Maanenschijn schreef:Wandelende schreef:Maanenschijn schreef:Wandelende schreef:
Arme juf, meester, leraar, lerares.
Bijspijkeren van datgeen wat thuis totaal anders is aangeleerd. Thuis is het fundament, de school bouwt verder. (Dat is iets anders dan een verbouwen!)
Ik heb niet de indruk dat de leerkrachten hun handen vol hebben aan het verbouwen van de taal. Ik kan me dat uit mijn jeugd ook niet herinneren. Mijn opmerking is ingegeven vanuit de gedachte dat het behouden van een dialect als waardevol gezien kan worden. Overigens kan daar natuurlijk ook over gediscussieerd worden.
Mijn vrouw spreekt geen dialect, de kinderen (dus) ook niet. Als het thuis niet geleerd wordt, zal het mijns inziens verdwijnen.
Niet druk met het verbouwen van taal?
Pfoe... Dan heb je werkelijk geen idee wat voor werk het is om taal aan te leren en af te leren. Zowel hun 'eigen' digi-taal als dialecten en bijv straattaal, zijn vrijwel niet uit een school te bannen.
Ik reageerde op de zin; "ABN komt op school wel goed". Maar ABN komt in steeds meer gevallen niet goed, simpelweg omdat het onderwijs dat helemaal niet aan kan. Ik heb niets tegen dialecten, zelfs niet tegen een deel van straattaal of taal die de jeugd online spreekt, maar altijd hoort de basis van ABN thuis te worden aangelegd. En zo niet, dan is het zeer ongepast om het van het onderwijs wel te verlangen.
Rustaaagh.... Je hebt helemaal gelijk, het is goed dat er thuis een basis voor ABN gelegd wordt. Dat heb ik nergens ontkent. Alleen moeten we niet dramatiseren. De Friezen leren allemaal eerst Fries en op school komt het Nederlands er bij. En mijn friese familie spreekt prima Nederlands, al blijf je horen dat het Friezen zijn. Mijn zachte 'g' krijg ik ook niet weg.
Ik weet niet of het zeer ongepast is om van het onderwijs te verlangen dat ze onze kinderen de goede dingen aanleren. we leren ze thuis tellen en lezen ze voor, maar het echte werk doen ze op school. Anders kunnen we beter aan thuisonderwijs doen. Ik stuur mijn kinderen naar school om sociale en technische vaardigheden te leren, die we ze thuis niet aanleren. Ik vind het dus prima (en ik heb zeker respect, waardering en bewondering voor het onderwijzend personeel) dat kinderen thuis een andere taal/dialect kunnen horen dan op school.
Hoeveel ouders zijn er niet, die door hun milieu of opleidingsniveau hun kinderen geen ABN kunnen meegeven. Dan mogen we toch verwachten dat er goede gekwalificeerde leerkrachten zijn die de kinderen dat bijbrengen? Daarom ben ik het roerend eens met alle schrijvers hier die een punt maken van leerkrachten die 'hun taal niet kennen'.
Natuurlijk, logisch dat ze dat op school leren. En als het goed is leren ze dat dan ook nog van gekwalificeerde, goede docenten.
Het gaat mij helemaal niet om respect, waardering en bewondering, zoals jij het aangeeft, voor het onderwijs. Het gaat om het door jouw genoemde punt dat jij van mening bent dat school de taal moet aanleren. Dat is onzin. Scholen bouwen verder op de basis die ze thuis mee krijgen. Dat betekent domweg dat het fundament van thuis goed moet zijn.
En wat je als laatste noemt is het zeker een feit dat er ouders/opvoeders zijn die niet in de gelegenheid zijn om ABN aan te leren. Check maar eens de resultaten van de scholen waar een dergelijke problematiek heerst.
Ik ben overigens van mening dat een docent ABN moet spreken, schrijven en dus ook moet aanleren. Alleen begon dit draadje met de opmerking dat het onderwijs hiervoor verantwoordelijk is. En dat is niet juist. Het is gedeeld eigenaarschap tussen kind, ouder en school.