GerGem Kruiningen

refo

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door refo »

Curie schreef:
Tom schreef:Op welke info uit mijn post doel je?
Het feit dat voormalig predikant de besluitvorming gefrustreerd heeft is terug te vinden in dit topic en in Kruiningen bekend.
Lijkt me evident gezien deze informatie nergens is terug te lezen in het nieuws.
Wat lijkt je evident?
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Luther schreef:
JCRyle schreef:Dat Ds. Bredeweg een direct appel gedaan heeft op de PS is mijn inziens te wijten aan de trage besluitvorming van de classis. Het besluit is al enige weken bekend bij zowel de kerkenraad (incl. predikant) als bij de familie Jansen. Dit heeft het proces van beheersing niet echt bevorderd, dat is duidelijk gebleken.
Dit is feitelijk onjuist. Er zou morgen een finaal besluit vallen, terwijl er de vorige zitting vooral aanwijzingen zijn gegeven, hoe predikant en kerkenraad met de classisrapportage zou moeten omgaan. De eerste mogelijkheid om kerkordelijk in appèl te gaan, zou dus na het besluit van morgen zijn geweest.

Wat de snelheid betreft heb je zeker wel een punt. Maar dat geldt in vrijwel alle gevallen waarin sprake is van een kerkelijke weg of tuchtprocedure. Daarin is de laatste 100 jaar ook weinig in gewijzigd en gezien de druk die de burgerlijke rechter daarop inmiddels uitoefent, zou het goed zijn om te bezien of de kerkelijke weg korter en/of sneller ingericht kan worden.
Nee hoor het besluit is sinds 11/12 oktober al bekend, aangezien de classis toen al uitspraken heeft gedaan. De daarop volgende vergaderingen (incl. morgen) zou er verdere besluitvorming plaatsvinden wat met name ging over het 'hoe'. Overigens wordt er net gedaan alsof alleen de predikant en een deel van de kerkenraad zich niet konden vereenzelvigen met het classis-rapport, maar dat is onjuist. Het blijvende deel van de kerkenraad is het er ook niet mee eens (zie persbericht).

In ieder geval heeft men aan de Theologische School wat te doen, namelijk het aanleren van crisisbeheersing. Dat is wel duidelijk geworden na de debacles rond de zaken Kruiningen en Ridderkerk.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Tom schreef:Op welke info uit mijn post doel je?
Het feit dat voormalig predikant de besluitvorming gefrustreerd heeft is terug te vinden in dit topic en in Kruiningen bekend.
Alles wat ik heb laten staan.
Na veel én lang onderzoek, met (indirect) behulp van PS is men alsnog tot deze conclusie gekomen dat Bredeweg totaal fout zat. Vervolgens heeft men een optie geboden om alles op te lossen.
Proces heeft voornamelijk lang geduurd doordat voormalig predikant en kerkenraad de vergaderingen en besluiten gefrustreerd heeft.
Dit is geen informatie die al naar buiten is geweest, sorry. Als het straatnieuws is, zou het hier niet als feit gepresenteerd mogen worden.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Tom schreef:JCRyle, je moet jezelf even beseffen dat de classis alles op alles heeft gesteld om predikant te behouden. Na veel én lang onderzoek, met (indirect) behulp van PS is men alsnog tot deze conclusie gekomen dat Bredeweg totaal fout zat. Vervolgens heeft men een optie geboden om alles op te lossen.
Wat Jansen allemaal de wereld ingooit maakt qua dat besluit niet uit, al hadden ze het kerkgebouw in brand gestoken en een bom op de pastorie gegooid: dat doet niks af aan het feit dat de voormalig predikant fout zat.

Uit de gedragingen van die familie kan je al helemaal niet de conclusie trekken dat de classis iets verkeerds heeft gedaan. Daar ligt geen causaal verband tussen.

