Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Luther »

Ik vind de meeste reacties hier behoorlijk ongeestelijk van karakter.
Het behoort bij het geestelijk leiding geven aan een gemeente, dat een kerkenraad in biddend opzien tot de Koning van de kerk op een verstandige wijze werk maakt van het voorzien in de predikantsvacature. Dat daarbij ook allerlei afwegingen worden gemaakt, is volstrekt normaal en zeker niet per definitie ongeestelijk.
Dat kan in de ene gemeente betekenen dat men geen kandidaten stelt, bijvoorbeeld omdat de gemeente daarvoor eenvoudigweg te groot is. In een andere gemeente kan het betekenen dat men een tweetal stelt, of van twee kandidaten, of van een kandidaat en een predikant; net zoals trouwens de rest van het jaar gebeurt.
Let wel: als een kerkenraad een kandidaat of een predikant aan de gemeente voorstelt, dan zegt de kerkenraad daarmee dat zij meent dat deze persoon / personen in de specifieke context van deze gemeente met vrucht zal kunnen dienen. Niet elke predikant en elke kandidaat is geschikt om in elke gemeente te dienen. Er zijn nu eenmaal liggingsverschillen, karakterverschillen, ervaringsverschillen, en die mogen allemaal meespelen. Het lijkt me ongeestelijk om zomaar random alle predikanten en kandidaten geschikt te verklaren voor die ene gemeente en dan te zeggen dat we alles in de handen van de Heere leggen. De Heere werkt altijd middellijk, dus ook hierin.

Nog even twee voorbeelden om te verduidelijken:
- Het zou niet wijs zijn van de kerkenraad van de GG Barneveld-Zuid als zij bijvoorbeeld iemand als ds. A.T. Vergunst zou kandideren. Het zou veel verwarring en onrust in de gemeente geven. Wellicht zou het kunnen leiden tot een scheuring, of het vertrek van vele leden.
- Het zou niet wijs zijn van de kerkenraad van de GG Bodegraven als zij bijvoorbeeld iemand als ds. B.J. van Boven zouden kandideren. Het zou veel verwarring en onrust in de gemeente geven. Wellicht zou het leiden tot een scheuring, of het vertrek van vele leden.

Welnu: hetzelfde speelt bij kandidaten. Het is altijd te hopen dat zij een werkveld krijgen, waar ze met hun gaven, persoonlijkheid, accenten in de prediking het meest dienstbaar kunnen zijn, en de gemeente het beste kunnen dienen.
Het lijkt me een voluit geestelijke zaak als de kerkenraad op deze wijze het geheel van de gemeente op het oog heeft.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door refo »

Dat wad veel typewerk, doch deze zaken waren al verkondigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Jantje »

Luther schreef:Ik vind de meeste reacties hier behoorlijk ongeestelijk van karakter.
Het behoort bij het geestelijk leiding geven aan een gemeente, dat een kerkenraad in biddend opzien tot de Koning van de kerk op een verstandige wijze werk maakt van het voorzien in de predikantsvacature. Dat daarbij ook allerlei afwegingen worden gemaakt, is volstrekt normaal en zeker niet per definitie ongeestelijk.
Dat kan in de ene gemeente betekenen dat men geen kandidaten stelt, bijvoorbeeld omdat de gemeente daarvoor eenvoudigweg te groot is. In een andere gemeente kan het betekenen dat men een tweetal stelt, of van twee kandidaten, of van een kandidaat en een predikant; net zoals trouwens de rest van het jaar gebeurt.
Let wel: als een kerkenraad een kandidaat of een predikant aan de gemeente voorstelt, dan zegt de kerkenraad daarmee dat zij meent dat deze persoon / personen in de specifieke context van deze gemeente met vrucht zal kunnen dienen. Niet elke predikant en elke kandidaat is geschikt om in elke gemeente te dienen. Er zijn nu eenmaal liggingsverschillen, karakterverschillen, ervaringsverschillen, en die mogen allemaal meespelen. Het lijkt me ongeestelijk om zomaar random alle predikanten en kandidaten geschikt te verklaren voor die ene gemeente en dan te zeggen dat we alles in de handen van de Heere leggen. De Heere werkt altijd middellijk, dus ook hierin.

