Gelezen, gedacht, gehoord...

Vagari

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Vagari »

samanthi schreef:
DDD schreef:Ik denk dat je mensenkennis en inschatting van zowel het gemiddelde geestelijke gehalte hier als van de psalmberijmers dan te kort schiet.
:D
:love
John Galt

Bericht door John Galt »

Vagari schreef: Ik denk dat de psalmberijmers toen meer kennis en inzicht in de hele Bijbel hadden dan wij, hier op het forum, met zn alle bijelkaar. Maar ja, daar heb ik geen argumenten voor.

.... of toch wel?
Lees dit eens Wikipedia artikel: "Lucretia Wilhelmina van Merken" Over de dichteres van "t Hijgend hert".
Met al haar inzicht en kennis in de hele Bijbel was zij remonstrant.

Nou wil ik niet zeggen dat dat niet kán...
Who is John Galt? :quoi
helma

Bericht door helma »

Psalm 43 had ze eigenlijk zo gedicht: Barmhartig God, hoor mijn gebeden. Dat werd veranderd in 'geduchte God'.
Vagari

Bericht door Vagari »

John Galt schreef:
Vagari schreef: Ik denk dat de psalmberijmers toen meer kennis en inzicht in de hele Bijbel hadden dan wij, hier op het forum, met zn alle bijelkaar. Maar ja, daar heb ik geen argumenten voor.

.... of toch wel?
Lees dit eens Wikipedia artikel: "Lucretia Wilhelmina van Merken" Over de dichteres van "t Hijgend hert".

Ja? Zij wist tenminste dat ze uit een remonstrants nest kwam.
samanthi

Bericht door samanthi »

Vagari schreef:
John Galt schreef:

.... of toch wel?

Ja? Zij wist tenminste dat ze uit een remonstrants nest kwam.
Flauw.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
samanthi

Bericht door samanthi »

helma schreef:Psalm 43 had ze eigenlijk zo gedicht: Barmhartig God, hoor mijn gebeden. Dat werd veranderd in 'geduchte God'.
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... -1773.html

http://www.digibron.nl/search/detail/37 ... -goddeloos[/q

http://www.psalmboek.nl/cj-meeuse-verantwoording.php

Heb er nog eea over gevonden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Vagari

Bericht door Vagari »

samanthi schreef: Flauw.
Ja hé, misschien wel een beetje.

Maar ik meen het wel.
Vagari

Bericht door Vagari »

samanthi schreef:
helma schreef:Psalm 43 had ze eigenlijk zo gedicht: Barmhartig God, hoor mijn gebeden. Dat werd veranderd in 'geduchte God'.

En waardoor zijn wij beïnvloed?
John Galt

Bericht door John Galt »

"We"? Spreek maar voor jezelf.
Who is John Galt? :quoi
samanthi

Bericht door samanthi »

Vagari schreef:
samanthi schreef:

En waardoor zijn wij beïnvloed?
Ik denk dat de psalmberijmers toen meer kennis en inzicht in de hele Bijbel hadden dan wij, hier op het forum, met zn alle bijelkaar. Maar ja, daar heb ik geen argumenten voor.

