Johannes van Dijk schreef:Luther schreef:Johannes van Dijk schreef:Ware Godsvreze en zwarte kleding horen onlosmakelijk bij elkaar.
Toch zou ik je echt oprecht een paar vragen willen stellen. Niet om je af te branden, maar omdat ik het echt wil weten:1. Hoe kom je aan deze gedachte? En waarop baseer je die? (Ik vraag dat ook met het oog op mezelf: ik draag niet vaak zwarte kleding, dus kennelijk is er iets mis met me.)2. Hoe beoordeel je in dit licht dat de meeste HA-gangers in de gereformeerde gezindte niet in het zwart aan het HA deelnemen?3. Hoe beoordeel je predikanten die doordeweeks wel een net pak, maar net geen zwart dragen?4. Is het gebonden aan de cultuur? In het buitenland kom je het namelijk nauwelijks tegen. Of is dat in jouw ogen juist een teken dat er buiten Nederland al helemaal bijna geen kinderen van God zijn?5. Voel je je dan niet vaak ontzettend eenzaam, omdat jij wél een zwart pak draagt en ook meent dat dat moet, terwijl je bijna niemand meer aantreft die dat ook zo doet?
Dag Maarten,
Ik baseer de gedachte dat zwarte kleding en ware Godsvreze aan elkaar hangen als een Siamese tweeling.Het een gaat niet zonder het ander.Ik heb al eens eerder aangegeven;Wanneer werkelijk bij ons het besef mag leven, dat Gods Zoon is afgedaald in het vlees,en plaatsbekledend als Borg en Middelaar aan het vloekhout is genageld in onze plaats,dan komen we nooit meer los van het rouwkleed.Dat dan eens verwisseld mag/zal worden voor het witte Bruiloftskleed.2.Ik zie dat de meeste,wat zeg ik? Bijna allemaal in het zwart ten Avondmaal gaan.Ik spreek hier uitsluitend over deze omgeving.Ik weet niet wat je bedoelt met: de meest HA-gangers in de ger.gezindte NIET?in het zwart deelnemen.Integendeel,juist wel! 3.Predikanten die zich in het openbaar vertonen,moeten ten allen tijde dusdanig herkenbaar zijn aan hun kleding.(incl.hoed)Dus begrijp me goed,niet achter de grasmaaier in hun tuin,maar op straat en in ziekenhuizen enz.Predikanten die in hun"vrije tijd"met een gekleurde stropdas of andere kleding rondlopen,krijgen van mij geen compliment,maar eerder een berisping.4.Het zal zeker gebonden zijn aan de cultuur en de traditie.In Brazilië zie je wel voorgangers in lange witte kleding.Dat is daar gebruikelijk voor die voorgangers.Daarom zijn ze ook daar voor iedereen als zodanig herkenbaar.De orthodoxe Joden gaan in het zwart,en dragen ook een zwarte hoed.We dragen toch sympathie voor de beminden om der vaderen wil? Of is dat verdwenen?Velen vinden onder ons het dragen van een zwarte hoed belachelijk en bespottelijk,zoals blijkt uit vele reacties op dit forum.De Joden denken daar anders over,net als ik en velen met mij.Je zegt ook: In het buitenland kom je dit nauwelijks tegen.Ja waar vind je nog in het buitenland behoudende kerken en zuivere leer?Is het dan vreemd dat de kleding ook daar voor het merendeel werelds is?5.Ja ik weet me ontzettend eenzaam.Al heb ik daar niet de minste moeite mee.Ik leef al ruim 7 jaar alleen,en heb verder bijna niemand.Maar je laatste opmerking gaat echter niet op,omdat ik wél een zwart pak draag,en ook meen dat dit gepast is.Terwijl er bijna niemand meer is,die dat doet??Gelukkig kom ik in erediensten nog genoeg mannen en vrouwen tegen die in het zwart gekleed gaan.Zowel in eigen gemeente,als ver daar buiten! Denk wel dat al wat ik hier schrijf,niet bindend is voor anderen hoor.Dit is geheel uitgedrukt naar mijn persoonlijke visie.
