Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

Johannes van Dijk schreef:
Isala schreef: Zo ook is geloven dat je hebt gezondigd en dat je ziel voor het gericht van God niet kan bestaan een zeer uitstekende zaak, maar dit zal je niet zalig maken. De zaligheid ligt niet in het kennen van onze verlorenheid, maar in het volledig aangrijpen van de bevrijding, die gereed ligt in Christus Jezus.Charles Haddon Spurgeon, predikant te Londen
Dus toch weer iets in de mens leggen? Het aangrijpen? Het aannemen? Het geloof oppakken? Het tot Jezus gaan? Leve de remonstrant? Denk aan Mefiboseth.....
Mefiboseth???
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door alexv »

Johannes van Dijk schreef:
Isala schreef:
-DIA- schreef:Dat het ook hier gebeurt zie je aan de vette letters: Let op deze zin! Ds. Kersten zag het gevaar ook, en daarom zouden er bij voorkeur geen preken van Spurgeon worden gelezen, met alle achting voor Spurgeon.
Ik heb die zin wel met een bedoeling vet gemaakt: Vandaag gingen er heel veel reacties over ellendekennis, een stank zijn, verloren liggen, niet gered zijn, een walg aan jezelf hebben, de knop van de deur van je hart is er af, enzovoorts. Maar het daarover praten brengt ons de zaligheid niet aan! Als we vannacht sterven is er alleen redding in het volledig aangrijpen van de bevrijding, die gereed ligt in Christus Jezus.
En als we dat niet doen, gaan we verloren door eigen schuld.Dat lijkt mij gevaarlijker dan een preek van Spurgeon.
Weet je hoe ik dat zie? Men moet van de zinkende boot verplicht in de zee springen, en nog voordat je het water raakt schuift iemand al een reddingsboei onder je achterste. Zie je het voor je? Zulke reddingen lees ik nergens in Gods Woord hoor. Denk hierbij maar aan Jona. ik ben ook niet zo voor Spurgeon eerlijk gezegd. Maar dat terzijde.
Jij bent liever eerlijk onbekeerd begrijp ik? Verloren om eigen schuld, kon je het maar niet over je lippen krijgen.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Johannes van Dijk »

eilander schreef:
Johannes van Dijk schreef:Weet je hoe ik dat zie? Men moet van de zinkende boot verplicht in de zee springen, en nog voordat je het water raakt schuift iemand al een reddingsboei onder je achterste. Zie je het voor je? Zulke reddingen lees ik nergens in Gods Woord hoor. Denk hierbij maar aan Jona. ik ben ook niet zo voor Spurgeon eerlijk gezegd. Maar dat terzijde.
Mooi beeld, het lijkt wel wat op Van der Groe over de tollenaar (pag. 152):"Doch de tollenaar sprong, als het ware, geheel van land, en wierp zich midden in het diepe badwater van Gods genade; hij dompelde zich daarin, en dreef en zwom daarin; hij zonk geheel gelovig onder in de genade en in het reine bloed van Christus. Dit is het grootste geheim van de heilige leer des Evangelies, en dat geheim is alleen voor de ware boetvaardigen, die zichzelven door de zonde en de vloek ten enenmale verloren achten, en die nu niet langer kunnen drijven op het kurk van hun tranen en goede begeerten.Ach raakten vele bekommerde en benauwde harten dat kurk ook maar eens recht kwijt (...) maar helaas, men steekt die sukkelende en halfovertuigde zielen dikwijls teveel riemen onder het hart."
Hoor je wat hij zegt? alleen voor de ware boetvaardigen, die zichzelven verloren achten....! Hoor je die klanken op het forum? Het kan aan mij liggen, maar ik hoor die klanken hier maar zelden hoor. We zinken weg, en voor we nat worden, zijn we al veilig aan wal!
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4812
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Johannes van Dijk schreef:
Isala schreef: Zo ook is geloven dat je hebt gezondigd en dat je ziel voor het gericht van God niet kan bestaan een zeer uitstekende zaak, maar dit zal je niet zalig maken. De zaligheid ligt niet in het kennen van onze verlorenheid, maar in het volledig aangrijpen van de bevrijding, die gereed ligt in Christus Jezus.Charles Haddon Spurgeon, predikant te Londen
Dus toch weer iets in de mens leggen? Het aangrijpen? Het aannemen? Het geloof oppakken? Het tot Jezus gaan? Leve de remonstrant? Denk aan Mefiboseth.....
Johannes 1v11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

Kol2v6 Gelijk gij dan Christus Jezus, den Heere, hebt aangenomen, wandelt alzo in Hem;

