Wist je dat...

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door samanthi »

Johannes van Dijk schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ik had het over een christen (in ware zin) die is in Christus, die ligt niet midden in de oceaan. Diegene is gered, vrijgesproken, verzoend en een kind van God, door het offer van Christus Jezus uit louter genade.Als die christen geen reden tot verblijden heeft dan weet ik het niet meer. Gods werk gaat door, u ziet daar misschien weinig van, maar God werkt nog en dan werkt Hij ook vreugde, en die blijdschap is een wezenlijk kenmerk van christen zijn.
Nee klopt. Maar blijdschap en droefheid wisselen zich ook in geredde christenen steeds af. Petrus liep op de golven. Hij was gered. Een ogenblik later zonk hij weg: Heere help mij, ik verga! Doodsangst! ik ken geen geredde zielen die altijd wandelen in het licht met Jezus. ik lees wel van vele dagen van duisternis. Een dikwijls gesloten hemel. Een verborgen Heere. Een zuchtend en uitziend volk. En ik hoor niet bij de geredde mensen op de kant. ik hoor bij die drenkelingen midden in de oceaan van Gods verbolgenheid over mijn zonde. Snapt u? Dus ik kan niet te vroeg juichen.
Toen Petrus op de golven keek zonk hij, niet toen hij op de Heere keek, als je midden in de oceaan blijft zuchten en kermen kom je om.
Als je na dat je gered bent nog steeds ligt te kermen is dat beslist een slag in het gezicht van je redder.

Als je na ontvangen genade je ogen niet op de Heere houdt is dat zonden, dat betekend niet dat je iedere dag je zonden moet belijden en er smart over hebben, maar altijd met het zicht op de Heere Jezus.

overmits in alle verbonden twee delen begrepen zijn, zo worden wij ook weder van God door den Doop vermaand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid, namelijk, dat wij dezen enigen God, Vader, Zoon en Heiligen Geest, aanhangen, betrouwen en liefhebben van ganser harte, van ganser ziele, van gansen gemoede en met alle krachten, de wereld verlaten, onze oude natuur doden, en in een nieuw godzalig leven wandelen. En als wij somtijds uit zwakheid in zonden vallen, zo moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonde blijven liggen, overmits de Doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is, dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32876
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:
-DIA- schreef:Het is meer opgemerkt: de Bijbel is heel summier is het beschrijven van bekeringen.
Dat zal toch wel een reden hebben. De Auteur heeft het niet goed gedacht deze uitvoerig te verhalen.
Toch is in elke bekering de Goddelijke orde te zien. God bekeerd Zijn volk altijd hetzelfde:
Door de dood tot het leven, door een afgesneden zaak op de aarde.
Of er veel of weinig van beschreven staat, dit is wel de Bijbelse leer, en: de Heilige Geest geeft
daar getuigenis aan. Dan vloeien de harten van de levenden wel eens ineen.
Dit werk is door Gods alvermogen en door Zijn hand alleen geschied.
Dat wonder kunnen we aanschouwen, maar nooit doorgronden, want het is Goddelijk.

Aanvulling. Ik lees net over de grote verdrukking. Inderdaad staat dat voor Gods gemeente wel
te wachten aan het einde van deze bedeling. Maar niet alleen dan, want de verdrukking begint voor de
levende ziel van het ogenblik dat zij begint te leven. Daar verzet zich alles tegen: De duivel, de naaste,
en het eigen vlees, dat zich der Wet Gods nooit onderwerpt.
Toch zal elke levende ziel weten uit welk een grote nood en dood zij verlost is.
Dat is ook Bijbels.
Even een klein vraagje tussendoor:
Een embryo heeft die al last van duivel, naaste enz.. Weet zo'n embryo ook al van uit welke grote nood en dood zij verlost is?
We moeten geen zaken die zonder lering stellen maar die zondermeer verwerpen.
In dit geval is het wel duidelijk: David zegt: Ik ben in zonden geboren en in ongerechtigheid heeft mij mijn moeder ontvangen.
In de berijmde psalm komt dit ook goed naar voren
Reeds van het uur van mijn ontvangenis af.
Zou het voor niets zijn dat een baby schreiend op de wereld komt?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Johannes van Dijk »

