Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Inderdaad. De docenten zijn geen van allen geweldige theologen. Maar ooit hebben we een doctor gehad en dat was ook al geen succes.
Ze zullen het daar aan de Boezemsingel waarschijnlijk beter weten dan jij.DDD schreef:Het is een opleiding voor predikanten. Voor zover ik weet heeft ds. Schot nooit theologie gestudeerd of iets dergelijks. Dan is dat toch een aparte benoeming?
Ik hoef daarover geen discussie, verder.
En vergeet niet dat het daar om PRAKTISCHE toerusting gaat en niet om wetenschappelijke toerusting.
En juist voor het vak homiletiek lijkt Schot mij best geschikt. Zelf is hij homiletisch best sterk, en kan dat waarschijnlijk ook goed overbrengen naar studenten.
waarschijnlijk; lijkt; best sterk; waarschijnlijk
Laten we hopen dat de opleiding iets meer zekerheid biedt.
Beter een goede autodidact dan iemand die op zijn slofjes de universiteit gehaald heeft.Vorst schreef:waarschijnlijk; lijkt; best sterk; waarschijnlijk
Dat is waar.Posthoorn schreef:Beter een goede autodidact dan iemand die op zijn slofjes de universiteit gehaald heeft.Vorst schreef:waarschijnlijk; lijkt; best sterk; waarschijnlijk
En daarnaast: liever godsvrucht zonder wetenschap dan wetenschap zonder godsvrucht.
Al zou er uiteraard van een tegenstelling tussen die twee geen sprake moeten zijn, zoals Voetius al zei.
Maar wetenschap zonder godsvrucht heb ik gezien en ervaren in theologische opleidingen, en dat is werkelijk een woestijn. Het relativeert voor mij tenminste de wat pedante afkeuring van alles wat niet universitair heet.
Met al die kanttekeningen ben ik het eens, behalve die van Marion, maar die doen niets af aan wat ik schreef.
- Wandelende
- Inactief
Zou je deze vraag nog kunnen en willen beantwoorden, DDD?Wandelende schreef:Wat zou voor jou de meerwaarde zijn voor een benoeming via de GS?DDD schreef:Het is toch wel spijtig dat dit soort benoemingen niet door een synode plaatsvinden. Maar dat geheel terzijde. Het is ook nooit goed, natuurlijk. Er zijn altijd mensen die niet tevreden zijn over het geheel.
Maar het is mij nooit opgevallen dat ds. Schot een bijzondere kennis van de theologie heeft.
(~)
Persoonlijke vragen via PB aub
Wanneer het via GS loopt hebben alle predikanten de mogelijkheid (theoretisch) om docent te worden bij de theologisch school.
Wanneer het via GS loopt hebben alle predikanten de mogelijkheid (theoretisch) om docent te worden bij de theologisch school.
Zowel ds. Labee als ds. Schot, met alle respect voor hun ambt en persoon, zijn oud-Driestarianen en hebben in het reformatorisch onderwijs gediend, maar hebben nooit, zoals anderen wel, een theologische studie gevolgd.
Ds. C.J. meeuse, nu emeritus-predikant o.a. en ds. C. Sonnevelt, hebben wèl theologie gestudeerd en mogelijk nog wel meerdere predikanten.
Ds. C.J. meeuse, nu emeritus-predikant o.a. en ds. C. Sonnevelt, hebben wèl theologie gestudeerd en mogelijk nog wel meerdere predikanten.
Verklaar je nader. Jij weet het dus beter dan de mannen in de curatorenzaal?DDD schreef:Met al die kanttekeningen ben ik het eens, behalve die van Marion, maar die doen niets af aan wat ik schreef.
En de opleiding is dus niet praktisch gericht?
Tsjoh wat zielig.....Vorst schreef:waarschijnlijk; lijkt; best sterk; waarschijnlijk
En wat de laatste regel betreft, daar kun je vanuit gaan. Het is één van de betere zo niet de beste predikantsopleiding.
Geen ballast, maar praktijkgericht.
Dat mag je als zielig bestempelen hoor. Het ging erom dat er docenten zijn benoemd die niet direct professional zijn in het vak dat ze moeten gaan doceren. Jij probeert dadat te verdedigen maar komtg niet verder dan aannames.
Aangezien er maar tien predikantenopleidingen zijn, staan ze allemaal in de toptien. Dus ze doen het allemaal fantastisch. Is dit je redenatie ongeveer?Marion schreef: Tsjoh wat zielig.....
En wat de laatste regel betreft, daar kun je vanuit gaan. Het is één van de betere zo niet de beste predikantsopleiding.
Euhm, waaraan is het te meten? Is er onderzoek naar gedaan?Marion schreef:Tsjoh wat zielig.....Vorst schreef:waarschijnlijk; lijkt; best sterk; waarschijnlijk
Bron?Marion schreef:Tsjoh wat zielig.....Vorst schreef:waarschijnlijk; lijkt; best sterk; waarschijnlijk
Ik betwijfel namelijk ten zeerste jouw stelling. Ik heb pas sinds kort vernomen dat een ieder die toegelaten is tot deze opleiding les krijgt op zijn eigen niveau. Dus in hoeverre er dan sprake is van een gedegen onderwijs, kan je je afvragen.