Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

-DIA-
Berichten: 32822
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:
-DIA- schreef:
CvdW schreef:
-DIA- schreef:
Ik wil er me verder niet in mengen, maar ik vraag me wel af hoe we het rond kunnen krijgen om de stelling te verdedigen dat een arts of hoogleraar die dominee wordt als zondig wordt gezien... Tja... ik vraag het me serieus af... Ik heb deze stelling nergens op kunnen gronden dan op bij voorbaat ingenomen kritiek. Ik geloof namelijk dat het beslist geen verkeerde zaak is als artsen en hoogleraars tot de kansel worden geroepen.
@Dia: geeft dit geen herkenning?
Ik weet even niet wat u bedoelt.
Ik heb het voornemen nu een preek te beluisteren, vandaar dat ik de eerste tijd niet op het forum zal zijn.
Hoe is het met uw kritiek?
Ik wist niet dat ik die had...
Natuurlijk slik ik niet alles als zoete koek, maar waar u hier op doelt snap ik nog steeds niet. Je hoeft toch geen kritiek te hebben als het God behaagt artsen of hoogleraars te roepen? Is dat echt nodig dan?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4021
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Terri »

Volgens mij heeft CvdW de vetgedrukte regel verkeerd gelezen, of verkeerd geïnterpreteerd, denk ik zo maar, want nu begrijpen jullie elkaar helemaal niet meer :)
CvdW
Berichten: 2984
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door CvdW »

Ik las zin in algemeenheid en niet specifiek op roeping van bepaalde groep mannen.

Wanneer een stratenmaker tot dominee geroepen wordt dan is dat geen probleem. Immers gaat in inkomsten vooruit.
Wanneer een geslaagde zakenman o.i.d. tot dominee geroepen wordt dan verondersteld men dat hij flink in moet leveren qua inkomsten.
Dit laat zien hoe materialistisch gedacht wordt.
GG mag blij zijn dat er studenten aangenomen zijn.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2894
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door FlyingEagle »

Ergens ben ik het wel met je eens, maar ik denk niet dat het materialisme in de GG weer is dan in andere verbanden. Misschien komt het soms meer naar voren omdat de meeste studenten op latere leeftijd door het curatorium worden toegelaten en daardoor al een hele maatschappelijke carrière hebben opgebouwd. Dan is het ook wel logisch dat men nadenkt bij het feit dat zo iemand in 'de wereld' een hele andere status krijgt. Als je echt begaan bent met de Woordverkondiging kun je dit moeilijk als 'zonde' zien maar eerder dankbaar zijn.
DDD
Berichten: 28952
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door DDD »

CvdW schreef:Ik las zin in algemeenheid en niet specifiek op roeping van bepaalde groep mannen.

Wanneer een stratenmaker tot dominee geroepen wordt dan is dat geen probleem. Immers gaat in inkomsten vooruit.
Wanneer een geslaagde zakenman o.i.d. tot dominee geroepen wordt dan verondersteld men dat hij flink in moet leveren qua inkomsten.
Dit laat zien hoe materialistisch gedacht wordt.
GG mag blij zijn dat er studenten aangenomen zijn.
Ik ben al mijn hele leven een betrokken GG-lid, en hiervan heb ik niets gemerkt. Het zal misschien in het Oosten en midden van het land zo zijn, maar in het westen speelt dit helemaal niet of nauwelijks.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1476
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: RE: Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Jeremiah »

DDD schreef:
CvdW schreef:Ik las zin in algemeenheid en niet specifiek op roeping van bepaalde groep mannen.

Wanneer een stratenmaker tot dominee geroepen wordt dan is dat geen probleem. Immers gaat in inkomsten vooruit.
Wanneer een geslaagde zakenman o.i.d. tot dominee geroepen wordt dan verondersteld men dat hij flink in moet leveren qua inkomsten.
Dit laat zien hoe materialistisch gedacht wordt.
GG mag blij zijn dat er studenten aangenomen zijn.
Ik ben al mijn hele leven een betrokken GG-lid, en hiervan heb ik niets gemerkt. Het zal misschien in het Oosten en midden van het land zo zijn, maar in het westen speelt dit helemaal niet of nauwelijks.
Idd, mee eens.
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door mcgk »

beroepingswerkhhk schreef:Gereformeerde Gemeenten

Viertal te | Berkenwoude | kand. E.J. Boudewijn te Hendrik Ido Ambacht, kand. J.B. Huisman te Woudenberg, kand. J. de Kok te Krabbendijke en kand. W. Mouw te Genemuiden | Stemmingsdatum: 21 juni 2017 | onder voorbehoud van beroepbaarstelling 14 juni.
Zeg, hoe doen jullie dat stemmen? Na wat zoeken zie ik dat preken van studenten bijna overal online worden verwijderd. Student de Kok heeft de proponentsjaren maar twee keer gepreekt p/zondag. Die kan dus niet in iedere gemeente gepreekt hebben. Dat vraag ik mij bij de anderen ook af. Leespreken van de studenten zijn er zo te zien ook niet. Stem je dan op de achternaam die je het meest aanstaat? Op hetgeen dat wordt geroddeld op familieverjaardagen? Of kies je dan degene die gelijkgezinde gemeenten ook kiezen?
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Moderamen »

