Gereformeerde Gemeenten

Wim Anker
Berichten: 3997
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef:
Wim Anker schreef:Overigens vind ik een classificatie enkel geprojecteerd In het tweedimensionale vlak een versimpeling die het eenvoudige gemeentelid verward. Ik zou, behalve de links en rechts indeling van de gemeenten, ook hun hoog en laag verhouding tot elkaar willen meenemen. De aarde is niet (meer) plat tenslotte.
Terzijde: Volgens mij stel je nu iets tweedimensionaals voor in plaats van het links-tot-rechts spectrum wat eendimensionaal is.
Tnx, klopt uiteraard. Maar laten we 1 dimensie tegelijk doen. De afstand van de hoorder incl. hoek tot de prediker nemen we dan later wel mee.

Overigens, na analyse van de postings, constateer ik dat mensen die lager dan de predikant zitten in de kerk (zoals b.v @Dia) meer opkijken naar de prediker dan mensen die gewend zijn om hoger te zitten (zoals b.v. @Hendrikus). Die hebben vaak meer kritiek. Ik zou deze hypothese (neerkijken of opkijken naar de prediker beïnvloed de beoordeling) graag willen staven door de forumleden te vragen aan te geven of er op de galerij word gezeten of niet. (Gespecificeerd per prediker, locatie, weer, en wel of niet vergeten van de snoepjes uiteraard).
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 08 nov 2017, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
mark1985 schreef:
Nou dat is nu inderdaad wat ik ook veel hoor als je preken hoor via internet.
Het zijn echt verhaaltjes en je mist dus hoe een mens bekeert wordt!
Groningen is zeker links en zijn predikant ook.
Denk dat Vlaardingen ook wel op links mag en Geldermalsen iets links van het midden.
Emmeloord mis ik nog in het lijstje.
En dit is dus mijns inziens extremisme.

Ten eerste was de vraag of ik vijf gemeenten wilde opnoemen, niet of ik een compleet overzicht wilde geven.

En Vlaardingen was links, maar is dat niet meer. Tenzij je vanuit een extreem perspectief iedereen ongemotiveerd op één hoop gooit, zoals jij onbeargumenteerd doet.

En los daarvan vind ik jouw uitspraken over mensen die iets anders denken dan jij bepaald niet getuigen van christelijke deugden en verder ook totaal niet onderbouwd.
Waarom is Vlaardingen dan niet meer links? En Geoningen en Utrecht? Dat heb jij ook niet onderbouwd...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:@Jantje:
Ik ben het hier totaal niet mee eens. Een gemeente waar predikanten uit de hele GG worden uitgenodigd, zoals mijn gemeente en trouwens alle rechtzinnige gemeenten, is daarmee niet gelijk een linkse gemeente. Het idee. Dan zouden Houten en Arnhem ook rechts zijn omdat ds. Verschuure daar preekt. Ik vind het echt een ergerlijke gedachte.

Zwijndrecht is een apart geval. Ik ben daar niet meer voldoende in thuis, dus daar kan ik niets over zeggen.
Zeg ik dat dan?
Ik zeg dat Ik het met de classificatie van enkele gemeenten niet eens ben. Aks je bijv. kijkt naar Kapelle-Biezelinge, Groningen of Bodegraven, waarom is die links van het midden en niet links?

Je weet toch ook wel de predikanten die ik noemde in veel gemeenten niet (mogen) voorgaan. Dus vandaar..., dat ik Utrecht niet in het midden zet maar links van het midden. Als je kijkt nssr de betreffende predikanten, mogen die niet voorgaan in middengemeenten..., of wel?
In middengemeenten mogen alle predikanten voorgaan. Anders zijn het mijns inziens geen middengemeenten meer. Maar dat is natuurlijk een kwestie van definitie. Er zijn ook mensen, zoals hierboven, die iedereen waarmee ze het niet in alle details eens zijn op één hoop gooien.

