Gelezen, gedacht, gehoord...

samanthi

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
Posthoorn schreef:
Hendrien schreef:Helaas, DIA, ken ik echt veel van deze mensen. Ze zijn er zo mee bezig, worden ouder en ouder, maar het gebeurt niet! Hoe zit dat dan volgens u?
Wat adviseer jij dan? Dat ze moeten geloven? Ja, dat is ook zo, maar wat als je niet kúnt geloven?
Niemand kan uit zichzelf geloven, dus in dat opzicht is 'moeten geloven' een absolute onmogelijkheid voor iedereen.
Maar waar brengt dit ons?
Hopelijk niet in de berusting, of in het activisme, of bij onszelf, maar bij de Heere.
Geloven we nog wel dat Hij gewillig is om ook ons zalig te maken?

Wat adviseer jij dan?
Soms denk ik aan het bevel van geloof en bekering.
Wat moeten wel daar dan mee?
Ik kom daar niet uit.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
eilander schreef:
Posthoorn schreef:
Hendrien schreef:Helaas, DIA, ken ik echt veel van deze mensen. Ze zijn er zo mee bezig, worden ouder en ouder, maar het gebeurt niet! Hoe zit dat dan volgens u?
Wat adviseer jij dan? Dat ze moeten geloven? Ja, dat is ook zo, maar wat als je niet kúnt geloven?
Niemand kan uit zichzelf geloven, dus in dat opzicht is 'moeten geloven' een absolute onmogelijkheid voor iedereen.
Hopelijk niet in de berusting, of in het activisme, of bij onszelf, maar bij de Heere.

Wat adviseer jij dan?
Ik kom daar niet uit.
Daar komt geen mens uit.
Het bevel en de eis ligt er.
Het moest ons wel in de engte brengen.
En daar vluchten we voor weg.

Wij hebben onszelf verkocht.
We hebben ons als onmachtige slaven verkocht aan de satan.
Alleen een Goddelijke kracht kan een mens tot leven wekken.
En God eist van de mens volkomen gehoorzaamheid.
Dat kan een mens niet.

Doet God de mens dan geen onrecht
dat Hij in Zijn Wet van ons eist wat we niet meer kunnen doen?
Ganselijk niet.
Wij zijn alzo geschapen dat wij dat konden doen.
Leest verder de Heidelberger Catechismus
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jeremiah

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

samanthi schreef:
eilander schreef:
Posthoorn schreef:

Wat adviseer jij dan?
Ik kom daar niet uit.
De eis van geloof en bekering is wat de mens zou moeten doen. Niet wat de mens kan doen. Wij kunnen geen enkele bijdrage leveren aan onze zaligheid. (Thomas Watson)
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Nee.
De mens kan niet.
Maar de mens wil ook niet.
Onder het mom van rechtzinnigheid wordt de lijdelijkheid goedgepraat. Men hoort liever altoos het donderen van de wet, zodat men tegen allen en iedereen kan zeggen dat God het moet doen. En sat terwijl men op zo'n grote zaligheid geen acht wíl slaan...
En áls er dan ontkiemende zaadjes lijken op te komen (die niet door middel van een in ons straatje passende predikant zijn gestrooid), wijzen ze het af als zijnde 'Het ging wel heel makkelijk, zou dat geen gestolen Jezus zijn?' of: 'Het wordt wel heel makkelijk aangepraat.' en wordt de predikant en/of de betreffende persoon onder de 'nieuwe leer' geschaard en is het 'Mené, mené, thekel upharsin'. Maar het punt is dat ze zelf door hoogmoed, ongeloof en vooral lijdelijkheid niet willen. En daar een rechtzinnig sausje over heen gooien waarmee ze het goedpraten.
En dominees die wijzen op het bevel tot geloof en bekering worden als 'nieuwere prediking' gezien. Want 40 jaar terug was het anders... Dus dominees die het anders verwoorden en die nieuwere bewoordingen gebruiken of bepaalde oude termen (uit het gezelschapsleven) niet gebruiken, worden niet als ware knechten Gods gezien.

