Getallen delen door 2, denk ik. Ik ga er althans vanuit dat je op het ouderlingenbriefje 6 namen mag aankruisen, en dat je stem ongeldig is als je ze ze alle 12 aankruist... Dus die 10.000 die als eerste genoemd werd, lijkt me juist bij dit aantal aanwezige stemgerechtigden.Luther schreef:Het gaat vanavond om 6 ouderlingen en 14 diakenen.
Er zijn 12 kandidaten voor ouderling gesteld, waaronder de 6 huidige ouderlingen. Er zijn 28 kandidaten voor diaken gesteld, waaronder de 14 huidige.
Als er 500 kiesgerechtigde leden zijn, dan zijn er inderdaad 6000 stemmen voor ouderlingen, en 14.000 stemmen voor diakenen.
(Dat is dan nog maar de eerste ronde.)
Kwestie Opheusden
Re: Kwestie Opheusden
In Barneveld zijn er 19 diakenen, en veel armen.Wet en Evangelie schreef:Ik zie het zo: als er 500 leden aanwezig zijn dienen zij een stembiljet in met daarop aangekruist 20 namen dus 500 x 20 = 10.000refo schreef:500 leden brengen 500 stemmen uit, geen 20000. En een uur is niet lang.Toeschouwer314 schreef:Op de ledenvergadering a.s. maandagavond totaal 40 kandidaten op de lijst. Naast de namen van de kerkenraadsleden die op 30 maart j.l. zijn afgetreden nog 20 nieuwe namen. Totaal 10 of 12 namen (w.o. die van de afgetreden 5 of 6 ouderlingen) voor het ambt voor ouderling en 30 of 28 namen (w.o. die van de zojuist afgetreden 15 of 14 diakenen) voor het ambt van diaken. Hieruit kiest elke aanwezige 5 of 6 personen voor het ambt van ouderling en 15 of 14 personen voor het ambt van diaken.
Stel dat er 500 leden aanwezig zijn. Dan worden er in totaal dus 10000 ( ! ) stemmen uitgebracht. Het tellen van de stemmen zal dus zeker een uur in beslag nemen. Hebben dan 5 (6) + 15 (14) kandidaten inderdaad de meerderheid, dus minstens 251 stemmen ?? Zo niet dan volgt een 2e stemronde. Hoe te handelen overigens als er zowel bij de 1ste, alsook bij de 2e (en mogelijke de 3e en 4e) stemronde bijv. 50% of meer blanco stemmen worden uitgebracht....? Ik hoop dat de aanwezigen weer thuis zijn voor dat het licht wordt.....
Komen er echt zoveel mensen? En zijn er zoveel armen in Opheusden dat er 15 diakenen nodig zijn? Of zijn ze een soort ouderling-light? Niet aan het avondmaal, maar toch wel acceptabel?
uitgebrachte stemmen. Als er veel leden blanco stemmen dan gaat het tellen uiteraard sneller.
Of er in Opheusden veel armen zijn weet ik niet maar in Barneveld hebben ze nog meer diakenen.
Als in Opheusden vanavond het stemmen tellen het grootste probleem is, dan komt het wel goed...
Er is nog een relatief grote groep onverzekerden. Dus de plaats van de diaconie is significant groter dan in ander kerkverbanden.
Re: RE: Re: Kwestie Opheusden
Onverzekerd wil niet zeggen: armHerman schreef:Er is nog een relatief grote groep onverzekerden. Dus de plaats van de diaconie is significant groter dan in ander kerkverbanden.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Nee, maar dat kun je dan wel worden als je ineens kanker blijkt te hebben. Ik kan me goed voorstellen dat je in een gemeente met veel onverzekerde leden drie keer zoveel diakenen nodig hebt.
In de meeste GGiN-gemeenten krijg je huisbezoek van een ouderling en een diaken. Dus daar zijn ze ook heel druk mee.Herman schreef:Er is nog een relatief grote groep onverzekerden. Dus de plaats van de diaconie is significant groter dan in ander kerkverbanden.
Re: RE: Re: Kwestie Opheusden
Dat klopt. Ik onthoud me graag van een oordeel hierover. Maar dat in de diaconieën veel meer geld omgaat, juist vanwege het onverzekerd zijn is gewoon een feit.Orchidee schreef:Onverzekerd wil niet zeggen: armHerman schreef:Er is nog een relatief grote groep onverzekerden. Dus de plaats van de diaconie is significant groter dan in ander kerkverbanden.
Dus uit 12 kandidaten kies je 12 ouderlingen???Luther schreef:Het gaat vanavond om 6 ouderlingen en 14 diakenen.
Er zijn 12 kandidaten voor ouderling gesteld, waaronder de 6 huidige ouderlingen. Er zijn 28 kandidaten voor diaken gesteld, waaronder de 14 huidige.