Aannemen is een Bijbels woord! Het wordt wel steeds verbonden met geloven.
Maar Christus moet aangenomen worden in geloof anders is de hel nog steeds onze bestemming.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Johannes van Dijk »

alexv schreef:Jij bent liever eerlijk onbekeerd begrijp ik? Verloren om eigen schuld, kon je het maar niet over je lippen krijgen.
ja zo is het! Liever eerlijk toegeven onbekeerd te zijn,en alles te missen, dan met gestolen teksten en een handvol inbeelding menen in te gaan door de paarlen poort. En ja ik krijg het best over mijn lippen, de Heere weet het, dat ik om eigen schuld verloren ga? Nee lig! Er is een Godswonder nodig. Maar God doet geen onrecht als hij zo,n albederver voor eeuwig voorbij gaat! En ik hoop op dat wonder.Alhoewel het van mijn kant bezien buiten hoop is. Wie het vatten kan, die vatte het.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Johannes van Dijk schreef:
eilander schreef:Mooi beeld, het lijkt wel wat op Van der Groe over de tollenaar (pag. 152):"Doch de tollenaar sprong, als het ware, geheel van land, en wierp zich midden in het diepe badwater van Gods genade; hij dompelde zich daarin, en dreef en zwom daarin; hij zonk geheel gelovig onder in de genade en in het reine bloed van Christus. Dit is het grootste geheim van de heilige leer des Evangelies, en dat geheim is alleen voor de ware boetvaardigen, die zichzelven door de zonde en de vloek ten enenmale verloren achten, en die nu niet langer kunnen drijven op het kurk van hun tranen en goede begeerten.Ach raakten vele bekommerde en benauwde harten dat kurk ook maar eens recht kwijt (...) maar helaas, men steekt die sukkelende en halfovertuigde zielen dikwijls teveel riemen onder het hart."
Hoor je wat hij zegt? alleen voor de ware boetvaardigen, die zichzelven verloren achten....! Hoor je die klanken op het forum? Het kan aan mij liggen, maar ik hoor die klanken hier maar zelden hoor. We zinken weg, en voor we nat worden, zijn we al veilig aan wal!
Even voor de helderheid: het ging nu om wat jij schreef, niet over wat anderen hier beweren (waarover ik ook soms mijn zorgen heb, maar daar gaat het nu niet over).
Het gaat er mij om dat je dus volgens Van der Groe niet boetvaardig kunt zijn, zonder ook het 'ten andere' (zie de posting van huisman) te kennen, ofwel: zonder ook daadwerkelijk te geloven. Al het andere is een nep-boetvaardigheid.
Waarom spreek je zelden of nooit over een ontfermende Christus voor (zulke) zondaren, en zoveel over die zondaren zelf? Ik vind het niet zo'n best teken.

Wat een bitter arme boodschap verspreid je hier, Hans. Als dát is wat je in de vele preken hoort, is ook dat bittere armoede.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

samanthi schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Isala schreef: Zo ook is geloven dat je hebt gezondigd en dat je ziel voor het gericht van God niet kan bestaan een zeer uitstekende zaak, maar dit zal je niet zalig maken. De zaligheid ligt niet in het kennen van onze verlorenheid, maar in het volledig aangrijpen van de bevrijding, die gereed ligt in Christus Jezus.Charles Haddon Spurgeon, predikant te Londen
Dus toch weer iets in de mens leggen? Het aangrijpen? Het aannemen? Het geloof oppakken? Het tot Jezus gaan? Leve de remonstrant? Denk aan Mefiboseth.....
Mefiboseth???

Wat heeft Mefiboseth met een remonstranten te maken?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Johannes van Dijk »

samanthi schreef:
samanthi schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Isala schreef: Zo ook is geloven dat je hebt gezondigd en dat je ziel voor het gericht van God niet kan bestaan een zeer uitstekende zaak, maar dit zal je niet zalig maken. De zaligheid ligt niet in het kennen van onze verlorenheid, maar in het volledig aangrijpen van de bevrijding, die gereed ligt in Christus Jezus.Charles Haddon Spurgeon, predikant te Londen
Dus toch weer iets in de mens leggen? Het aangrijpen? Het aannemen? Het geloof oppakken? Het tot Jezus gaan? Leve de remonstrant? Denk aan Mefiboseth.....
Mefiboseth???

