GerGem Kruiningen

Opheusden

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Opheusden »

GGBeroopingswerk schreef:Het artikel in het RD is ingekort. De paragraaf over de vorming van een vrije GG is niet meer...

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk
Het staat er nog steeds. Alleen helemaal bovenaan.
GGBeroopingswerk

Re: RE: Re: GerGem Kruiningen

Bericht door GGBeroopingswerk »

Opheusden schreef:
GGBeroopingswerk schreef:Het artikel in het RD is ingekort. De paragraaf over de vorming van een vrije GG is niet meer...

Het staat er nog steeds. Alleen helemaal bovenaan.
Ik heb schijnbaar live meegekeken bij de gewijzigde prioriteits-indeling.

zwaluw

Bericht door zwaluw »

emigrant schreef:wie betaalt de pastorie en traktement?
De dominee werd gesteund door een aantal rijke ondernemers. Of deze meegaan is te bezien maar gezien het feit dat een broer van een van hen weer ouderling wordt in het nieuwe kerkverband is de verwachting dat dit dus wel geregeld zal worden.

De dominee al maandenlang de gemeente voor te houden dat hij om de waarheid wil afgezet zal worden. Zo ook afgelopen zondag morgen met als tekst uit Lukas 19 "41 En als Hij nabij kwam, en de stad zag, weende Hij over haar, 42 Zeggende: Och, of gij ook bekendet, ook nog in dezen uw dag, hetgeen tot uw vrede dient! Maar nu is het verborgen voor uw ogen.".

Zelf heb ik dat ook bijna al die tijd gedacht maar ik hoop dat de classis de zaken eerlijk openbaar zal maken, want het gaat niet om de waarheid maar het stelselmatig beledigen, kleineren en schofferen van ambtsbroeders, dominees en gemeenteleden.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

zwaluw schreef:Zelf heb ik dat ook bijna al die tijd gedacht maar ik hoop dat de classis de zaken eerlijk openbaar zal maken, want het gaat niet om de waarheid maar het stelselmatig beledigen, kleineren en schofferen van ambtsbroeders, dominees en gemeenteleden.
Even ter verduidelijk.
Zeg je hiermee nu dat de classis stelselmatig aan het beledigen, kleineren en schofferen is?
(~)
DDD

Bericht door DDD »

Er staat toch duidelijk dat de voormalige dominee gemeenteleden en medebroeders onheus bejegende?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

De grens tussen huiveren en gnuiven is flinterdun denk ik.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Hoe zou dat dan gaan?
De pastorie is toch in wezen eigendom van de Ger. Gem.? Dus die zou hij dan toch moeten verlaten?

Bestaat er ook de mogelijkheid dat ds. Bredeweg en zijn gevolg in de toekomst een verzoek indienen tot aansluiting bij de (Oud) Ger. Gem. in Ned.?

In het verleden is ds. M. van de Ketterij, na uit de Ger. Gem. in Ned. te zijn geschorst (wegens overtreding van het 7de gebod), nog jaren predikant geweest in de Oud. Ger. Gem. in Ned.; vandaar mijn vraag.
Laatst gewijzigd door Jantje op 13 nov 2017, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Jantje schreef:Hoe zou dat dan gaan?
De pastorie is toch in wezen eigendom van de Ger. Gem.? Dus die zou hij dan toch moeten verlaten?
Uiteraard.
GGBeroopingswerk

DDD schreef:Ik vind het jammer dat de brief van de voormalige dominee nog steeds niet is gepubliceerd. Die kan best veelzeggend zijn. De citaten uit de PZC wekken de indruk dat de heer Bredeweg oprecht vindt dat hem onrecht wordt aangedaan. Maar dat kan ook tactiek zijn.

Meneer Bredeweg beweert dat hij nog dominee zou zijn geweest, als de classis hem een eerlijke kans zou hebben gegeven. Ik geloof best dat er soms kerkpolitiek in classes speelt. Ik heb daar ook wel voorbeelden van gezien. Oprecht bedoeld wellicht, maar onzorgvuldig en feitelijk machtsmisbruik. Maar predikanten in de GG worden echt zomaar niet van hun preekstoel gehaald. En daar komt bij: als de dominee nu uit zichzelf alleen buiten de classis had gepreekt, had hij al veel betrouwbaarder overgekomen. Nu blijkt uit de feiten hoe het zit. Als je de citaten van de heer Bredeweg leest, ontstaat al de indruk dat de classis zorgvuldig lijkt te hebben besloten. Een verwijt dat een procedureel onjuist verkregen bewijs nota bene tegen de klager gebruikt zou moeten worden, vind ik te zot voor woorden. Dat zou toch de omgekeerde wereld zijn.

