Kerkelijk jaarboek GG

DDD

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door DDD »

Hendrien schreef:
Moderamen schreef:Wat voor correctie? Vorig jaar was de groei 302. Dan moeten er bijzonder veel ledenadministraties gecorrigeerd zijn om op 49 te komen.
DDD schreef: Is dat werkelijk zo? Ik weet zelfs wel predikanten die vrijwel alle gemeenten die zij dienden éénderde lieten krimpen.
Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat vroeger gemeenten (vaak) automatisch groeiden na de komst van een predikant. Nu niet meer. Juist gemeenten met predikanten krimpen harder dan de vacante.
Ik krijg soms ook die indruk. Ik spreek regelmatig mensen uit een vacante gemeente die eigenlijk niet echt op een eigen predikant zitten te wachten. Ze zijn gewoon heel tevreden met de preken die gelezen worden en blij met hun ouderlingen.
Ik moet er bij de helft van de predikanten ook niet aan denken. Veel gemeenteleden beschouwen ze niet allemaal als een aanwinst.
Ouddorp

Bericht door Ouddorp »

Het RD artikel spreekt over een afname van 175 door administratieve correcties in de ledenregistratiesystemen. Die kom je niet elk jaar tegen, dus concludeer ik. Stel dat deze correctie niet door was gevoerd dit jaar, had de groei 224 geweest.

PS: In 1975 is ook zo'n correctie geweest. Er waren toen gemeenten die de belijdenis doende leden ook lieten staan bij de lijst met doopleden, dus dan gaat het hard ;) Zie: http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... jaarboek/1
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Veel gemeentes zijn vorig jaar overgestapt op het ledenadministratie programma Melite Online. De voorloper, Melite Classic of Melite Connect, bevatte een software bug, waardoor de statistieken niet geheel correct waren.
jand123

Bericht door jand123 »

Reformer schreef:
Tom schreef:Morgen verschijnt het jaarboek 2017. De groei stagneert, aldus het RD. Je kan het ook positief zien: het blijft stabiel. Er is een toename van 49 leden.
2065 mensen verlieten de GG (752 PKN/433 HHK/145 CGK/336 onttrokken/175 andere redenen).....
Overkomst 666 (177 GGN/128 OGG/124 HHK).

Ridderkerk -62 personen
Veen -50 personen
Middelburg Centrum -40 personen
Rijssen Zuid -40 personen
Zeist -27 personen
Zoetermeer -24 personen
Dirksland -21 personen
Kootwijkerbroek -20 personen
Wageningen -17 personen
Aagtekerke -15 personen

Grootste groeiers zijn o.a. Ede +85 en Gravenpolder +87.
Ik vind het opmerkelijk dat dit rijtje gemeenten allemaal een predikant heeft (of tot voor kort had: Ridderkerk). Vaak zie je een toename van leden in de GG op het moment dat ze een predikant hebben.
De gemeente Middelharnis hoort ook wel in dit rijtje thuis, heeft ook 18 leden verloren. Daar tegenover staat dat de gemeente Dirksland dit jaar tot mei, alweer met ongeveer 30 leden is gegroeid. Het verlies vorig jaar heeft te maken met 3 gezinnen die verhuisd zijn en veel sterfgevallen van ook jonge mensen.
refo

Bericht door refo »

jand123 schreef:
Reformer schreef:
Tom schreef:Morgen verschijnt het jaarboek 2017. De groei stagneert, aldus het RD. Je kan het ook positief zien: het blijft stabiel. Er is een toename van 49 leden.
2065 mensen verlieten de GG (752 PKN/433 HHK/145 CGK/336 onttrokken/175 andere redenen).....