Dag Johannes,
Laat ik beginnen met een reactie op mijn 5e vraag. Je zegt, eenzaam te zijn, en dat je bijna niemand meer hebt. Het lijkt me een moeilijke zaak. Sterkte daarin! Het kan echter ook zo zijn dat je opvattingen dan ook bijna niet meer tegengesproken worden. En dat lijkt me, gezien wat je allemaal schrijft, heel erg nodig. En ik meen dat het ook mogelijk is, want je biedt daartoe zelf de opening in je laatste zin: wat je schrijft over zwarte kleding, hoeden voor dominees, etc. is niet bindend voor anderen, en slechts je persoonlijke visie.
Welnu: laat ik in elk geval zeggen dat dat nieuw licht werpt op je tamelijk harde veroordeling van allerlei mensen, kinderen van God en predikanten in het bijzonder die zich net een beetje anders kleden dan wat jij gepast vindt. Ik begrijp nu, dat dit slechts een persoonlijke opvatting was. In antwoord op mijn eerste vraag lees ik immers niet dat je een grond in de Schrift hebt gevonden voor je stelling dat Gods kinderen hun hele leven, elke dag in het zwart dienen te gaan, en predikanten zelfs een hoed dienen te dragen als ze zich buitenshuis begeven. Kortom: het betreft hier een persoonlijke opvatting die meer gebaseerd is in een bepaalde kleine traditie, die christenen niet aan elkaar mogen opleggen vanuit de Schrift.
Je zegt:
JvD schreef:Wanneer werkelijk bij ons het besef mag leven, dat Gods Zoon is afgedaald in het vlees, en plaatsbekledend als Borg en Middelaar aan het vloekhout is genageld in onze plaats, dan komen we nooit meer los van het rouwkleed. Dat dan eens verwisseld mag/zal worden voor het witte Bruiloftskleed.
Er zal in het leven van Gods kind altijd rouw zijn en blijven over de aard van de zonde, over de wortel van onze ellende: onze schuld, het zondaar-zijn. Maar juist Gods kinderen die het ware geloof mogen beoefenen mogen zich door genade zich verheugen in de verlossing die in Jezus Christus is. Hij heeft hun schuld overgenomen, zelfs zo dat de onze belijdenis zegt (HC Zondag 23) dat de Heere door het ware geloof zonder ons, in ons een wonder werkt: God rekent mij gerechtigheid toe! Uit genade, uit eeuwige zondaarsliefde zegt God: u heeft het totaal niet verdiend, u zult het ook nooit verdienen, u bent zondig tot op het bot, maar omdat u door het geloof het eigendom bent geworden van Jezus Christus geef Ik u alles wat Hij heeft: Zijn betaling, Zijn gerechtigheid, Zijn heiligheid. Ik zie uw zonden niet meer; Ik zie alleen nog het bloed van Mijn Zoon. Als ik u recht in de ogen wil kijken, dan zie Ik Mijn Zoon staan. Als u alles wat u zelf denkt te hebben of te zijn, loslaat, als u ondanks al uw zonden vlucht tot de Heere Jezus, dan is Zijn offer, uw offer; dan is Zijn gerechtigheid uw gerechtigheid; dan is Zijn heiligheid, uw heiligheid. Dan zegt de Heere: Dan kijk Ik zó naar u of naar jou, alsof u nooit enige zonde hebt gedacht of gedaan; dan kijk Ik zo naar u alsof u de straf op de zonden volkomen hebt gedragen.
Het zou in diepe verwondering een loflied in ons hart moeten opwekken. Ja, dan blijft er zonde, dan blijft het zo dat je elke dag, als je op jezelf ziet, je moet bekennen dat het weer helemaal niets geworden is. Maar... ik dank God door Jezus Christus! In dat opzicht zou je met evenveel recht en reden kunnen beweren dat Gods kinderen dag in, dag uit een feestkleed, met alle kleuren uit Gods schepping, aan zouden moeten hebben.
Nog even een reactie op enkele andere dingen die je zegt:
2.Ik zie dat de meeste, wat zeg ik? Bijna allemaal in het zwart ten Avondmaal gaan.Ik spreek hier uitsluitend over deze omgeving. Ik weet niet wat je bedoelt met: de meest HA-gangers in de ger.gezindte NIET in het zwart deelnemen. Integendeel, juist wel!