Nog even twee voorbeelden om te verduidelijken:
- Het zou niet wijs zijn van de kerkenraad van de GG Barneveld-Zuid als zij bijvoorbeeld iemand als ds. A.T. Vergunst zou kandideren. Het zou veel verwarring en onrust in de gemeente geven. Wellicht zou het kunnen leiden tot een scheuring, of het vertrek van vele leden.
- Het zou niet wijs zijn van de kerkenraad van de GG Bodegraven als zij bijvoorbeeld iemand als ds. B.J. van Boven zouden kandideren. Het zou veel verwarring en onrust in de gemeente geven. Wellicht zou het leiden tot een scheuring, of het vertrek van vele leden.

Welnu: hetzelfde speelt bij kandidaten. Het is altijd te hopen dat zij een werkveld krijgen, waar ze met hun gaven, persoonlijkheid, accenten in de prediking het meest dienstbaar kunnen zijn, en de gemeente het beste kunnen dienen.
Het lijkt me een voluit geestelijke zaak als de kerkenraad op deze wijze het geheel van de gemeente op het oog heeft.
Ik ben het voluit eens met wat jij hier uiteenzet.

Maar wat als het nou Gods weg is dat ds. Vergunst naar Barneveld-Zuid zou moeten en hij het middel zou zijn tot veel vrucht in deze stad???
En kun je ook antwoord geven op mijn vraag aangaande het bidden om arbeiders in de wijngaard en vervolgens hen als 'te wogen en te licht bevonden' beschouwen, jaar in, jaar uit (vanaf 1962 toe!)..., en daarom dus maar altijd dezelfde dominees beroepen (dit gebeurt niet alleen ter rechter- maar ook ter linkerzijde...!!!)... en geen kandidaten...
Nu valt het met de aanstaande kandidaten wel mee, qua ligginsverschil, als je het vergelijkt met bovenstaande predikanten. Maar ben jij het niet met mij eens, dat, áls men 2 kandidaten zou hebben die in vergelijking staan tot bovenstaande predikanten én men zou ze allebei in Barneveld(-Centrum [?] en -Zuid) plaatsen en in Bodegraven, dat de gemeente tóch wel de kandidaat kiest die de ligging van de gemeente vertegenwoordigd? Dus met andere woorden: Als in Bodegraven straks een viertal geplaatst zou worden, weet je eigenlijk op voorhand tóch al wie er beroepen gaat worden (Huisman), evenals je dat in Barneveld ook wel ongeveer kunt weten (Mouw). Dus waarom moet je dan als kerkenraad al op Gods stoel gaan zitten? Je mag toch als kerkenraad ook vertrouwen dat God de leiding van de gemeente stuurt en uit de vier kandidaten dé kandidaat laat kiezen die Hij goed acht voor de gemeente?
Ik wilde geen namen noemen, maar nu je de betreffende gemeente met naam noemt, wilde ik hier toch iets over kwijt.

Wat betreft de vraag aangaande het tweetal van bestaande predikanten...: het is, praktisch gezien, natuurlijk onmogelijk dat je alle beroepbare predikanten kandideert voor de gemeente. Daarin moet je als kerkenraad een keuze maken. Helaas gebeurt het nu geregeld in bepaalde gemeentes, m.n. links van het midden, dat er een bepaald aantal dominees om de zoveel tijd een lading beroepen krijgt, en de andere predikanten niet of nauwelijks beroepen worden. Vervolgens wordt de betreffende predikant, de tweede daaropvolgende keer weer beroepen. 2 keer achter elkaar beroepen mag niet; er moet minimaal één keer een andere dominee worden beroepen. Daarom zou ik ervoor pleiten dat de gemeente een predikant die beroepen wordt en bedankt vervolgens 2 tot 3 jaar niet meer mag beroepen. Als je 4 keer per jaar beroept, waarvan 1 keer een kandidaat, betekent dat dus dat je in ieder geval 3 jaar lang elk jaar 3 verschillende dominees moet beroepen. Zo worden door alle gemeenten alle dominees beroepen.

