Die begrijp ik niet. Op het zoeken volgt toch het vinden, als het goed is? Dus dan kom je toch verder?Jeremiah schreef:"aangezien wij ons leven buiten ons zelf in Jezus Christus zoeken, zo bekennen wij daarmede, dat wij midden in den dood liggen."
Als je verder komt, is dat net te ver.
Ds J. van Catsburg
Gelezen, gedacht, gehoord...
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Dat wordt natuurlijk ook bedoeld. Hoewel het ook wel een steeds-weer zoeken is, kun je een vergelijking maken met hoe wij dit van gewone dingen ook zeggen: 'als je de betekenis van dat woord wilt weten, moet je even in Van Dale zoeken'. Je erkent dat je de betekenis niet weet, vandaar dat je in Van Dale het antwoord zoekt.ejvl schreef:Die begrijp ik niet. Op het zoeken volgt toch het vinden, als het goed is? Dus dan kom je toch verder?Jeremiah schreef:"aangezien wij ons leven buiten ons zelf in Jezus Christus zoeken, zo bekennen wij daarmede, dat wij midden in den dood liggen."
Als je verder komt, is dat net te ver.
Ds J. van Catsburg
Iedereen beseft dan heus wel dat je niet de rest van de tijd in een boek zit te bladeren zonder iets te vinden.
Nogmaals: het gaat niet helemaal op.
Dit citaat is vooral bedoelt om de afsterving van de oude mens te benadrukken. Ik denk dus dat ds. Catsurg wil zeggen dat een christen nooit verder komt dan 'midden in de dood te liggen'.
Dat is juist.
Als het echter alleen bij dit citaat blijft, dan valt wel ernstig te twijfelen aan leerzuiverheid, want wat moeten we dan met datgene wat de HC de opstanding van de nieuwe mens noemt. Of wat betekent de inzet van Paulus dan in Kolossenzen 3 vers 1?
Dat is juist.
Als het echter alleen bij dit citaat blijft, dan valt wel ernstig te twijfelen aan leerzuiverheid, want wat moeten we dan met datgene wat de HC de opstanding van de nieuwe mens noemt. Of wat betekent de inzet van Paulus dan in Kolossenzen 3 vers 1?
Tenzij dat een mens wederom geboren wordt... Ik geloof dat ds. Catsburg het hier goed uitdrukt.Herman schreef:Dit citaat is vooral bedoelt om de afsterving van de oude mens te benadrukken. Ik denk dus dat ds. Catsurg wil zeggen dat een christen nooit verder komt dan 'midden in de dood te liggen'.
Dat is juist.
We weten verder wel dat er nog een mogelijk is... Althans verstandelijk. Anderzijds geloof ik ook dat een ontdekt mens ook die mogelijkheid niet ziet. Ik zou de hele preek/meditatie wel willen lezen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Echt ontdekt ben je pas, als je het eigendom van Christus bent geworden. En daarvan zegt de Heidelberger Catechismus o.a. dat Hij mij door Zijn Heilige Geest van het eeuwige leven verzekert. Dan ben je zelf niet verder gekomen, maar de Heere heeft je wel verder gebracht namelijk vanuit de dood tot het leven. Wie de Zoon heeft, heeft het leven.-DIA- schreef:Tenzij dat een mens wederom geboren wordt... Ik geloof dat ds. Catsburg het hier goed uitdrukt.Herman schreef:Dit citaat is vooral bedoelt om de afsterving van de oude mens te benadrukken. Ik denk dus dat ds. Catsurg wil zeggen dat een christen nooit verder komt dan 'midden in de dood te liggen'.
Dat is juist.
We weten verder wel dat er nog een mogelijk is... Althans verstandelijk. Anderzijds geloof ik ook dat een ontdekt mens ook die mogelijkheid niet ziet. Ik zou de hele preek/meditatie wel willen lezen.
Maar wanneer ontdek je dan dat je verloren bent? Ik geloof toch dat elk waar gelovige eerst zijn verlorenheid en dat naar recht, gaat leren. We zijn tegenwoordig net als de oude hervormde kerken die de we door de Afscheiding moesten verlaten. Want daar wist men ook niet meer dat een mens verloren lag. Ik geloof dat er in de kerken meer niet gezegd wordt dan dat er gezegd wordt.Ditbenik schreef:Echt ontdekt ben je pas, als je het eigendom van Christus bent geworden. En daarvan zegt de Heidelberger Catechismus o.a. dat Hij mij door Zijn Heilige Geest van het eeuwige leven verzekert. Dan ben je zelf niet verder gekomen, maar de Heere heeft je wel verder gebracht namelijk vanuit de dood tot het leven. Wie de Zoon heeft, heeft het leven.-DIA- schreef:Tenzij dat een mens wederom geboren wordt... Ik geloof dat ds. Catsburg het hier goed uitdrukt.Herman schreef:Dit citaat is vooral bedoelt om de afsterving van de oude mens te benadrukken. Ik denk dus dat ds. Catsurg wil zeggen dat een christen nooit verder komt dan 'midden in de dood te liggen'.
