-DIA- schreef:JCRyle schreef:-DIA- schreef:Het verband was dit: Het zal niet makkelijk worden om de eenmaal geslagen breuk te herstellen. Geheel uit te wissen. Ik haalde aan wat ik pas las: Als de twee kerken zouden fuseren zou er (dat was de praktijk) er een derde ontstaan. Ik meen, maar weet het niet met zekerheid dat het een uitspraak van ds. Moerkerken of ds. van Eckeveld was, in ieder geval nog een recente dominee.
Van eenheid zag ds. Lamain ook niet veel. Toen hij hier in Rijssen intrede deed nam hij als tekst over de stok liefelijkheid en samenbinders. Dit met het oog dat er in Rijssen twee los van elkaar staande GG's waren. In het begin had hij goede hoop de twee groepen bijeen te brengen. Dat is hem niet gelukt. Botsende karakters (die echter beiden dezelfde leer voorstonden). Ds. Lamain was beroepen door de Walkerk (voorganger van de Rijssen-Noord) en preekte zondags 3 keer in de Walkerk, en 1 maal in de Eskerk (thans GGiN). In 1953 is de Eskerk dr. Steenblok nagevolgd. Zo was de scheuring hier in grote lijnen niet dwars door de gemeente, maar werden twee kerken gescheiden.
Ds. Lamain deed de uitspraak volgens mij in de predicatie ter gelegenheid van de Bevrijding na de Tweede Wereldoorlog. Hij zag het donker in (evenals toen alle oude predikanten van die weg) en deed toen deze uitspraak. Ik meen toch te bespeuren dat het na de Tweede Wereldoorlog niet bar veel beter op is geworden op geestelijk gebied. Hij voorzag dat kennelijk, evenals meerderen. Daarom de droeve klacht: Er zou wel eens een tijd kunnen komen dat we elkaar moesten ontmoeten in een droge sloot of een greppel, en dat we zouden zeggen, als we elkaar vonden: Leef jij ook nog?
Leven we nu niet in een tijd van ver-eten en verbijten? Wordt de waarheid nog verdragen? Ik zie wel dat de woorden van ds. Lamain nu actueler zijn dan ooit.
Ds. Moerkerken haalde dat onlangs aan in het interview ten gelegenheid van zijn afscheid als rector.
Hij zag kerkelijke eenheid niet zitten tussen GGiN en GG, omdat dan een derde kerk waarschijnlijk zou ontstaan.
Hij vond geestelijke herkenning belangrijker.
Dat bedoelde ik nu. Waarom moet daar nu zo'n gehakketak over zijn? Alsof we elkaar wantrouwen en niet meer in broederlijke liefde elkaar verdragen, en heus, dit is echt niet een op zich staand geval. Men ergert zich aan de oude waarheid. Dat maakt het heel moeilijk voor hen die naar hun consciëntie niet anders kunnen dan vasthouden aan hetgeen ons door de vaderen is overgeleverd. We zien het hier op dit forum voor onze ogen gebeuren en we merken het niet?
Dat 'gehakketak', zoals jij het noemt, -DIA-, is dan ook (misschien nog wel meer?) aanwezig in de GGiN. Want daar wil men een 'begrijpelijk boekje voor de jeugd' gaan maken, zoals men onlangs op de synode besloot. Daarin moet dan worden uitgelegd wat de belangrijkste verschillen zijn tussen de GGiN en de GG. Alsof de 16-jarigen daar belangstelling in hebben... Ik vind dat eerder een verwijderingspoging als dat er een poging wordt gedaan om dichter bij elkaar te komen. Men had beter de handen in één kunnen slaan en een boekje kunnen maken waarin de overeenkomsten van de GGiN en de GG staan...
Bovendien: het is gewoon heel realistisch dat het gedeelte links van het midden in de GG niet (zomaar) een samenvoeging met de GGiN zal doen. En áls dat al gebeurt, dan is er alleen maar meer versplintering bínnen het kerkverband, en krijg je alleen maar méér kanselverboden voor dominees (zoals die er nu op de Veluwe helaas al zijn..., vanaf 1962...)...
Dus ik denk dat het een reële wens is van ds. Moerkerken (en ik meen ook dat ds. Van Eckeveld het daar tijdens zijn ambtsjubileum over had, toen ds. A.A. Egas juist aanspoorde tót eenwording).
En ja, ik bevorder ook de éénwording met de GGiN. Maar ik denk dat dat pas mogelijk is als degenen die '1953' meegemaakt hebben (of van ouders/grootouders hebben horen zeggen) niet meer leven. We moeten dus enkele geslachten verder zijn, wil je tot éénwording kúnnen komen. Die gedachte moet ook rijpen. Als de jeugd van vandaag de dag de middelbare leeftijd heeft bereikt, zal het waarschijnlijk een stuk eenvoudiger worden. Omdat de jeugd van vandaag weinig tot geen verschillen meer weet.