Wat heeft Mefiboseth met een remonstranten te maken?
Mefiboseth was kreupel aan beide voeten! Die KON niet tot David gaan. Die moest gedragen worden. ik schreef daarom ook...DENK aan Mefiboseth. Valt het kwartje nu?? Zo kan ik niet tot Jezus gaan. Ik moet gedragen worden! Is het nu wat duidelijker? zucht....
DDD
Berichten: 29043
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Je kunt het prima, maar je wilt het niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

DDD schreef:Je kunt het prima, maar je wilt het niet.
Nee, zowel onmacht als onwil is onze schuld. Maar met beide mogen wij tot Christus gaan.
"Hoe staat een ontfermende Christus dan heden nog te kloppen aan de deuren van degenen die helaas nog gebonden zijn met het juk des ongeloofs en roept: indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen en Ik zal avondmaal met hem houden, en hij met Mij!
Wat verschoning zullen zij toch hebben, indien zij die Beminde hunner zielen daar nog langer zullen laten staan...?"
(opnieuw Van der Groe, pag. 154)
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Johannes van Dijk »

eilander schreef: Wat een bitter arme boodschap verspreid je hier, Hans. Als dát is wat je in de vele preken hoort, is ook dat bittere armoede.
Snap je nu een beetje hoe armoedig wij er voor staan? Dus reken je niet rijk eilander. Je kan je op allerlei manieren rijk rekenen, en je onder predikers voegen die je rijk preken, maar dit weet ik: Er is een weg die iemand recht schijnt, maar het einde van die is de dood. Ze zeggen wel eens: Eind goed,al goed. Dat is niet waar hoor! Het begin moet goed zijn. En als het begin goed is, word dat bij het einde opgeklaard.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

samanthi schreef:
samanthi schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Isala schreef: Zo ook is geloven dat je hebt gezondigd en dat je ziel voor het gericht van God niet kan bestaan een zeer uitstekende zaak, maar dit zal je niet zalig maken. De zaligheid ligt niet in het kennen van onze verlorenheid, maar in het volledig aangrijpen van de bevrijding, die gereed ligt in Christus Jezus.Charles Haddon Spurgeon, predikant te Londen
Dus toch weer iets in de mens leggen? Het aangrijpen? Het aannemen? Het geloof oppakken? Het tot Jezus gaan? Leve de remonstrant? Denk aan Mefiboseth.....
Mefiboseth???

Wat heeft Mefiboseth met een remonstranten te maken?
Wat heeft het dan met remonstranten te maken?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 29043
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

@Eilander:
Er staat nergens in de Bijbel dat wij niet kunnen geloven. Zo is dat ook helemaal niet. De onmacht is ten diepste onwil. Als dat niet zo was, was het ook niet onze schuld, maar dat geheel terzijde.

@Johannes:
Eind goed, al goed. Zo is het naar de Schrift. Want de boom wordt aan zijn vrucht gekend. Men leest geen druif van doornen, of een vijg van distels.

Jezus zegt ook: als de blinde de blinde leidt, dan zullen zij beiden in de gracht vallen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Johannes van Dijk schreef:
eilander schreef: Wat een bitter arme boodschap verspreid je hier, Hans. Als dát is wat je in de vele preken hoort, is ook dat bittere armoede.
Snap je nu een beetje hoe armoedig wij er voor staan? Dus reken je niet rijk eilander. Je kan je op allerlei manieren rijk rekenen, en je onder predikers voegen die je rijk preken, maar dit weet ik: Er is een weg die iemand recht schijnt, maar het einde van die is de dood. Ze zeggen wel eens: Eind goed,al goed. Dat is niet waar hoor! Het begin moet goed zijn. En als het begin goed is, word dat bij het einde opgeklaard.
Opnieuw gaat het over mij en over jou. Inderdaad armoede.
Maar opnieuw gaat het weer niet over Hem naar Wie het hele Woord van God heen wijst!
En ja, dan mag ik mij om Zijnentwil tóch rijk rekenen! Het is een wonder, dat is zeker.
Het evangelie spreekt toch over een wonderlijke ruil? Hij mijn zonde, ik Zijn gerechtigheid. Kun je dat begrijpen?
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Johannes van Dijk »

eilander schreef:Opnieuw gaat het over mij en over jou. Inderdaad armoede.Maar opnieuw gaat het weer niet over Hem naar Wie het hele Woord van God heen wijst!En ja, dan mag ik mij om Zijnentwil tóch rijk rekenen! Het is een wonder, dat is zeker.Het evangelie spreekt toch over een wonderlijke ruil? Hij mijn zonde, ik Zijn gerechtigheid. Kun je dat begrijpen?
Ja dat begrijp ik zeker eilander. En ik heb nog altijd enige hoop dat Hij mijn zonden overneemt, en dat ik deelgenoot mag worden van Zijn bloedgerechtigheid, anders zou ik geen drie-vier keer doordeweeks ergens in kerk zitten. Maar al ging ik 1000 keer in een week naar kerk, daarmee kan ik het niet pakken, maar ben ik afhankelijk van Hem (gelukkig ook maar) tot Hij eens tot mij zegt: IK WIL wordt gereinigd! Begrijp je me een beetje?
Plaats reactie