mcgk schreef:Op hetgeen dat wordt geroddeld op familieverjaardagen? Of kies je dan degene die gelijkgezinde gemeenten ook kiezen?
Ja, dat is de praktijk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door eilander »

Moderamen schreef:
mcgk schreef:Op hetgeen dat wordt geroddeld op familieverjaardagen? Of kies je dan degene die gelijkgezinde gemeenten ook kiezen?
Ja, dat is de praktijk.
Ik wil niet direct een spreekwoord over een waard en gasten enzo van stal halen, maar stel dat je in die situatie zat: hoe zou je zelf stemmen?
Ik denk dat ik het zó zou doen: van de kandidaten die ik wél gehoord heb, kies je degene die je het liefst als predikant zou willen hebben voor je eigen gemeente.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door refo »

Of het minst liever niet....

Er zijn kerkenraden die het standpunt huldigen dat wel een predikant altijd beter is dan niet een predikant voor een gemeente. Welke predikant dat ook is.
Ik denk daarnaast ook dat Berkenwoude nu wel eens een keer aan de beurt is om een eigen predikant te krijgen.
Joostw
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 mei 2017, 11:04

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Joostw »

refo schreef:Of het minst liever niet....

Er zijn kerkenraden die het standpunt huldigen dat wel een predikant altijd beter is dan niet een predikant voor een gemeente. Welke predikant dat ook is.
Ik denk daarnaast ook dat Berkenwoude nu wel eens een keer aan de beurt is om een eigen predikant te krijgen.
[knip] Niet op de persoon graag!
-DIA-
Berichten: 32822
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door -DIA- »

Kand. Boudewijn en kand. Mouw zijn bij ons wel voorgegaan, hoewel wij niet vacant zijn.
Kand. Boudewijn verzorgde een meditatie (die meer een preek leek, inclusief een onderverdeling in punten) met de Kerstdagen en kand. Mouw is in Noord in de middagdienst enkele malen voorgegaan nadat hij in Zuid (of een nabijgelegen gemeente) gepreekt
had.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
DDD
Berichten: 28952
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door DDD »

Het is in ieder geval opmerkelijk dat alle studenten geschikt zijn bevonden. Maar ik mag toch hopen dat kerkenraden geen studenten verkiesbaar stellen die zij zelf nog nooit hebben gehoord.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Het is in ieder geval opmerkelijk dat alle studenten geschikt zijn bevonden. Maar ik mag toch hopen dat kerkenraden geen studenten verkiesbaar stellen die zij zelf nog nooit hebben gehoord.
Ik vind dat je als kerkenraad zijnde, álle aanstaande kandidaten, hoort te kandideren en dat er dus in álle vacante gemeentes een viertal geplaatst hoort te worden. De gemeente zal dan één van de vier kandidaten beroepen en zo als gehéle gemeente een kandidaat kiezen die zij 'het meest bij de gemeente vindt passen'. Als je als kerkenraad zijnde, op voorhand al één of meerdere kandidaten uitsluit, ontneem je de mansleden een keuze, en zeg je eigenlijk ook tegen het curatorium (en dus indirect tegen de Heere, de Onderhouder en Toeschikker van predikanten): "Ik vind die kandidaat niet 'goed genoeg' voor ónze gemeente." Maar het gaat er niet om wat wíj vinden, of wat de kerkenraad vindt, maar wat God vindt. Hij vindt het misschien wel nodig dat er een kandidaat naar een gemeente moet waarvan de kerkenraad dacht dat deze kandidaat niet goed genoeg bij de gemeente paste. De kerkenraad moet hier dus niet op de stoel van God gaan zitten maar álle kandidaten kandideren. En anders moet je deze ronde maar gewoon helemaal niet beroepen...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32822
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Of het minst liever niet....

Er zijn kerkenraden die het standpunt huldigen dat wel een predikant altijd beter is dan niet een predikant voor een gemeente. Welke predikant dat ook is.
Ik denk daarnaast ook dat Berkenwoude nu wel eens een keer aan de beurt is om een eigen predikant te krijgen.
In Berkenwoude hadden we nog goede kennissen, maar helaas met het overlijden van vader en moeder zijn vele contacten verdwenen of zeer ingekrompen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Plaats reactie