GerGem Kruiningen

Bruna

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Bruna »

Opheusden schreef:Ik denk dat er nog heel wat mensen bij zullen komen. Heb gehoord dat het dorpshuis met kerst heel vol was.
Het is zelfs reëel dat er straks meer mensen zullen zitten bij de VGG dan bij de GG.
Er is denk ik ook heel veel onkunde bij de mensen die over zijn gegaan.
Eens met @Tom dat dit gebouw met genoemde aantallen van 250 al heel vol is.
Als we dan nagaan dat Kruiningen een kleine 1200 (doop)leden had is de opmerking van @Opheusden een beetje overdreven mijn inziens.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Jongere

Bericht door Jongere »

Laten we nou niet gaan (mee)tellen...
De gunst van de Heere en evenmin Zijn zegen kunnen we aflezen aan aantallen. Of het nu gaat om leden of euro's. Andersom evenmin overigens: het ontbreken van deze dingen is niet per definitie een teken van Zijn ongenoegen.
Met al het gespeculeer over cijfers en aantallen gaan we alleen maar mee in het idee van een kerk waarin het om mensen draait.
Marion

Bericht door Marion »

Met alle respect verder, maar als wijlen Ds. Klok nu een poging had gedaan om Bredeweg in te lijven in OGGiN, dan had het meer draagkracht gehad, als wanneer Ds. Zwartbol dat doet. Ik heb niet de indruk dat hij nu zo'n richtingbepalend man is in de OGGiN.
Persoonlijk hoop ik toch dat Ds. Bredeweg weer terug komt naar de GG. Natuurlijk wel in een rechte weg, maar wat mij betreft is het met schuldbelijdenis en tekenen van boetvaardigheid en betering des levens vergeven en vergeten. (al zal het laatste natuurlijk moeilijk zijn)
DDD

Bericht door DDD »

Jongere schreef:Laten we nou niet gaan (mee)tellen...
De gunst van de Heere en evenmin Zijn zegen kunnen we aflezen aan aantallen. Of het nu gaat om leden of euro's. Andersom evenmin overigens: het ontbreken van deze dingen is niet per definitie een teken van Zijn ongenoegen.
Met al het gespeculeer over cijfers en aantallen gaan we alleen maar mee in het idee van een kerk waarin het om mensen draait.
Er zijn ook kerken waarin dat het geval is. Dat blijkt wel.
DDD

Bericht door DDD »

Marion schreef:Met alle respect verder, maar als wijlen Ds. Klok nu een poging had gedaan om Bredeweg in te lijven in OGGiN, dan had het meer draagkracht gehad, als wanneer Ds. Zwartbol dat doet. Ik heb niet de indruk dat hij nu zo'n richtingbepalend man is in de OGGiN.
Persoonlijk hoop ik toch dat Ds. Bredeweg weer terug komt naar de GG. Natuurlijk wel in een rechte weg, maar wat mij betreft is het met schuldbelijdenis en tekenen van boetvaardigheid en betering des levens vergeven en vergeten. (al zal het laatste natuurlijk moeilijk zijn)
Hoe kom je er eigenlijk bij dat ds. Zwartbol dat zou doen? Ik vind het trouwens wel wat onaardig opgeschreven, maar zo zal het niet bedoeld zijn.
mark1985

Bericht door mark1985 »

Heb de preken allemaal gehoord, maar is echt geen OGG hoor. Al is hij niet licht GG.
Wat ik me afvraag:
*woon dominee nog in huis van de GG?
*zijn er nog vergaderingen met leden GG?

Kerkbouw zou niet onmogelijk zijn, als er al €190.000 wordt opgehaald met dankdag.
DDD

Bericht door DDD »

mark1985 schreef:Heb de preken allemaal gehoord, maar is echt geen OGG hoor. Al is hij niet licht GG.
Wat ik me afvraag:
*woon dominee nog in huis van de GG?
*zijn er nog vergaderingen met leden GG?