Enne, Dia, weet je hoelang ds. Harinck al predikant is, over enkele maanden? 55 jaar... Dus hij valt ruimschoots boven de 40 jaar en u zult ook hem wel bedoelen zeker, als het gaat over het feit dat we dominees van 40 jaar terug maar eens zouden moeten gaan beluisteren? Dat geldt ook voor ds. Van der Net... en ds. Kattenberg is ook al deccenia lang predikant.
En als ik aan overleden dominees denk: u bedoelt zeker ook o.a. ds. Hakkenberg, ds. Rietdijk en ds. Huisman?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
CvdW

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:Misschien is het goed om de preken van +/- 40 jaar terug te beluisteren? Of preken van huidige leraars die nog hetzelfde zijn. Want ik kan me gewoon niet voorstellen dat er zo gereageerd word. Enerzijds wel. Als we gewend raken aan een nieuwere prediking waar deze zaken niet meer aan de orde komen.
Toch was dit altijd (en nog) de reformatorische leer gegrond op de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid. Wel was altijd er altijd een wrevel, een niet dulden van die oude leer, maar toen kwam het meer van buiten. Nu komt het meer van binnenuit.
Iedereen zal wel kunnen wel begrijpen dat ik me hier niet thuis voel. Dat ik me argwanend gevolgd voel (nee toch geen waanidee?) Onwaartachtigheid kan ik niet verdragen. Ik wil graag recht door zee. Geen kromme wegen. Dat kan echt niet bestaan met een rechtzinnige belijdenis. Een alternatief voor RF bestaat helaas niet, en je wilt wel eens wat kwijt als je de hele dag alleen bent.

Verder zou ik kunnen adviseren goede boeken te lezen. Dat kan ook verrijkend zijn in kennis.
Ik ben benieuwd welke boeken u bedoeld? Welke 5 adviseer u?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:
-DIA- schreef:Misschien is het goed om de preken van +/- 40 jaar terug te beluisteren? Of preken van huidige leraars die nog hetzelfde zijn. Want ik kan me gewoon niet voorstellen dat er zo gereageerd word. Enerzijds wel. Als we gewend raken aan een nieuwere prediking waar deze zaken niet meer aan de orde komen.
Toch was dit altijd (en nog) de reformatorische leer gegrond op de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid. Wel was altijd er altijd een wrevel, een niet dulden van die oude leer, maar toen kwam het meer van buiten. Nu komt het meer van binnenuit.
Iedereen zal wel kunnen wel begrijpen dat ik me hier niet thuis voel. Dat ik me argwanend gevolgd voel (nee toch geen waanidee?) Onwaartachtigheid kan ik niet verdragen. Ik wil graag recht door zee. Geen kromme wegen. Dat kan echt niet bestaan met een rechtzinnige belijdenis. Een alternatief voor RF bestaat helaas niet, en je wilt wel eens wat kwijt als je de hele dag alleen bent.

Verder zou ik kunnen adviseren goede boeken te lezen. Dat kan ook verrijkend zijn in kennis.
Sorry, maar ik ben het nu echt zat. Ik zou heel graag op uw vraag ingaan, maar ik kan niet anders dan ellende en strijd voorzien.
Het doet meer met me als ik kenbaar kan maken.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
John Galt

Bericht door John Galt »

Jongere schreef:
John Galt schreef:Zo zie je maar, dat ook aan de linkerzijde van de CGK de kern van het gereformeerde belijden nog recht overeind staat. (Veel cynische postings op dit forum ten spijt.)
Ik zou je optimisme graag delen. Ds. de Bruin verdedigt in dit artikel inderdaad een belangrijke kern van het gereformeerde belijden. Dat is nog iets anders dan jij schrijft. De (twitter)reactie van deze zelfde predikant op het 'vrouwenbesluit' in de GKV stem me dan weer wat minder hoopvol.
Ik schreef met opzet over de kern van het gereformeerde belijden. Ik volg deze broeder ook via Twitter en herken me lang niet altijd in zijn bijdragen. Maar de vrouw in het ambt hoort wat mij betreft niet bij de kern van het gereformeerd belijden, de verzoening door voldoening wel. Als je dat laat vallen, houd je op gereformeerd te zijn.
Who is John Galt? :quoi
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

CvdW schreef:
-DIA- schreef:Verder zou ik kunnen adviseren goede boeken te lezen. Dat kan ook verrijkend zijn in kennis.
Ik zou best een voorstel willen doen, voor boeken die ik zelf ook gelezen heb:
- De Redelijke Godsdienst van Wilhelmus à Brakel (of in elk geval de hoofdstukken over roeping, wedergeboorte, geloof, bekering enzovoorts)
- Komen tot Jezus Christus (of, in de oude versie: Komst en welkomst tot Christus) van John Bunyan
- Het merg van het Evangelie van Edward Fisher
- Hallelujah, of Lof des Heeren over het genadeverbond van Wilhelmus à Brakel
- Des christens groot interest van William Guthrie

