Beste Samanthi,samanthi schreef: Wij geven de argumenten en zie je gaat een ander paadje in, moeilijk hè om te zeggen dat je het niet goed gezien hebt.
Allereerst, wat heb ik gezegd dat ik je zo geergerd heb? Je reageert zo gebeten.
Ik erken dat ik geen communicatiekampioen ben maar probeer me tenminste te begrijpen in wat ik wil zeggen.
Ik geef toe dat ik een ontzettend trots persoontje ben. Ik zou echter graag willen toegeven dat ik het niet goed gezien heb maar juist sommige van de reacties bewijzen het gelijk van mijn stelling.
Ik vroeg helemaal niet naar argumenten waarom dat de psalmberijmers grotere dwaallichten zouden zijn dan wij. Ik wilde iedereen die dit leest laten nadenken over hoe wij zelf omgaan met de Schrift en hoe dat dat zo komt. Door wie zijn wij beïnvloed of laten we ons beïnvloeden?
Waar heb ik ontkent dat er argumenten zijn tegen de berijming van 1773?Kijk maar: schreef: Vagari:
Ik denk dat de psalmberijmers toen meer kennis en inzicht in de hele Bijbel hadden dan wij, hier op het forum, met zn alle bijelkaar. Maar ja, daar heb ik geen argumenten voor.
.... of toch wel? (Let op dit is een vraag aan mezelf! Ik was ondertussen voor mezelf aan het nadenken of ik die gedachten kon omzetten in begrijpbare zinnen.)
DDD:
Ik ben benieuwd. Ik heb dat nooit zo begrepen. Hoe kom je daar nu bij?
Vagari:
Dat ligt aan mijn dunk van de kennis en inzicht van ons hier.
DDD:
Ik denk dat je mensenkennis en inschatting van zowel het gemiddelde geestelijke gehalte hier als van de psalmberijmers dan te kort schiet.
Samanthi:![]()
Vagari:![]()
John Galt:
Lees dit eens Wikipedia artikel: "Lucretia Wilhelmina van Merken" Over de dichteres van "t Hijgend hert".
Met al haar inzicht en kennis in de hele Bijbel was zij remonstrant.
Nou wil ik niet zeggen dat dat niet kán...
Vagari:
Ja? (Ik bedoelde dit in de zin van Ja, en?) Zij wist tenminste dat ze uit een remonstrants nest kwam.
Samanthi: Flauw
Vagari:
Ja hè, misschiel wel een beetje. Ik meen het echter wel.
Samanti:
Komt met extra argumenten waarom de psalmberijmers wel grotere dwaallichten zouden zijn dan dat wij (- John Galt natuurlijk) nu zijn.
Vagari:
En waardoor zijn wij beïnvloed?
Samanthi:
Wij geven de argumenten en zie je gaat een ander paadje in, moeilijk hè om te zeggen dat je het niet goed gezien hebt.
Daar ging het mij in eerst instantie al niet om. Vanuit mij gezien gaan jullie juist een ander paadje in. (Behalve DDD misschien, volgens mij had hij het wel door)
Maar goed daar ging het helemaal niet over. Dit trekt alleen een rookgordijn op voor de eigelijke discussie.
Samanthi, heb je ook gelezen waarom ik er van overtuigd ben dat ik de berijmde versie van Psalm 51 in dit verband kon plaatsen?
Mede door:
1Timotheüs 1:12-16 / STV
12 En ik dank Hem, Die mij bekrachtigd heeft,³⁰ namelijk Christus Jezus, onzen Heere, dat Hij mij getrouw geacht heeft,³¹ mij in de bediening gesteld³² hebbende; 13 Die te voren een gods lasteraar was, en een vervolger, en een verdrukker;³³ maar mij is barmhartigheid geschied, dewijl ik het ontwetende gedaan³⁴ heb in mijn ongelovigheid. 14 Doch de genade onzes Heeren is zeer overvloedig geweest, met geloof en liefde,³⁵ die er is in Christus Jezus.³⁶ 15 Dit is een getrouw woord,³⁷ en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is, om de zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben.³⁸ 16 Maar daarom is mij barmhartigheid geschied,³⁹ opdat Jezus Christus in mij, die de voornaamste ben, al Zijn lankmoedigheid⁴⁰ zou betonen, tot een voorbeeld⁴¹ dergenen, die in Hem geloven zullen ten eeuwigen leven.