Dat ben ik niet met je eens. Een school is er primair om onderwijs te geven, niet om de identiteit van kinderen te vormen. Kwaliteit van het onderwijs is dus de eerste en belangrijkste verantwoordelijkheid van een school.Mannetje schreef: Maar toch is de basis van de school niet de kwaliteit, maar de identiteit.
Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Wat is nu eigenlijk het wezenlijke verschil tussen (protestants) christelijk onderwijs en reformatorisch onderwijs?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Er zullen ongetwijfeld nog degelijke prot. chr. scholen zijn, maar een groot deel daarvan is behoorlijk verwaterd.Van Ewijk schreef:Wat is nu eigenlijk het wezenlijke verschil tussen (protestants) christelijk onderwijs en reformatorisch onderwijs?
Op een ref. school wordt de (H)S.V. nog gehanteerd, Psalmen gezongen, er wordt van de leerkrachten verwacht dat ze lid zijn van een ref. kerk, er zijn kledingregels. Er wordt een bijbelverhaal verteld, met diepgang en uitleg, als lessen beginnen gebeden en als ze eindigen, gedankt.
In principe wordt niet over tv programma's gesproken met de kinderen, op een prot. chr. school gaan ze ervan uit dat kinderen bijv. wel naar programma's zoals Sesamstraat en school TV kijken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Dit is wel de theorie maar niet de praktijk.Mara schreef:Er zullen ongetwijfeld nog degelijke prot. chr. scholen zijn, maar een groot deel daarvan is behoorlijk verwaterd.Van Ewijk schreef:Wat is nu eigenlijk het wezenlijke verschil tussen (protestants) christelijk onderwijs en reformatorisch onderwijs?
Op een ref. school wordt de (H)S.V. nog gehanteerd, Psalmen gezongen, er wordt van de leerkrachten verwacht dat ze lid zijn van een ref. kerk, er zijn kledingregels. Er wordt een bijbelverhaal verteld, met diepgang en uitleg, als lessen beginnen gebeden en als ze eindigen, gedankt.
In principe wordt niet over tv programma's gesproken met de kinderen, op een prot. chr. school gaan ze ervan uit dat kinderen bijv. wel naar programma's zoals Sesamstraat en school TV kijken.
Onze kinderen hebben verschillende films op school gezien die nieys met ondetwiks te maken hadden, de klagende ouders werd gezegd dat zij de enige waten die klaagden. Die diepgang en uitleg wad per docent vetschillend.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Misschien wel goed om eerst even na te lezen voor je een posting verzend, want dit leest niet makkelijksamanthi schreef:Dit is wel de theorie maar niet de praktijk.Mara schreef:Er zullen ongetwijfeld nog degelijke prot. chr. scholen zijn, maar een groot deel daarvan is behoorlijk verwaterd.Van Ewijk schreef:Wat is nu eigenlijk het wezenlijke verschil tussen (protestants) christelijk onderwijs en reformatorisch onderwijs?
Op een ref. school wordt de (H)S.V. nog gehanteerd, Psalmen gezongen, er wordt van de leerkrachten verwacht dat ze lid zijn van een ref. kerk, er zijn kledingregels. Er wordt een bijbelverhaal verteld, met diepgang en uitleg, als lessen beginnen gebeden en als ze eindigen, gedankt.
In principe wordt niet over tv programma's gesproken met de kinderen, op een prot. chr. school gaan ze ervan uit dat kinderen bijv. wel naar programma's zoals Sesamstraat en school TV kijken.
Onze kinderen hebben verschillende films op school gezien die nieys met ondetwiks te maken hadden, de klagende ouders werd gezegd dat zij de enige waten die klaagden. Die diepgang en uitleg wad per docent vetschillend.
Maar ik ben het wel met Mara eens. Hoewel ik zeker ook christelijke scholen (niet-refoscholen) ken die echt wel Bijbels onderwijs geven, waar je je kind met een gerust hart naar toe kunt sturen. Verschil is dan volgens mij vaak het toelatingsbeleid: bij refoscholen meer gesloten.