Dat is juist.
Dat is dan vast de reden waarom ik nog steeds hervormd ben-DIA- schreef:Maar wanneer ontdek je dan dat je verloren bent? Ik geloof toch dat elk waar gelovige eerst zijn verlorenheid en dat naar recht, gaat leren. We zijn tegenwoordig net als de oude hervormde kerken die de we door de Afscheiding moesten verlaten. Want daar wist men ook niet meer dat een mens verloren lag. Ik geloof dat er in de kerken meer niet gezegd wordt dan dat er gezegd wordt.Ditbenik schreef:Echt ontdekt ben je pas, als je het eigendom van Christus bent geworden. En daarvan zegt de Heidelberger Catechismus o.a. dat Hij mij door Zijn Heilige Geest van het eeuwige leven verzekert. Dan ben je zelf niet verder gekomen, maar de Heere heeft je wel verder gebracht namelijk vanuit de dood tot het leven. Wie de Zoon heeft, heeft het leven.-DIA- schreef:Tenzij dat een mens wederom geboren wordt... Ik geloof dat ds. Catsburg het hier goed uitdrukt.Herman schreef:Dit citaat is vooral bedoelt om de afsterving van de oude mens te benadrukken. Ik denk dus dat ds. Catsurg wil zeggen dat een christen nooit verder komt dan 'midden in de dood te liggen'.
Dat is juist.

Het begon allemaal met een citaat van de hervormde ds. Catsburg, he?Ditbenik schreef:Dat is dan vast de reden waarom ik nog steeds hervormd ben.
Op deze bladzijde staan citaten van verschillende schrijvers over dit onderwerp, http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... &start=180-DIA- schreef:Maar wanneer ontdek je dan dat je verloren bent? Ik geloof toch dat elk waar gelovige eerst zijn verlorenheid en dat naar recht, gaat leren. We zijn tegenwoordig net als de oude hervormde kerken die de we door de Afscheiding moesten verlaten. Want daar wist men ook niet meer dat een mens verloren lag. Ik geloof dat er in de kerken meer niet gezegd wordt dan dat er gezegd wordt.Ditbenik schreef:Echt ontdekt ben je pas, als je het eigendom van Christus bent geworden. En daarvan zegt de Heidelberger Catechismus o.a. dat Hij mij door Zijn Heilige Geest van het eeuwige leven verzekert. Dan ben je zelf niet verder gekomen, maar de Heere heeft je wel verder gebracht namelijk vanuit de dood tot het leven. Wie de Zoon heeft, heeft het leven.-DIA- schreef:Tenzij dat een mens wederom geboren wordt... Ik geloof dat ds. Catsburg het hier goed uitdrukt.Herman schreef:Dit citaat is vooral bedoelt om de afsterving van de oude mens te benadrukken. Ik denk dus dat ds. Catsurg wil zeggen dat een christen nooit verder komt dan 'midden in de dood te liggen'.
Dat is juist.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Christus moet zeker verkondigd worden!! Maar enkel en alleen Christus prediken is niet bijbels. Hoe vreemd dat ook mag klinken. Eerst moet de zonde aangewezen worden, daarna Christus. Dat men dat eerste tegenwoordig liever buiten de prediking laat is niets anders dan mensen misleiden.Ditbenik schreef: Dat is dan vast de reden waarom ik nog steeds hervormd ben. Ik geloof namelijk dat in de prediking Christus verkondigd moet worden en Christus alleen. In Hem ligt alles wat we nodig hebben. Aan de voet van het kruis ontdek je pas echt wat het betekent om gezondigd te hebben.
Opnieuw prijst Christus Johannes als Zijn voorloper, die de Weg voor Hem bereid heeft (Mat. 11:10). Hij is de morgenster die de Zon der gerechtigheid is voorgegaan. Om deze heilige man voldoende te eren, stelt Christus hem niet alleen op één lijn met de voornaamste van de profeten, maar geeft Hij hem zelfs een hogere plaats. “Wat zijt gij uitgegaan te zien? Een profeet? Ja, Ik zeg 11, 00k veel meer dan een profeet” (Mat. 11:9). “Onder degenen die van vrouwen geboren zijn, is niemand opgestaan meerder dan Johannes de Doper” (Mat. 11:11). Hij was uitnemend, zowel vanwege de waardigheid van zijn werk als vanwege de helderheid van zijn leer. En zo wordt onze tekst ingeluid: “Van de dagen van Johannes de Doper tot nu toe, wordt het Koninkrijk der hemelen geweld aangedaan, en de geweldigers nemen hetzelve met geweld.” In deze woorden vinden we eerst het voorwoord of de inleiding: “Van de dagen van Johannes de Doper tot nu toe.” Johannes de Doper was een vurige prediker, een Boanerges of zoon des Donders. Na zijn prediking begonnen mensen te ontwaken uit hun zonden.