Proces heeft voornamelijk lang geduurd doordat voormalig predikant en kerkenraad de vergaderingen en besluiten gefrustreerd heeft. Als jij naar de rechtbank gaat duurt dat ook bijzonder lang voordat er vonnis ligt.
Het beeld dat je hier schets is vermoedelijk uit je dikke duim gezogen. Als je de reacties van Ds. Bredeweg en van de familie Jansen tot je neemt, kom je met enige relativering tot andere conclusies.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

JCRyle schreef:Dat Ds. Bredeweg een direct appel gedaan heeft op de PS is mijn inziens te wijten aan de trage besluitvorming van de classis.
Dat is niet geloofwaardig. Het is veel geloofwaardiger dat ds. Bredeweg het niet eens was met de voorlopige besluiten en koste wat kost een definitief besluit in zijn nadeel wilde voorkomen. Daaruit volgt ook dat hij zijn lidmaatschap heeft opgezegd nog voordat de classis uitspraak deed. (Want die twee extra dagen wachten konden er anders nog wel bij.)
Het besluit is al enige weken bekend bij zowel de kerkenraad (incl. predikant) als bij de familie Jansen. Dit heeft het proces van beheersing niet echt bevorderd, dat is duidelijk gebleken.
Mijn taxatie is dat het uitstel vooral te wijten is geweest aan de wens om in een keer ook afspraken te maken over het vervolg (wel/geen schuldbelijdenis en wel/geen andere ambtelijke consequenties). Deze afspraken bleken uiteindelijk niet mogelijk. Het lijkt mij niet dat dit de classis te verwijten valt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

JCRyle schreef:In ieder geval heeft men aan de Theologische School wat te doen, namelijk het aanleren van crisisbeheersing. Dat is wel duidelijk geworden na de debacles rond de zaken Kruiningen en Ridderkerk.
Wat erg dat je hier alleen spreekt over crisisbeheersing.
Het is veel belangrijker en zinvoller om te spreken over persoonlijkheidsvorming. Daar gaat het in beide zaken geheel op mis.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Leon

Bericht door Leon »

De classis kan misschien verweten worden dat het te lang heeft geduurd. Maar wij weten ook daar de reden niet van. Je moet in gedachten houden dat er een dik dossier grondig doorgenomen moet worden, deelnemende ambtsdragers aan het moderamen hebben daarnaast misschien wel hun werk, gezin etc.

Of ds. Bredeweg in zijn feitenrelaas gelijk heeft, kan en wil ik ook niet beoordelen en is ook niet voor ons om daar een oordeel over te vormen. Feit is dat beide partijen fouten hebben gemaakt. De familie Jansen heeft misschien meer bewijsbare feiten kunnen aandragen dan ds. Bredeweg. De classis kan dan ook niet anders, dan over bewijsbare feiten en gegronde argumenten een oordeel vellen en een eventuele tuchtmaatregel op te leggen.

Ik vind het verdrietig dat ds. Bredeweg deze stap heeft gezet en zich niet onder de kerkelijke tucht heeft willen onderwerpen, ondanks het vermeende onrecht. Mocht deze tucht onterecht zijn opgelegd, dan nog beloofd de Heere Zijn zegen: Zalig zijt gij, als u de mensen smaden, en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken, om Mijnentwil (Matth. 5:11). Want het gaat toch om de eer van God!? De tucht is een liefdevolle bestraffing. Een overwinningsgevoel moet daar ver vandaan blijven.

Het oordeel over deze hele zaak laat ik dan liever over aan de Heere zelf. Geef het over aan Dien, Die rechtvaardiglijk oordeelt (1 Petrus 2:23). Eenmaal zal het recht toch boven komen en ik hoop dat alle betrokken partijen dat toch eens in willen zien.

Ik hoop en bid dat ds. Bredeweg zijn besluit heroverweegt en zich alsnog onder de kerkelijke tucht te willen zetten, ook al voelt dat als een verliezen. Ik weet zeker dat je daar meer mee wint dan op het eerste gezicht lijkt. Er is bij God (in de tijd) altijd een weg terug en bij Hem zijn alle dingen mogelijk.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Luther schreef:
JCRyle schreef:In ieder geval heeft men aan de Theologische School wat te doen, namelijk het aanleren van crisisbeheersing. Dat is wel duidelijk geworden na de debacles rond de zaken Kruiningen en Ridderkerk.
Het is veel belangrijker en zinvoller om te spreken over persoonlijkheidsvorming. Daar gaat het in beide zaken geheel op mis.
Waarmee ook de curatoriumdiscussie weer opgestart kan worden - want daar laat men mensen toe die voor het predikantschap misschien wel helemaal niet geschikt zijn, gelet op hun persoonlijkheidsstructuur.
~~Soli Deo Gloria~~
JCRyle

