien! Dus Één Geest, één Heere, een wereldwijde heilsopenbaring in één Kerk. Het Evangelie uitgaande van Jood naar/tot Samaritaan en heiden.

Over het standpunt van Pinkster/evangelisch moeten we maar iemand uit die kring aan het woord laten.

En, of het met de doop te maken heeft, dat wordt bepaald door je standpunt tav de doop.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9370
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Ds. Harinck heeft over dit onderwerp een boek geschreven "De Charismatische beweging". Verder is er het boek "doop en vervulling met de Heilige Geest" door John Stott. Deze twee boeken zijn zeer verhelderend.

Vaya con Dios,

parsifal
anne

Bericht door anne »

In evangelische beweging wordt het ontvangen van de Heilige Geest heel anders benadrukt als bij ons. Met name in de Pinkstergemeente, wat de naam al zegt. Het wijst naar Pinksteren, naar de uitstorting van de Heilige Geest. Bij ons worden de kinderen gedoopt in de naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest. Het is een teken en zegel van het verbond. Hierdoor leven de kinderen als het ware op het erf van het genadeverbond, ze begeven zich niet daadwerkelijk in de kern van het verbond, dit kan alleen door de bekering.
In de evangelische bewegingen is de Heilige Geest als het ware aanwezig. Als de Heilige Geest er is, dan gaan men ook in tongetaal spreken. Het kind is dan al een kind van God.

In handelingen 2:38 gaat het niet over een kinderdoop. Als je gelooft zult hebben en bekeert zult zijn, dan wordt je in de naam van Jezus gedoopt. Dit kan niet zonder de gave van de Heilige Geest geschieden. We kunnen niets zelf.

Soms best moeilijk om dat allemaal te verwoorden, vinden jullie niet?
Net als de doop:
Sommigen zeggen dat op grond van Gen. 17 alle kinderen na Abram in het verbond zitten. Dit vind ik moeilijk. Het staat er wel. Maar hoe zien jullie dat?
Ruth

Bericht door Ruth »

In de evangelische bewegingen is de Heilige Geest als het ware aanwezig. Als de Heilige Geest er is, dan gaan men ook in tongetaal spreken. Het kind is dan al een kind van God.

wat bedoel je daar mee anne?? ik volg je niet zo

en kun je deze zin met teksten ook nader verklaren? de doop is een teken en zegel van het verbond

gen 17 word daar niet alleen het zaad van abraham bedoeld anne?

ik zie in alle dopen die in de bijbel voorkomen de H Geest voorkomen

cornelius en zijn mannen werden zelfs gedoopt OMDAT zij de H Geest hadden ontvangen gelijk ook petrus dat had

(wie kan ze nog van het water weren nu zij net als wij de H Geest hebben ontvangen)

[Edited on 2/14/02 by Ruth]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

De KINDERDOOP is een andere discussie, gelieve niet hier te voeren...
Ruth

Bericht door Ruth »

ja mee eens!!
Gerrie

Bericht door Gerrie »

In het boek: 'God the Holy Spirit', van dr. Martyn Lloyd-Jones gaat het o.a. over de doop met de Heilige Geest.

In hdst.22 'Baptism and filling' geeft hij een definitie:
the baptism of the Holy Spirit is the initial experience of glory and the reality and the love of the Father and the Son.

In hdst. 23 'Further Reflections on the baptism of The Holy Spirit', geeft hij een aantal voorbeelden.