Natuurlijk gebeuren er op refoscholen ook verkeerde dingen. Wij hebben trouwens wel een keer een heel goede ervaring gehad met het aanspreken van een docent, dus het kan wel!
- Wandelende
- Inactief
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Zelf heb ik op het Wartburg College gezeten en mijn ervaring is dat daarin jouw laatste zin niet juist is. Er werd inderdaad niet over Sesamstraat gepraat (leeftijd ), maar voldoende over het opkomende Netflix, populaire series uit binnen- en buitenland. Let op, dit is geen waardeoordeel.Mara schreef:Er zullen ongetwijfeld nog degelijke prot. chr. scholen zijn, maar een groot deel daarvan is behoorlijk verwaterd.Van Ewijk schreef:Wat is nu eigenlijk het wezenlijke verschil tussen (protestants) christelijk onderwijs en reformatorisch onderwijs?
Op een ref. school wordt de (H)S.V. nog gehanteerd, Psalmen gezongen, er wordt van de leerkrachten verwacht dat ze lid zijn van een ref. kerk, er zijn kledingregels. Er wordt een bijbelverhaal verteld, met diepgang en uitleg, als lessen beginnen gebeden en als ze eindigen, gedankt.
In principe wordt niet over tv programma's gesproken met de kinderen, op een prot. chr. school gaan ze ervan uit dat kinderen bijv. wel naar programma's zoals Sesamstraat en school TV kijken.
En wat betreft de protestants christelijke school waar ik nu werk geldt net zo goed wat jij zegt:
Het toelatingsbeleid is wel anders, iedere leerling is welkom zolang zij de regels, normen en waarden respecteren en accepteren. Voor personeel ligt de toelating strakker dan voor leerlingen.Op een ref. school wordt de (H)S.V. nog gehanteerd, Psalmen gezongen plus gezangen, er wordt van de leerkrachten verwacht dat ze lid zijn van een ref. kerk, er zijn kledingregels maar er wordt niet op slakken zout gelegd. Er wordt een bijbelverhaal (lees VO: dagopening verteld, met diepgang en uitleg, als lessen beginnen gebeden en als ze eindigen, gedankt.
(~)
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Sorry dat was met de telefoon, maar wij hebben ook wel goede ervaringen met refoscholen, maar wel met speciaal onderwijs, in Rotterdam zijn de scholen ver van hun plek, voorbeeld:(22 jaar geleden) de mentor van mijn dochter belde me op, ze zou geen aansluiting hebben bij de groep omdat haar rok te lang was, een hand boven de knie zou ongeveer wel kunnen, jaja, het beleid van de school was heel anders, 6 jaar geleden, tja het beleid is er wel maar ik ben niet zo moeilijk, de boeken in de mediatheek waren niet gescreend op vloeken! speelfilm werden gewoon gedraaid in de laatste week voor de vakantie, met schaatsen, zei de juf (basisschool) tegen de meisjes dat je wel een schaatsbroek aan mocht, maar er waren wel kinderen in de klas die dat niet mochten en het beleid van de school was ook niet zo. Ook over de vertalingen van de Bijbel lieten sommige leeraren zich vrij uit, ik heb zelf op het VO gewerkt, daar kreeg ik ook vragen, mogen uw kinderen dit of dat, dan vertelde ik dat ouders het beste voor hun kinderen zochten, dat de ene ouder niet wilde dat meisjes oorbellen droegen, de andere geen makeup, maar weer wel oorbellen enz. dat zijn de regels van de ouders waar ze zich aan moesten houden, als ik zeg ja hoor mijn kinderen mogen gewoon... dat is helemaal niet erg oid, dan maak je onrust in een kind dat toch al ondersteboven is door de puberteit.eilander schreef:Misschien wel goed om eerst even na te lezen voor je een posting verzend, want dit leest niet makkelijksamanthi schreef:Dit is wel de theorie maar niet de praktijk.Mara schreef:Er zullen ongetwijfeld nog degelijke prot. chr. scholen zijn, maar een groot deel daarvan is behoorlijk verwaterd.Van Ewijk schreef:Wat is nu eigenlijk het wezenlijke verschil tussen (protestants) christelijk onderwijs en reformatorisch onderwijs?