Er wordt ook over 'strategische' tweetallen gesproken. Ik weet niet of er kerkenraden zijn die dit doen. Ik weet wel dat er enkele gemeenten zijn die veel verschillende dominees beroepen. En daar heb ik hoogachting en waardering voor. Ik denk dan in het bijzonder aan de gemeente van Zwijndrecht en Middelburg-Zuid. Ook het laatste tweetal van Rijssen-Zuid (ds. Janse en ds. Van Boven), vind ik de kerkenraad waarderingswaardig. Álle predikanten zijn door God gegeven. Alle mensen zijn hetzelfde, van één lap gescheurd. En de verdeling en verschillen moet men juist tégengaan, door alle predikanten in álle gemeenten te laten voorgaan en te beroepen..., anders gaat men de CGK en de PKN achterna...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Vorst schreef:Nee, vaak niet dus probeerde ik aan te geven.
Ik snap het niet helemaal. Wel kun je bepaalde gemeenten een lijn zien. Sommige gemeenten zullen vaker 'linkerkanters' op tweetal zetten andere eerder 'rechterkanters'.
Wat vind je daarvan, @DIA?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Moderamen »

Helemaal eens met Luther en dus oneens met de vorige postings van Forummer en Jantje.
Jantje schreef: Maar wat als het nou Gods weg is dat ds. Vergunst naar Barneveld-Zuid zou moeten en hij het middel zou zijn tot veel vrucht in deze stad???
Dan zorgt God daar wel voor. Rekening houden met Gods weg (en dat moeten wij zeker doen!) is niet hetzelfde als alle wegen openlaten "want als toch eens".... Dan is elk ambtelijk leiderschap in feite onmogelijk.
Jantje schreef:En de verdeling en verschillen moet men juist tégengaan, door alle predikanten in álle gemeenten te laten voorgaan en te beroepen...
Voorgaan: jazeker. Beroepen: nee.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Jantje »

Moderamen schreef:Helemaal eens met Luther en dus oneens met de vorige postings van Forummer en Jantje.
Jantje schreef: Maar wat als het nou Gods weg is dat ds. Vergunst naar Barneveld-Zuid zou moeten en hij het middel zou zijn tot veel vrucht in deze stad???
Dan zorgt God daar wel voor. Rekening houden met Gods weg (en dat moeten wij zeker doen!) is niet hetzelfde als alle wegen openlaten "want als toch eens".... Dan is elk ambtelijk leiderschap in feite onmogelijk.
Jantje schreef:En de verdeling en verschillen moet men juist tégengaan, door alle predikanten in álle gemeenten te laten voorgaan en te beroepen...
Voorgaan: jazeker. Beroepen: nee.
Rekening houden met Gods weg is niet hetzelfde als alle wegen dichtlaten (en dus geen kandidaten plaatsen, J) "want als toch eens".... (kand. ... naar onze gemeente kwam, J) Dan is elk ambtelijk leiderschap in feite onmogelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Moderamen »