Met uitzondering van de Redelijke Godsdienst zijn het geen heel dikke boeken, en het is de moeite van het lezen meer dan waard. Je ziet het aan de discussies hier ook: er is heel veel onduidelijkheid en onzekerheid over de toeëigening. Ik geloof zeker dat deze boeken een middel kunnen zijn om hierin veel helderheid te verschaffen.
Door het lezen van deze boeken word je niet zalig, maar ze wijzen je wel helder en beslist de weg. Alle tegenwerpingen die er kunnen zijn worden beantwoord.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

samanthi schreef:
Posthoorn schreef:
Of niet wilt?
Nee, nu maak je jezelf het te gemakkelijk. Wat als iemand in de nood van ziel bidt om genade en weet dat hij geloven moet, maar dat niet kan? Omdat hij ten diepste niet weet wat geloven ís. Voor zulke mensen zijn jullie maar moeilijke vertroosters.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

eilander schreef:Met uitzondering van de Redelijke Godsdienst zijn het geen heel dikke boeken, en het is de moeite van het lezen meer dan waard. Je ziet het aan de discussies hier ook: er is heel veel onduidelijkheid en onzekerheid over de toeëigening. Ik geloof zeker dat deze boeken een middel kunnen zijn om hierin veel helderheid te verschaffen.
Door het lezen van deze boeken word je niet zalig, maar ze wijzen je wel helder en beslist de weg. Alle tegenwerpingen die er kunnen zijn worden beantwoord.
Maar al die boeken kunnen je het geheim van het geloof niet leren. Daar is de Heilige Geest voor nodig!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
eilander schreef:Met uitzondering van de Redelijke Godsdienst zijn het geen heel dikke boeken, en het is de moeite van het lezen meer dan waard. Je ziet het aan de discussies hier ook: er is heel veel onduidelijkheid en onzekerheid over de toeëigening. Ik geloof zeker dat deze boeken een middel kunnen zijn om hierin veel helderheid te verschaffen.
Maar al die boeken kunnen je het geheim van het geloof niet leren. Daar is de Heilige Geest voor nodig!
Goed dat je het zegt, ik hoop eigenlijk dat dit een overbodige toevoeging is. Ik heb althans zeker niet bedoeld dat je dit uit een boekje kunt leren. Ik heb ook gezegd: het zou een middel kunnen zijn om helderheid te verkrijgen, niet om het geloof te verkrijgen.

Wat zou jouw advies eigenlijk zijn aan deze mevrouw?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Een mens kan zich niet bekeren, maar hij kan wel geloven.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Herman schreef:Een mens kan zich niet bekeren, maar hij kan wel geloven.
Misschien kun je uitleggen wat je bedoelt, want ik lees dit in de Bijbel:
"Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave."
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

eilander schreef:
Herman schreef:Een mens kan zich niet bekeren, maar hij kan wel geloven.
Misschien kun je uitleggen wat je bedoelt, want ik lees dit in de Bijbel:
"Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave."
Áls je al iets zou willen zeggen over wat een mens zelf kan, zou ik het nog eerder omdraaien: hij kan niet zelf geloven, maar zich wel bekeren. En dan bedoel ik: hij kan gaan Bijbel lezen, de zonde verlaten, kerkdiensten bezoeken, enzovoorts.
Maar liever zou ik zeggen dat hij niets geestelijk goeds kan doen. Al deze werken zijn in Gods oog nog zonden buiten Christus, nog erger dan zijn eerdere leven in de wereld.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

eilander schreef:
CvdW schreef:
-DIA- schreef:Verder zou ik kunnen adviseren goede boeken te lezen. Dat kan ook verrijkend zijn in kennis.
Ik zou best een voorstel willen doen, voor boeken die ik zelf ook gelezen heb:
- De Redelijke Godsdienst van Wilhelmus à Brakel (of in elk geval de hoofdstukken over roeping, wedergeboorte, geloof, bekering enzovoorts)
- Komen tot Jezus Christus (of, in de oude versie: Komst en welkomst tot Christus) van John Bunyan
- Het merg van het Evangelie van Edward Fisher
- Hallelujah, of Lof des Heeren over het genadeverbond van Wilhelmus à Brakel
- Des christens groot interest van William Guthrie

Met uitzondering van de Redelijke Godsdienst zijn het geen heel dikke boeken, en het is de moeite van het lezen meer dan waard. Je ziet het aan de discussies hier ook: er is heel veel onduidelijkheid en onzekerheid over de toeëigening. Ik geloof zeker dat deze boeken een middel kunnen zijn om hierin veel helderheid te verschaffen.
Allemaal mooie boeken, maar ik zou de hele refowereld het wel toe willen roepen: lees aub: Des christens groot interest van William Guthrie
Plaats reactie