Op een ref. school wordt de (H)S.V. nog gehanteerd, Psalmen gezongen, er wordt van de leerkrachten verwacht dat ze lid zijn van een ref. kerk, er zijn kledingregels. Er wordt een bijbelverhaal verteld, met diepgang en uitleg, als lessen beginnen gebeden en als ze eindigen, gedankt.
In principe wordt niet over tv programma's gesproken met de kinderen, op een prot. chr. school gaan ze ervan uit dat kinderen bijv. wel naar programma's zoals Sesamstraat en school TV kijken.
Onze kinderen hebben verschillende films op school gezien die nieys met ondetwiks te maken hadden, de klagende ouders werd gezegd dat zij de enige waten die klaagden. Die diepgang en uitleg wad per docent vetschillend.
Maar ik ben het wel met Mara eens. Hoewel ik zeker ook christelijke scholen (niet-refoscholen) ken die echt wel Bijbels onderwijs geven, waar je je kind met een gerust hart naar toe kunt sturen. Verschil is dan volgens mij vaak het toelatingsbeleid: bij refoscholen meer gesloten.
Natuurlijk gebeuren er op refoscholen ook verkeerde dingen. Wij hebben trouwens wel een keer een heel goede ervaring gehad met het aanspreken van een docent, dus het kan wel!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Ik was uitgegaan van het basisonderwijs. En beeld is geen taboe meer op het Wartburg, want sommige leerlingen hadden een film gemaakt voor hun eindexamen.Wandelende schreef: Zelf heb ik op het Wartburg College gezeten en mijn ervaring is dat daarin jouw laatste zin niet juist is. Er werd inderdaad niet over Sesamstraat gepraat (leeftijd ), maar voldoende over het opkomende Netflix, populaire series uit binnen- en buitenland. Let op, dit is geen waardeoordeel.
Het moderne lesgeven kan niet meer zonder beeldscherm en/of beamer.
En de kinderen onderling praten over van alles en nog wat, weet ik.
Ja dat klopt, vandaar dat je op prot. chr. scholen ook wel buitenlandse kinderen ziet, die moslim zijn.Wandelende schreef:Het toelatingsbeleid is wel anders, iedere leerling is welkom zolang zij de regels, normen en waarden respecteren en accepteren. Voor personeel ligt de toelating strakker dan voor leerlingen.
Op een reform. school word je als ouders erop aangesproken als je kind bijv. de kledingregels overtreedt. Of een verkeerd logo op een T shirt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
de Reformatorische basisschool in Rotterdam West hadden plenty moslim kinderen op school in Delft ook, in Rotterdam Kralingen zaten ook veel buitenlandse kinderen, maar voor zo ver ik weet geen kinderen met hoofddoekjes, in Rotterdam West wel, dat vind ik nu juist geen probleem, wel de leer die er gebracht wordt en of je het nu helemaal eens bent met de regels of niet, ze moeten nageleefd worden en ook duidelijk zijn.Mara schreef:Ik was uitgegaan van het basisonderwijs. En beeld is geen taboe meer op het Wartburg, want sommige leerlingen hadden een film gemaakt voor hun eindexamen.Wandelende schreef: Zelf heb ik op het Wartburg College gezeten en mijn ervaring is dat daarin jouw laatste zin niet juist is. Er werd inderdaad niet over Sesamstraat gepraat (leeftijd ), maar voldoende over het opkomende Netflix, populaire series uit binnen- en buitenland. Let op, dit is geen waardeoordeel.
Het moderne lesgeven kan niet meer zonder beeldscherm en/of beamer.