Ridderkerk -62 personen
Veen -50 personen
Zeist -27 personen
Zoetermeer -24 personen
Dirksland -21 personen
Wageningen -17 personen
Aagtekerke -15 personen

Ik vind het opmerkelijk dat dit rijtje gemeenten allemaal een predikant heeft (of tot voor kort had: Ridderkerk). Vaak zie je een toename van leden in de GG op het moment dat ze een predikant hebben.
De gemeente Middelharnis hoort ook wel in dit rijtje thuis, heeft ook 18 leden verloren. Daar tegenover staat dat de gemeente Dirksland dit jaar tot mei, alweer met ongeveer 30 leden is gegroeid. Het verlies vorig jaar heeft te maken met 3 gezinnen die verhuisd zijn en veel sterfgevallen van ook jonge mensen.
De teruggang in Dirksland is niet van vandaag of gisteren.
Dodo

Bericht door Dodo »

Tiberius schreef:Veel gemeentes zijn vorig jaar overgestapt op het ledenadministratie programma Melite Online. De voorloper, Melite Classic of Melite Connect, bevatte een software bug, waardoor de statistieken niet geheel correct waren.
Goed dat er een programma gebruikt wordt. Een goed systeem maakt het makkelijker om uitnodigingen te maken of om groepen te maken. En het systeem maakt het waarschijnlijk ook makkelijker om de gegevens compleet te krijgen. Ik heb al veel incomplete attestaties gezien.
jand123

Bericht door jand123 »

refo schreef:
jand123 schreef:
Reformer schreef:

Ridderkerk -62 personen
Veen -50 personen
Zeist -27 personen
Zoetermeer -24 personen
Dirksland -21 personen
Wageningen -17 personen
Aagtekerke -15 personen

Ik zit zelf in de gemeente dus weet niet waar je dat op baseer. Het 'gerommel' in de gemeente dat er was tijdens de tijd van ds. Schipper is gelukkig gestopt. Daar zijn we ontzettend blij mee dat we nu weer een stabiele gemeente mogen zijn! En we bidden dat we dat ook mogen blijven.
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

refo schreef:
jand123 schreef:...
Inderdaad. En komt ook niet alleen door een verhuizing en wat sterfgevallen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Vorst schreef:
refo schreef:
jand123 schreef:...
Inderdaad. En komt ook niet alleen door een verhuizing en wat sterfgevallen.
Dat betekent niet gelijk dat er dan iets aan de hand is, als er enkele tientallen leden weggaan/overlijden. Soms is dat wel eens zo.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bruna

Bericht door Bruna »

Je moet het inderdaad over wat langere termijn bekijken.
Maar de site van Gergeminfo geeft aan dat in het jaar 2000 het aantal 1171 was en nu 2017 het aantal van 977.
http://www.gergeminfo.nl/gemeenten/nede ... /dirksland

Dit is best wel fors. Over de reden kun je gissen. Het kan niet liggen aan dure/onvoldoende huizen/geen chr. school in Dirksland en in de buurt. Jongeren kunnen makkelijk aan een huis komen. Maar verder weet ik het ook niet.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
jand123

Bericht door jand123 »

Bruna schreef:Je moet het inderdaad over wat langere termijn bekijken.
Maar de site van Gergeminfo geeft aan dat in het jaar 2000 het aantal 1171 was en nu 2017 het aantal van 977.
http://www.gergeminfo.nl/gemeenten/nede ... /dirksland

Dit is best wel fors. Over de reden kun je gissen. Het kan niet liggen aan dure/onvoldoende huizen/geen chr. school in Dirksland en in de buurt. Jongeren kunnen makkelijk aan een huis komen. Maar verder weet ik het ook niet.
Er wordt veel gedaan aan nieuwbouw en dat zorgt ook weer voor veel nieuwe gezinnen en leden. Zelfs vanuit Wierden/Rijssen en omstreken. En goedkoop wonen:)
refo

Bericht door refo »

Ik weet wel een beetje wat er aan de hand is in Dirksland.
jand123

Bericht door jand123 »

Hoe komt het ledenverlies in Zeist, RijssenZuid en Kootwijkerbroek zo extreem?
jand123

Bericht door jand123 »

refo schreef:Ik weet wel een beetje wat er aan de hand is in Dirksland.
Laten we daar dan maar prive over praten ipv op het wereldwijde web. Vuile was niet buiten hangen is niet goed voor een gemeente maar bovenal Gods Koninkrijk!
Laatst gewijzigd door jand123 op 24 mei 2017, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Zeist is heel duur om te wonen. In de andere gevallen heb ik begrepen dat het een (bewust?) kerkenraadsbeleid is met al dan niet gewenste (neven)effecten.
Plaats reactie