Ik heb het al de gehele tijd over niet alle studenten plaatsen op een x-tal. En dus niet over het niet plaatsen van studenten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:
Moderamen schreef:Helemaal eens met Luther en dus oneens met de vorige postings van Forummer en Jantje.
Jantje schreef: Maar wat als het nou Gods weg is dat ds. Vergunst naar Barneveld-Zuid zou moeten en hij het middel zou zijn tot veel vrucht in deze stad???
Dan zorgt God daar wel voor. Rekening houden met Gods weg (en dat moeten wij zeker doen!) is niet hetzelfde als alle wegen openlaten "want als toch eens".... Dan is elk ambtelijk leiderschap in feite onmogelijk.
Jantje schreef:En de verdeling en verschillen moet men juist tégengaan, door alle predikanten in álle gemeenten te laten voorgaan en te beroepen...
Voorgaan: jazeker. Beroepen: nee.
Rekening houden met Gods weg is niet hetzelfde als alle wegen dichtlaten (en dus geen kandidaten plaatsen, J) "want als toch eens".... (kand. ... naar onze gemeente kwam, J) Dan is elk ambtelijk leiderschap in feite onmogelijk.
Ik moet hierbij sterk denken aan de weg waarlangs (in de achterliggende 15 jaar) één der kandidaten naar een gemeente moest. De gemeente had lange tijd een eigen herder en leraar gehad. Ze ging voor het eerst weer beroepen en plaatste een tweetal van 2 predikanten (terwijl er 4 kandidaten beroepbaar waren). De gemeente kwam hierin, tijdens de ledenvergadering, tegen in opstand. Wat gebeurde er? De kerkenraad trok zich terug. Één der 4 kandidaten werd alsnog erbij gekandideerd, zodat er een drietal ontstond, met 2 predikanten en de betreffende kandidaat. De kandidaat werd beroepen..., en hij nam het aan...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Jantje »

Moderamen schreef:Ik heb het al de gehele tijd over niet alle studenten plaatsen op een x-tal. En dus niet over het niet plaatsen van studenten.
Ik zou het nog begrijpelijker vinden als men helemaal geen kandidaten plaatste, als één of meerdere buitensluiten.
Als je geen van allen plaatst, trek je dus ook één lijn en dat vind ik dan nog begrijpelijker. Maar als je God vraagt om arbeiders in de wijngaard en je moet de helft niet hebben omdat je die niet goed genoeg vind passen, is er iets grondig mis. Het gaat niet om gevoel; het gaat om Gods woord!! En de één legt meer de nadruk op zonde en de ander meer op verlossing. Maar als de 3 stukken, 2 wegen en de ene Naam tot Zaligheid verkondigd worden, horen álle studenten ten allen tijde gekandideerd te worden! Want God zond ze! Dus wie zijn wij dan om hun niet 'goed genoeg in gemeente A' te laten passen? Als het Gods wil is, hebben wij te gehoorzamen, ook al gaat die weg ondoorgrondelijk en onbegrijpelijk! Voor Hem is niets te wonderlijk!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Moderamen »

Jantje schreef:Maar als de 3 stukken, 2 wegen en de ene Naam tot Zaligheid verkondigd worden, horen álle studenten ten allen tijde gekandideerd te worden! Want God zond ze!
Nee dat hoeft niet, zie eerste alinea post Luther. Dat heet geestelijk leidinggeven. Nogmaals: we kandideren ook niet alle predikanten, of alle mansleden voor ambtsdragers, jongvolwassenen voor de jv-leiding enzovoorts.
Jantje schreef:Als het Gods wil is, hebben wij te gehoorzamen, ook al gaat die weg ondoorgrondelijk en onbegrijpelijk! Voor Hem is niets te wonderlijk!
God openbaart zijn wil in het Woord. In het Woord staat natuurlijk niets over tweetallen, drietallen, viertallen en beroepingsbrieven. Wel dat de Heere a) arbeiders zendt zoals Hij wil en b) er ambtsdragers moeten worden aangesteld die het beste met de gemeente voorhebben en het verstand mogen gebruiken om de gemeente te leiden, ook in het verkrijgen van een herder en leraar.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Jantje »