.... of toch wel?
Wij geven de argumenten en zie je gaat een ander paadje in, moeilijk hè om te zeggen dat je het niet goed gezien hebt.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:Hier een belangwekkend citaat van Wilhelmus à Brakel over deze materie:
XXX. Vraagt u dan: Wat moet ik doen, opdat ik zalig worde? (...) Redelijke Godsdienst, H. 31
Zeker een mooi citaat! Dit komt uit het hoofdstuk over wedergeboorte.
In het hoofdstuk over het geloof staat iets dergelijks:
XLIII. Komt allen, die ik genoemd heb, en ook die, welke ik hier niet voorgesteld heb; komt doodslagers, komt overspelers, hoereerders en ontuchtigen; komt onrechtvaardigen, dieven; komt dronkaards, brassers, dobbelaars, dansers; komt overgegeven booswichten; komt leugenaars, achterklappers, meinedigen; komt allen wie u zijt, en hoedanig u ook zijt, komt tot Jezus, gelooft in Hem, en u zult zalig worden.
Denkt iemand; dat is de weg te ruim gesteld.
Ik zeg niet dat zij zalig zijn, en zullen worden, maar dat Christus ook zulke roept, en dat dezulken ook wel deel aan Christus krijgen, 1 Kor. 6:19. Niemand geve de moed verloren; want zulk een volheid van genade is in Christus. Maar dát wordt voorondersteld, namelijk dat dezulken het zondigen moe zijn, dat ze smartelijk aangedaan zijn over hun vorige gruwelen, en dat ze met al hun hart begerig zijn naar verzoening met God, en naar een heilig leven, zonder welke gestalte niemand zal willen komen. Komt dan allen, en laat u bewegen tot het geloof
(...)
Welaan dan, zoekt de Heere, terwijl Hij te vinden is; zoekt dezen Jezus te kennen, en zoekt in ernst en begeerte naar verlossing en zaligheid Hem tot uw Borg; geeft u in ootmoedigheid aan Hem over, en verlaat u op Hem, vertrouwt uzelf Hem toe tot zulk een einde, gelooft zo in Hem, en u zult zalig worden.
Buiten Christus is niet dan onrust, 't is overal vijand, die de ziel schudt en slingert, als een schip in een hevige storm; nergens is rust of steunsel; het uitgelaten duifje uit de ark vond geen rust voor het hol van zijn voet, want 't was overal water; alzo is een ziel buiten Christus. Noch rijkdom, noch vrienden, noch eigenwijsheid of kracht, kunnen de ziel rust geven; 't zijn allen gebroken rietstaven, die niet alleen geen steunsel lijden, maar de Leuner daarenboven doen vallen, en Hem kwetsen; ziet dan daarnaar niet meer om, laat het alles varen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wat dunkt ons: een door Gods Geest ontdekt mens, ziet die op Jezus? Of ziet hij eerst wat anders?
Zomaar een vraagje, ter overdenking, tussendoor.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
Wat dunkt ons: een door Gods Geest ontdekt mens, ziet die op Jezus? Of ziet hij eerst wat anders?
Zomaar een vraagje, ter overdenking, tussendoor.
Wat was Wilhelmus à Brakel toch een wijs man:
VII. 4. Het vierde dat aan te merken is, is de wijze van wedergeboorte, welke zeer verscheiden is;
(a) Sommigen worden schielijk, in een korte tijd overgebracht, als in één ogenblik, gelijk Zachéus en de moordenaar; velen op de Pinksterdag, de stokbewaarder. Anderen langzamer.
(b) Sommigen worden overgebracht door en met grote verschrikkingen en ontsteltenissen der wet, des doods en der verdoemenis, zoals op de Pinksterdag, en de stokbewaarder, Hand. 16:27.
(c) Sommigen op een zeer Evangelische wijze. De zaligheden en de volheid van de Middelaar Jezus Christus overstelpen de ziel, en de zoetheid van de Evangelische goederen vervullen zó hun ziel, dat ze geen tijd hebben, aan hun zonden met verschrikking te denken. Maar zij worden als verslonden door het Evangelie, en zij ontvangen Jezus met blijdschap als Zachéus, Lukas 19:3, 10.
(d) Sommigen brengt de Heere over in vele bedaardheid, door het gezicht van de waarheden; in bedaardheid zien ze hun zonden en ellendige staat buiten Christus, en de zaligheden der bondgenoten, alsmede de waarheid van de aanbieding van Christus door het Evangelie aan hen. In dit beschouwen der waarheden worden ze allengskens (langzamerhand) en buiten hun weten veranderd, en worden der waarheid gehoorzaam, en door de kennis van de waarheid worden ze gelovig, en hun hart wordt gereinigd, 1 Petrus 1:22. Zij hebben niet veel smartelijke droefheid, ook geen verrukkende blijdschap, maar een genoegen in, en zoete goedkeuring van de waarheden, zo ten opzichte van hun ellende, als zaligheid in Christus, en hun aanneming van, en verlaten op Christus. Dit zijn doorgaans de bestendigste en vaste Christenen.
(e) Sommigen worden bekeerd allengskens, met vele verwisselingen van droefheid, blijdschap, geloof, ongeloof, strijden, overwinningen, vallen, opstaan; en dit is de gewone weg, dien God doorgaans houdt in de bekering van de meesten. Als ik zeg, allengskens, dan bedoel ik de bekering in 't brede, met al haar omtrek, van de eerste overtuiging, tot de bewustheid dat men Christus aanneemt. Want anders is het een zekere zaak, dat de bekering in één ogenblik geschiedt, in één moment wordt de ziel van dood levend; tussen dood en levend zijn is geen tijd. Omdat deze wijze van bekering de gewoonste is, zo zullen wij ze in haar begin, voortgang en einde wat breder openleggen, opdat een ieder zich daarin zou kunnen spiegelen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

à Brakel zegt ook nog dit, direct na het citaat dat ik hiervóór aanhaalde:
Maar dat zeggen wij vooraf, dat niemand bekommerd moet zijn over de wijze van bekering, omdat hij niet is overgebracht op deze of gene wijze, die men zichzelf voorschrijft, of op welke anderen bekeerd zijn. Als de bekering er is, dan is het wél, en ziet tot uw ontsteltenis niet terug op de wijze, al was de wijze van bekering in u zodanig, dat gij nooit iets dergelijks gelezen of gehoord had. Want de wegen Gods zijn wonderbaar, en de een ondervindt wel iets, daar de andere niet van weet, ook in de gewone weg tot bekering; maar men moet dikwijls terugzien op al de voorzienigheden en wegen, waardoor God ons geleid heeft, dat geeft ons stof van verwondering, van verheerlijking van God, en van vaststelling van zijn staat.
Ik ben benieuwd naar je reactie, DIA.
Plaats reactie