Hij noemt John Flavel. Hij was alleen op reis, bezig in z'n gedachten met zelf-onderzoek en gebed en zo beschrijft hij wat hem overkwam:

In all that day's journey he neither met, overtook, nor was overtaken by any. Thus, going on his way, his thoughts began to swell and rise higher and higher like the waters in Ezekiel's vision, 'til at last they became an overwhelming flood. Such was the intention of his mind, such the ravishing tastes of heavenly joys and such the full assurance of his interest therein, that he utterly lost all sight and sense of this world and all the concerns thereof. And for some hours he knew no more where he was than if he had been in a deep sleep upon his bed.
Arriving in great exhaustion at a certain spring, he sat down and washed, earnestly desiring, if it was God's pleasure, that this might be his parting place from this world. Death had the most amiable face in his eye that ever he beheld, except the face of Jesus Christ which made it so. And he does not remember, though he believed himself dying, that he ever thought of his dear wife or children or any earthly concernment.
On reaching his inn, the influence still continued, banishing sleep, still the joy of the the Lord overflowed him and he seemed to be inhabitant of the other world. But within a few hours he was sensible of the ebbing of the tide and, before night, though there was a heavenly serenity and sweet peace upon his spirit which continued long with him, yet the transports of joy were over and the fine edge of his delight blunted. He, many years after, called that day one of the days of heaven and professed he understood more of the life of heaven by it than by all the books he ever read or discourses he ever entertained about it.


Dr. Martyn Loyd-Jones noemt Johannes 14, en dan met name vers 21 als het centrale punt: 'en Ik zal hem liefhebben en zal Mijzelven aan hem openbaren'.
lejo

Bericht door lejo »

the baptism of the Holy Spirit is the initial experience of glory and the reality and the love of the Father and the Son.

Is dit niet een erg beperkte definitie, tov wat er vandaag de dag onder wordt verstaan?
strik

Bericht door strik »

De KINDERDOOP is een andere discussie, gelieve niet hier te voeren...
Begrijp ik niet! Ik heb de ingezonden reacties nog eens doorgelezen en ben hier geen discussiepunt hieromtrent tegengekomen.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

the baptism of the Holy Spirit is the initial experience of glory and the reality and the love of the Father and the Son.Is dit niet een erg beperkte definitie, tov wat er vandaag de dag onder wordt verstaan?
Misschien wel Lejo, ik heb slechts de mening van Lloyd-Jones gegeven.

Strik,
Misschien kunnen we wel de volwassendoop meenemen? Bij de kinderdoop is er m.i. geen sprake van doop met de Heilige Geest zoals bedoeld in de vraag van RJ.
lejo

Bericht door lejo »

Strik, het gaat ook niet om het invoegen van een (nieuw) discussiepunt, het gaat om het zuiver houden van het onderwerp. Of niet RJ?
Misschien kunnen we wel de volwassendoop meenemen? Bij de kinderdoop is er m.i. geen sprake van doop met de Heilige Geest zoals bedoeld in de vraag van RJ.
Gerrie, laten we dat (voorlopig) vermijden, het dwaalt anders echt af!

Wat bedoelt men nou binnen de charismatische kringen met de "doop met de Geest"? En dat gesprek komt tot nu toe nog niet echt op gang.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Wat mij opvalt is dat de evangelische beweging / pinksterbeweging op 1 hoop word gegooit. Er zijn 2 meningen betreffende de doop met de Heilige Geest.

De behoudende evangelischen (vrije evangelische gemeenten, vergadering van gelovigen, baptisten, cama gemeenten e.d.) leren dat als een zondaar tot geloof en wedergeboorte komt hij de doop in de Heilige Geest ontvangt. Hij word gedoopt in het lichaam van Christus. Hierna kan er sprake zijn van de vervulling door de Heilige Geest, maar niet van een doop.

De charismatische- / pinksterbeweging (pinkstergemeente, evanglie-gemeente, volle evangelische gemeente e.d.) leert dat de doop in de Heilige Geest een ervaring is die sommige gelovigen ontvangen nadat ze tot bekering zijn gekomen. De doop in de Heilige Geest zou dan gepaart gaan met uitwendige tekenen zoals spreken in tongen. Sommige Charismatische gelovigen drijven erg op het gevoel, en verlangen naar dergelijke ervaringen.

Charismatische gelovigen leggen vaak veel nadruk op ervaringen als de doop in de Heilige Geest. Traditioneel evangelischen leggen meer de nadruk op schriftuitleg, en leggen meer de nadruk op Christus.
Plaats reactie