samanthi schreef: Toen Petrus op de golven keek zonk hij, niet toen hij op de Heere keek, als je midden in de oceaan blijft zuchten en kermen kom je om.
Als je na dat je gered bent nog steeds ligt te kermen is dat beslist een slag in het gezicht van je redder.
johannes van dijk schreef:ik ken geen mens die in het water ligt, en niet om hulp roept, of hij moet reeds verdronken zijn. En met elke zonde die je doet,
sla je de Heere als het ware,in het aangezicht.
Als je na ontvangen genade je ogen niet op de Heere houdt is dat zonden, dat betekend niet dat je iedere dag je zonden moet belijden en er smart over hebben, maar altijd met het zicht op de Heere Jezus. overmits in alle verbonden twee delen begrepen zijn, zo worden wij ook weder van God door den Doop vermaand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid, namelijk, dat wij dezen enigen God, Vader, Zoon en Heiligen Geest, aanhangen, betrouwen en liefhebben van ganser harte, van ganser ziele, van gansen gemoede en met alle krachten, de wereld verlaten, onze oude natuur doden, en in een nieuw godzalig leven wandelen. En als wij somtijds uit zwakheid in zonden vallen, zo moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonde blijven liggen, overmits de Doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is, dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.
Dat staat ook in het formulier van mijn kerkbijbel. De ogen altijd op de Heere Jezus houden? Ik hoor een diep doorgeleide profeet klagen (na ontvangen genade): Och dat Gij de hemelen scheurdet! Die keek dus tegen een gesloten hemel. Kennen we dat nog?Of menen wij altijd een geopende hemel boven ons te hebben?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door samanthi »

Johannes van Dijk schreef:
samanthi schreef: Toen Petrus op de golven keek zonk hij, niet toen hij op de Heere keek, als je midden in de oceaan blijft zuchten en kermen kom je om.
Als je na dat je gered bent nog steeds ligt te kermen is dat beslist een slag in het gezicht van je redder.
johannes van dijk schreef:ik ken geen mens die in het water ligt, en niet om hulp roept, of hij moet reeds verdronken zijn. En met elke zonde die je doet,
sla je de Heere als het ware,in het aangezicht.
Als je na ontvangen genade je ogen niet op de Heere houdt is dat zonden, dat betekend niet dat je iedere dag je zonden moet belijden en er smart over hebben, maar altijd met het zicht op de Heere Jezus. overmits in alle verbonden twee delen begrepen zijn, zo worden wij ook weder van God door den Doop vermaand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid, namelijk, dat wij dezen enigen God, Vader, Zoon en Heiligen Geest, aanhangen, betrouwen en liefhebben van ganser harte, van ganser ziele, van gansen gemoede en met alle krachten, de wereld verlaten, onze oude natuur doden, en in een nieuw godzalig leven wandelen. En als wij somtijds uit zwakheid in zonden vallen, zo moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonde blijven liggen, overmits de Doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is, dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.
Dat staat ook in het formulier van mijn kerkbijbel. De ogen altijd op de Heere Jezus houden? Ik hoor een diep doorgeleide profeet klagen (na ontvangen genade): Och dat Gij de hemelen scheurdet! Die keek dus tegen een gesloten hemel. Kennen we dat nog?Of menen wij altijd een geopende hemel boven ons te hebben?
Johannes jij wil iedereen bij de Heere Jezus weghouden en in zijn zonde(kennis) laten sterven.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1478
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jeremiah »

samanthi schreef:
Johannes van Dijk schreef:
samanthi schreef: Toen Petrus op de golven keek zonk hij, niet toen hij op de Heere keek, als je midden in de oceaan blijft zuchten en kermen kom je om.
Als je na dat je gered bent nog steeds ligt te kermen is dat beslist een slag in het gezicht van je redder.
johannes van dijk schreef:ik ken geen mens die in het water ligt, en niet om hulp roept, of hij moet reeds verdronken zijn. En met elke zonde die je doet,
sla je de Heere als het ware,in het aangezicht.
Als je na ontvangen genade je ogen niet op de Heere houdt is dat zonden, dat betekend niet dat je iedere dag je zonden moet belijden en er smart over hebben, maar altijd met het zicht op de Heere Jezus. overmits in alle verbonden twee delen begrepen zijn, zo worden wij ook weder van God door den Doop vermaand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid, namelijk, dat wij dezen enigen God, Vader, Zoon en Heiligen Geest, aanhangen, betrouwen en liefhebben van ganser harte, van ganser ziele, van gansen gemoede en met alle krachten, de wereld verlaten, onze oude natuur doden, en in een nieuw godzalig leven wandelen. En als wij somtijds uit zwakheid in zonden vallen, zo moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonde blijven liggen, overmits de Doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is, dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.
Dat staat ook in het formulier van mijn kerkbijbel. De ogen altijd op de Heere Jezus houden? Ik hoor een diep doorgeleide profeet klagen (na ontvangen genade): Och dat Gij de hemelen scheurdet! Die keek dus tegen een gesloten hemel. Kennen we dat nog?Of menen wij altijd een geopende hemel boven ons te hebben?
Johannes jij wil iedereen bij de Heere Jezus weghouden en in zijn zonde(kennis) laten sterven.
Dit kan niet. De Heere Jezus laat niemand bij Zichzelf weghouden want Hem is gegeven alle macht in de hemel en op aarde. En Hij zaligt iedereen die Hij van Zijn Vader ontvangen heeft en die door de werking van de Heilige Geest aan Zijn voeten wordt gebracht. Op Zijn tijd en op Zijn wijze.
37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
En Gods kinderen komen erachter dat daar niet zo veel, sterker: niets van hunzelf bijzit. En ze gaan leren wat genade is.
Christa
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 mei 2010, 22:49

