GerGem Kruiningen
Re: GerGem Kruiningen
Ik kan het artikel nu niet lezen maar wat staat er achter "Een anonieme beller die hierover vervolgens media benaderde, waaronder het Nederlands …" een anonieme beller die zegt dat het niet zo is of heeft die anonieme beller ook bewijzen?mcgk schreef:Op de site van het ND lees ik dat er helemaal geen strafbare feiten gepleegd zijn en er geen reden is tot politiebemoeienis. De politie gaat dus helemaal niets doen. Was het dan toch geen afluisterapparatuur? Het plaatsen van afluister en volgapparatuur is strafbaar in Nederland. Ik vind het een raar verhaal en niet netjes van de kerkenraad om zo'n bericht te verspreiden!
Dus toch twee. Drie min één maakt twee.Mara schreef:De kerk is niet verdeeld in 2 kampen, maar in 3. Er zijn nl. ook mensen die hier niets mee te maken willen hebben en vertrokken zijn.
Evenwichtige berichtgeving in refdag. Deze laten beide partijen aan het woord.
Dat er sprake is van 3 partijen kun je natuurlijk uitbreiden. Zo lust ik er nog wel een paar. JE hebt voor en tegenstanders, dan degene die weggegaan zijn, maar je zal ook mensen hebben die niet weggaan en zich afzijdig houden. Verder heb je binnen de partijen ook nog verschillende gradaties.
Overigens is tot 1 januari 2017 niets van achteruitgang te zien, toen is het conflict ook pas begonnen. Een mooiere groeigrafiek als op gergeminfo staat bij kruiningen inzake ledentoename is er bijna niet.
Dat er sprake is van 3 partijen kun je natuurlijk uitbreiden. Zo lust ik er nog wel een paar. JE hebt voor en tegenstanders, dan degene die weggegaan zijn, maar je zal ook mensen hebben die niet weggaan en zich afzijdig houden. Verder heb je binnen de partijen ook nog verschillende gradaties.
Overigens is tot 1 januari 2017 niets van achteruitgang te zien, toen is het conflict ook pas begonnen. Een mooiere groeigrafiek als op gergeminfo staat bij kruiningen inzake ledentoename is er bijna niet.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
GerGem Kruiningen
Geen strafbaar feit (art.139a-139d Sr). Daaruit kunnen we voorzichtig de conclusie trekken dat de apparatuur nep is óf het verhaal nep is óf de apparatuur nooit kon functioneren. Kortom: storm in een glas water? En het hele christendom door het slijk gehaald op social media.
Verreweg de meeste predikanten hebben geen kerkenraad als applausmachine maar zijn vaker volgers of eenzame mussen op het dak........Hendrikus schreef:Daar heb je zeker een punt. De praktijk leert echter dat misstanden vaak ontstaan doordat men zich niet houdt aan de kerkorde. Enerzijds zie je dan dat de kerkenraad slechts een applausmachine van de dominee-op-z'n-voetstuk wordt, anderzijds dat ambtsbroeders die niet na de daartoe gestelde termijnen aftreden, maar vaak levenslang in de kerkenraad blijven zitten, uiteindelijk ook van die patriarchen worden waar niemand tegenin durft te gaan. In theorie is het presbyteriaanse systeem misschien wel prima, maar het praktijkplaatje is vaak minder rooskleurig.Tuinman schreef:Ik denk zelf dat het juist een schoolvoorbeeld is van de voordelen van een presbyteriaans systeem. We zien volgens mij in deze situatie juistwat er gebeurd als de presbyteriaanse kerkvorm niet meer functioneert. Doordat het beleid van de dominee in Kruiningen boven kritiek gesteld werd wisselt de kerk de presbyteriaanse kerkvorm in voor een episcopaal systeem. Juist om deze praktijken tegen te gaan dient er een kerkenraad van fatsoenlijke grootte te zijn. En zo'n kerkenraad is er niet om alleen maar 'ja' te zeggen tegen het beleid van de predikant, zoals in Kruiningen gesteld werd. Zij zijn mederegeerders. Juist zij mogen kritiek (op grond van de Bijbel) uitoefenen op de gang van zaken. Het klassieke formulier van de bevestiging van ouderlingen zegt: "Bovendien is het goed dat bij de dienaars des Woords zodanigen mannen tot mederegeerders gevoegd worden, teneinde daardoor uit de gemeente Gods te meer geweerd worde alle tirannie en heerschappij, die lichter kan inbreken wanneer bij één alleen, of bij zeer weinigen, de regering staat. En alzo maken de dienaars des Woords en de ouderlingen tezamen een college of gezelschap, zijnde als een raad der Kerk en vertonende de gehele gemeente"Hendrikus schreef: Hier zien we toch wel een kwetsbare kant van het prebyteriaanse systeem. In het episcopale systeem was er allang een bisschop opgestaan die zei "en nou is het afgelopen met dat gedoe" en die orde op zaken stelde. Predikant overgeplaatst naar Verweggistan, dat kan niet missen.
Ongetwijfeld heeft het episcopale systeem ook nadelen en gevaren, maar een situatie als de onderhavige in Kruiningen kan op deze manier nog eindeloos voortwoekeren en grote schade aanrichten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
- een melding, geen aangifte
- door de politie zijn geen strafbare feiten geconstateerd
- aan anonieme beller die de media benadert
- de media die vervolgens diverse verklaringen ontvangen van advocaat en familie
Kortom: de hele kwestie lijkt enorm opgeblazen.
