refo schreef:'t Is maar te hopen dat Luther het niet serieus meent, maar werkelijk, wat een regelneef.
Als je trouwt heb je in feite geen enkel idee waaraan je begint, alle mooie woorden van ouders, dominees en omstanders ten spijt. Zelfs niet als alles is ingeregeld op z'n Luthers. Dat moeten we maar gewoon zo houden. De enige richtlijn die de bijbel op dat punt geeft is: één man, één vrouw. Daarom is het beter om de regels aan te geven voordat er een relatie ontstaan is. Want voor God is er meestal al eerder sprake van een huwelijk dan pas na de gang naar het gemeentehuis. Helemaal niet zo vreselijk, zolang het maar gaat om één man, één vrouw. Maar dat betekent wel dat het verbreken van een verkering in feite een echtbreuk kan zijn.
Wat ook prima aan de orde mag komen: het verschil tussen man en vrouw. En dan niet de buitenkant, dat is meestal wel bekend.
Als je een man vraagt: hoe laat is het?, kijkt hij op z'n horloge en zegt: half tien. Een vrouw stelt altijd een wedervraag: hoezo? Dat betekent dus omgekeerd dat als een vrouw een vraag stelt het geen verzoek om informatie is. Bij een man wel. Als je dat weet kan dat veel razernij besparen.
Ik snap het niet helemaal, Refo. Luther zegt dat hij het belangrijk vindt om het onderwerp van de kinderzegen te bespreken als predikant en aanstaand echtpaar. Jij vindt dat regelneverij. Jij vindt dat het verschil tussen man en vrouw aan de orde moet komen. En dat is dan geen regelneverij.
Ik denk niet dat het de bedoeling is dat de predikant zegt: denk erom: de eerste tien jaar van je huwelijk hoor je iedere twee jaar een kind te krijgen. Dat is uiteindelijk - zoals mijn opa altijd zo mooi zei - privé voor twee. Met de Heere erbij.
En verder ga ik mijn vorige bericht niet herhalen.
Wat je verder schreef over één man, één vrouw: helemaal mee eens. Ook tijdens de verkering is er al sprake van een exclusieve relatie, die dus de andere relaties uitsluit. Je kunt niet met twee mensen tegelijkertijd verkering hebben. Maar tijdens de verkering vind ik het in principe nog geen onverbrekelijke band, terwijl het huwelijk in principe wel onverbrekelijk is. Met het beloven van levenslange trouw verandert er wel iets wezenlijks. Of begrijp ik je verkeerd?