Gelezen, gedacht, gehoord...

samanthi

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

JCRyle schreef:
samanthi schreef:
Jantje schreef:Hier zijn nog wat tekstgedeelten (Lees voor een duidelijker beeld beide Psalmen in zijn geheel).

Er is niets geheels in mijn vlees, vanwege Uw gramschap; er is geen vrede3 in mijn beenderen, vanwege mijn zonde. (Psalm 38 vers 4)
HEERE! waarom verstoot Gij mijn ziel, en verbergt Uw aanschijn voor mij?
Van der jeugd aan ben ik bedrukt en doodbrakende; ik draag Uw vervaarnissen, ik ben twijfelmoedig.
Uw hittige toornigheden gaan over mij; Uw verschrikkingen doen mij vergaan
. (Psalm 88 vers 15, 16 en 17)
Ook dit zijn geen mensen die zeggen dat ze de Heere niet kennen, de eerste zegt duidelijk dat het Door zijn zonden is. En Heman begint de psalm met God van mijn heil.
Echt je kunt alles, Door eigen schuld, weleer kwijt zijn, maar niet een heel leven.
Als je deze mensen vraagt of ze de Heere Jezus liefhebben zullen ze echt geen nee zeggen.
Nee dat geloof ik ook niet, maar ook geen volmondig 'ja' toch?
Misschien zoals Petrus het zei: Ja Heere Gij weet dat ik U liefheb.
Hier zat ook een verzondigd leven achter, hier zat ook schroom in, maar toch...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

JCRyle schreef:
Jeremiah schreef:
Hij zegt toch niet dat ie geen Bijbel leest? Iemand die niet dagelijks in de Bijbel leest is geen christen, laat staan een dominee.
Waar is de bevindelijke draad? Je hebt gelijk dat Gods volk niet zonder dat hun zo dierbare Woord kan en mag, maar zijn er in het leven der genade soms niet tijden dat de mens God aan de plaats laat? Zowel in Woord en gebed? En zeker hebt je gelijk dat dit volk dan van hun plek is, maar hoe je het nu stelt zijn er alleen maar bergtop Christenen.
Gods volk leest dagelijks in de bijbel. Helaas is dat vaak zo biddeloos en gedachteloos, en daarom vaak geen licht, en dat is hun tot schuld. Maar dat is wat anders dan de bijbel dicht laten. Dat kan niet.
samanthi

Bericht door samanthi »

Jeremiah schreef:
JCRyle schreef:
Jeremiah schreef:
Hij zegt toch niet dat ie geen Bijbel leest? Iemand die niet dagelijks in de Bijbel leest is geen christen, laat staan een dominee.
Waar is de bevindelijke draad? Je hebt gelijk dat Gods volk niet zonder dat hun zo dierbare Woord kan en mag, maar zijn er in het leven der genade soms niet tijden dat de mens God aan de plaats laat? Zowel in Woord en gebed? En zeker hebt je gelijk dat dit volk dan van hun plek is, maar hoe je het nu stelt zijn er alleen maar bergtop Christenen.
Gods volk leest dagelijks in de bijbel. Helaas is dat vaak zo biddeloos en gedachteloos, en daarom vaak geen licht, en dat is hun tot schuld. Maar dat is wat anders dan de bijbel dicht laten. Dat kan niet.
De Bijbel welbewust dichtlaten geloof ik ook niet, maar bij ziekte, depressie of andere omstandigheden zou het zo maar kunnen.
Daarom is het ook van belang om de Heere te kennen eer de kwade dagen komen.

Ook denkt ik in tijden van geesteloosheid of als je van de weg af ben dat je het Bijbellezen kan beperken. Ik denkt dat David na zijn zonden met Batseba ook niet veel gelezen zal hebben al had hij er wel last van. Toe Ik zweeg werden mijn beenderen verouderd enz

Een kind van God is geen heilige, als God Zijn aangezicht verbergt of hem even loslaat is tie nergens meer.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

Herman schreef:
Vorst schreef:Wat een onzin.
Ik verzoek je vriendelijk te argumenteren.
Zo ingewikkeld lijkt het me niet. Maar omdat je het zo vriendelijk vraagt: ik vind het onzin om te zeggen dat iemand geen christen kan zijn als hij niet elke dag in de bijbel leest.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

samanthi schreef:
JCRyle schreef:
Nee dat geloof ik ook niet, maar ook geen volmondig 'ja' toch?
Misschien zoals Petrus het zei: Ja Heere Gij weet dat ik U liefheb.
Hier zat ook een verzondigd leven achter, hier zat ook schroom in, maar toch...
Mooi Bijbels voorbeeld dat je hier aandraagt.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Jeremiah schreef:
JCRyle schreef:
Jeremiah schreef:
Ik vrees dat je hier toch wat te stellig in ben. Zoals Gods volk het gebed kan nalaten in geestelijke dorre tijden (vaak door eigen schuld), zo kan Gods volk de Schrift ook dicht laten. Geef maar niet te hoog op van Gods volk; ze moeten telkens het van genade alleen hebben.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Laten we met elkaar eerlijk zijn: iedereen van ons kent dagen dat we de Bijbel dicht laten.