Wanneer worden betrokkenen nu eens verstandig en houden ze zich zelf verre van allerlei insinuaties (maffia toestanden... een vermoeden wie hier achter zit.... lastercampagne...)?
Wat hier gemist wordt naar het schijnt, is dit:
- door de politie zijn geen strafbare feiten geconstateerd
- aan anonieme beller die de media benadert
- de media die vervolgens diverse verklaringen ontvangen van advocaat en familie
Kortom: de hele kwestie lijkt enorm opgeblazen.
Wanneer worden betrokkenen nu eens verstandig en houden ze zich zelf verre van allerlei insinuaties (maffia toestanden... een vermoeden wie hier achter zit.... lastercampagne...)?
Wat hier gemist wordt naar het schijnt, is dit:
(1 Petr. 2)19 Want dat is genade, indien iemand om de consciëntie voor God zwarigheid verdraagt, lijdende ten onrechte.
20 Want wat lof is het, indien gij verdraagt als gij zondigt en daarover geslagen wordt? Maar indien gij verdraagt als gij wel doet en daarover lijdt, dat is genade bij God.
21 Want hiertoe zijt gij geroepen, dewijl ook Christus voor ons geleden heeft, ons een voorbeeld nalatende, opdat gij Zijn voetstappen zoudt navolgen;
22 Die geen zonde gedaan heeft, en er is geen bedrog in Zijn mond gevonden;
23 Die, als Hij gescholden werd, niet wederschold, en als Hij leed, niet dreigde, maar gaf het over aan Dien Die rechtvaardiglijk oordeelt;
Misschien 1 Petrus 2 nog eens goed bestuderen? Dat gaat heel ergens anders over.
Waarover dan? Het gaat over het gehoorzaam zijn aan gezag. Een belangrijk punt in deze casus.refo schreef:Misschien 1 Petrus 2 nog eens goed bestuderen? Dat gaat heel ergens anders over.
-
Misschien moet je én de post én de geciteerde passage uit 1 Petrus 2 nog eens lezen alvorens je tot deze conclusie komt.refo schreef:Misschien 1 Petrus 2 nog eens goed bestuderen? Dat gaat heel ergens anders over.
Overigens ben ik het dan weer niet eens met Herman die refereert aan gezag, want daar was mijn post nou net niet op gericht. Mijn post was gericht op het lijden van onrecht naar het voorbeeld van Christus en hoe wij ons onder zulk lijden moeten gedragen. Dit voorbeeld van Christus gaat allen aan, hij zij predikant of hij zij een belasterd eenvoudig gemeentelid zonder enige status.
-
De tegenspraak van refo zet weer eens aan tot nader onderzoek, vandaar nog het citaat hieronder van CalvijnZonderling schreef:Misschien moet je én de post én de geciteerde passage uit 1 Petrus 2 nog eens lezen alvorens je tot deze conclusie komt.refo schreef:Misschien 1 Petrus 2 nog eens goed bestuderen? Dat gaat heel ergens anders over.
Overigens ben ik het dan weer niet eens met Herman die refereert aan gezag, want daar was mijn post nou net niet op gericht. Mijn post was gericht op het lijden van onrecht naar het voorbeeld van Christus en hoe wij ons onder zulk lijden moeten gedragen. Dit voorbeeld van Christus gaat allen aan, hij zij predikant of hij zij een belasterd eenvoudig gemeentelid zonder enige status.
Calvijn over 1 Petrus 2:21 e.v.: 'Hoewel hij van de knechten gesproken heeft, zo moet het zo nauw van die alleen niet te verstaan zijn wat hij hier leert: want de apostel vermaant alle godvruchtigen in 't gemeen hoe het hier met de christenen toegaat, alsof hij zeide: wij zijn daartoe van de Heere geroepen, dat wij lijdzamelijk onrecht verdragen, gelijk hij elders zegt dat wij daartoe geordineerd zijn (1 Thess. 3:3). ....'
Helaas heeft het NOS vanavond om 8 uur een stukje over deze zaak uitgezonden, zonder echter de laatste berichten mee te nemen dat het allemaal behoorlijk opgeblazen is. Wat zouden jullie in zo'n geval doen? NOS vragen om rectificatie of het maar gewoon zo laten omdat het je niet persoonlijk aangaat?
GerGem Kruiningen
Het is opgeblazen door de kerkenraad/predikant, zie de post van Zonderling. Maffiapraktijken... De politiewoordvoerder noemde de uitlatingen zelfs een voorbarige conclusie! Juist een kerkenraad mag zo een fout niet begaan.
Dat neemt niet weg dat de NOS blijkbaar geen contact heeft gehad met Politie Zeeland en dat is zwak. Rectificatie is dan op zijn plaats, maar dat doen ze niet snel. Je kan het natuurlijk proberen, wie weet!!
Dat neemt niet weg dat de NOS blijkbaar geen contact heeft gehad met Politie Zeeland en dat is zwak. Rectificatie is dan op zijn plaats, maar dat doen ze niet snel. Je kan het natuurlijk proberen, wie weet!!
Rectificeren heeft geen zin, en ik zou het ook niet vragen, omdat het nog meer (verkeerde) aandacht geeft aan deze kwestie.
Laat uw woorden weinig zijn - Pred. 5 : 1
Inmiddels heeft elk relevant medium over deze kwestie bericht.