Ik zie werkelijk geen enkele reden om traditionele middengemeenten nu ineens als links te typeren, omdat er ter rechterzijde een ontwikkeling is naar hypercalvinisme. Je moet zo'n indeling maken met de ontwikkelingen van 100 jaar in het achterhoofd. Ik heb nog niet één argument gezien waarom Utrecht geen middengemeente zou zijn.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:
mark1985 schreef:
Nou dat is nu inderdaad wat ik ook veel hoor als je preken hoor via internet.
Het zijn echt verhaaltjes en je mist dus hoe een mens bekeert wordt!
Groningen is zeker links en zijn predikant ook.
Denk dat Vlaardingen ook wel op links mag en Geldermalsen iets links van het midden.
Emmeloord mis ik nog in het lijstje.
En dit is dus mijns inziens extremisme.

Ten eerste was de vraag of ik vijf gemeenten wilde opnoemen, niet of ik een compleet overzicht wilde geven.

En Vlaardingen was links, maar is dat niet meer. Tenzij je vanuit een extreem perspectief iedereen ongemotiveerd op één hoop gooit, zoals jij onbeargumenteerd doet.

En los daarvan vind ik jouw uitspraken over mensen die iets anders denken dan jij bepaald niet getuigen van christelijke deugden en verder ook totaal niet onderbouwd.
Waarom is Vlaardingen dan niet meer links? En Geoningen en Utrecht? Dat heb jij ook niet onderbouwd...
Dat heb ik heel goed onderbouwd. Vlaardingen is niet meer links omdat onder ds. Meeuwse de halve gemeente is verhuisd naar de plaatselijke hervormde gemeente.

En voor Utrecht geldt dat ik in de hele lijst met criteria geen reden zie om deze gemeente als links te typeren. Het is een heel gewone GG. En jij hebt jouw standpunt ook niet onderbouwd, behalve dan met een heel onjuiste veronderstelling, namelijk dat een middengemeente bepaalde predikanten zou moeten uitsluiten. Dat lijkt me de omgekeerde wereld. Daarmee wordt het extremisme de norm van alle dingen.

En over Groningen heb ik zelfs helemaal niets gezegd. Dus waarom zou ik daarover iets moeten onderbouwen. Ik zou liever zien dat je zonder citeren een zinnige bijdrage levert aan het gesprek, eerlijk gezegd. Want ongemotiveerde vragen leveren ook niet altijd een zinnig inzicht op.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
mark1985 schreef:
Nou dat is nu inderdaad wat ik ook veel hoor als je preken hoor via internet.
Het zijn echt verhaaltjes en je mist dus hoe een mens bekeert wordt!
Groningen is zeker links en zijn predikant ook.
Denk dat Vlaardingen ook wel op links mag en Geldermalsen iets links van het midden.
Emmeloord mis ik nog in het lijstje.
En dit is dus mijns inziens extremisme.

Ten eerste was de vraag of ik vijf gemeenten wilde opnoemen, niet of ik een compleet overzicht wilde geven.

En Vlaardingen was links, maar is dat niet meer. Tenzij je vanuit een extreem perspectief iedereen ongemotiveerd op één hoop gooit, zoals jij onbeargumenteerd doet.

En los daarvan vind ik jouw uitspraken over mensen die iets anders denken dan jij bepaald niet getuigen van christelijke deugden en verder ook totaal niet onderbouwd.
Een vraagje. Wat heb je aan een preek die de bekende geschiedenissen verhaalt, er wat actuele zaken bijhaalt, maar niet wijst op de weg waarlangs God Zijn volk leidt?
Mijn ouders waren van huis uit Hervormd, geen Bondsgemeente, maar een gemeente zoals er honderden zijn in dit land, waarvan veel kerken nu moeten sluiten door gebrek aan belangstelling voor de preek...
Daar werd de Weg niet verklaard. Heel anders als in dezelfde tijd, toen in het naburige Rijssen ds. Lamain preekte. Toen mijn moeder eenmaal ds. Lamain had gehoord was ze bedorven voor de lichte hervormde kerk waar ze lid was, ook mijn vader. En wonderlijk, heel de familie van vaders kant ging mee. Wat blijft er over van een prediking waar het wonder uit weg is? Dat zien we in zovele kerken die nu moeten sluiten. Ik denk echt dat een grote oorzaak van de kerkverlating is, dat de klem uit de prediking weg gaat. En de consciënties worden gerust.
Om verder op uw opmerking in te gaan: Is het extremisme als de prediking een afsnijdende prediking is waar het werk Gods wordt verklaard en de Schrift bevindelijk wordt toegepast? In dat geval kunnen we meteen beter predikanten als (ik noem er zo maar een paar willekeurig) ds. Kersten, ds. Th. van der Groe, ds. J. Koster, ds. F. Bakker enz. afschrijven en wegzetten als extremisten.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 08 nov 2017, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Wim Anker
Berichten: 3997
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Wim Anker »