Het leven is een proces (klinkt heel technisch, maar ik weet geen ander woord) om dichter naar God te groeien. En vaker, dus elke dag, de Bijbel open te doen. En veel meer nog: om te groeien in heiligheid en alle zonden te laten. Dat kost een leven.
Anders gezegd: je moet in het leven ook groeien in de discipline, de Bijbel zegt heiligheid, om elke dag een moment te nemen om de Bijbel te lezen. En daarmee op dat moment dus geen andere, meer wereldse, dingen te kunnen doen. Ook dat is, heel basaal, al groeien in heiligheid.
En ja, er is daarin heel veel meer, maar dat komt pas nadat deze basis is gelegd.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Wat wordt hier nou eigenlijk bedoeld?

Wordt er nou wérkelijk beweerd dat er kinderen van God zijn die de héle dag hun bijbel dicht laten? Dus ook bij het eten (driemaal daags) en bij het slapengaan?

Of wordt er bedoeld dat ze wel in de bijbel lezen, maar dat dit gedachteloos gaat en men er niet door versterkt/bemoedigd/onderwezen wordt?

Als er nu het eerste wordt bedoelt, dan geloof ik toch dat degenen die dit beweren, het nog maar eens goed moeten nakijken. Want ik geloof niet dat Gods kinderen de bijbel letterlijk de hele dag dicht laten...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
samanthi

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Wat wordt hier nou eigenlijk bedoeld?

Wordt er nou wérkelijk beweerd dat er kinderen van God zijn die de héle dag hun bijbel dicht laten? Dus ook bij het eten (driemaal daags) en bij het slapengaan?

Of wordt er bedoeld dat ze wel in de bijbel lezen, maar dat dit gedachteloos gaat en men er niet door versterkt/bemoedigd/onderwezen wordt?

Als er nu het eerste wordt bedoelt, dan geloof ik toch dat degenen die dit beweren, het nog maar eens goed moeten nakijken. Want ik geloof niet dat Gods kinderen de bijbel letterlijk de hele dag dicht laten...
Lees even wat ik schreef en ook nog dat 9ver psalm 73
zonnebloem96

Bericht door zonnebloem96 »

Jantje schreef:Wat wordt hier nou eigenlijk bedoeld?

Er kunnen perioden voorkomen waarin dat toch letterlijk, zelfs bewust, gebeurt.
Wat is uw enige troost, beide in leven en in sterven?
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

JCRyle schreef:
Jeremiah schreef:
JCRyle schreef:
Jeremiah schreef:
Ik vrees dat je hier toch wat te stellig in ben. Zoals Gods volk het gebed kan nalaten in geestelijke dorre tijden (vaak door eigen schuld), zo kan Gods volk de Schrift ook dicht laten. Geef maar niet te hoog op van Gods volk; ze moeten telkens het van genade alleen hebben.
Ik denk idd dat ik te stellig was. U heeft gelijk.
Terri

Bericht door Terri »

Maar deze dominee (en daar begon de discussie over) zegt dat het een heilzame periode is dat hij z'n Bijbel dicht laat.
Dat staat letterlijk in het kopje.
En dat vind ik een vreemde gedachte.
Maar ik kan het hele stuk niet lezen, dus ik weet niet exact wat hij bedoeld.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Terri schreef:Maar deze dominee (en daar begon de discussie over) zegt dat het een heilzame periode is dat hij z'n Bijbel dicht laat.
Hier de verklaring (van ds. Van der Graaf):
"Maar het is zelfs zo – en sommige mensen zullen dat misschien gek vinden – dat ik ook vakantie neem van de Bijbel. De Bijbel is voor mij ook een werkboek. Daarom houd ik in de vakantie bijvoorbeeld wel stille tijd, maar dan onder de open hemel, via boeken of op andere manieren. Ik leef op die momenten van de kennis en inzichten die in mijn hoofd en hart zitten."
Mara

Bericht door Mara »

Posthoorn schreef:
Terri schreef:Maar deze dominee (en daar begon de discussie over) zegt dat het een heilzame periode is dat hij z'n Bijbel dicht laat.
Hier de verklaring (van ds. Van der Graaf):
"Maar het is zelfs zo – en sommige mensen zullen dat misschien gek vinden – dat ik ook vakantie neem van de Bijbel. De Bijbel is voor mij ook een werkboek. Daarom houd ik in de vakantie bijvoorbeeld wel stille tijd, maar dan onder de open hemel, via boeken of op andere manieren. Ik leef op die momenten van de kennis en inzichten die in mijn hoofd en hart zitten."
Dit is echt een stelling die je meerdere malen moet lezen, om de strekking ervan te begrijpen.
Het zou ook een oefening kunnen zijn om te toetsen wat er nu werkelijk in je hart is opgeslagen.
Ik heb eens een dominee horen zeggen dat er een tijd kan komen dat we geen papieren bijbels meer zullen mogen hebben en wat hebben wij dan onthouden?
Zoals je in je jonge en gezonde jaren de Psalmen uit je hoofd moet leren, zodat ze, wanneer de verduistering komt, je ze toch (innerlijk) kan meezingen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef:[
Ik heb eens een dominee horen zeggen dat er een tijd kan komen dat we geen papieren bijbels meer zullen mogen hebben en wat hebben wij dan onthouden?
Een dergelijke uitspraak is hoogst speculatief, en onnodig angst zaaiend om het belang van het lezen van de Bijbel te benadrukken.
Plaats reactie