Als er 500 kiesgerechtigde leden zijn, dan zijn er inderdaad 6000 stemmen voor ouderlingen, en 14.000 stemmen voor diakenen.
- Niet meer zo actief -
Dus uit 12 kandidaten kies je 12 ouderlingen???Luther schreef:Het gaat vanavond om 6 ouderlingen en 14 diakenen.
- Niet meer zo actief -
Dus de diaconie geldt dan als substituut voor een verzekering?Herman schreef:Er is nog een relatief grote groep onverzekerden. Dus de plaats van de diaconie is significant groter dan in ander kerkverbanden.
Uiteraard niet, hoe kom je bij deze conclusie?Ambtenaar schreef:Dus de diaconie geldt dan als substituut voor een verzekering?Herman schreef:Er is nog een relatief grote groep onverzekerden. Dus de plaats van de diaconie is significant groter dan in ander kerkverbanden.
Overigens off-topic.
goedemorgen,
nu wordt me pas duidelijk wat de grote gemene deler is oo dit forum..
ik heb me blijkbaar vergist, dacht dat het werkelijk ergens over ging..
spelregels en uitslagen bij verkiezingswedstrijden, dat telt blijkbaar.. lijkt wel de boze (o.a. voetbal) wereld waar de meeste forumleden een afkeer van zouden moeten hebben; is er ook kans op “matchfixing??”, kan er ergens geloot worden om de uitslagen?
niets werelds is ook de “kerk”- wereld vreemd. Ook vreemd als ik de toch wel zeer beschamende voorgeschiedenis van deze “verkiezings-arena-avond” in acht neem, dit voelt (weer) niet goed.
al op de knieën geweest om wijsheid? Jezus’ eer steeds op het oog? bereid om schuldbelijdenis in het openbaar ( bijv. op 27 april voorafgaand aan de aubade bij het gemeentehuis) te doen?
Of gezellig kneuteren om hoe spannend het vanavond wel kan gaan worden?
Opheusden moet waarschijnlijk eerst Onderheusden worden...
nu wordt me pas duidelijk wat de grote gemene deler is oo dit forum..
ik heb me blijkbaar vergist, dacht dat het werkelijk ergens over ging..
spelregels en uitslagen bij verkiezingswedstrijden, dat telt blijkbaar.. lijkt wel de boze (o.a. voetbal) wereld waar de meeste forumleden een afkeer van zouden moeten hebben; is er ook kans op “matchfixing??”, kan er ergens geloot worden om de uitslagen?
niets werelds is ook de “kerk”- wereld vreemd. Ook vreemd als ik de toch wel zeer beschamende voorgeschiedenis van deze “verkiezings-arena-avond” in acht neem, dit voelt (weer) niet goed.
al op de knieën geweest om wijsheid? Jezus’ eer steeds op het oog? bereid om schuldbelijdenis in het openbaar ( bijv. op 27 april voorafgaand aan de aubade bij het gemeentehuis) te doen?
Of gezellig kneuteren om hoe spannend het vanavond wel kan gaan worden?
Opheusden moet waarschijnlijk eerst Onderheusden worden...
Een verzekering werkt zo dat een hele grote groep mensen geld in een pot stopt. Bij een calamiteit of ziekte worden de onkosten uit die pot betaald. Ik zie geen verschil met de diaconie, behalve dan dat er minder mensen bijdragen.eilander schreef: Uiteraard niet, hoe kom je bij deze conclusie?
Overigens off-topic.
Overigens betalen gemoedsbezwaarden extra belasting die door de overheid op een aparte rekening wordt gestort om eventuele ziektekosten te kunnen dekken of een uitkering te financieren in geval van werkloosheid of bij pensionering.
En in sommige gemeenten geven ze ook catechisatie.Hendrien schreef:In de meeste GGiN-gemeenten krijg je huisbezoek van een ouderling en een diaken. Dus daar zijn ze ook heel druk mee.Herman schreef:Er is nog een relatief grote groep onverzekerden. Dus de plaats van de diaconie is significant groter dan in ander kerkverbanden.
De diaconie is bijbels, een verzekering niet.Ambtenaar schreef:Een verzekering werkt zo dat een hele grote groep mensen geld in een pot stopt. Bij een calamiteit of ziekte worden de onkosten uit die pot betaald. Ik zie geen verschil met de diaconie, behalve dan dat er minder mensen bijdragen.eilander schreef: Uiteraard niet, hoe kom je bij deze conclusie?
Overigens off-topic.
Overigens betalen gemoedsbezwaarden extra belasting die door de overheid op een aparte rekening wordt gestort om eventuele ziektekosten te kunnen dekken of een uitkering te financieren in geval van werkloosheid of bij pensionering.
Maw is de diaconie een instelling van God, en verzekeren niet.