Mijn hypothese is ook dat DDD staat voor Diederik De Derde.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Jantje »

Wim Anker schreef:Mijn hypothese is ook dat DDD staat voor Diederik De Derde.
Wie is dat?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
claus
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door claus »

Mark1985 geeft de namen door van in zijn optiek enkele uiterst rechtse gemeenten. Hij vergeet echter Kruiningen daarbij te zetten. Weliswaar speelt daar nu die kwestie, waarover de classis Goes op 15 november voor de zoveelste keer gaat vergaderen. Maar toch is Kruiningen als gemeente op zich een eenheid in haar uiterst-rechts-zijn.
CvdW
Berichten: 2992
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door CvdW »

Daar werd de Weg niet verklaard. Heel anders als in dezelfde tijd, toen in het naburige Rijssen ds. Lamain preekte. Toen mijn moeder eenmaal ds. Lamain had gehoord was ze bedorven voor de lichte hervormde kerk waar ze lid was, ook mijn vader. En wonderlijk, heel de familie van vaders kant ging mee. Wat blijft er over van een prediking waar het wonder uit weg is? Dat zien we in zovele kerken die nu moeten sluiten. Ik denk echt dat een grote oorzaak van de kerkverlating is, dat de klem uit de prediking weg gaat. En de consciënties worden gerust. (van DIA afkomstig)

Dit geeft herkenning: Toen ik eenmaal in aanraking kwam met de oudvaders/puriteinen was ik bedorven voor de hedendaagse prediking.
En de preken van de oudvaders zijn nog zeer actueel.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:
Wim Anker schreef:Mijn hypothese is ook dat DDD staat voor Diederik De Derde.
Wie is dat?
Wie is Diederik De Derde?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Mara »

CvdW schreef:Wat blijft er over van een prediking waar het wonder uit weg is? Dat zien we in zovele kerken die nu moeten sluiten. Ik denk echt dat een grote oorzaak van de kerkverlating is, dat de klem uit de prediking weg gaat. En de consciënties worden gerust. (van DIA afkomstig)
Zo waar en herkenbaar bovendien.
CvdW schreef:Dit geeft herkenning: Toen ik eenmaal in aanraking kwam met de oudvaders/puriteinen was ik bedorven voor de hedendaagse prediking.
En de preken van de oudvaders zijn nog zeer actueel.
Dat zijn geen gemakkelijke hapklare brokken, je moet er moeite voor doen. En daar wil men tegenwoordig niet meer zo aan.
Het zou de jeugd ook niet aanspreken.
Maar ik ben opgegroeid in het bevindelijke geloofsleven, de vrije gemeentes, de oude CGK prediking, en dat is gezaaid en geworteld.
Ik vind het vrijwel nooit te scherp of te separerend.
Als je zegt - ook op dit forum - dat het zo fijn is als je hart verklaard wordt, dan wordt het niet altijd begrepen.
Zolang de preek maar bijbels is, is het goed.
Maar ik kan het er niet mee doen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Een vraagje. Wat heb je aan een preek die de bekende geschiedenissen verhaalt, er wat actuele zaken bijhaalt, maar niet wijst op de weg waarlangs God Zijn volk leidt?
Mijn ouders waren van huis uit Hervormd, geen Bondsgemeente, maar een gemeente zoals er honderden zijn in dit land, waarvan veel kerken nu moeten sluiten door gebrek aan belangstelling voor de preek...
Daar werd de Weg niet verklaard. Heel anders als in dezelfde tijd, toen in het naburige Rijssen ds. Lamain preekte. Toen mijn moeder eenmaal ds. Lamain had gehoord was ze bedorven voor de lichte hervormde kerk waar ze lid was, ook mijn vader. En wonderlijk, heel de familie van vaders kant ging mee. Wat blijft er over van een prediking waar het wonder uit weg is? Dat zien we in zovele kerken die nu moeten sluiten. Ik denk echt dat een grote oorzaak van de kerkverlating is, dat de klem uit de prediking weg gaat. En de consciënties worden gerust.
Om verder op uw opmerking in te gaan: Is het extremisme als de prediking een afsnijdende prediking is waar het werk Gods wordt verklaard en de Schrift bevindelijk wordt toegepast? In dat geval kunnen we meteen beter predikanten als (ik noem er zo maar een paar willekeurig) ds. Kersten, ds. Th. van der Groe, ds. J. Koster, ds. F. Bakker enz. afschrijven en wegzetten als extremisten.
Ik begrijp niet zo goed wat jouw opmerkingen met mijn bijdrage te maken hadden, dus die heb ik maar weggeknipt.