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Christa »

Johannes van Dijk schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ik had het over een christen (in ware zin) die is in Christus, die ligt niet midden in de oceaan. Diegene is gered, vrijgesproken, verzoend en een kind van God, door het offer van Christus Jezus uit louter genade.Als die christen geen reden tot verblijden heeft dan weet ik het niet meer. Gods werk gaat door, u ziet daar misschien weinig van, maar God werkt nog en dan werkt Hij ook vreugde, en die blijdschap is een wezenlijk kenmerk van christen zijn.
Nee klopt. Maar blijdschap en droefheid wisselen zich ook in geredde christenen steeds af. Petrus liep op de golven. Hij was gered. Een ogenblik later zonk hij weg: Heere help mij, ik verga! Doodsangst! ik ken geen geredde zielen die altijd wandelen in het licht met Jezus. ik lees wel van vele dagen van duisternis. Een dikwijls gesloten hemel. Een verborgen Heere. Een zuchtend en uitziend volk. En ik hoor niet bij de geredde mensen op de kant. ik hoor bij die drenkelingen midden in de oceaan van Gods verbolgenheid over mijn zonde. Snapt u? Dus ik kan niet te vroeg juichen.
De vele dagen van duisternis zien op de dagen in het graf, Prediker 11 vers 8 met kanttekening 25.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10473
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Orchidee »

Even over dat een kind " schreiend" op de wereld komt:
Dat is niet altijd zo hoor!
Onze oudste gaf geen kik en was heel tevreden!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door samanthi »

Jeremiah schreef:
Dit kan niet. De Heere Jezus laat niemand bij Zichzelf weghouden want Hem is gegeven alle macht in de hemel en op aarde. En Hij zaligt iedereen die Hij van Zijn Vader ontvangen heeft en die door de werking van de Heilige Geest aan Zijn voeten wordt gebracht. Op Zijn tijd en op Zijn wijze.
37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.


En Gods kinderen komen erachter dat daar niet zo veel, sterker: niets van hunzelf bijzit. En ze gaan leren wat genade is.
Het gaat niet over zelf bezitten als je mijn postings lees zou je begrijpen dat ik dat ooit ergens geschreven heb.
geloofsvertrouwen is iets anders dan iets bezitten.

De Heere Jezus waarschuwt de discipelen als zij de kinderen bij Hem weg willen houden.
Dus er ligt wel degelijk een verantwoordelijkheid. Anders kunnen we alle zending wel opheffen toch?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door samanthi »

Orchidee schreef:Even over dat een kind " schreiend" op de wereld komt:
Dat is niet altijd zo hoor!
Onze oudste gaf geen kik en was heel tevreden!
Dat kan nooit wat zijn hoor Orchidee leeft ze wel echt?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10473
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Orchidee »

samanthi schreef:
Orchidee schreef:Even over dat een kind " schreiend" op de wereld komt:
Dat is niet altijd zo hoor!
Onze oudste gaf geen kik en was heel tevreden!
Dat kan nooit wat zijn hoor Orchidee leeft ze wel echt?
Uh ja! Heb je ze nog nooit gezien dan?
Je ziet ze echt niet zomaar over het hoofd hoor!Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Johannes van Dijk »

samanthi schreef:Johannes jij wil iedereen bij de Heere Jezus weghouden en in zijn zonde(kennis) laten sterven.
Zeg maar Hans hoor,dat is net zo makkelijk. ik wil NIEMAND bij de Heere Jezus weghouden. En al zou ik dat willen, zou ik het niet eens kunnen. Maar ik wil wel met nadruk iedereen ernstig waarschuwen om niet met gestolen goed en een ingebeelde Jezus de doodsjordaan in te stappen. Want dan zal men eeuwig omkomen. Sion word door recht verlost, en haar wederkerenden door gerechtigheid. Aan dat recht wil vandaag de dag bijna iedereen voorbij gaan. De schuld word niet meer geeigend, het recht niet meer gezien. Spreek ons van zachte dingen, van liefde, redding en vergeving enz. Waarom klaagt er niemand meer over het gemis? Iedereen erkent dat we in een vreselijke wereld leven, maar als je de kranten leest, met name de rouw-advertenties, mensen dat leven we in de meest bloeiende tijd ooit! Er gaat schijnbaar niemand meer verloren! Ze gaan allemaal naar huis, en worden thuisgehaald door Vader enzovoorts. ik kan er niet bij hoor. Zou de Heere het mis gehad hebben toen Hij zei: Velen zijn geroepen, maar weinig uitverkoren?! De Satan lacht zich een bult.Hij weet al 6000 jaar hoe God een mens bekeert, en hij doet er alles aan (omdat hij weet dat zijn tijd voorts kort is) om die mens op een dwaalspoor te zetten hetzij in de wereld, of in de godsdienst. Dat maakt hem niks uit. En wij lopen als makke schapen achter hem aan,al vanaf Genesis 3.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Wist je dat........[7]