Bericht door JCRyle »

DDD schreef:
JCRyle schreef: Het zegt helemaal niet veel, dan alleen dat de classis in de zaak geen recht heeft gedaan en de zaak niet onder controle heeft. Mijn inziens zeggen de reacties van Jansen en Co meer, maar dat geheel terzijde.
Deze uitspraak heb je ten onrechte niet onderbouwd en is ook onjuist. Natuurlijk heeft de classis de zaak niet onder controle. Maar als buitenstaander kan ik wel vaststellen dat het niet de familie Jansen was, die hierin de openbaarheid zocht.

Ben jij eigenlijk lid geworden van dit forum vanwege dit onderwerp? Je uitspraken hierover zijn op zijn minst opmerkelijk.

@ Erasmiaan:
Dat staat gewoon in de krant, afgezien van de hulp van de PS. Maar dat is toch de gewone manier van doen bij zulke moeilijke besluiten? Of er komen deputaten aan te pas, of allebei.
Dit is niet juist. Niet Ds. Bredeweg heeft de zaak in de openbaarheid gebracht, maar dat hebben Jansen en Co zelf gedaan. De familie beweert inderdaad het tegenovergestelde, maar dat is feitelijk niet juist aangezien Jansen naar de wereldlijke rechter gestapt is (daarmee de kerkelijke weg veronachtzaamd heeft) en zo is de zaak Kruiningen openbaar geworden.En als je de reacties van Jansen en Co leest, dan zie je allemaal zaken naar boven komen die met de casus niet van doen hadden.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
Luther schreef:
Waarmee ook de curatoriumdiscussie weer opgestart kan worden - want daar laat men mensen toe die voor het predikantschap misschien wel helemaal niet geschikt zijn, gelet op hun persoonlijkheidsstructuur.
Dat er ook naar persoonlijkheid gekeken wordt, lijkt mij zinvol. Maar nu trek je de m.i. voorbarige conclusie dat dit door het curatorium voorkomen had kunnen worden. Dat lijkt mij twijfelachtig: ook in andere kerken kan dit voorkomen, en ook in het bedrijfsleven komt het voor dat iemand achteraf niet geschikt blijkt te zijn - of een ernstige fout maakt.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Zonderling schreef:
JCRyle schreef:Dat Ds. Bredeweg een direct appel gedaan heeft op de PS is mijn inziens te wijten aan de trage besluitvorming van de classis.
Dat is niet geloofwaardig. Het is veel geloofwaardiger dat ds. Bredeweg het niet eens was met de voorlopige besluiten en koste wat kost een definitief besluit in zijn nadeel wilde voorkomen. Daaruit volgt ook dat hij zijn lidmaatschap heeft opgezegd nog voordat de classis uitspraak deed. (Want die twee extra dagen wachten konden er anders nog wel bij.)
Het besluit is al enige weken bekend bij zowel de kerkenraad (incl. predikant) als bij de familie Jansen. Dit heeft het proces van beheersing niet echt bevorderd, dat is duidelijk gebleken.
Mijn taxatie is dat het uitstel vooral te wijten is geweest aan de wens om in een keer ook afspraken te maken over het vervolg (wel/geen schuldbelijdenis en wel/geen andere ambtelijke consequenties). Deze afspraken bleken uiteindelijk niet mogelijk. Het lijkt mij niet dat dit de classis te verwijten valt.
Dat Ds. Bredeweg het niet eens is met het classisbesluit is duidelijk. Daar heeft hij ook op gewezen in het persbericht en gemeentelijke toelichting. Daarnaast heeft hij zijn moeiten ten opzichte van de totstandkoming van het classis-rapport kenbaar gemaakt. Maar dat neemt mijn visie niet weg dat het directe appel van Ds. Bredeweg te wijten is aan de trage besluitvorming. 11 en 12 oktober zijn er al uitspraken gedaan in de zaak Kruiningen. Het besluit was dus bekend bij de betrokkenen. Alleen over het 'hoe' heeft men vervolgens een maand lang gedaan.