En de kinderen onderling praten over van alles en nog wat, weet ik.Ja dat klopt, vandaar dat je op prot. chr. scholen ook wel buitenlandse kinderen ziet, die moslim zijn.Wandelende schreef:Het toelatingsbeleid is wel anders, iedere leerling is welkom zolang zij de regels, normen en waarden respecteren en accepteren. Voor personeel ligt de toelating strakker dan voor leerlingen.
Op een reform. school word je als ouders erop aangesproken als je kind bijv. de kledingregels overtreedt. Of een verkeerd logo op een T shirt.
Of je aangesproken wordt op een verkeerd LOGO is heel verschillend per school of per leerkracht.
Bewegend beeld door iets wat jongeren zelf gemaakt hebben vind ik anders dan een speelfilm opzetten.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
samanthi schreef: Bewegend beeld door iets wat jongeren zelf gemaakt hebben vind ik anders dan een speelfilm opzetten.
Het was een soort mini-speelfilm. Hij was erg leuk, wij hebben hem ook gezien.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Ja ik heb er een over de amish gezien van de Wartburg. Maar dat is toch anders dat Ciske de Rat waar nog in gevloektt wordt ook.Mara schreef:samanthi schreef: Bewegend beeld door iets wat jongeren zelf gemaakt hebben vind ik anders dan een speelfilm opzetten.
Het was een soort mini-speelfilm. Hij was erg leuk, wij hebben hem ook gezien.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Je snapt het niet. De leerlingen hadden een film gemaakt, als eindexamen-opdracht. Ze speelden allemaal zelf een rol.samanthi schreef:Ja ik heb er een over de amish gezien van de Wartburg. Maar dat is toch anders dat Ciske de Rat waar nog in gevloektt wordt ook.Mara schreef:samanthi schreef: Bewegend beeld door iets wat jongeren zelf gemaakt hebben vind ik anders dan een speelfilm opzetten.
Het was een soort mini-speelfilm. Hij was erg leuk, wij hebben hem ook gezien.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- Wandelende
- Inactief
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Klopt, heb ik ook gezien. Persoonlijk vond ik hem prachtig bedacht en uitgevoerd.Mara schreef:Je snapt het niet. De leerlingen hadden een film gemaakt, als eindexamen-opdracht. Ze speelden allemaal zelf een rol.samanthi schreef:Ja ik heb er een over de amish gezien van de Wartburg. Maar dat is toch anders dat Ciske de Rat waar nog in gevloektt wordt ook.Mara schreef:samanthi schreef: Bewegend beeld door iets wat jongeren zelf gemaakt hebben vind ik anders dan een speelfilm opzetten.
Het was een soort mini-speelfilm. Hij was erg leuk, wij hebben hem ook gezien.
(~)
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Ik ben niet tegen bewegend beeld.Mara schreef:Je snapt het niet. De leerlingen hadden een film gemaakt, als eindexamen-opdracht. Ze speelden allemaal zelf een rol.samanthi schreef:Ja ik heb er een over de amish gezien van de Wartburg. Maar dat is toch anders dat Ciske de Rat waar nog in gevloektt wordt ook.Mara schreef:samanthi schreef: Bewegend beeld door iets wat jongeren zelf gemaakt hebben vind ik anders dan een speelfilm opzetten.
Het was een soort mini-speelfilm. Hij was erg leuk, wij hebben hem ook gezien.
Ik heb wel bezwaar tegen het draaien van speelfilms als extraatje op een refoschool, je weet dat er mensen helemaal tegen bewegend beeld zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Je wilt niet weten wat er tegenwoordig op de digiborden van de refoscholen allemaal wordt vertoond. Leuk joh, al die Youtube-fillempjes Sommige leerkrachten zijn er helemaal weg van.samanthi schreef: Ik ben niet tegen bewegend beeld.
Ik heb wel bezwaar tegen het draaien van speelfilms als extraatje op een refoschool, je weet dat er mensen helemaal tegen bewegend beeld zijn.
Vroeger was alles beter. Toen mochten er in het zaaltje van de kerk wél dia's worden vertoond van de zending, maar geen bewegend beeld. Niemand die het snapte, maar 't mocht niet.
~~Soli Deo Gloria~~