Bericht door samanthi »

Orchidee schreef:
samanthi schreef:
Orchidee schreef:Even over dat een kind " schreiend" op de wereld komt:
Dat is niet altijd zo hoor!
Onze oudste gaf geen kik en was heel tevreden!
Dat kan nooit wat zijn hoor Orchidee leeft ze wel echt?
Uh ja! Heb je ze nog nooit gezien dan?
Je ziet ze echt niet zomaar over het hoofd hoor!Afbeelding
:haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jongere »

Even tussen haakjes: persoonlijk geloof ik zeker dat er sprake is van leven vóór het bewust kennen van Christus. Met andere woorden, dat de ontdekking plaats vindt in de wedergeboorte. Dat daarbij beelden van een embryo, baby of (bijvoorbeeld) bloembol gebruikt worden kan ik ook nog volgen, als daardoor de kern van wat uitgelegd moet worden duidelijker wordt.
Maar laten we aub geen beelden uit elkaar gaan rafelen, ik vind al dat geredeneer over embryo's vrij ongepast en onsmakelijk. Zo'n beeld is bedoeld als analogie, niet als bewijslast om tot op de laatste millimeter te ontrafelen. Bovendien lijkt het soms alsof wij mensen precies weten hoe de wedergeboorte 'in elkaar zit'. Het is vooral nodig Bijbels en voorzichtig te spreken. Eén van de duidelijkste kenmerken die Christus noemt over de wedergeboorte in Joh. 3 is dat het lijkt op de wind... Daar weten we vooral heel veel niet vanaf.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door samanthi »

Johannes van Dijk schreef:
samanthi schreef:Johannes jij wil iedereen bij de Heere Jezus weghouden en in zijn zonde(kennis) laten sterven.
Zeg maar Hans hoor,dat is net zo makkelijk. ik wil NIEMAND bij de Heere Jezus weghouden. En al zou ik dat willen, zou ik het niet eens kunnen. Maar ik wil wel met nadruk iedereen ernstig waarschuwen om niet met gestolen goed en een ingebeelde Jezus de doodsjordaan in te stappen. Want dan zal men eeuwig omkomen. Sion word door recht verlost, en haar wederkerenden door gerechtigheid. Aan dat recht wil vandaag de dag bijna iedereen voorbij gaan. De schuld word niet meer geeigend, het recht niet meer gezien. Spreek ons van zachte dingen, van liefde, redding en vergeving enz. Waarom klaagt er niemand meer over het gemis? Iedereen erkent dat we in een vreselijke wereld leven, maar als je de kranten leest, met name de rouw-advertenties, mensen dat leven we in de meest bloeiende tijd ooit! Er gaat schijnbaar niemand meer verloren! Ze gaan allemaal naar huis, en worden thuisgehaald door Vader enzovoorts. ik kan er niet bij hoor. Zou de Heere het mis gehad hebben toen Hij zei: Velen zijn geroepen, maar weinig uitverkoren?! De Satan lacht zich een bult.Hij weet al 6000 jaar hoe God een mens bekeert, en hij doet er alles aan (omdat hij weet dat zijn tijd voorts kort is) om die mens op een dwaalspoor te zetten hetzij in de wereld, of in de godsdienst. Dat maakt hem niks uit. En wij lopen als makke schapen achter hem aan,al vanaf Genesis 3.
Ja die ouwe leugenaar lacht zich inderdaad een bult, maar om wie?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Johannes van Dijk »

Christa schreef: De vele dagen van duisternis zien op de dagen in het graf, Prediker 11 vers 8 met kanttekening 25.
De dagen der duisternis zijn vele bij het ware volk van God. Tegenwoordig komen ze juichend en lachend boven! Dat lees ik niet hoor. Ik lees dat de Heere alle tranen van hun ogen zal afwissen. Dus als ik me niet vergis, dan komen ze huilend/wenend boven! Gij bedrukte, door onweder voortgedrevene, ongetrooste,Ik zal....! Herkennen we dat?
Plaats reactie