Moderamen schreef:Ik heb het al de gehele tijd over niet alle studenten plaatsen op een x-tal. En dus niet over het niet plaatsen van studenten.
Trouwens, je snapt heus wat ik bedoel... In bepaalde gemeentes is het nou eenmaal zo dat men als kerkenraad 'bang' is dat één van de kandidaten beroepen wordt. Men kandideert deze dus expres niet. Dat heeft niets te maken met het feit dat 'hij niet in de gemeente zou passen', maar met het feit dat men, als kerkenraad zijnde, de kandidaat eenzijdig vindt preken. Helaas is dit in de volle breedte van de gemeenten te merken. Het had er niets mee te maken dat kand. Zondag en kand. Al-Chalabi in sommige gemeenten niet werden geplaatst, vanwege het feit dat ze 'niet in de gemeente zouden passen'. Nee, men vond hen niet goed genoeg preken!!! Dat heb ik van diverse kanten gehoord. En dat is heel ernstig en diep treurig. Want we hebben juist gebrek aan zulke predikanten...
En dáárom vind ik het juist zo erg... Men zegt het onder het mom van: "Ze passen niet in de gemeente." Maar men vindt ten diepste hun prediking niet goed. En dáárom gaat men aan hen voorbij...

Vraag
Waarom wordt er gebeden om uitbreiding van de predikanten en meer arbeiders, terwijl men bij het afkomen van aanstaande dominees, zodanig kritisch is dat gemeente a kandidaat b niet moet en gemeente c kandidaat d liever niet op de preekstoel heeft?
Waarom bidt je dan voor uitbreiding van arbeiders in de wijngaard?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2897
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door FlyingEagle »

Ik ben het geheel met Luther eens. Ik wil het eens omdraaien, zou het kunnen dat een ds of student een beroep aanneemt maar wat niet de weg van God is? (Ik denk bijvoorbeeld aan Jona) ik wil daarmee zeggen dat niet automatisch elk aangenomen beroep ook de weg is die de Heere wil.
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:
Vorst schreef:Nee, vaak niet dus probeerde ik aan te geven.
Ik snap het niet helemaal. Wel kun je bepaalde gemeenten een lijn zien. Sommige gemeenten zullen vaker 'linkerkanters' op tweetal zetten andere eerder 'rechterkanters'.
Wat vind je daarvan, @DIA?
Niet goed. Er zou eenheid moeten zijn en geen partijschappen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Moderamen »

Jantje schreef:
Waarom wordt er gebeden om uitbreiding van de predikanten en meer arbeiders, terwijl men bij het afkomen van aanstaande dominees, zodanig kritisch is dat gemeente a kandidaat b niet moet en gemeente c kandidaat d liever niet op de preekstoel heeft?
Waarom bidt je dan voor uitbreiding van arbeiders in de wijngaard?
De wijngaard is groter dan een gemeente. Wanneer jij een wijngaard hebt behandel je ook niet iedere boom hetzelfde. De een heeft extra voeding nodig, de ander moet extra gesnoeid worden en weer een ander heeft meer zonlicht nodig. De bomen vragen om een andere behandeling. Ook zo met gemeenten. Het heeft geen zin, en getuigd niet van ambtelijke leiding in biddend opzien, om bomen (gemeenten) te kandideren voor een behandeling (predikant) die totaal niet bij deze boom past. Laat staan om verschillen te bagatelliseren.
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef: Vraag
Waarom wordt er gebeden om uitbreiding van de predikanten en meer arbeiders, terwijl men bij het afkomen van aanstaande dominees, zodanig kritisch is dat gemeente a kandidaat b niet moet en gemeente c kandidaat d liever niet op de preekstoel heeft?
Waarom bidt je dan voor uitbreiding van arbeiders in de wijngaard?
Een predikant beroepen of een kandidaat, dat mag nooit routinewerk zijn. Of zomaar 'op hoop van zegen'. Je begrijpt wel wat ik bedoel.
Er wordt ook altijd gebeden of de gemeente een predikant in Gods gunst mag ontvangen, ofwel de man van Gods raad.
Dan kunnen wij alleen maar biddend een tweetal stellen. Dat kan nooit een lichtvaardige zaak zijn.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Plaats reactie