En daarom vind ik: er zijn ook positieve kanten. Aan de vruchten kent men de boom. En zoals Roeline ook schrijft: mensen die beweren dat in de GG geen enkele rechtvaardigheid in kerkelijke procedures te vinden is, hebben duidelijk ongelijk.
Volgens mij behoort tot de forumregels onder andere dat predikanten als predikant worden aangesproken.
refo

Bericht door refo »

emigrant schreef:wie betaalt de pastorie en traktement?
Als je wegloopt: niemand.
zwaluw

Bericht door zwaluw »

Wandelende schreef:
zwaluw schreef:Zelf heb ik dat ook bijna al die tijd gedacht maar ik hoop dat de classis de zaken eerlijk openbaar zal maken, want het gaat niet om de waarheid maar het stelselmatig beledigen, kleineren en schofferen van ambtsbroeders, dominees en gemeenteleden.
Even ter verduidelijk.
Zeg je hiermee nu dat de classis stelselmatig aan het beledigen, kleineren en schofferen is?
Ik hoop dat de classis de feiten daarvoor naar buiten brengt. Wat ik weet en gehoord heb is hoe de dominee over zijn mede ambtsbroeders sprak, de opgestapte 3 ambtsdragers niet bedankte voor het vele werk dat sommige al meer dan 10 jaar deden en de manier hoe hij diverse familieleden behandeld heeft (geen familie van Jansen) zeggen voor mij genoeg dat het niet om de inhoud van zijn preken ging. En gelukkig maar ook.

Ik moet in deze tijden vaak denken aan David, mensen die in de tijd van David geleefd hebben zullen geen voorstelling gemaakt kunnen hebben hoe iemand die zo rechtzinnig is toch in zulke grote openlijke zonden kan vallen. Ik hoop ook dat de mensen hier voorzichtig zullen zijn met oordelen want ondanks al die fouten kunnen en mogen wij niet oordelen en het is ons gebed en wens dat hij en de andere gemeenteleden die meegaan tot inkeer komen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

GGBeroopingswerk schreef:
DDD schreef:Ik vind het jammer dat de brief van de voormalige dominee nog steeds niet is gepubliceerd. Die kan best veelzeggend zijn. De citaten uit de PZC wekken de indruk dat de heer Bredeweg oprecht vindt dat hem onrecht wordt aangedaan. Maar dat kan ook tactiek zijn.

Meneer Bredeweg beweert dat hij nog dominee zou zijn geweest, als de classis hem een eerlijke kans zou hebben gegeven. Ik geloof best dat er soms kerkpolitiek in classes speelt. Ik heb daar ook wel voorbeelden van gezien. Oprecht bedoeld wellicht, maar onzorgvuldig en feitelijk machtsmisbruik. Maar predikanten in de GG worden echt zomaar niet van hun preekstoel gehaald. En daar komt bij: als de dominee nu uit zichzelf alleen buiten de classis had gepreekt, had hij al veel betrouwbaarder overgekomen. Nu blijkt uit de feiten hoe het zit. Als je de citaten van de heer Bredeweg leest, ontstaat al de indruk dat de classis zorgvuldig lijkt te hebben besloten. Een verwijt dat een procedureel onjuist verkregen bewijs nota bene tegen de klager gebruikt zou moeten worden, vind ik te zot voor woorden. Dat zou toch de omgekeerde wereld zijn.

En daarom vind ik: er zijn ook positieve kanten. Aan de vruchten kent men de boom. En zoals Roeline ook schrijft: mensen die beweren dat in de GG geen enkele rechtvaardigheid in kerkelijke procedures te vinden is, hebben duidelijk ongelijk.
Volgens mij behoort tot de forumregels onder andere dat predikanten als predikant worden aangesproken.
Ben je dan officieel nog gewoon predikant nu?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGBeroopingswerk

Re: RE: Re: RE: Re: GerGem Kruiningen

Jantje schreef:
GGBeroopingswerk schreef:

Ben je dan officieel nog gewoon predikant nu?
Zeker! Het ambt eindigt of door afzetting (niet gebeurd) of door het neerleggen van het ambt (niet gebeurd).
DDD

Bericht door DDD »

Het lijkt me niet dat dat ook geldt voor predikanten die geen predikant meer zijn. Hij heeft zich uit het ambt teruggetrokken. Iemand kan zichzelf vervolgens wel voor dominee uitgeven, maar dat kan -naar mijn beste weten- niet.

Maar als ik mij vergis, dan krijg ik nog graag een toelichting hoe dat dan wel zit.
Laatst gewijzigd door DDD op 13 nov 2017, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik denk dat we ook nu moeten oppassen om over zaken te praten die niet te verifiëren zijn. Ds. Bredeweg is nu niet plotseling iemand geworden waar je alle vuil over uit mag storten.
Plaats reactie