En wat betreft je taxatie. ik weet niet of je dat zo stellen kan, aangezien in de berichtgeving duidelijk blijkt dat het eerder voorwaarden waren. De kerkenraad (incl. predikant) had zich er naar te voegen, zo niet dan had dit verdere gevolgen. Daarmee bevorder je geen eerlijke procedure mijn inziens.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Luther schreef:
Daarmee vind ik dat je een te zwaar waardeoordeel uitspreekt, die jij en ik niet toekomen. Reeds eerder deed huisman ook al een uitspraak in deze trant. En daar neem ik ten zeerste afstand van.
Mara

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef: Waarmee ook de curatoriumdiscussie weer opgestart kan worden - want daar laat men mensen toe die voor het predikantschap misschien wel helemaal niet geschikt zijn, gelet op hun persoonlijkheidsstructuur.
Dat zou heel veel leed en verdriet voorkomen!
eilander schreef:Maar nu trek je de m.i. voorbarige conclusie dat dit door het curatorium voorkomen had kunnen worden. Dat lijkt mij twijfelachtig: ook in andere kerken kan dit voorkomen, en ook in het bedrijfsleven komt het voor dat iemand achteraf niet geschikt blijkt te zijn - of een ernstige fout maakt.
In een bedrijf trekt de Raad van Commissarissen of de Raad van Bestuur dan tijdig aan de noodrem.
Ik denk dat we nu allemaal toch het gevoel hebben dat een dominee heel ver kan gaan, alvorens er iemand echt ingrijpt. En dan is het al kapot. Daar zijn de schrijnende voorbeelden van.
Ik weet niet precies hoe het gaat in de GG, maar wat is de weg die gemeenteleden moeten bewandelen om de handel en wandel van hun predikant ter discussie te stellen?
Er is anno 2017 toch meer kennis en inzicht in "onverklaarbaar gedrag"?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
Luther schreef:
Dat er ook naar persoonlijkheid gekeken wordt, lijkt mij zinvol. Maar nu trek je de m.i. voorbarige conclusie dat dit door het curatorium voorkomen had kunnen worden. Dat lijkt mij twijfelachtig: ook in andere kerken kan dit voorkomen, en ook in het bedrijfsleven komt het voor dat iemand achteraf niet geschikt blijkt te zijn - of een ernstige fout maakt.
Natuurlijk, dat is waar. Ik zei ook niet dat de huidige perikelen door het curatorium voorkomen hadden kunnen worden. Maar ik geloof wel dat het curatorium sterkt focust op het geestelijke, en dat daarnaast een gedegen en deskundig onderzoek naar de persoonlijkheid een zinvol deel zou kunnen uitmaken van de procedure. En dat is nu niet het geval, voorzover ik weet.
Vriend DIA heeft al een paar keer heel subtiel aangegeven dat de escalatie van de zaak Kruiningen hem niet helemaal verbaast. Ja, als je iemand een beetje beter kent, kun je soms dingen zien aankomen, of besef je in elk geval waar het zomaar mis kan gaan.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:Dat Ds. Bredeweg het niet eens is met het classisbesluit is duidelijk. Daar heeft hij ook op gewezen in het persbericht en gemeentelijke toelichting. Daarnaast heeft hij zijn moeiten ten opzichte van de totstandkoming van het classis-rapport kenbaar gemaakt. Maar dat neemt mijn visie niet weg dat het directe appel van Ds. Bredeweg te wijten is aan de trage besluitvorming. 11 en 12 oktober zijn er al uitspraken gedaan in de zaak Kruiningen. Het besluit was dus bekend bij de betrokkenen. Alleen over het 'hoe' heeft men vervolgens een maand lang gedaan.
Dat het hier traag ging, en dat dat vervelend is, kan ik best begrijpen. Maar ik geloof ook niet dat dat de reden is. Hoe lang er ook over gedaan is, nu was het einde van deze procedure er dan toch, op een paar dagen na. Die konden er dan niet meer bij?
Plaats reactie