Leer hieruit welke prediking waarschijnlijk het meest goed zal doen, namelijk de prediking die een uitwerking heeft op het geweten van de mens. Johannes de Doper verhief zijn stem als een trompet; hij verkondigde de leer der bekering met kracht. “Bekeert u; want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen” (Mat. 3:2). Hij kwam met een openlijke afkeuring en veroordeling van de zonde van de mensen en daarna predikte hij hun Christus. Eerst gaf hij hun de edik van de wet; daarna de wijn van het Evangelie. Dit was de prediking die mensen ijverig naar de hemel! deed zoeken. Johannes predikte niet zozeer om te behagen, maar om tot nut te zijn. Hij wilde liever de zonden van de mensen aan het licht brengen dan zijn eigen welsprekendheid menen. De beste spiegel is niet dc spiegel die het meest verguld is, maar de spiegel die de Incest getrouwe weergave van het gezicht geeft. We moeten ons het liefst stellen onder een prediking die ons het best aan onze zonden ontdekt en toont wat er in ons hart woont. Johannes de Doper was en brandend en schijnend licht, Hij brandde in zijn leer en scheen in zijn leven en zo bewoog hij mensen om naar de hemel te zoeken.
Het is de grootste weldaad om te verkeren onder een ontdekkende prediking. Als iemand een ernstige wond had, zou hij willen dat die tot op de bodem werd onderzocht. Wie zou dan niet blij zijn, als zijn ziel zo werd onderzocht dat het tot behoud kan zijn?
Thomas Watson
Je maakt een karikatuur van de Christusprediking wanneer je beweert dat dan de zonde niet aangewezen wordt. Juist wanneer Christus verkondigd wordt, wordt de zonde totaal en radicaal afwezen en afgesneden. Vandaar ook dat Christusprediking zoveel vijandschap oproept. Dat kunnen we afdoen met opmerkingen als 'zo'n Jezusmannetje' enz. Waar Christus centraal staat blijft van de mens niets over. Waar de mens en zijn zonde(kennis) centraal staat, blijft van Christus niets over.Jeremiah schreef:Christus moet zeker verkondigd worden!! Maar enkel en alleen Christus prediken is niet bijbels. Hoe vreemd dat ook mag klinken. Eerst moet de zonde aangewezen worden, daarna Christus. Dat men dat eerste tegenwoordig liever buiten de prediking laat is niets anders dan mensen misleiden.Ditbenik schreef: Dat is dan vast de reden waarom ik nog steeds hervormd ben. Ik geloof namelijk dat in de prediking Christus verkondigd moet worden en Christus alleen. In Hem ligt alles wat we nodig hebben. Aan de voet van het kruis ontdek je pas echt wat het betekent om gezondigd te hebben.
@Jeremiah Ditbenik doelt - denk ik - niet op het aanwijzen van de zonde, maar het beschrijven van de weg van de zondaar.
Helemaal juist. Bedankt voor de aanvulling.Moderamen schreef:@Jeremiah Ditbenik doelt - denk ik - niet op het aanwijzen van de zonde, maar het beschrijven van de weg van de zondaar.
HIER boven scheiden de wegen: Twee wegen: Eentje zonder ellendekennis en eentje die door de diepte gaat, wat een volk in de diepte verkerend meest zelf niet kan bekijken. Toch is dat de praktijk.
Zie ook gelijkenis van de twee bouwers.
Hier is een preek die de eerste beginselen duidelijk uiteenzet, alleen we moeten wel oren ontvangen om te horen.
http://kerkdienstgemist.nl/assets/14363 ... k525uSosvZ
Luistert goed en aandachtig en met eerbied en biddend, en zegt of dit niet waar is?
Zie ook gelijkenis van de twee bouwers.
Hier is een preek die de eerste beginselen duidelijk uiteenzet, alleen we moeten wel oren ontvangen om te horen.
http://kerkdienstgemist.nl/assets/14363 ... k525uSosvZ
Luistert goed en aandachtig en met eerbied en biddend, en zegt of dit niet waar is?
En juist over de praktijk van de Weg, daar hoor ik vaak niet veel van.Ditbenik schreef:Helemaal juist. Bedankt voor de aanvulling.Moderamen schreef:@Jeremiah Ditbenik doelt - denk ik - niet op het aanwijzen van de zonde, maar het beschrijven van de weg van de zondaar.
Ik zou sorry willen zeggen, maar helaas, dat kan hier niet.
De onderscheiden gangen die God houdt met een zondaar wordt veel over gezwegen,
of het zijn van die standaarduitdrukkingen. Helaas!