Goed, dat moge zo zijn in de kringen waarin jij je begeeft, en dat is prima. Maar daarbuiten leven ook nog mensen, ook met dezelfde belijdenis die je in een andere post verwoordde. Persoonlijk be ik lid geweest in diverse gemeenten, en de meeste HA-gangers gingen in die gemeenten wel stemmig (soms niet), maar zeker niet allemaal in het zwart. Dat lijkt dus heel erg klein-cultureel bepaald te zijn. En dat is ook logisch, want het staat nergens zo in de Schrift. Ik hoop dat u niemand veroordeeld die met andere kleding aan het HA deelneemt. Dan zou het namelijk zomaar kunnen dat u één van Gods kleinen ergert, misschien wel een ergernis voor hem of haar bent. Ik neem aan dat u daar verre van wilt blijven.
JvD schreef:3.Predikanten die zich in het openbaar vertonen, moeten ten allen tijde dusdanig herkenbaar zijn aan hun kleding.(incl.hoed)Dus begrijp me goed, niet achter de grasmaaier in hun tuin, maar op straat en in ziekenhuizen enz. Predikanten die in hun "vrije tijd" met een gekleurde stropdas of andere kleding rondlopen, krijgen van mij geen compliment, maar eerder een berisping.
Ik ben het met je eens dat een predikant als ambtsdrager herkenbaar moet zijn. Dat wil zeggen: je mag een representatieve kledingwijze verwachten. Maar laten we ook nuchter zijn: in het buitenland komt het vrijwel niet voor dat bijbelgetrouwe predikers zich dag in, dag uit in het zwart vertonen. Ik zeg niet dat we een bepaalde gegroeide traditie overboord moeten kieperen, maar laten we het wel op het juiste niveau bekijken: dit is echt een middelmatige zaak. En nee, ik doe echt geen pleidooi voor een dominee op teenslippers in een spijkerbroek, maar als een predikant doordeweeks zwart met een streepje, een donkergrijs of donkerblauw pak aantrekt, waarin hij nog steeds herkenbaar is, dan moet je m.i. oppassen om daarover zo hard te oordelen als jij doet. Over de hoed is al veel gezegd, inclusief de prachtige column van Steef Post over dit fenomeen. Het was vroeger een traditie. Maar veel meer mannen hadden een hoed op, jongens een pet, vrouwen een hoofddoek. Het is echt een cultureel verschijnsel dat geen grond in de Schrift vindt. (Dus ook niet de reine hoed die de hogepriester op moest hebben: dat had een functie in de schaduwdienst, die vervuld is in de komst van Christus. Nergens in het Nieuwe Testament geeft Paulus concrete voorschriften over ambtskleding, laat staan over een hoed voor een prediker.) Pas op als je de zaligheid van een dominee of zijn rechtzinnigheid gaat afmeten aan de kleur van zijn pak, de begroeiing van zijn kin, het dragen van een trouwring, of een stippeltje in zijn stropdas.
JvD schreef:Je zegt ook: In het buitenland kom je dit nauwelijks tegen. Ja waar vind je nog in het buitenland behoudende kerken en zuivere leer?Is het dan vreemd dat de kleding ook daar voor het merendeel werelds is?
Oh, oh, oh... hoor je wat je hier zegt, als christen uit Nederland, waar het christendom wegkwijnt tegen die vele christenen die in verdrukking en vervolging vasthouden aan de goede belijdenis. Die hun leven met de Heere soms met de dood moeten bekopen. Ben je echt zo smaldenkend dat je denkt dat de Heilige Geest hooguit nog enkele groepen in Nederland op het oog heeft en hier en daar nog een enkeling in het grote buitenland? Hans, het is Pinksteren geweest! "Ik zal uitgieten van Mijn Geest op alle vlees!" Uitgieten! Niet zomaar wat druppeltjes, zoals jij suggereert op basis van een kledingkleur. Hans, ik ben bang dat je de Heere ernstig tekort doet. Lees over de bloeiende ondergrondse kerk in China, in Noord-Korea, in Nigeria, etc.
Ik hoop echt dat je je harde stellingnames terugneemt, omdat je Gods werk in deze wereld echt tekort doet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)