JCRyle schreef:Dit is niet juist. Niet Ds. Bredeweg heeft de zaak in de openbaarheid gebracht, maar dat hebben Jansen en Co zelf gedaan. De familie beweert inderdaad het tegenovergestelde, maar dat is feitelijk niet juist aangezien Jansen naar de wereldlijke rechter gestapt is (daarmee de kerkelijke weg veronachtzaamd heeft) en zo is de zaak Kruiningen openbaar geworden.En als je de reacties van Jansen en Co leest, dan zie je allemaal zaken naar boven komen die met de casus niet van doen hadden.DDD schreef:Deze uitspraak heb je ten onrechte niet onderbouwd en is ook onjuist. Natuurlijk heeft de classis de zaak niet onder controle. Maar als buitenstaander kan ik wel vaststellen dat het niet de familie Jansen was, die hierin de openbaarheid zocht.JCRyle schreef: Het zegt helemaal niet veel, dan alleen dat de classis in de zaak geen recht heeft gedaan en de zaak niet onder controle heeft. Mijn inziens zeggen de reacties van Jansen en Co meer, maar dat geheel terzijde.
Ben jij eigenlijk lid geworden van dit forum vanwege dit onderwerp? Je uitspraken hierover zijn op zijn minst opmerkelijk.
@ Erasmiaan:
Dat staat gewoon in de krant, afgezien van de hulp van de PS. Maar dat is toch de gewone manier van doen bij zulke moeilijke besluiten? Of er komen deputaten aan te pas, of allebei.
JCRyle wat je misschien niet weet is dat de appellant dit op advies van andere dominees gedaan hebben. Dit stond ook in de brief die gisterenmiddag aan alle leden verstuurd is, de dominee schrijft daarbij dat hij het die 2 dominees kwalijk neemt dat zij dat advies gegeven hebben. Het advies is denk ik mede gegeven omdat een kerkenraad eerst een zaak moet behandelen en het daarna pas naar de classis kan. De classis was deels (de spanning was binnen sommige families maar ook binnen de kerkenraad al behoorlijk opgelopen) op de hoogte maar de kerkenraad wilde de klacht niet in behandeling nemen, daarmee kon de appelant niet naar de classis stappen en kon de classis kerkrechtelijk gezien ook weinig doen. Enkele dagen voor de uitspraak van de rechter heeft de kerkenraad alsnog het dossier naar de classis gestuurd, echter was het toen al te laat om het dossier nog te behandelen op de reguliere classisvergadering, vandaar dat er toen direct een nieuwe classisvergadering bijeengeroepen is.