Kerkbouw zou niet onmogelijk zijn, als er al €190.000 wordt opgehaald met dankdag.
Wat bedoel je daarmee? Hij praat een beetje zeurderig/vermoeid en misschien een beetje in dialect, maar niet raar genoeg voor de OGG? Is dat een criterium dan?

Of gaat het om de inhoud? Ik begreep altijd dat er geen leerverschil is tussen GG en OGGiN. De keren dat ik daar geweest ben, heb ik nooit een leerverschil gehoord. Maar ik ben niet goed ingevoerd.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Marion schreef:Met alle respect verder, maar als wijlen Ds. Klok nu een poging had gedaan om Bredeweg in te lijven in OGGiN, dan had het meer draagkracht gehad, als wanneer Ds. Zwartbol dat doet. Ik heb niet de indruk dat hij nu zo'n richtingbepalend man is in de OGGiN.
Ik heb geen flauw idee of dit in de OGGiN een wens is. Maar je indruk over de positie van ds. Zwartbol in dit kerkverband is echt niet juist.
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

DDD schreef:Ik begreep altijd dat er geen leerverschil is tussen GG en OGGiN. De keren dat ik daar geweest ben, heb ik nooit een leerverschil gehoord. Maar ik ben niet goed ingevoerd.
Volgens mij zijn die verschillen aanzienlijk. Zie ook de boeken die daar een tijdje terug over verschenen zijn. Als ik die lees en de reacties daarop van de kant van de GG en de GGiN lijkt het mij onwaarschijnlijk dat een recalcitrante ex-GG-er zo maar even in de OGGiN kan instromen.
Laatst gewijzigd door Mona Lisa op 05 jan 2018, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mona Lisa schreef:
DDD schreef:Ik begreep altijd dat er geen leerverschil is tussen GG en OGGiN. De keren dat ik daar geweest ben, heb ik nooit een leerverschil gehoord. Maar ik ben niet goed ingevoerd.
Volgens mij zijn die verschillen aanzienlijk. Zie ook de boeken die daar een tijdje terug over verschenen zijn. Als ik die lees en de reacties daarop van de kant van de GG en de GGiN lijkt het mij onwaarschijnlijk dat een recalcitrante GG-er zo maar even in de OGGiN kan instromen.
'De boeken'? Welke bedoel je? Als je die van ds. Kort bedoelt: dit is geenszins een vertolking van het OGGiN-gedachtengoed.
Marion

Bericht door Marion »

eilander schreef:
Ik heb geen flauw idee of dit in de OGGiN een wens is. Maar je indruk over de positie van ds. Zwartbol in dit kerkverband is echt niet juist.
Excuus dan voor mijn verkeerde indruk.
Maar hoe dan ook......Bredeweg en OGGiN lijkt me geen goede match.
Als het nu Ds. v. Boven was, zou het een stuk makkelijker gaan.
Maar die zal nooit zulke stappen zetten als ds. Bredeweg. Een heel ander persoon.
mark1985

Bericht door mark1985 »

Het gaat niet om zeurderig (dit slaat ook nergens op trouwens ) maar gewoon manier preken etc. Maar de tijd zal het leren.

Zouden dominees GG nu echt niet meer met ds Bredeweg praten? Ds. De Wit en van Krimpen zijn toch vrienden.
Moderamen

Bericht door Moderamen »

mark1985 schreef: Zouden dominees GG nu echt niet meer met ds Bredeweg praten?
Dat heeft toch niemand hier beweerd? Dat doet er ook allemaal niet echt toe.
DDD

Bericht door DDD »

Wat is de manier van preken dan, als je het niet zeurderig noemt? Je kunt daar dan toch van omschrijven waarom de stijl niet zou voldoen aan de normen?

Overigens vind ik de toon wel degelijk erg vermoeiend en zeurderig. Maar je zou het ook melancholisch-zangerig kunnen noemen, als je zeurderig een onnodig negatieve kwalificatie vindt.
mirjam
Verbannen

Bericht door mirjam »

Je kunt natuurlijk ook altijd wat te zeuren hebben, DDD. Hoe praat jij eigenlijk?
Plaats reactie