Als in de prediking nooit iets van het heilshandelen van God in het leven van de gelovigen naar voren komt, wordt een belangrijk deel gemist. Maar dat hoeft niet in iedere preek, net zo min als andere belangrijke onderwerpen ook niet in iedere preek naar voren moeten komen. Dominees die in iedere preek een compleet verhaal willen vertellen, leveren over het algemeen oervervelende preken af, waarvoor verder ook nauwelijks studie nodig is.

Het is geen extremisme als preken afsnijdend en bevindelijk zijn. Het is wel extremisme als iedereen behalve wijzelf het verkeerd zien. Overigens denk ik dat extremisme onder predikanten minder voorkomt dan onder kerkenraadsleden. De meeste predikanten in de GG kunnen wel zo goed relativeren dat ze niet voor ieder detailverschil van inzicht met de hel zwaaien. Mensen die dat wel doen, hebben overigens van de boodschap van Jezus niet veel begrepen.

Dit zijn overigens dingen die niets met links of rechts te maken hebben. Dat heeft veel meer te maken met sociaal-culturele gewoonten. Dominees die hier als links worden neergezet, hebben feitelijk min of meer dezelfde opvattingen als middendominees, alleen drukken zij zich wat normaler uit. Hoewel er tegenwoordig ook rechtse dominees zijn die in gewoon Nederlands spreken, zelfs tijdens het votum komt dat al voor, dus dat criterium is niet zo goed bruikbaar meer.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10479
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Orchidee »

We willen állemaal nog zóveel zelf doen en toedoen aan ons eigen zieleheil, dat moet finaal afgebroken worden!
We mogen níets
meenemen voor Zijn aangezicht!
Als een naakte, zondige, buigen voor Zijn Majesteit!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5498
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door pierre27 »

Mara schreef:
pierre27 schreef:Compleet van het padje af op RF
Ik begrijp het ook even helemaal niet meer.
Links van het midden, midden, rechts van het midden.
Er worden gemeentes genoemd waarvan ik denk: he, is dat links van het midden?
mark1985 schreef:Denk dat Vlaardingen ook wel op links mag
Heb jij wel eens onder de prediking van ds Brons gezeten?
En waar staat Tholen in dit rijtje?
Dan is het rijtje in de CGK toch een stuk eenvoudiger.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 08 nov 2017, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door keesjanm »

pierre27 schreef:
Mara schreef:
pierre27 schreef:Compleet van het padje af op RF
Ik begrijp het ook even helemaal niet meer.
Links van het midden, midden, rechts van het midden.
Er worden gemeentes genoemd waarvan ik denk: he, is dat links van het midden?
mark1985 schreef:Denk dat Vlaardingen ook wel op links mag
Heb jij wel eens onder de prediking van ds Brons gezeten?
En waar staat Tholen in dit rijtje?
Dan is het rijtje in de CGK toch een stuk eenvoudiger. :jongle

Ja ik zit met stijgende verbazing te lezen wat enkele wijsneuzen hier plaatsen...

Niets van herkenning?
Plaats reactie